Gå til innhold

Ligge bak en lastebil å spare energi


fwrummel

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (4 minutter siden):

Jeg liker ikke å kjøre bak lastebiler med lastebilen. 

Må jeg ligge bak, så legger jeg meg minst en lastebil lengde bak. 

Er jeg paa langtur, saa er det, helt maks, aa legge seg bak en trailer.

Da sparer du mye krefter og energi.

Naar jeg var  ung, kjoerte jeg saa braakjekt forbi en trailer, paa en veldig svingete vei.

Naar jeg kom forann ham, oppdaget jeg, at han kjente veien, som sin egen bukselomme og jeg det motsatte.

Det endte med, at han laa i raeva, pa meg hele tiden, til jeg , flau som jeg var, kjoerte til sides, og la meg bak ham igjen.

Da laerte jeg noe, de er kjempefine, aa ligge bak. Da blir kjoeringen, veldig rasjonell.

 

 

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (3 minutter siden):

Sant, veldig mange trailersjåfører holder seg godt over fartsgrensa. Ligger jeg på fartsgrensa (i følge GPS måling), så suser de forbi meg i minst 10-15 kmt over.

Fordi du ligger på fartsgrensa..
Så og si alle lastebiler ligger 3-4 over fartsgrensa, og de må opp i høyere fart for å kjøre forbi. 

Mange som ligger på og over fartsgrensen når det er rett fram, men kommer det en sving så ligger de under..
Selv om lastebilen klarer å kjøre over fartsgrensen i den samme svingen. 

Men, nå har vi gått veldig så off-topic... som som regel skjer.. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Naar jeg kom forann ham, oppdaget jeg, at han kjente veien, som sin egen bukselomme og jeg det motsatte.

Jepp, mange plasser med sånne "krapp sving" skilt hvor svingene ikke er så krappe som det ser ut som. 
Mange av de kan jeg kjøre i 80 Km/t, som er fartsgrensen. 

Kan kjøre lange strekker uten å bremse, når jeg ligger først. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (30 minutter siden):

Jepp, mange plasser med sånne "krapp sving" skilt hvor svingene ikke er så krappe som det ser ut som. 
Mange av de kan jeg kjøre i 80 Km/t, som er fartsgrensen. 

Kan kjøre lange strekker uten å bremse, når jeg ligger først. 

Riktig, jeg kjenner ikke svingen, og maa taa det litt lunkt.

Ligger jeg bak deg, kan jeg, med en god avstand, bare foelge paa, du jobber for meg.

Skal love deg, jeg ble kokt i hodet, av den traileren, klin i rava, den natta. 😀 

Ikke sint da, men veldig stressa, jeg klarte ikke kjore i fra ham. Fikk jeg en bein strekning, ei slette, saa ga jeg alt, jeg hadde, men om ei lita stund, saa var han der igjen, 😀 

Veldig slitsom kjoering.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

jeg tror folk generelt (i alle fall mange) har en forestilling om at de kjøre forbi lastebiler/trailere, selv når lastebil i grunn holder god fart.

hadde en guffen opplevelse på det nylig, i øs pøs regnvær på fire-felten E6 sørover mot Sverige, ca. på høyde med Skjeberg, er det en ganske lang oppoverbakke. 110 km/t der, og lastebilene jeg lå bak holdt i alle fall 100, det kom tre-fire personbiler susende  i venstrefelt som ville kjøre forbi, og jeg tenkte i ungdommelig frisinn jeg skulle hive meg med og la meg ut midt i bakken og tok en kick-down på automaten. Men gikk tregt foran og på toppen der det flater ut lå vi side om side med flere lastebiler å så absolutt ingen ting i vassføyka, kjørte egentlig i blinde og bad til gud. Det kunne gått veldig galt hvis det skjedde et eller annet lenger forut.

