Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Just now, FriskLuft said:

Det er egentlig helt sykt,galskap osv at et demokratisk land får slengt merkelappen folkemordere etter seg.  Bare det å ymte frempå dette vitner om et land helt på kanten. Hvorfor skal Norge være venner med et slikt land? De gir blanke i enhver domstol hvor enn den er i verden og slakter sivile daglig mens de skryter av hvor flinke de er til å ikke drepe flere..Nei,dette har ikke verden sett siden 2 verdenskrig..men da var bestefedrene til dagens innbyggere ofre,nå er barnebarna bødler..

Har du sluttet å slå kona di?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, FriskLuft said:

Vel,jeg har aldri slått noen i hele mitt liv. Hva med deg?

Tja, men nå har du merkelappen på deg og uansett hva du sier for å vise at det er feil så argumenterer du ut ifra et punkt om at folk tror at du slår kona di.

Kanskje vi bør se på mer ting enn bare merkelapper når det kommer til Israel og Palestina?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 minutter siden):

Tja, men nå har du merkelappen på deg og uansett hva du sier for å vise at det er feil så argumenterer du ut ifra et punkt om at folk tror at du slår kona di.

Kanskje vi bør se på mer ting enn bare merkelapper når det kommer til Israel og Palestina?

Hvor mange sivile liv kan gå tapt før du kan slutte å kalle det Collateral Damage?

Et sted bør jo grensen gå eller?

Om de virkelig vil ta Hamas ledelsen, så er det jo bare å sende Mossad på oppdrag i Dubai eller Saudi Arabia.

Alt av ledelse som var i Gaza er vel nå teppebombet?

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Tja, men nå har du merkelappen på deg og uansett hva du sier for å vise at det er feil så argumenterer du ut ifra et punkt om at folk tror at du slår kona di.

Kanskje vi bør se på mer ting enn bare merkelapper når det kommer til Israel og Palestina?

Jeg har ingen merkelapp på meg,men de som sitter her inne dag og ut og dag inn og forsvarer vold og lemlestelse på palestinere burde ha det definitivt. Jeg er helt imot vold og krig og blir kraftig berørt når jeg ser lidelsene som dyttes på befolkningen der nede. Jeg ser også flere dra frem islam kortet for å forklare hvorfor de støtter Israel. Så kanskje flere her inne også egentlig driver en religionskamp..det er i alle fall det inntrykket jeg får.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Hvor mange sivile liv kan gå tapt før du kan slutte å kalle det Colleteral Damage?

Et sted bør jo grensen gå eller?

Det spørs helt ann på hva du vil kalle det.

Var antall sivile tyskere som døde under ww2 da de allierte kom tilbake på kontinetet og slo tyskland, collateral damage?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (20 minutter siden):

Det er egentlig helt sykt,galskap osv at et demokratisk land får slengt merkelappen folkemordere etter seg.  Bare det å ymte frempå dette vitner om et land helt på kanten. Hvorfor skal Norge være venner med et slikt land? De gir blanke i enhver domstol hvor enn den er i verden og slakter sivile daglig mens de skryter av hvor flinke de er til å ikke drepe flere..Nei,dette har ikke verden sett siden 2 verdenskrig..men da var bestefedrene til dagens innbyggere ofre,nå er barnebarna bødler..

Hvorfor er det galskap at et demokratisk land får merkelappen folkemordere over seg dersom de begår folkemord? Hvem som gjør det spiller ingen rolle. Om det er Ghandi eller Mor Theresa som begår folkemord så er de folkemordere.

Nå må jeg presisere at det overnevnte er en hypotetisk sammelikning foreløpig. Israel har ikke blitt dømt for folkemord enda og har rett til å forsvare seg selv i rettsprosessen som pågår. Men det er grusomme scener som utspiller seg.

Endret av Lemongrass
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg har ingen merkelapp på meg,men de som sitter her inne dag og ut og dag inn og forsvarer vold og lemlestelse på palestinere burde ha det definitivt. Jeg er helt imot vold og krig og blir kraftig berørt når jeg ser lidelsene som dyttes på befolkningen der nede. Jeg ser også flere dra frem islam kortet for å forklare hvorfor de støtter Israel. Så kanskje flere her inne også egentlig driver en religionskamp..det er i alle fall det inntrykket jeg får.

Sorry, men jeg prøvde bare å vise deg hvor skadelig det er å handle kun etter merkelapper, istedenfor tankeprossessen 1) hvordan vet jeg dette her 2) hvordan vet jeg at det er riktig 3) hva er de beste argumentene fra motsatt side at det er feil 4) hvordan vet de at det er riktig

Jeg gjorde dette ved å putte en veldig kjent merkelapp på deg gjennom et ladet spørsmål hvor svaret er gitt, som man deretter sloss fra en tapende posisjon.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Det spørs helt ann på hva du vil kalle det.

