Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Erna Solberg på Dagsnytt 18 nå kunne ikke se noen problemer med at hun var tilstede på et møte der ledelsen diskuterte om hun skulle fortsette. Hun sier hun har lært, men det er åpenbart bare ord. Det virker nesten som hun ikke er kapabel til å koble spørsmålet om hva hun bør gjøre til noe annet enn først seg selv og deretter Høyre. Makt dynamikken i Høyre siden valget har uten sammenligning forøvrig vært et godt speilbilde på hva som har skjedd med det republikanske partiet i USA.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (1 time siden):
toreae skrev (1 time siden):

Det er et smutthull i den forstand at folket forventer at våre tillitsvalgte ikke bryter tilliten til egen vinning.

Jeg vet ikke om det er slik lengre, men noen år tilbake så måtte fiskere betale skatt av fisk til seg selv og sin familie (8000kr?). Skal våre folkevalgte betale skatt av en halv million fordi nær familie kan berike seg selv?

Nå synes du å forutsette at Erna Solberg har misbrukt tilliten til egen vinning, alternativt at hennes mann har gjort det. Og det synes de fleste andre på denne strengen også å legge til grunn.

Men der er ingen bevis på det. Les hva både Økokrim og finanseksperter har skrevet om dette spørsmålet. Hadde Finnes satt pengene inn på et ordinært aksjefond hadde han tjent mer.

Det er ingen bevis på å ha brutt loven. Derfor skriver jeg smutthull!!!

Det går fint an å ha beriket seg på en slik måte mange mener at hun (eller partner, eller andre) ikke burde ha politisk verv, uten å ha brutt loven. Lover blir jo oftes innført/innskjerpet etter at man finner ut at det foregår noe man ikke ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (2 minutter siden):

Erna Solberg på Dagsnytt 18 nå kunne ikke se noen problemer med at hun var tilstede på et møte der ledelsen diskuterte om hun skulle fortsette. Hun sier hun har lært, men det er åpenbart bare ord. Det virker nesten som hun ikke er kapabel til å koble spørsmålet om hva hun bør gjøre til noe annet enn først seg selv og deretter Høyre. Makt dynamikken i Høyre siden valget har uten sammenligning forøvrig vært et godt speilbilde på hva som har skjedd med det republikanske partiet i USA.

At hun selv var tilstede er jo et nydelig bevis på at hun ikke tar det med habilitet så nøye. :D 

Erna sitter for godt til at noen direkte under henne tør utfordre henne åpent. Så skal vi se om 'noen snakker sammen' bare dette har fått gjæret litt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Erna sitter for godt til at noen direkte under henne tør utfordre henne åpent. Så skal vi se om 'noen snakker sammen' bare dette har fått gjæret litt

Problemet til Høyre er at de ikke har noen som kan ta plassen til Erna. De har Erna og en gjeng middelmådigheter i ledelsen

Jeg tror Høyre sannsynligvis kommer til å gjøre et dårlig valg med ny statsministerkandidat

Lenke til kommentar
Medlem skrev (4 minutter siden):

Problemet til Høyre er at de ikke har noen som kan ta plassen til Erna. De har Erna og en gjeng middelmådigheter i ledelsen

Jeg tror Høyre sannsynligvis kommer til å gjøre et dårlig valg med ny statsministerkandidat

Det der er Høyres problem: av en eller annen grunn ville de ha Erna som leder, av en eller annen grunn ønsket hun å omgi seg med middelmådigheter.

Høyre er ikke det partiet som trenger mest utskiftninger på toppen men de er på en veldig god andreplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 timer siden):

Jeg hadde i utgangspunktet et godt inntrykk av Solberg før denne saken, min tillit til henne nå er på bunn. 

Maktsyk dame uten skam.