Beste er å roe det ned, "neste gang" skal jeg holde plassen min, bak tungtransporten (i alle fall i dårlig vær) :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

jeg tror folk generelt (i alle fall mange) har en forestilling om at de kjøre forbi lastebiler/trailere, selv når lastebil i grunn holder god fart.

hadde en guffen opplevelse på det nylig, i øs pøs regnvær på fire-felten E6 sørover mot Sverige, ca. på høyde med Skjeberg, er det en ganske lang oppoverbakke. 110 km/t der, og lastebilene jeg lå bak holdt i alle fall 100, det kom tre-fire personbiler susende  i venstrefelt som ville kjøre forbi, og jeg tenkte i ungdommelig frisinn jeg skulle hive meg med og la meg ut midt i bakken og tok en kick-down på automaten. Men gikk tregt foran og på toppen der det flater ut lå vi side om side med flere lastebiler å så absolutt ingen ting i vassføyka, kjørte egentlig i blinde og bad til gud. Det kunne gått veldig galt hvis det skjedde et eller annet lenger forut.

Beste er å roe det ned, "neste gang" skal jeg holde plassen min, bak tungtransporten (i alle fall i dårlig vær) :D

Da jeg var yngre og dummere gjorde jeg slikt noe mang en gang. Nå tar jeg det mer med ro og rister på hodet av alle de dårlige forbikjøringene jeg ser. Hvis han som kommer imot må bremse, eller verre, har du bæsja på leggen. Er han uoppmerksom to sekunder er du ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

jeg tror folk generelt (i alle fall mange) har en forestilling om at de kjøre forbi lastebiler/trailere, selv når lastebil i grunn holder god fart.

hadde en guffen opplevelse på det nylig, i øs pøs regnvær på fire-felten E6 sørover mot Sverige, ca. på høyde med Skjeberg, er det en ganske lang oppoverbakke. 110 km/t der, og lastebilene jeg lå bak holdt i alle fall 100, det kom tre-fire personbiler susende  i venstrefelt som ville kjøre forbi, og jeg tenkte i ungdommelig frisinn jeg skulle hive meg med og la meg ut midt i bakken og tok en kick-down på automaten. Men gikk tregt foran og på toppen der det flater ut lå vi side om side med flere lastebiler å så absolutt ingen ting i vassføyka, kjørte egentlig i blinde og bad til gud. Det kunne gått veldig galt hvis det skjedde et eller annet lenger forut.

Beste er å roe det ned, "neste gang" skal jeg holde plassen min, bak tungtransporten (i alle fall i dårlig vær) :D

Historien din minner meg om ei natt i Tyskland, med personbil og et skikkelig regnvaer og milevis, med trailere, vindusviskerene, paa full fart

Der maatte vi ta det rolig og sjerpe sansene, 100%.

Veldig slitsom kjoering.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 minutt siden):

Hvis han som kommer imot må bremse, eller verre, har du bæsja på leggen. Er han uoppmerksom to sekunder er du ferdig.

akkurat her er det fire-felt med midtdeler da, men kunne fort blitt kjedekollisjon hvis en eller annen fikk panikk av vassføyka og gjorde noe dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor nær må du ligge for å få noko særleg effekt? Eg trivst best med god avstand til andre på veien. Me cruise control står den alltid på maks avstand i høgare hastigheiter. Prøvde ein Audi for nokre år tilbake som var alt for nær for min del på maks avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blokkert mange biler som har prøvd å kjøre forbi når feltet de er i slutter. 
Jeg ser de komme i speilet og vet at de ikke vil klare å komme forbi.

Like mange som har bråbremset da de var like ved å kræsje i betongveggen. (Midtdelene)

Og når de kommer seg forbi, etter å ha brutt fartsgrensen flere ganger, så skal de kjøre under fartsgrensen, sånn at jeg må kjøre forbi de..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Fordi du ligger på fartsgrensa..
Så og si alle lastebiler ligger 3-4 over fartsgrensa, og de må opp i høyere fart for å kjøre forbi. 

Mange som ligger på og over fartsgrensen når det er rett fram, men kommer det en sving så ligger de under..
Selv om lastebilen klarer å kjøre over fartsgrensen i den samme svingen.