Var antall sivile tyskere som døde under ww2 da de allierte kom tilbake på kontinetet og slo tyskland, collateral damage?

Slik bombing såkalt teppebombing ala 2vk er nå krigsforbrytelse i henhold til internasjonale lover.

Det er ikke lov hverken alliert eller nazi teppebombing slik de gjorde når "avanserte" bomber og fly ble brukt først i 2vk.

Det de bruker nå som argument er vel å beskytte egne soldater, men det argumentet har også en grense, noe som er årsaken til at FN og flere land nå reagerer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det galskap at et demokratisk land får merkelappen folkemordere over seg dersom de begår folkemord? Hvem som gjør det spiller ingen rolle. Om det er Ghandi eller Mor Theresa som begår folkemord så er de folkemordere.

Nå må jeg presisere at det overnevnte er en hypotetisk sammelikning foreløpig. Israel har ikke blitt dømt for folkemord enda og har rett til å forsvare seg selv i rettsprosessen som pågår.

Folkemord eller bare antydningen om der burde man klare å unngå i et demokrati..men når høyre ekstreme krefter får tak så har vi jo sett at slikt kan skje.  Men resten av verden har alltid vendt slike regimer ryggen..og det er der vi er på vei med Israel nå.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Slik bombing såkalt teppebombing ala 2vk er nå krigsforbrytelse i henhold til internasjonale lover.

Det er ikke lov hverken alliert eller nazi teppebombing slik de gjorde når avanserte bomber og fly ble brukt først i 2vk.

Men det er ikke folkemord, det krever intensjon.

Hva vil du kalle det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Men det er ikke folkemord, det krever intensjon.

Hva vil du kalle det?

Om de hadde fortsatt å teppebombet Tyskland slik de holdt på, så er ikke det noe forskjell fra folkemord enn å sende en folkegruppe i gasskamrene.

Resultatet blir det samme.

Det er en årsak til at teppebombing av sivile ble forbudt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Om de hadde fortsatt å teppebombet Tyskland så er ikke det noe forskjell fra folkemord enn å sende en folkegruppe i gasskamrene.

Resultatet blir det samme.

Resultatet er kanskje det samme, men definisjonen er forskjellig.

Det samme kan du se i våres eget rettsystem, det er forskjell på om du dreper noen med vilje eller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, shockorshot said:

Her tar du feil, fordi dommen og tidligere dommer sier ingenting om Israel med sin nåværende og tidligere krigføring i konflikten utfører eller muligens utfører folkemord.

Derfor er det ikke krav til at Israel skal legge om sin krigføring i Rafah.

Dette var innholdet i domsbeslutningen 26 januar. Da ble Israel bl.a. bedt om å ta alle forholdsregler for å unngå begå forbrytelser mot folkerettskonvensjonen, hvorav det å bevisst ødelegge livsvilkårene er et av punktene. I mars kom en ny beslutning, der Israel bl.a. ble beordret å gjøre alt i sin makt for å sørge for nødhjelp og å hindre at IDF begår folkemordforbrytelser.

Nå blir de beordret til å stanse (halt) handlinger som kan medføre så dårlige livsvilkår at det fører til fysiske ødeleggelse av deler av eller hele gruppen. Dette er en eskalering av rettens språkbruk og domsbeslutninger. Grunnlaget for denne beslutningen er at slike handlinger har funnet eller finner sted. Akkurat det er ingenting å diskutere, slike handlinger skal nå  opphøre (ikke unngås som tidligere). Denne beslutningen kommer i lys av den seneste fordrivingen av flyktninger fra Rafah, og det er vanskelig å tolke retten på annen måte enn at de anser at den potensielt bryter folkemordskonvensjonen.

I tillegg kommer punktet om at Israel må gi etterforskere fra FN full tilgang til å etterforske. Det er vanskelig å se for seg at dette vil skje, og jeg undrer på hvilke juridiske krumspring Israel og dens tastaturkrigere vil benytte seg av i et forsøk å å rettferdiggjøre et brudd.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Resultatet er kanskje det samme, men definisjonen er forskjellig.

Det samme kan du se i våres eget rettsystem, det er forskjell på om du dreper noen med vilje eller ikke.

Teppebombing er forbudt,  det er ikke lov i internasjonal lov å angripe sivile unødvendig.

Dvs bombe sivile hus..