Har alltid sett på henne sånn; velkommen i klubben! :thumbs:

Krig og fred skrev (2 timer siden):

erna.jpg.2205936d7b862af644742b31ee45d27d.jpg

Se på den selvgode slimålen. Både hun og hennes politiske rådgiver OG hennes ektemann har løyet til både storting og til pressen, og til folket. 

Jepp. Verste er at hun sannsynligvis blir vår neste statsminister likevel :( 

Lenke til kommentar

Har stemt Høyre ved flere valg. Og Erna Solberg har vært en av grunnene. Men dette blir bare galt, synes jeg.

Hun burde gå av som Høyre-leder, og trekke seg som statsministerkandidat.

Ser hun ikke det selv?

Hun har vært inhabil i 8 år som statsminister, i en rekke saker, på grunn av ektemannens aksjehandel. I tillegg har hun sannsynligvis vært inhabil i enkelte saker som Stortingsrepresentant, siden forrige valg. 

Det var også underlig, sannsynligvis galt, at hun var til stede på dette møtet. Det ble dermed vanskeligere for ledelsen i partiet å snakke åpent om situasjonen, og kritisere Erna. Selv om det kanskje ikke var hensikten fra hennes side, så fremstår det som hensikten. 

Og ektemannen handler aksjer som før. Burde han det, da? 

Nei, her er det for mye som ikke stemmer. 

Vi på borgerlig side bør nok se oss om etter et nytt parti ved neste valg. For min del blir det nok enten V eller Frp.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Medlem skrev (4 timer siden):

Problemet til Høyre er at de ikke har noen som kan ta plassen til Erna. De har Erna og en gjeng middelmådigheter i ledelsen

Jeg tror Høyre sannsynligvis kommer til å gjøre et dårlig valg med ny statsministerkandidat

Ine Eriksen Søreide er en god kandidat, etter min mening. Og Jan Tore Sanner. Men han er vel ute av den diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Vi på borgerlig side bør nok se oss om etter et nytt parti ved neste valg. For min del blir det nok enten V eller Frp.  

Hvis du skal stemme borgerlig, stem FrP. Da blir det mindre sjangse for at stemmen din går til å gjøre Solberg til statsminister for nok en periode (selv om det ikke er noe garanti).

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal stemme borgerlig, stem FrP. Da blir det mindre sjangse for at stemmen din går til å gjøre Solberg til statsminister for nok en periode (selv om det ikke er noe garanti).

Kanskje det. Men venter nok til valget, for å høre hva politikerne har å si, før jeg stemmer. 

Jeg liker at V nå går bredere ut, og snakker om flere saker. Under Trine Skei Grande var det veldig ensidig fokus på klima og miljø. Og V støtter Ukraina på en klar og god måte. Så jeg synes V ser bedre ut nå, enn før. Et interessant parti, på ulike vis. 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Kanskje det. Men venter nok til valget, for å høre hva politikerne har å si, før jeg stemmer. 

Altså, jeg er overhode ingen fan av FrP, bare så det er sagt. Men hadde jeg stemt borgerlig og hovedprioriteten med min stemme hadde vært å ikke la den bidra til å gjøre Solberg til statsminister nok en gang, hadde jeg stemt taktisk. Og da blir det å stemme på det nest største partiet på borgerlig side, så de eventuelt får statsministerposten.

Tanken på Lysthaug som statsminister får meg til å grøsse, men jeg hadde valgt henne på nåværende tidspunkt fremfor Solberg, det er klokkeklart.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg er overhode ingen fan av FrP, bare så det er sagt. Men hadde jeg stemt borgerlig og hovedprioriteten med min stemme hadde vært å ikke la den bidra til å gjøre Solberg til statsminister nok en gang, hadde jeg stemt taktisk. Og da blir det å stemme på det nest største partiet på borgerlig side, så de eventuelt får statsministerposten.

Tanken på Lysthaug som statsminister får meg til å grøsse, men jeg hadde valgt henne på nåværende tidspunkt fremfor Solberg, det er klokkeklart.

