Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Inspector skrev (5 timer siden):

«Slutte å kjøpe aksjer» ?
Hvorfor ikke sette alt i aksjefond på dagen og informere om det ?

Tja, for å spare seg for medieoppslag og spekulasjoner så burde det vært gjort, men det er jo ikke sikkert det er smart eller morsomt å gjøre det dersom aksjene står i tap akkurat nå.  Han har jo drevet med mye handel, og det kan være snakk om store verdier som må avvikles på riktig måte og det kan jo ta tid.  

Lenke til kommentar

Galt av Sindre Finnes å kjøpe aksjer nå, sett i lys av alt det som har skjedd de siste månedene. Ganske utrolig at han tør, egentlig. Erna Solberg er fortsatt leder av Høyre, og sitter på Stortinget. Innsidehandel kan fortsatt forekomme i en slik situasjon. 

Tenker dette må være en type spilleavhengighet. I tilfelle slutter han vel ikke å kjøpe uansett.

Han kunne jo kjøpt aksjer i USA, Storbritannia eller Sveits etc., så slipper han mistanker om innsidehandel. Da kan han også gamble på om den norske kronen går opp eller ned, noe han sikkert kommer til å elske. 

Vel, har han spilleavhengighet, lider han sannsynligvis også av andre avhengigheter, for avhengigheter er noe som hoper seg opp. Det vanligste i vår tid er dopaminavhengighet av sosiale medier, noe svært mange lider av. Men det finnes andre, mer alvorlige avhengigheter. 

Kanskje litt stygt å spekulere på det viset, men han er ektemann til vår (sannsynlige) fremtidige statsminister, så det handler om nasjonens ve og vel.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

 

Tja, for å spare seg for medieoppslag og spekulasjoner så burde det vært gjort, men det er jo ikke sikkert det er smart eller morsomt å gjøre det dersom aksjene står i tap akkurat nå.  Han har jo drevet med mye handel, og det kan være snakk om store verdier som må avvikles på riktig måte og det kan jo ta tid.  

«Litt tid» ?

Nå har han gitt seg selv en frist på 13 mnd for å selge seg ned.
Freidig nok styrer han regien selv og legger seg ikke «på rygg» for kritikken.
En kritikk som er offentliggjort av Erna selv for å redde sitt eget skinn.

Ydmykhet og innrømmelser er ikke ekteparets sterkeste sider…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 timer siden):

«Litt tid» ?

Nå har han gitt seg selv en frist på 13 mnd for å selge seg ned.
Freidig nok styrer han regien selv og legger seg ikke «på rygg» for kritikken.
En kritikk som er offentliggjort av Erna selv for å redde sitt eget skinn.

Ydmykhet og innrømmelser er ikke ekteparets sterkeste sider…..

Dersom problemet er at han kjøper og selger aksjer samtidig som kona er statsminister, så er det et greit perspektiv å forsøke å selge unna før hun evt blir statsminister igjen. Da har man tid til å unngå å selge med tap, men det er også en risiko for at man går på mer tap og derfor må selge med enda større tap på fristen. 

Jeg forventer at han selger unna før fristen, dersom investeringene da er i pluss igjen. 

Ellers er jeg helt enig med deg i, at med all denne kritikken så er det på tide å bite i det sure eplet og ta det tapet. 

 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 21.11.2023 den 1:48 PM):

Fyren er jo helt fjern, en normal person hadde i det minste sluttet å handle aksjer på dagen, men ikke Finnes.
Hvordan går det an å være så frakoblet virkeligheten, hele nasjonen følger med på han og helt uten skam så bare fortsetter han.
Jeg har ingen tro på at han kommer til å gi seg for godt(så lenge kona er rikspolitiker), hvis alle enkeltaksjer blir solgt, så tar det nok ikke lang tid før han ikke klarer å holde seg.
Han kan ikke stoles på, så jeg håper at mediene følger han med falkeblikk når den tid kommer. 

Jeg forstår ikke problemstillingen. Er der noen som helst regler eller retningslinjer som er brutt?