At Israel har fått rett til Collateral Damage slik de gjør nå, er fordi de har hatt gyldige argumenter. Men dette argumentet har grenser...

Om du teppebomber en sivil by, eller sender samme by i et gasskammer er helt likegyldig. Mulig noen promille familie overlever bombingen.

Det er det eneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Resultatet er kanskje det samme, men definisjonen er forskjellig.

Det samme kan du se i våres eget rettsystem, det er forskjell på om du dreper noen med vilje eller ikke.

Om du bomber sivile hus med vilje er ikke det med vilje???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Rhabagatz said:

Dette var innholdet i domsbeslutningen 26 januar. Da ble Israel bl.a. bedt om å ta alle forholdsregler for å unngå begå forbrytelser mot folkerettskonvensjonen, hvorav det å bevisst ødelegge livsvilkårene er et av punktene. I mars kom en ny beslutning, der Israel bl.a. ble beordret å gjøre alt i sin makt for å sørge for nødhjelp og å hindre at IDF begår folkemordforbrytelser.

Nå blir de beordret til å stanse (halt) handlinger som kan medføre så dårlige livsvilkår at det fører til fysiske ødeleggelse av deler av eller hele gruppen. Dette er en eskalering av rettens språkbruk og domsbeslutninger. Grunnlaget for denne beslutningen er at slike handlinger har funnet eller finner sted. Akkurat det er ingenting å diskutere, slike handlinger skal nå  opphøre (ikke unngås som tidligere). Denne beslutningen kommer i lys av den seneste fordrivingen av flyktninger fra Rafah, og det er vanskelig å tolke retten på annen måte enn at de anser at den potensielt bryter folkemordskonvensjonen.

I tillegg kommer punktet om at Israel må gi etterforskere fra FN full tilgang til å etterforske. Det er vanskelig å se for seg at dette vil skje, og jeg undrer på hvilke juridiske krumspring Israel og dens tastaturkrigere vil benytte seg av i et forsøk å å rettferdiggjøre et brudd.

 

 

 

 

De har blitt bedt om å ta alle forholdsregler for å unngå begå forbrytelser mot folkerettskonvensjonen, ikke at deres krigføring er sannsynlig eller muligens begår forbrytelser mot folkerettskonvesjonen.

Dette er hva mange medier trodde og Joan Donoghue (som var ansvarlig for dommen) måtte ut i media senere for å avklare at de tok feil.

De har nå blitt beordret å stoppe alle handlinger som kan føre til folkemord av palestinere (dvs fysiske ødeleggelse av deler av eller hele gruppen). ICJ sier ingenting om deres krigføring fører til det nå. Derfor, er ikke Israel beordret til å stoppe deres krigføring siden de anser sin egen krigføring til å være en krigføring som ikke er ute etter utslettelsen av det palestinske folket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (39 minutter siden):

Nei,dette har ikke verden sett siden 2 verdenskrig.

300.000 døde i Syria, hundretusener døde i Yemen, Sudan... Joda. Vi har sett dette og mye verre mange ganger siden WW2. Da det var markering mot Saudi-Arabia sin nedslakt av folk i Yemen møtte det opp mindre enn 20 personer i Oslo. 

Når det ikke er fokus på det i media og ikke som ligner det presset Israel har på seg, da er nok sjansen for et faktisk folkemord langt større. Så her har vi mye å lære, hver gang det er krig og sivile dør så bør trykket være minst like høyt som det er på Gaza/Israel nå.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gouldfan said:

Teppebombing er forbudt,  det er ikke lov i internasjonal lov å angripe sivile unødvendig.

Dvs bombe sivile hus..

At Israel har fått rett til Collateral Damage slik de gjør nå, er fordi de har hatt gyldige argumenter. Men dette argumentet har grenser...

Om du teppebomber en sivil by, eller sender samme by i et gasskammer er helt likegyldig. Mulig noen promille familie overlever bombingen.

Det er det eneste.

Bombe sivile hus gjør vi hele tida med droneangrep og missiler. Det at et hus i seg selv rommer sivile gir i seg selv ikke beskyttelse.

Problemet er hvis du velger å bombe det sivile huset med mål for å ta ut sivile.

Vi burde ha en diskusjon om hva som er akseptabel mengde sivile døde i forhold til målet du tar ut, men jeg er dessverre redd veldig få land vil signere en eventuell avtale om en sånt spesifikk tak.

Bombingen av Hiroshima f.eks. ser litt annerledes ut når man vet at de 1.5millioner purple hearts som er lagd ble egentlig lagd til landinvasjonen av Japan for det var det de forventet å dele ut, samt hvor forferdelig firebombingen av Tokyo var.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...