Det er en fire-felts vei, så de trenger ikke å øke farten så mye for å komme forbi. De kommer raskt fra langt bak meg, så de ligger jevnt over ganske langt over fartsgrensa. Og veien er ganske strak med få svinger så jeg holder jevn fart.

Kjører man stor, tung lastebil, burde man i hvertfall forsøke å ikke ligge så mye over fartsgrensa. De sitter sikkert ganske trygt selv, men en liten personbil har lite å stille opp med om de skulle havne i en ulykke der lastebil er involvert.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Mange som ligger bak min lastebil, og ikke vil kjøre forbi, selv om jeg kjører i 83 km/t i 90 og 100 sonen. 

Skal ikke se bort i fra at speedometeret i lastebilen din er langt mer nøyaktig enn i personbilene.  Er ikke uvanlig at speedometeret i personbiler er opp mot 10% feil.  Så når du ligger i 83 km/t så tror de i personbilen at du ligger i 90.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 timer siden):

Bremselengden er ikke så mye lengre på lastebiler.
Kan stoppe nesten like fort som biler, med nødstopp, men vi vil helst stoppe over lengre distanser for å ikke forskyve lasten. 

 

Nuvel ...

Det krever helt andre energimengder å bremse ned 50 tonn fra 80km/t enn 1tonn. 

Er også derfor motorsykler har helt sykt kort bremselengde; de skal jo bare stoppe et par hundre kilo (eller mindre). 

Bremsene i moderne lastebiler er kraftige. Absolutt. Allikevel, full nødbrems krever større avstand. Og dersom føret ikke er helt optimalt, sklir meterne fort avgårde. 

Å leke seg på glattkjøringsbane med lastebil, er noe av det mest skremmende jeg har gjort. Selv i lav fart (50 km/t) brukte jeg flere hundre meter på å stoppe. Og hadde null mulighet til å styre unna evnt. hindre. Riktignok er det sjeldent klink is ute på veiene - heldigvis.

Men nødbrems-mulighet på høyde med personbil, med en fullastet lastebil, er det bare å glemme!

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (38 minutter siden):

Nuvel ...

Det krever helt andre energimengder å bremse ned 50 tonn fra 80km/t enn 1tonn. 

Er også derfor motorsykler har helt sykt kort bremselengde; de skal jo bare stoppe et par hundre kilo (eller mindre). 

Bremsene i moderne lastebiler er kraftige. Absolutt. Allikevel, full nødbrems krever større avstand. Og dersom føret ikke er helt optimalt, sklir meterne fort avgårde. 

Å leke seg på glattkjøringsbane med lastebil, er noe av det mest skremmende jeg har gjort. Selv i lav fart (50 km/t) brukte jeg flere hundre meter på å stoppe. Og hadde null mulighet til å styre unna evnt. hindre. Riktignok er det sjeldent klink is ute på veiene - heldigvis.

Men nødbrems-mulighet på høyde med personbil, med en fullastet lastebil, er det bare å glemme!

Er du yrkes sjåfør? Jeg kjører over 150.000km i året med 58-60 tonn totalvekt, 25.25 meter. 
Helt riktig at det kreves mye mer energi å stoppe ett vogntog, men om du fulgte med på glattkjøringen, så vet du også at det er friksjon som bestemmer stopplengde. Denne øker i takt med vekt. I teorien er det derfor ikke stor forskjell på å stoppe ett vogntog kontra en personbil. Forskjellen kommer i forsinkelse fra du smeller inn pedalen til bremseklokkene har fullt trykk, og at dekkene ofte er forskjellige (og dårligere, og gjerne vinterdekk) på akslene på vogntoget. 

Så i praksis, kanskje noe forskjell. I teorien, er det liten eller ingen forskjell. Bremsene er mer enn gode nok til å sperre ALLE aksler, selv med 60 tonn vekt og tørr asfalt, gitt at de er i orden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Det er en fire-felts vei, så de trenger ikke å øke farten så mye for å komme forbi. De kommer raskt fra langt bak meg, så de ligger jevnt over ganske langt over fartsgrensa. Og veien er ganske strak med få svinger så jeg holder jevn fart.