Skal nærstående av politikere (stortingspolitikere, den poltiske stab i de ulike stortingspartier, fylkestingspolitikere, kommunepolitikere, statssekretærer, politiske rådgivere til statsråden osv.) heretter være avskåret fra å drive kjøp og salg av aksjer? Samtlige av disse kan tenkes å komme i besittelse av innsideinformasjon. Hvor mange tusen personer vil dette gjelde?

§ 1-5.Nærstående

(1) Som noens nærstående menes i denne loven:
1. ektefelle og en person som vedkommende bor sammen med i ekteskapsliknende forhold;
2. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje og søsken;
3. slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje og søsken til en person som nevnt i nr 1;
4. ektefelle til, og en person som bor sammen i ekteskapsliknende forhold med, noen som er nevnt i nr 2;
5. selskap der vedkommende selv eller noen som er nevnt i nr 1 til 4, har slik bestemmende innflytelse som nevnt i § 1-3.

(2) Som noens personlig nærstående menes i denne loven:
1. ektefelle og en person som vedkommende bor sammen med i ekteskapsliknende forhold;
2. mindreårige barn til vedkommende selv, samt mindreårige barn til en person som nevnt i nr 1 som vedkommende bor sammen med;
3. selskap der vedkommende selv eller noen som er nevnt i nr 1 og 2, har slik bestemmende innflytelse som nevnt i § 1-3.

La det ikke være tvil om at de siste måneders avsløringer viser at ingen har hatt kontroll på dette rotet, eller forstått konsekvensene. Og at det har gitt en ny omdreining i befolkningens tap av tillitt til politikerne, og det er det alvorligste. Disse aksjekjøpene er isolert sett nesten uten samfunnsmessig betydning.

Det som nå trengs er et klart regelverk der det blir etablert et offentlig søkbart register der alle de personer som omfattes av regelverket er pliktig å melde inn kjøp og salg av finansielle instrumenter, og at mangel på slik rapportering blir belagt med en straff. Men jeg ønsker ikke en tilstand der det å handle aksjer skal ses på som noe skittent eller uetisk. Der er mer en nok lærere, sosionomer og andre offentlig ansatte på Stortinget.

 

 

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (50 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemstillingen. Er der noen som helst regler eller retningslinjer som er brutt?

Jeg snakker ikke om det rettslige her, vi får trolig aldri få vite om Finnes brøt noen lover, eksempelvis innsidehandel, siden det aldri ble noe etterforskning, og den handelen Økokrim mente kunne være innsidehandelen ble foreldet før de en gang kom igang.

Det jeg snakker om er den ufordrageligheten Finnes utviser her. Vi snakker om den største politiske skandalen i nyere tid, hvor hans omfattende aksjehandel over mange år, kan ha gjort hans kone, vår tidligere statsminister Erna Solberg, inhabil.
Dette er noe Solberg selv innrømmer, at hun kan ha vært inhabil i en rekke saker.

Solberg sin oppførsel og måten hun har håndtert sitt politiske verv i denne sammenhengen er nå en ting, men at Finnes, etter all den kritikken og oppmerksomheten denne saken har fått, fremdeles handler aksjer er jo helt hinsides.
Han har trolig ikke brutt noen regler ved å gjøre det, men ærlig talt, det er ikke noe som vekker noe tillit, en tillit som allerede er tynnslitt.
Han har løyet gjentatte ganger i offentligheten angående hans aksjehandel, som han etter eget utsagn hadde sluttet med, så hvorfor skal vi tro på han denne gangen? Fyren har få skrupler åpenbart.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Jeg snakker ikke om det rettslige her, vi får trolig aldri få vite om Finnes brøt noen lover, eksempelvis innsidehandel, siden det aldri ble noe etterforskning, og den handelen Økokrim mente kunne være innsidehandelen ble foreldet før de en gang kom igang.

Det jeg snakker om er den ufordrageligheten Finnes utviser her. Vi snakker om den største politiske skandalen i nyere tid, hvor hans omfattende aksjehandel over mange år, kan ha gjort hans kone, vår tidligere statsminister Erna Solberg, inhabil.
Dette er noe Solberg selv innrømmer, at hun kan ha vært inhabil i en rekke saker.