Godt poeng. Men det kan også være taktisk å stemme V, hvis de sliter med å komme over sperregrensen, på 4 %. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. Men det kan også være taktisk å stemme V, hvis de sliter med å komme over sperregrensen, på 4 %. 

Problemet er at marginene er så store for at Venstre (enten de er litt over eller litt under sperregrensen) skal bli noe annet enn et støtteparti for Høyre, at det blir i praksis som å gi en stemme for Solbergs statsministerpost slik jeg ser det. Jeg er langt mer enig med Venstre i saker enn FrP, men all den tid dette koker ned til et prinsippielt standpunkt (og hvis dette prinsippet er tungtveiende) ser jeg ikke noe annet alternativ enn FrP.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (15 timer siden):

erna.jpg.2205936d7b862af644742b31ee45d27d.jpg

Se på den selvgode slimålen. Både hun og hennes politiske rådgiver OG hennes ektemann har løyet til både storting og til pressen, og til folket. 

Jeg vil ikke gå inn på en analyse av hva dette bildet signaliserer. Det vil i så fall inneholde personangrep og fornærmelse av enkelte dyrearter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (18 timer siden):

Erna Solberg på Dagsnytt 18 nå kunne ikke se noen problemer med at hun var tilstede på et møte der ledelsen diskuterte om hun skulle fortsette.

 

Kahuna skrev (18 timer siden):

At hun selv var tilstede er jo et nydelig bevis på at hun ikke tar det med habilitet så nøye. :D 

Erna sitter for godt til at noen direkte under henne tør utfordre henne åpent. Så skal vi se om 'noen snakker sammen' bare dette har fått gjæret litt. 

Hun flytter fokuset fra seg selv om habilitet til å bli en læreprosess som vil gagne hele Stortinget. Både finuerlig og klokt. Og faktisk ydmykt.

10 poeng til Erna 🙂

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Dagner skrev (2 minutter siden):

Hva er det med folk i Norge? Er jo som en gjeng med zombier.

Jeg tror ikke det er noe unikt for Norge, man ser den samme effekten i flere andre land hvor kandidater bygger seg opp et sterkt image og seiler på den popularitetsbølgen. Kanskje det mest ekstreme ytterpunktet i et annet demokrati i vår tid er Donald Trump (uten noen direkte sammenligning, forøvrig). Jeg tror hadde den samme skandalen falt over en mer uprofilert politiker, ville dette ha blitt straffet mye hardere.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ikke det er noe unikt for Norge, man ser den samme effekten i flere andre land hvor kandidater bygger seg opp et sterkt image og seiler på den popularitetsbølgen. Kanskje det mest ekstreme ytterpunktet i et annet demokrati i vår tid er Donald Trump (uten noen direkte sammenligning, forøvrig). Jeg tror hadde den samme skandalen falt over en mer uprofilert politiker, ville dette ha blitt straffet mye hardere.

Det kan nok være. Det er forskjell på å fjerne statsråder og en partileder som tidligere har vært statsminister og har styrt landet med stø kurs (sikkert delte meninger her), inhabil eller ikke. Hun mener hun har vært uvitende inhabil og da kan hun ikke ha gjort så mye galt.

Hvis man ser på det utenfra, blir det rart å miste jobben for å ha en ektemann som har kjøpt aksjer - noe vi har fått vite ikke var ulovlig i følge advokater og økokrim - og som sikkert står som nr. 2 på listen over hobbyer i Norge, nest etter slektsgransking. I hvert fall i miljøet de tilhører.

Jeg synes ikke problemet egentlig er Erna, men mannen hennes. Hun kan ikke være barnevakt 24/7. Kanskje var hun opptatt av viktigere ting: nemlig å styre landet.

Ingen når toppen av norsk politikk hvis de først og fremst er ute etter å berike seg selv.

Men nå har det vært så mye bråk om det både på Stortinget og i media, at slaget vel er tapt.

Det vil tiden vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...