Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Handlingene til Israelske regjeringen mot det Palestinske folk er det jeg kalte for sykdommen

Åja. Litt som at Hamas ikke er jødefientlige, bare sionistfientlige? Ai si.

Noxhaven skrev (6 minutter siden):

Det som ikke stemmer er at jeg har kalt jøder for "en sykdom". Det er ren løgn.

Ikke noe mer enn at du skrev at "handlingene til den israelske regjeringen". Det står heller ikke i teksten. Det er en konklusjon basert på det du skrev.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aviene skrev (2 minutter siden):

Åja. Litt som at Hamas ikke er jødefientlige, bare sionistfientlige? Ai si.

Ikke noe mer enn at du skrev at "handlingene til den israelske regjeringen". Det står heller ikke i teksten. Det er en konklusjon basert på det du skrev.

Da konkluderte du feil :) 
Jeg skrev det og vet hva som var ment, og trodde det var tydelig nok for at du og andre skulle lande på riktig konklusjon.
Men nå har jeg i alle fall som personen som skrev teksten forklart deg hva som faktisk var ment med "konstant undertrykkelse fra sitt naboland" så du tok dessverre feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (5 minutter siden):

Da konkluderte du feil :) 
Jeg skrev det og vet hva som var ment, og trodde det var tydelig nok for at du og andre skulle lande på riktig konklusjon.
Men nå har jeg i alle fall som personen som skrev teksten forklart deg hva som faktisk var ment med "konstant undertrykkelse fra sitt naboland" så du tok dessverre feil.

Nei, jeg konkluderte med det som var logisk basert på premissene du fremsatte.

p1. Hamas er ikke en sykdom, det Hamas ble opprettet for å utrydde er sykdommen
p2. Fjern det som Hamas ble opprettet for å fjerne så vil Hamas også forsvinne

Q. Jøder må fjernes fra Levanten

Noxhaven skrev (44 minutter siden):

Hamas er et symptom på en sykdom, ikke sykdommen.
Du kan prøve å fjerne symptomet om og om igjen men det vil alltid komme tilbake så lenge sykdommen er til stede. 
Kurer du dog sykdommen så vil symptomet forsvinne for godt.

Sykdommen er levekårene til Palestinerne under en konstant undertrykkelse fra sitt naboland. Blir Palestina anerkjent og kan få handel og rådighet over eget landområde så vil Hamas forsvinne.

image.thumb.png.1ee5c3a3ebe7da6135f00b91112c31ea.png

https://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Endret av Aviene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Det er også flere sannsynlighetsberegninger her. La oss si at Hamas hadde oppført seg som ansvarlige myndigheter og brukt alle bistandspengene de får fra Qatar og andre til å bygge opp Gazastripen og forsøke å øke levevilkårene til egen befolkning, til tross for utfordringene. Dette i stedet for å bygge tuneller, smugle inn våpen, trene på krig og terror... 

Etter noe tid så ville blokaden enten til Egypt eller til Israel løsnet noe opp. Når man ser det går bra så ville den andre part også løse opp. Folk ville begynt å få øynene opp for at konstruktive ting skjer på Gaza og investorer ville kommet til. Flere ville fått arbeide i Israel. Med økt fruktbart samarbeid så ville man sett en forenkling i prosessen med å bevege seg over grensene. Da jeg var liten og vi kjørte inn i Tyskland så var det lang kø og vakter med strenge blikk som leste nøye igjennom papirene våre husker jeg, nå er det ikke en gang en grensekontroll... slik utvikler det seg over tid, hvis samarbeidet er fruktbart. 

Det trenger ikke alltid være Israel som starter. Det er lov for palestinerne å forsøke også. Så får israelerne heller komme etter.

Jeg er veldig enig i så å si alt du skriver her. Mer hjelp, støtte og struktur for å komme seg på riktig vei, mindre kjepp, pisk og 2-tonns bomber som bare stagnerer og ødelegger.

Veien videre tror jeg vi er helt enig i, men vi er kanskje litt mer uenige i hvordan man burde gå frem for å komme seg dit.. Og er vel også det ingen har noe godt svar på til dags dato. Men det som så å si hele verden nå enes om er at den nåværende strategien og utførelsen fører til alt for mye unødvendig lidelse. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Noxhaven said:

Det er nok mye som har skjedd i kulissene uten at jeg skal spekulere for mye i det eller vet nok om dette til å kunne uttale meg om detaljene. Tviler ikke på GPD grafen stemmer, men det virker i overkant simpelt å konkludere til at Gaza har en iboende ondskap i seg som maner frem en organisasjon som Hamas "bare fordi atte" 
Kanskje ikke dette er det du mener er grunnen til at det ikke har fungert for dem til nå, men da er jeg nysgjerrig på hva det kan være? Er de mer som dyr i det landet som ikke klarer ta vare på seg selv? Er de besatt av noe overnaturlig? Hva er det for noe? Og hvordan endrer man på det?

Det er ingenting unikt med Hamas. De er bedre enn ISIS i Syria og ligner på Irans prestestyre og Hezbollah i Libanon.

