Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
majer skrev (22 minutter siden):

Erna må tas ut av politikken. Vi må tenke på rikets sikkerhet og bevare demokratiet. Vi vet hvordan vesten hadde behandlet henne om hun tilhørte IS eller Taliban. Lenge leve dobbeltmoralen.... 

Du bør velge ordene dine bedre.

Å «ta ut noen» fra politikken gir assosiasjoner til Putin-metoden
Hun bør trekke seg av egen vilje eller velges ut gjennom demokratiske prinsipper.

Å henvise til rikets sikkerhet og bevaring av demokratiet blir for dumt i denne saken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diplomat = politiker.

Det handler om politiske relasjoner.

Hun er karrierepolitiker, som er et bedre grunnlag for diplomati enn å ikke ha erfaring med den politiske prosessen man forsøker å påvirke gjennom diplomati.

Dessuten liker amerikanerene politikere som handler aksjer på innsidehandel, da de i praksis har vedtatt at politikere har lov, og nekter å vedta lover som tetter Smutthullet.

Siste forsøk ligger dødt i vannet med buken i været.

https://www.congress.gov/bill/118th-congress/house-bill/1138?s=1&r=96

Innsidehandel for politikere og høyesterettsdommere, og deres ektefeller, er en av få ting begge partier i kongressen støtter.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Du bør velge ordene dine bedre.

Å «ta ut noen» fra politikken gir assosiasjoner til Putin-metoden
Hun bør trekke seg av egen vilje eller velges ut gjennom demokratiske prinsipper.

Å henvise til rikets sikkerhet og bevaring av demokratiet blir for dumt i denne saken

Hun beveger seg mot Russland/Kina selv. Da synes jeg ordlyden bør passe. Hvem var det som nektet å hilse på Dalai Lama for å blidgjøre Kina? Hvem tvangs-sammenslo fylker? Hvem kommer fra Norges eneste parti som i utgangspunktet var mot demokrati (med unntak av NS)? Hvem sørget for at et familiemedlem av meg døde under pandemien fordi hun lot arbeidsinnvandrere få bo på dårlig kontrollerte brakker istedenfor koronahotell? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En ambassadør er en politisk leder som jobber for den sittende regjering. Som sådan er det en naturlig knytning mellom partipolitikk og stillingen. Så ja, på dette nivået er diplomati politikk, til og med partipolitikk. Men det betyr ikke at en hvilken som helst politiker duger som ambassadør. Det er delikate relasjoner. Jeg tror at Erna, Jens og Jonas ville vært mye dyktigere diplomater for et lite land enn Trygve, Donald, Boris, Recep Tayyip og Victor. Jeg vet ikke med Anniken, men med tanke på hvor mange forskjellige lederkonstellasjoner hun har samarbeidet med er det troverdig at hun kan gjøre en god jobb for regjeringen. Trond har også gode anlegg, men han tror jeg er spesielt sårbar for å jobbe i et miljø som handler om å olje relasjoner.

Dette er et kynisk innlegg, fordi diplomati er kynisk og partipolitisk. En diplomat må ha gode samarbeidsevner, fungere godt i en hverdag av trusler og fristelser, ha svært god evne til å si lite med mange ord og mye med få, og ta selvstendige avgjørelser på vegne av regjeringen. Det er en viktig rolle - men udemokratisk.

Endret av tommyb
grammar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, majer said:

Hun beveger seg mot Russland/Kina selv. Da synes jeg ordlyden bør passe. Hvem var det som nektet å hilse på Dalai Lama for å blidgjøre Kina? Hvem tvangs-sammenslo fylker? Hvem kommer fra Norges eneste parti som i utgangspunktet var mot demokrati (med unntak av NS)? Hvem sørget for at et familiemedlem av meg døde under pandemien fordi hun lot arbeidsinnvandrere få bo på dårlig kontrollerte brakker istedenfor koronahotell? 

Du er helt klart inhabil i denne saken og burde derfor ikke delta i diskusjonen.
(Saken med Dalai Lama handlet om norsk eksport av fisk til Kina, ikke at Erna "beveger seg mot Kina".)

Lenke til kommentar
39 minutes ago, nebrewfoz said:

(Saken med Dalai Lama handlet om norsk eksport av fisk til Kina, ikke at Erna "beveger seg mot Kina".)

Norsk eksport av fisk til Kina var gulroten/gisselet. Dalai Lama var bare en uheldig bivirkning.

Saken handlet 100% om dette:

Quote

The joint statement on the normalization of bilateral relations announced last December provides an important guarantee for recovering and developing bilateral relations. Norway will abide by this statement and adhere to one-China policy.

Kilde: Kina sjøl. Googlebart sitat. Min utheving.