Kjører man stor, tung lastebil, burde man i hvertfall forsøke å ikke ligge så mye over fartsgrensa. De sitter sikkert ganske trygt selv, men en liten personbil har lite å stille opp med om de skulle havne i en ulykke der lastebil er involvert.

De aller fleste av oss kjører som folk. Men vi bruker terrenget til vår fordel om vi er tungt lastet. Derfor kan det for "Kari og ola Normann" oppleves som idiotkjøring. Cruisen min er stilt på 82 til vanlig på motorvei, men vi bruker flatmark før oppoverbakker til å øke fart, for å beholde den opp bakken, og vi bruker nedoverbakker til å rulle ut. Slik kjøring sparer fort en hel liter på mila ved tungt lastet vogntog med erfaren sjåfør. En vogntogsjåfør kjører somregel mellom 100.000 og 150.000 km i året. Så summene spart på å kjøre på denne måten er enorme. Det som er mest irriterende for oss som kjører store kjøretøy er Bente, Kari, Linda og Ole Martin i Teslaene sine, som på død og liv SKAL forbi og ligge foran, men ikke nødvendigvis kjøre fortere enn oss. De skal bare presse oss ned i fart og lenger bak i rekka, bare fordi de kan. Så har du også de som er redde for tuneller - i 100 sonen på 4 felt motorvei, er det sjeldent trafikken flyter i mer enn 70-72 i høyre felt igjennom tunellen. Når de kommer ut, drar de på som tullinger igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (20 timer siden):

Er jeg paa langtur, saa er det, helt maks, aa legge seg bak en trailer.

Da sparer du mye krefter og energi.

Naar jeg var  ung, kjoerte jeg saa braakjekt forbi en trailer, paa en veldig svingete vei.

Naar jeg kom forann ham, oppdaget jeg, at han kjente veien, som sin egen bukselomme og jeg det motsatte.

Det endte med, at han laa i raeva, pa meg hele tiden, til jeg , flau som jeg var, kjoerte til sides, og la meg bak ham igjen.

Da laerte jeg noe, de er kjempefine, aa ligge bak. Da blir kjoeringen, veldig rasjonell.

 

 

 

 

 

 

 

Ser man det - Noen som har forstått det! 

Som yrkessjåfør selv, er jeg ofte på langtur, og gjerne på natta. Har skjedd meg en del ganger at når jeg er innom rasteplasser etc, selv på svarte natta, for å pisse, kommer det folk bort til meg å spør hvor jeg skal, og om jeg synes det er ok at de ligger bak meg ett stykke. Det gjør såklart ikke meg noe, sålenge du tenker på lysbruk og avstand. 

Fordelene med å ligge bak meg, er at jeg har (sannsynligvis) mye mer lys enn deg, jeg sitter høyt og har derfor mer oversikt, og jeg er (sannsynligvis) MYE flinkere enn deg til å planlegge kjøringen, som skaper en jevnere hastighet, spesielt på dårligere veier med mye kurver. 
 

Du som ligger bak trenger ikke gjøre så mye annet enn å følge etter i samme hastighet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husker en artikkel hvor det kom frem at polske arbeidsgivere hadde gitt sine sjåfører innen tungtransport instrukser om å utføre det det snakkes om i tråden her. Altså ligge helt oppe i hverandre for besparelse av drivstoff. Tour de France A/S.

Det som verre var, det de skulle gjøre hvis de mistet kontroll over kjøretøyet hvis ulykken skulle være ute under kjøring. De skulle forsøke å unna-manøvrere slik at de isteden for utkjøring isteden skulle satse på å treffe motgående biler. Hvis det riktignok var personbiler da. Dette for å unngå for mye skade på lasten..

Slik kultur og f.. skap har vi på norske veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...