Og ja de er besatt av noe overnaturlig, det heter radikal islam.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aviene skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg konkluderte med det som var logisk basert på premissene du fremsatte.

p1. Hamas er ikke en sykdom, det Hamas ble opprettet for å utrydde er sykdommen
p2. Fjern det som Hamas ble opprettet for å fjerne så vil Hamas også forsvinne

Q. Jøder må fjernes fra Levanten

image.thumb.png.1ee5c3a3ebe7da6135f00b91112c31ea.png

https://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Helt i orden, men nå har du blitt forklart at du tok feil i antagelsen din. Så da er det vel greit? Vi kan legge den død nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Helt i orden, men nå har du blitt forklart at du tok feil i antagelsen din. Så da er det vel greit? Vi kan legge den død nå?

"Jeg tok feil, jeg var ikke klar over at Hamas var opprettet for å utrydde jøder, jeg trodde de ble opprettet for å overbevise israelerne om at de må være snille mot folket i Gaza", heter det da.

Eventuelt så er du fullt klar over hva Hamas sitt mål er og det du skrev var meget tilsiktet.

Det var ikke en antakelse. Det var en konklusjon basert på dine premisser. Hvis konklusjonen er feil så får du heller forklare hvorfor, hvordan det er umulig å konkludere med det basert på dine premisser, heller enn å angripe meg.

Endret av Aviene
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aviene skrev (1 minutt siden):

"Jeg tok feil, jeg var ikke klar over at Hamas var opprettet for å utrydde jøder, jeg trodde de ble opprettet for å overbevise israelerne om at de må være snille mot folket i Gaza", heter det da.

Eventuelt så er du fullt klar over hva Hamas sitt mål er og det du skrev var meget tilsiktet.

Du kan ikke endre på hva jeg mener uansett hvor mye du ønsker at jeg skal mene noe annet. Du konkluderte feil og burde takke meg for å orke oppklare det for deg nå for fjerde gang.

Jeg anser Hamas for å være et svar fra det Palestinske folk på langvarig undertrykkelse. Jeg anser som du sier at Hamas har som mål å ta tilbake landet de mener tilhører dem og trolig enda mer, kanskje også utrydde alle jøder på kloden.
Jeg er ikke enig i handlingene, ideologien eller organisasjonen Hamas, og anser de kun for å være ødeleggende og generelt forkastelige i hele deres eksistens.

Men som jeg har skrevet flere ganger nå så anser jeg Hamas for å være et symptom pga. langvarig undertrykkelse. Skal vi bli kvitt Hamas så må vi først endre på måten Palestinerne blir behandlet på. Slutter Palestinerne å føle seg kuet, undertrykt, kontrollert og plaget av en langt mektigere nabo-nasjon så fjerner vi samtidig motivasjonen og hatet som er det faktisk Hamas er.

Igjen, med enda mindre teskje; det betyr ikke at jeg mener at denne mektige nabo-nasjonen skal utryddes, det betyr at jeg mener at denne nasjonen burde begynne behandle Palestinerne som mer enn en underklasse som man kan gjøre som man vil med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (6 minutter siden):

Du konkluderte feil

Utdyp. Dine premisser var at Hamas var ikke en sykdom, det de ble opprettet for å utrydde var sykdommen. De ble opprettet for å utrydde jøder.

Dette mener du skal føre til konklusjonen at hvis bare Israel får enda en ny regjering så vil ingen nye kriger bryte ut.

Det er ikke en logisk sluttsats. Om du la ut premisser uten å vite hva de innebar eller om du gjorde det med en intensjon aner jeg ikke. Det jeg vet er at den logiske slutningen her er at du mener at jøder må utryddes for at "sykdommen skal bli borte".

Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Skal vi bli kvitt Hamas så må vi først endre på måten Palestinerne blir behandlet på.

Det er Hamas som har behandlet palestinerne slik, ikke israelerne. Hamas blir sånn sett sykdommen, ikke symptomet. Eller, de blir både symptomet og sykdommen, om en ser på det slik du prøver å formidle det.

image.thumb.png.83e90ef185bf10368f21a284511e1248.pnghttps://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/L8akp/amnesty-hamas-likviderer-motstandere-i-gaza

image.thumb.png.2e086e3ff6dd890a532dc6fc21042a68.png

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mkRk4/amnesty-hamas-drepte-og-torturerte-sivile

 

Altså, forskjellige foreninger og partier startes av forskjellige grunner. Du har jo ekstremkristne partier her i Norge, i tillegg til andre særegne partier (Kystpartiet, Pensjonistpartiet, NKP, +++). De har sine grunner til å bli opprettet, alle hver sine grunner. Men grunnen til at folket i Gaza stemte på Hamas hadde INGENTING med Israel å gjøre.

image.thumb.png.ebfbbc8acd3d465b9ee48b2d7e704088.pnghttps://worldpublicopinion.net/most-palestinians-believe-hamas-should-change-its-position-on-eliminating-israel/

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aviene skrev (32 minutter siden):

Høres ut som en upartisk og nøytral person.


Nei, dessverre, har kommet frem noen episoder med libanesiske Nawaf Salam, som er leder for ICJ.