Solberg sin oppførsel og måten hun har håndtert sitt politiske verv i denne sammenhengen er nå en ting, men at Finnes, etter all den kritikken og oppmerksomheten denne saken har fått, fremdeles handler aksjer er jo helt hinsides.
Han har trolig ikke brutt noen regler ved å gjøre det, men ærlig talt, det er ikke noe som vekker noe tillit, en tillit som allerede er tynnslitt.
Han har løyet gjentatte ganger i offentligheten angående hans aksjehandel, som han etter eget utsagn hadde sluttet med, så hvorfor skal vi tro på han denne gangen? Fyren har få skrupler åpenbart.

Jeg snakker først og fremst om det rettslige. Og et av de rettslige elementene er denne:

".........vi får trolig aldri få vite om Finnes brøt noen lover, eksempelvis innsidehandel, siden det aldri ble noe etterforskning, og den handelen Økokrim mente kunne være innsidehandelen ble foreldet før de en gang kom igang."

Jeg har en rekke ganger på denne strengen gjengitt uttalelser fra Økokrim der de har uttalt at de uansett ikke ville ha iverksatt etterforsking mot en mulig innsidehandel der aksjekjøpet var på 13.000 kroner som fant sted for ti år siden.

Er du uenig med Økokrim i den vurderingen, eller mener du at Økokrim skal gjøre et unntak fra sin vanlige standard når de beslutter å iverksette etterforskning eller ikke, fordi Finnes er gift med Erna Solberg?

Og bare så det er nevnt, denne Eva Joly konspirasjonsteorien om at Økokrim er redd for å røre det politiske miljøet, får jo et grusomt skudd for baugen når det kan fastslås at Økokrim for første gang i sin historie har iverksatt etterforskning mot en statsråd for de private aksjehandler denne statsråden gjorde mens han satt rundt Kongens bord. Det er ikke mye berøringsangst bak etterforskingen mot Borten Moe?   

Så var det denne:

"Det jeg snakker om er den ufordrageligheten Finnes utviser her. Vi snakker om den største politiske skandalen i nyere tid, hvor hans omfattende aksjehandel over mange år, kan ha gjort hans kone, vår tidligere statsminister Erna Solberg, inhabil.
Dette er noe Solberg selv innrømmer, at hun kan ha vært inhabil i en rekke saker."

Det er mulig at Finnes er ufordragelig. Jeg har aldri møtt verken han eller Erna, so what?

Men er dette den største politiske skandalen vi har hatt i den nyere tid? Du synes å være enig med Maria Lan Berg som også betegnet dette som den største politiske skandale, (se det jeg har linket inn over) i nyere tid. En annen variant er jo Rødt som erklærer de største politiske skandaler på løpende bånd:

Rødt om Solberg-saken: – Den største politiske skandalen i nyere tid - adressa.no

Jeg er helt uenig, her er noen alternative forslag:

Skandale-ekspert: Dette er historiens største politiske skandaler (tv2.no)

Det er viktig å ha et tidsmessig politisk perspektiv litt lengre enn en døgnflue.

Om tjue år kan kanskje en av de "STØRSTE POLITIKSE SKANDALER VI HAR HATT I NYERE TID."

Bli den da det ble avslørt at Rødt's partiprogram ble forfattet av en kleptoman.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Medlem skrev (23 timer siden):
Medlem skrev (På 20.11.2023 den 6:35 PM):

Erna Solberg: Slik ble hun Høyres dronning (1:2)

https://radio.nrk.no/podkast/oppdatert/l_af239b50-0198-44b8-a39b-50019884b83e


Erna Solberg: Slik ble hun Høyres dronning (2:2)

https://radio.nrk.no/podkast/oppdatert/l_c3342a70-0fcd-4e9e-b42a-700fcd7e9e34

Erna og Høyre fortsatt mest populær hos norske studenter
En partimåling utført blant studenter ved norske høgskoler og universiteter, viser at Erna Solberg fortsatt er en knapp favoritt som statsminister
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/11/21/195963650/erna-og-hoyre-fortsatt-mest-populaer-hos-norske-studenter

 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 timer siden):

Jeg snakker ikke om det rettslige her, vi får trolig aldri få vite om Finnes brøt noen lover, eksempelvis innsidehandel, siden det aldri ble noe etterforskning, og den handelen Økokrim mente kunne være innsidehandelen ble foreldet før de en gang kom igang.

