Gå til innhold

Ligge bak en lastebil å spare energi


fwrummel

Anbefalte innlegg

Leste en nettartikkel som tok for seg hvor mye en elbil sparte i strømforbruk ved å ligge bak en lastebil.

Husker selv fra min ungdom med VW boble, når jeg lå bak en stor lastebil var det ikke måte på hvor mye krefter bobla hadde tilgode, helt til jeg la meg ut til siden for å kjøre forbi. Da hadde kreftene «fordampet» og jeg klarte ikke å komme forbi i tide. Motvinden ble for mye.

Det jeg lurer på om noen som er gode på fysikk kan svare på er hvorvidt det som oppleves bak en lastebil er et dragsug eller fravær av motvind?

Og den energibesparelsen som oppnås blir den belastet lastebilen, eller er dette energi lastebilen forbruker uavhengig av at en bil henger bak og snylter eller ikke.

Og et tredje spørsmål er om hva blir den effektive avstanden en bør holde? Man skal jo ha 3 sekunder, men hva er optimalt?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dragsug", eller "slipstream" på utenlandsk, er et området bak kjøretøyet hvor luften er i bevegelse etter kjøretøyet. Sånn sett er dragsug i dette tilfelle det samme som et område med mindre (relativ) motvind.

Energibesparelsen når to kjøretøy kjører nær hverandre kommer i form av at det bakerste ikke produserer like mye eget dragsug, siden luften allerede beveger seg i kjøreretningen, og dermed blir det totalt mindre luft i bevegelse enn om man hadde hatt mer avstand.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lastebilen har allerede pløyd vei gjennom lufta og skapt turbulens. Det spiller ingen rolle for lastebilen hva som ligger bak. Fugler benytter jo noe av det samme prisippet når de flyr i formasjon.

Det optimale er å ligge så nære som overhodet mulig..... hvis man ser bort i fra at man da fort kan bli drept. Det er ikke så veldig optimalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange som ligger bak min lastebil, og ikke vil kjøre forbi, selv om jeg kjører i 83 km/t i 90 og 100 sonen. 

Som er helt greit for meg, fordi når jeg kommer til tunneller eller snittmålinger så "forsvinner de". 
Akkurat som om jeg kjører så fort at jeg vil få bot..
De stoler mer på fartsmåleren sin, enn meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (6 timer siden):

Leste en nettartikkel som tok for seg hvor mye en elbil sparte i strømforbruk ved å ligge bak en lastebil.

Husker selv fra min ungdom med VW boble, når jeg lå bak en stor lastebil var det ikke måte på hvor mye krefter bobla hadde tilgode, helt til jeg la meg ut til siden for å kjøre forbi. Da hadde kreftene «fordampet» og jeg klarte ikke å komme forbi i tide. Motvinden ble for mye.

Det jeg lurer på om noen som er gode på fysikk kan svare på er hvorvidt det som oppleves bak en lastebil er et dragsug eller fravær av motvind?

Og den energibesparelsen som oppnås blir den belastet lastebilen, eller er dette energi lastebilen forbruker uavhengig av at en bil henger bak og snylter eller ikke.

Og et tredje spørsmål er om hva blir den effektive avstanden en bør holde? Man skal jo ha 3 sekunder, men hva er optimalt?

 

 

Det mest optimale, blir vel aa gjoere slik som fuglene gjoer. De flyr i en V.

Det er de samme kreftene, som virker, paa sjoen og paa land ogsaa, 

Naa har vi ikke saa breie veier, men rett bak og litt til sides, saa kan bare flere, kople seg paa, i en V formasjon, hvis de vil.

Paa sjoen, merker du det veldig godt. Selv om jeg er den eneste, som henger meg paa, saa starter jeg en V. legger meg ikke rett bak.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Er nok fullt mulig og du vil spare strøm eller drivstoff. Ulempen er at fanger, panser og frontrute kan bli pepret av småstein

Godt poeng.

Nye Xenon eller LED-frontlykter koster fort 10.000,- per stykk så skal man spare mye drivstoff før det er verdt et prematurt bytte.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker at Mythbusters gjorde en episode på dette. Det er helt klart mye å spare på dette, og som andre sier så er det mer effektivt til nærmere du ligger. Sikkerheten her kan helt sikkert diskuteres men besparelsen er det ingen diskusjon om😉

Har du en mer eller mindre moderne bil så kan den sikkert fortelle deg forbruk og du kan prøve selv og se forskjellen 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (22 minutter siden):

Kan vel være tryggere å ligge bak en lastebil også? Skjer det noe foran, vil lastebilen "brøyte vei" gjennom, og har også lengre bremselengde enn de som kjører i en vanlig personbil bak. Eller er det andre faremomenter her? (tenker da forutsatt at man fortsatt holder lovlig avstand).

Dette blir veldig situasjonsavhengig. Den mest umiddelbare faren ved å ligge rett bak ein lastebil er at lastebilen får ein raskare deakselerasjon enn du klarer å reagere raskt nok på. 

Sjølv om lastebilen brøyter veg gjennom mette ting der lastebilen nesten ikkje mister fart, så vil det i praksis være slik at lastebulføraren kjem til å bremse, og du som ligg umiddelbart bak lastebilen vil ikkje rekke å reagere raskt nok til at du ikkje køyrer inn i lastebilen. 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (22 minutter siden):

Kan vel være tryggere å ligge bak en lastebil også?

da kan man like gjerne ta på seg sort øyebind for ser ikke en dritt av hva som foregår lengre fremme..

altså, jeg antar man må ligge kloss opp i ræva for å oppnå dragsug-effekten?

ikke noe jeg vil gamble med for å spare 50 øre i så fall

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Den mest umiddelbare faren ved å ligge rett bak ein lastebil er at lastebilen får ein raskare deakselerasjon enn du klarer å reagere raskt nok på.

Som jeg skrev så forutsetter jeg at man fortsatt holder lovlig avstand. Men det er ikke sikkert det har så mye å si uansett.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Alle de gangene jeg sitter aa irriterer meg over at traileren, kjoerer saa sent, ogsaa naar jeg kjoerer forbi, saa er det en personbil, som holder ham.

Sant, veldig mange trailersjåfører holder seg godt over fartsgrensa. Ligger jeg på fartsgrensa (i følge GPS måling), så suser de forbi meg i minst 10-15 kmt over.

Bortsett fra i bakkene til/fra jobb (kupert terreng), da er de fort godt under. Så da kjører jeg forbi, også kjører de forbi meg igjen litt senere. Så vi veksler litt på hvem som kjører forbi hvem. Blir nesten godt kjent med dem i løpet av en tur til jobben 😄

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Alle de gangene jeg sitter aa irriterer meg over at traileren, kjoerer saa sent, ogsaa naar jeg kjoerer forbi, saa er det en personbil, som holder ham.

Stort sett det ja.

Har kjørt forbi flere personbiler i dag, som tror de holder fartsgrensen. 
Kjørte forbi i forbikjøringsfelt, så var ingen fare for motgående trafikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...