Jeg skal ikke hevde han er anti-israelsk, men han har i det minste uttrykt kritikk og postet noen uheldige innlegg på sosiale medier, som gjør at han vel egentlig burde erklært seg selv inhabil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig enig i så å si alt du skriver her. Mer hjelp, støtte og struktur for å komme seg på riktig vei, mindre kjepp, pisk og 2-tonns bomber som bare stagnerer og ødelegger.

Veien videre tror jeg vi er helt enig i, men vi er kanskje litt mer uenige i hvordan man burde gå frem for å komme seg dit.. Og er vel også det ingen har noe godt svar på til dags dato. Men det som så å si hele verden nå enes om er at den nåværende strategien og utførelsen fører til alt for mye unødvendig lidelse. 

Det var hyggelig å høre, vi vil egentlig det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

New study finds food supply to Gaza more than sufficient for population’s needs

A group of highly respected academics and public health officials who authored a working paper on the amount of food entering the Gaza Strip during the war have concluded that the supply from January through April is sufficient for the population’s daily energy and protein needs.

Analyzing data from COGAT, which includes the weight of consignments of specific food commodities and standardized food parcels delivered to Gaza, the authors found that the mean energy availability across four months was 3,163 kcal per person, per day.

This significantly exceeds the widely accepted standard of 2,100 kcals per person, per day established by the Sphere humanitarian organization, for the minimum amount of food aid required in response to a crisis.
...
“This in-depth analysis highlights the fact that the amount of food delivered per capita should be sufficient for the entire Gazan population, and meets Sphere humanitarian recommendations for food aid delivery to conflict-affected populations, during the period examined,” the new study found.
...
Accusations of severe food insecurity, malnutrition and even famine have formed an integral part of the allegations against Israel of genocide against the Palestinians in the International Court of Justice and of crimes against humanity and war crimes in the ICC.

Director of the World Food Program (WFP) Cindy McCain declared on May 3 that there was a “full-blown famine” in northern Gaza.

Asked what data this claim was based on, a spokesperson for WFP said that the latest data was a study by the Integrated Food Security Phase Classification (IPC) organization, issued in a mid-March report.

That report, cited by the ICJ in its March 28 orders against Israel, stated that famine was imminent in Gaza and that 677,000 people were already in the Phase 5 Catastrophe level of its food insecurity scale, which is a designation of famine for households.

The IPC website notes that in regions suffering from famine, the crude death rate can be defined as ranging from one person per 10,000 per day to five people per 10,000 per day.

According to the lower figure, this would mean that at least 68 people would be dying of starvation in Gaza every day, in recent months.

The IPC did not respond to requests for comment transmitted to several officials as to whether it had new data for mortality as a result of famine in Gaza, or new data on the level of food insecurity in the territory.

The IPC’s March report said that it “could not benefit from representative evidence of non-trauma mortality as intended by IPC Protocols,” essentially meaning it did not have data on deaths from famine.

https://www.timesofisrael.com/new-study-finds-food-supply-to-gaza-more-than-sufficient-for-populations-needs/
__________________


Altså, i følge IPC så er det en sultkatastrofe i Gaza, hvor 677 000 mennesker er i fase 5.
Ett av kravet til "fase 5", i følge IPC, er at 1-5 mennesker per 10 000 dør av sult hver dag.

IPC har ingen tall på antall døde fra sult.

Med 677 000 mennesker i fase 5, så dør mellom 68 og 339 mennesker av sult hver dag.

Fra januar til slutten av april, er det ca 120 dager (30x4).
I denne perioden har det i følge IPC dødd mellom 8160 og 40 680 mennesker av sult.

IDF har gjort en utmerket jobb i Gaza, ettersom de knapt har drept sivile i militære operasjon, når så mange har dødd av sult.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser ut til at internasjonale medier (inkludert norske) igjen mistolker kjennelsen fra ICJ, akkurat slik som den forrige. Det er bare den sør-afrikanske dommeren som mener at all militær aktivitet må stoppes i Rafah. Det eneste ICJ kjennelsen sier er angående Israels krigføring i Rafah er at Israel må stoppe all krigføring som kan føre til folkemord i Rafah. ICJ sier ingenting om at Israels krigføring fører til folkemord. Derav, hvis Israel mener at deres krigføring ikke fører til folkemord så trenger de ikke å stoppe aktiviteten sin i Rafah.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (27 minutter siden):

Ser ut til at internasjonale medier (inkludert norske) igjen mistolker kjennelsen fra ICJ, akkurat slik som den forrige. Det er bare den sør-afrikanske dommeren som mener at all militær aktivitet må stoppes i Rafah. Det eneste ICJ kjennelsen sier er angående Israels krigføring i Rafah er at Israel må stoppe all krigføring som kan føre til folkemord i Rafah. ICJ sier ingenting om at Israels krigføring fører til folkemord. Derav, hvis Israel mener at deres krigføring ikke fører til folkemord så trenger de ikke å stoppe aktiviteten sin i Rafah.

Nemlig!

image.thumb.png.f10aa8d7de9c1de582b1a45e085628a2.png

https://www.icj-cij.org/node/204098

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...