Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (10 minutter siden):

Gi deg a. Tål at ikke alle her inne er enig med 100% av alt du sier/tweeter 

Om du tåler det, så svarer du heller om sak og ikke om person.

Jeg tåler det fint jeg, men jeg mener altså det er jamring av Kasparov å klage på helt normal og vanlig språkbruk på den måten, språkbruk som forøvrig også er vanlig i de israelske mediene. Det finnes så mye mer å ta tak i enn ordet "hevder" når CNN sier at IDF har funnet en tunnel de hevder er den største Hamas-tunnelen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

X er blitt til et helvete av desinformasjon fra sympatisører av begge sider og snart ubrukelig som plattform dersom man ikke er spesielt oppvakt og våken for å skille klinten fra hveten.

Musk må ta mesteparten av skylda for det selv, men dessverre er han jo opptatt av å spre løgner til fordel for Hamas og Russland selv.

Blue checkmarks on X are ‘superspreaders of misinformation’ about Israel-Hamas war
https://www.theverge.com/2023/10/20/23925086/x-verified-blue-checkmarks-superspreader-misinformation-israel-hamas-war

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

En må ta med sitt eget synspunkt i vurderingen også, når en lener seg tungt til den ene eller andre siden så er man selv ikke lenger nøytral, mens nyhetsdekningen er nøytral så kan det fort føles som om det er dekningen som ikke er nøytral, når det åpenbare er at en selv ikke lenger er nøytral. 

Hvis man har bodd i utlandet så skjønner man fort at nyhetsdekningen ikke er spesielt nøytral i Norge. Faktisk er den spesielt ille her, med folk som er nærmere å være aktivister enn reportere i f.eks tidligere Odd Karsten Tveit og Sidsel Wold. Det har blitt noe bedre, men dog. Anbefaler Tyskland eller USA. Selv BBC er solid oppgradering og det er en kanal som er ganske utskjelt for å være for pro-palestina i nyhetsdekningen sin. Fox News blir for pro-israelsk for meg i den grad at jeg ønsker å bli utfordret litt jeg også på mitt syn, så foretrekker CNN. Men Fox News er den største nyhetskanalen og får alle gjester de vil.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Vil anbefale denne podcasten med Sidsel Wold fra NRK som gjest, der hun svarer på både gode og dumme spørsmål om Israel, Palestina, Netanyahu, Hamas, krig, fred osv. Synes hun godt forklarer konflikten, skisserer ulike løsninger, setter fingeren på hva de lokale tenker og snakker med stor erfaring og tyngde.

Sidsel Wold reiste allerede som 17-åring til Israel der hun jobbet som frivillig i en kibbutz. Her lærte hun seg hebraisk, og fikk Israel som sitt andre hjem. Senere lærte hun også arabisk, og ble etterhvert Midtøsten-korrespondent for NRK der hun blant annet har dekket denne konflikten gjennom flere tiår. Hun har skrevet flere bøker om Israel, og også vært engasjert i organisasjonen MIFF, før den senere ble radikalisert av kristenkonservative.

https://radio.nrk.no/podkast/radio_moerch/l_952e5b77-1e6f-4f44-ae5b-771e6f7f4483

Dama som lager gladinnslag om hijabens betydning i Iran? Joda, får vel gi den en sjanse.. Men iranere i Norge er forbanna på hun dama der for å si det mildt. Jeg synes ikke hun helt klarer å skille det å være reporter med sine egne politiske ståsteder.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ayatollahenes-vestlige-favorittreporter/o/5-95-271912

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (9 timer siden):

Dette er selvsagt dypt tragisk, men Israel har jo vært ganske åpne om den tragiske situasjonen og beklaget dette.
I kaotiske kamper vil slikt kunne skje, og det finnes drøssevis av rapporter fra tidligere konflikter om "friendly fire" (Og da flere tilfeller hvor man har prøvd å legge lokk på det)
Denne hendelsen er lagt til her:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_friendly_fire_incidents#Israel-Gaza_conflict


Så kan man alltids sikkert kritisere om undersøkelsene rundt dette vil føre til noe, men i det minste uttrykker de et ønske om å undersøke dette, som i seg selv vil ha en betydning.

Netanyahu har uttalt følgende:

Kilde:
https://www.nbcnews.com/news/world/israel-hamas-war-hostages-killed-idf-white-cloth-protests-netanyahu-rcna130049

De fortsatte å skyte etter å ha fått ordre om å stoppe. 

Indikerer at IDF ikke har kontroll over egne rekker. Noe som er livsfarlig for sivile. IDF kan i praksis si de føler seg truet av hva som helst. 