Kina gjenopptok diplomati og handel med Norge mot at Norge respekterer ett-Kina politikken. Ett-Kinapolitikken er kort gjenfortalt "Det finnes bare ett Kina, og Taiwan er en del av dette". Det er dette Erna anerkjente, mot å få selge fisk.

Men det er vel ganske off-topic.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Aiven said:

Hvorfor mener du disse er dyktige diplomater? Har de oppnådd noe for Norge? Har ikke noe godt inntrykk av noen av dem.

Fordi de framstår som folk som kan håndtere masse ting samtidig. De tre har, som statsministre, håndtert store mengder saker samtidig over lang tid. Så har de tre forskjellige egenskaper. Jonas spesielt har noen svakheter som frontfigur, en partileder er en PR-rolle, men jeg tror han passer adskillig bedre som diplomat. Jens har fungert i en relativt sammenlignbar rolle i NATO, uten å gjøre seg bort, for eksempel har han klart å styrke Donald med hårene. Og Erna har bevist lederegenskaper og pondus. Alle disse tre har nok respekt på begge sider av Stortinget.

For en stor og sterk stat kan det være relevant å ha en bøllete diplomat, men for oss trenger vi en annen type diplomat. Jeg tror disse tre har egenskaper som fungerer. Merk: jeg kjenner ikke faget godt nok til at min mening burde tillegges noen vekt. 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror Høyre fortsatt har bra oppslutning fordi folk oppfatter partiet som styringsdyktig og at partiet er mer enn bare Erna.

Pratet litt om dette i romjulen med venner og bekjente som jeg vet har stemt Høyre og flertallet oppfattet ikke Erna og Sindre-saken som en så stor greie, og forventer at partiet rydder opp i den slags om det er et problem før man eventuelt skulle komme i posisjon ved neste valg. Som meningsmålingene viser så bryr folk seg tilsynelatende lite om denne saken eller at de tilgir lett.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (8 minutter siden):

Jeg tror Høyre fortsatt har bra oppslutning fordi folk oppfatter partiet som styringsdyktig og at partiet er mer enn bare Erna.

Jeg tror de har den oppslutningen de har på grunn av Erna. Resten av ledelsen i partiet er middelmådigheter på det beste. 

Folk liker Erna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Skjønner kritikken mot Erna men hvor kommer denne ideen om at hun skal forlate mannen? Ingen aksjekjøp kunne fått meg til å gå fra min kjære. Med mindre der er snakk om proforma ekteskapsbrudd?

Det finnes enkelte på forumet som ikke kjenner noen grenser. Det ytres sadistiske fantasier om andre menneskers død.

Krav om skilsmisse av tredjepart er bare småplukk.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 timer siden):

Skjønner kritikken mot Erna men hvor kommer denne ideen om at hun skal forlate mannen? Ingen aksjekjøp kunne fått meg til å gå fra min kjære. Med mindre der er snakk om proforma ekteskapsbrudd?

Jeg ser heller ikke logikken. Hun er medskyldig og bør heller gå av enn å slå opp

trikola skrev (1 time siden):

Det finnes enkelte på forumet som ikke kjenner noen grenser. Det ytres sadistiske fantasier om andre menneskers død.

Krav om skilsmisse av tredjepart er bare småplukk.

Husk hva høyre har gjort

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 timer siden):

Skjønner kritikken mot Erna men hvor kommer denne ideen om at hun skal forlate mannen? Ingen aksjekjøp kunne fått meg til å gå fra min kjære. Med mindre der er snakk om proforma ekteskapsbrudd?

Det er vel egentlig ikke noen som krever det. Det er mer snakk om at hvis Erna blir statsminister på nytt så kan hun ikke ha Sindre med seg når hun flytter inni statsministerboligen, da han er en åpenbar sikkerhetsrisiko. Hvis de skilles er ikke det noe problem lenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Hvis de skilles er ikke det noe problem lenger. 

Vel, det vet vi jo ikke sikkert. Det ble jo aldri noen etterforskning av hverken Erna Solberg eller Sindre Finnes. Så allmuen vil jo aldri få vite sikkert om Erna med viten og vilje delte sensitiv informasjon med Sindre, om Erna var kjent med omfanget av hans aksjehandel og hvorvidt Erna fattet avgjørelser og som statsminister selv om hun var klar over at hun var inhabil. 

Med andre ord, selv om Sindre skulle bo i egen bolig med Erna i statsministerboligen så vet vi jo ikke om det da vil bli vanntette skott mellom dem, og heller ikke om det har vært det tidligere. Eller om Erna besøker sin ektemann i hans bolig, tømmer dokumentmappen på bordet, og slår på laptop og logger inn på alle tjenester og forlater laptoppen før hun legger seg nedpå et par timer....slik at Sindre får arbeidsro.

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...