Det jeg snakker om er den ufordrageligheten Finnes utviser her. Vi snakker om den største politiske skandalen i nyere tid, hvor hans omfattende aksjehandel over mange år, kan ha gjort hans kone, vår tidligere statsminister Erna Solberg, inhabil.
Dette er noe Solberg selv innrømmer, at hun kan ha vært inhabil i en rekke saker.

----

Windfarmer skrev (2 timer siden):

Jeg snakker først og fremst om det rettslige. Og et av de rettslige elementene er denne:

".........vi får trolig aldri få vite om Finnes brøt noen lover, eksempelvis innsidehandel, siden det aldri ble noe etterforskning, og den handelen Økokrim mente kunne være innsidehandelen ble foreldet før de en gang kom igang."

Jeg har en rekke ganger på denne strengen gjengitt uttalelser fra Økokrim der de har uttalt at de uansett ikke ville ha iverksatt etterforsking mot en mulig innsidehandel der aksjekjøpet var på 13.000 kroner som fant sted for ti år siden.

Det er du @Windfarmer som svarer på @Uderzo's innlegg. Da er det greit å svare på hen's premisser. Ellers blir dine svar bare stråmenn!

Er det beløpets størrelse viktig? Hva er i så fall grensen?

Siden du stadig henviser til lovverket (selv om andre ikke nevner noe om lovbrudd). Er det også 10års frist på foreldelsesfrist på inhabilitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Siden du stadig henviser til lovverket (selv om andre ikke nevner noe om lovbrudd). Er det også 10års frist på foreldelsesfrist på inhabilitet?

Dette er bare surr og tullprat.

Fortell meg hva det betyr at det er;

"10års frist på foreldelsesfrist på inhabilitet?"

Betyr det at de aksjekjøp Sindre Finnes gjorde for ti år siden kan omstøtes?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):
toreae skrev (12 minutter siden):

Siden du stadig henviser til lovverket (selv om andre ikke nevner noe om lovbrudd). Er det også 10års frist på foreldelsesfrist på inhabilitet?

Dette er bare surr og tullprat.

Fortell meg hva det betyr at det er;

"10års frist på foreldelsesfrist på inhabilitet?"

Betyr det at de aksjekjøp Sindre Finnes gjorde for ti år siden kan omstøtes?

Skjønner du ikke forskjell på aksjekjøp og inhabilitet? Selv om det er to ting som går hånd i hånd her, så burde det gå an å skjønne forskjellen på Ernas mulige inhabilitet og Sindres mulige innsidehandler?

Det forklarer jo hvorfor du ikke skjønner forskjell på at mange mener at Erna og Sindre har gjort noe galt, selv om dem ikke har brutt noen lov (kanskje, loven kan jo være brutt, men foreldret, beløpet kan være for lite). 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Inspector said:

Gravejournalistene har hendene fulle og det stopper nok ikke med dette.

Høyres/Ernas motstandere kommer til å gjøre livet surt for Ernas omdømme hele veien til neste valg

Når Søviknes kom tilbake i rikspolitikken etter den voldtektssaken og unnslapp kritikk når jenta tok livet av seg mange år senere går det nok greit for Erna og.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (12 minutter siden):

Når Søviknes kom tilbake i rikspolitikken etter den voldtektssaken og unnslapp kritikk når jenta tok livet av seg mange år senere går det nok greit for Erna og.

Det var Erna Solberg som virkelig tok Søviknes inn i varmen igjen, da hun i 2018 gjorde ham til folkehelseminister av alle ting. Solberg unnslapp ikke kritikk for det den gangen, men hun slapp altfor billig unna.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...