Grunnen til at dette fikk oppmerksomhet er at de drepte sivile israelere.

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Husker jeg var i Eilat på ferie i 2001. Fredelig, og nydelig sted for en ung mann. Tok mange nydelige bilder, to tre kameraruller. Ble stoppet av israelske soldater, de kroppsvisiterte meg i alle krinkler og kroker, før de til slutt ba meg gi dem kameraet. De tok ut alle kamerarullene fulle av fotografier og ødela dem. Traumatiserte drittsekker, fulle av hat. Snakker om at andre oppfører seg som dyr, Herrefolket har vel visst oss alle hvem som er de ufølsomme dyrene opp i det hele. Drepe titusenvis av uskyldige barn og kvinner, det er en stor, stor skam, og jeg tror dette folket er blitt gjennomskuet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 timer siden):

Hvis man har bodd i utlandet så skjønner man fort at nyhetsdekningen ikke er spesielt nøytral i Norge.

Det er hvis man har bodd i utlandet man skjønner hvor nøytral nyhetsdekningen er i Norge, den blir kort og godt ikke bedre noe annet sted.

 

DukeNukem3d skrev (12 timer siden):

Fox News blir for pro-israelsk for meg i den grad at jeg ønsker å bli utfordret litt jeg også på mitt syn, så foretrekker CNN. Men Fox News er den største nyhetskanalen og får alle gjester de vil.

CNN er søppel, nesten like ille som Fox og NBC, ingen av disse er i nærheten av å være nøytrale, de er alle privatiserte og finansiert av reklame som påvirker innholdet. BBC er langt mer nøytrale, og en langt bedre nyhetskilde totalt sett. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 hours ago, DukeNukem3d said:

Hvis man har bodd i utlandet så skjønner man fort at nyhetsdekningen ikke er spesielt nøytral i Norge

Har du bodd i utlandet?

For mine erfaringer tilsier at du tar grovt feil. I Norge tilstreber mediene å være nøytrale, det er ikke tilfelle i land som USA, UK eller Spania, der mediene tar side og det anses nærmest som en del av journalistyrket. Tyskland kan jeg ikke svare for.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 timer siden):

Men Fox News er den største nyhetskanalen og får alle gjester de vil.

Fox News er en propagandakanal, ikke nyhetskanal, når det kommer til saker hvor de kan ha en polisk agenda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fox_News_controversies

De formidler en agenda vertene ikke selv ikke tror på, og folka må sies å være skuespillere heller enn journalister, da de formidler et skript de selv ikke tror på for 'sauene'.
Wikipedia har bannet Fox News for politiske saker, fordi de fremmer narrativ, ikke nyheter.

Hvis noen stiller til intervju hos Fox News så vil de stilles spørsmål ment å fremme en kristenkonservativ agenda, og vertene vil stoppe dem fra å si noe som er negativt for agendaen deres.

Totalt sett er man mer informert av å ikke se på Fox News i det hele tatt, selv om man ikke ser andre nyheter, fordi man unngår å få vevd inn en falsk forestilling av hva som foregår i verdensbildet sitt.

https://www.businessinsider.com/study-watching-fox-news-makes-you-less-informed-than-watching-no-news-at-all-2012-5

Det har bare eskalert de senere år.

Søksmålet mot Fox News over løgnene de spredde om Dominion-valgmaskinene avslørte toppen av isfjellet om hvor mye skuespill de driver for å fremme allerede avtalte narrativ.

https://abcnews.go.com/Politics/fox-news-hosts-allegedly-privately-versus-air-false/story?id=97662551

Videre så er det viden kjent hvordan nettverk av konservative konspiratører inkludert fox news og republikanerenes agendasmier samkjører historier med andre konservative propagandaspredere, for å gi narrativene -- løgner -- mer tyngde gjennom at de spres av flere kilder. 
https://edition.cnn.com/2023/03/02/media/rupert-murdoch-fox-news-reliable-sources/index.html

Dette lar dem også forme et narrativ og produsere og konstruere slike utenfor deres innflytelsesområde når andre nyhetsaktører plukker opp disse konstruerte sakene, og gir dem kredibilitet gjennom sitat.

https://www.niemanlab.org/2020/10/a-new-study-shows-how-trump-and-the-rnc-duped-traditional-media-into-covering-mail-in-voter-fraud/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rhabagatz said:

Har du bodd i utlandet?

For mine erfaringer tilsier at du tar grovt feil. I Norge tilstreber mediene å være nøytrale, det er ikke tilfelle i land som USA, UK eller Spania, der mediene tar side og det anses nærmest som en del av journalistyrket. Tyskland kan jeg ikke svare for.

Om vi sammenligner Norge ned andre vestlige land, så er ikke mediene i Norge mer nøytrale. Årsaken til at en del nordmenn tror norske medier er nøytrale er fordi de er vokst opp med norske medier, og tror at norske medier representerer enn objektiv sannhet. De ville sagt det samme om medier i utlandet om de vokste opp i et annet land.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Camlon said:

Om vi sammenligner Norge ned andre vestlige land, så er ikke mediene i Norge mer nøytrale. Årsaken til at en del nordmenn tror norske medier er nøytrale er fordi de er vokst opp med norske medier, og tror at norske medier representerer enn objektiv sannhet. De ville sagt det samme om medier i utlandet om de vokste opp i et annet land.

Jeg får spørre deg det samme, har du bodd i utlandet?

Jeg kommenterte som sagt mine erfaringer, og det er at mediene i Norge forsøker å være objektive. Jeg nevnte tre land der jeg har personlige erfaringer fra, der ingen forventer at mediene skal være objektive, og hvor de har lang tradisjon (spes. i UK og Spania) med partipresse. Der er ikke upartiskhet et ideal den generelle pressen søker etter, og noe som er forbeholdt visse medier med stor anseelse som har objektivitet som varemerke.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rhabagatz said:

Jeg får spørre deg det samme, har du bodd i utlandet?

Jeg kommenterte som sagt mine erfaringer, og det er at mediene i Norge forsøker å være objektive. Jeg nevnte tre land der jeg har personlige erfaringer fra, der ingen forventer at mediene skal være objektive, og hvor de har lang tradisjon (spes. i UK og Spania) med partipresse. Der er ikke upartiskhet et ideal den generelle pressen søker etter, og noe som er forbeholdt visse medier med stor anseelse som har objektivitet som varemerke.

Ja, jeg har bodd i Kina, USA, New Zealand og Danmark i over 10 år. Jeg har mer enn nok erfaring med utlandske medier og min erfaring er at folk mener mediene de lytter til er de mest nøytrale og objektive.

Upartiskhet i Norge handler bare om å være nøytral mellom den norske høyresiden og venstresiden, ikke om å være nøytral og objektiv. F.eks. det var ganske interessant å være i Kina og se norske medier rapportere om Kina under pandemien i 2020. Det var ofte ekstreme historier som ble presentert som om det skjedde overalt. Ikke misforstå meg, kinesiske medier er enda verre. Det jeg sier er at ingen land har nøytrale og objektive medier.

Det er også mange medier i Norge som tar side med enten venstresiden eller høyresiden, så de er ikke engang upartiske.

Endret av Camlon
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 timer siden):

Det er hvis man har bodd i utlandet man skjønner hvor nøytral nyhetsdekningen er i Norge, den blir kort og godt ikke bedre noe annet sted.

Norske medier er glimrende når det kommer til det meste, f.eks Ukraina/Russland. Det er jeg enig i. Når det kommer til dekningen av Israel/Palestina så er det dessverre mye aktivister som tar over. Det viser seg i form av at de blir tatt i faktafeil og gang etter gang må presisere eller korrigere innslag og artikler. F.eks ga man Israel skylden for å bombe sykehuset som ble truffet av rakett ved Islamsk Jihad tidlig i krigen. Hvis dette var i Ukraina ville man ventet med bastate uttalelser til fakta var på bordet og uttalt seg med forbehold. De nøkterne og dyktige folka som uttaler seg om Ukraina er borte, nå er det slagord-pregede sendinger igjen. Her er man langt bedre i utlandet, i Tyskland dekkes Israel/Palestina omtrent slik Ukraina/Russland dekkes her. Nøktern, objektivt og fint.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):

Skulle man tro de som sjefer her inne så er det Twitter/X som er den mest nøytrale og beste kilden for alt av nyheter, det skal man ikke stille spørsmålstegn ved en gang 🤐

Er det en spesiell grunn til å prøve å spre eder og galle mot brukere som @0laf@KalleKanin,  @Brother Ursus m.flere som aktivt har bidratt her inne med å poste tweets som er relevant til trådens tema? Er det så veldig "sjefete" av dem? Tror du virkelig de mener det du påstår de gjør om X?

Tvert imot tenker jeg det er veldig bra at det er flere som holder tråden aktiv, selv om det kan være i form av tweets du ikke nødvendigvis er enig i.

Så i stedet for å prøve å skape dårlig stemning oppfordrer jeg heller til å poste noe relevant til krigen mellom Israel og Hamas, slik de som bidrar med relevante tweets gjør.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...