Gå til innhold

Tips til grei elbil - bil er ikke status for meg


Orfeus

Anbefalte innlegg

Har ikke så mye greie på bil. Min E-golf har tjent oss ganske greit (men heller ikke mer), men trekker så mye på årene at den kanskje bør få slippe snart. Men hva skal jeg ha i stedet? Det skal være elbil. Jeg har hjemmelader på veggen.

Jeg er IKKE opptatt av bil som status, - trenger bare en bil som er grei på praktiske måter, - dvs. grei pris og totaløkonomi, rekkevidde, driftssikkerhet, garanti... Utstyrsnivået utover det praktiske er sekundært. Gjerne LITT større enn Golfen, men til hytta og ferien har jeg foreløpig fossil stasjonsvogn.

Er disse nye kinesiske greiene noe å tenke på? Kan jo se ut til at man får mye for pengene, men hvem tør å kjøpe en bil som ingen vet så mye om eller som nettopp er kommet på markedet?

Både Kia og Hyundai virker som greie kjøp for meg. Er de det?

Og så er det Tesla ... der er jeg helt forvirret. Det er som om folk enten er VELDIG FOR Tesla eller VELDIG IMOT. Kan noen si noe nøkternt om hva man får og ikke får med den billigste Teslaen?

Og et fundamentalt spm: Bør elbiler kjøpes nye eller brukte?

Hvis noen føler for å skrive noe her, setter jeg veldig pris på NØKTERNE betraktninger - litt for og litt imot. Er du fanatisk for eller (særlig) mot noe, blir jeg lite klokere av det du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla Model 3/Y er vel best bang for the buck. Mtp brukt så var det så lite å spare på 1-2år gammel brukt sist jeg sjekket at jeg hadde ikke vurdert det. Godt mulig at er endret siste halvår men.
 

Hadde styrt unna disse kinesiske døgnfluene. Spesielt i disse cancel- og sanksjons- tider der ene politikeren etter den andre gjør billige poeng av slikt og man fort står der med en bil en ikke får reparert igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan synse litt etter snart 7 år som el-bileier og 4 forskjellige el-biler. 

Dersom du styrer unna de mest prestisjetunge merkene som BMW/Mercedes/Audi/Volvo(?), virker det på meg som de fleste el-bilene er en øvelse i pragmatikk. Du får på mange måter det du betaler for. Batterikapasitet og i noen grad utstyr virker å være de største prisdriverne som seg hør og bør. Jeg har ikke rom for fanatisme, men er ikke bedre rustet enn at jeg dras litt mot design. Jeg kan si at jeg synes f.eks polestar ser bedre ut enn Tesla model 3, men det stopper der. 

Både Kia og Hyundai virker på meg å være gode el-bilkjøp. De stiller med ulike modeller etter behov, men har tidligere vært litt aparte med den CHAEMO ladeløsningen, hvor resten av verden nå er rimelig samstemte om CCS. 

Når det kommer til Tesla, dukker pragmatikeren frem i meg. (Jeg endte opp med den billigste tesla model 3 sist jeg kjøpte bil)
Den har lengst rekkevidde, lavest forbruk, lader hurtig og god lastekapasitet. I sin prisklasse (den gangen, for ca 18mnd siden), var ingen i nærheten. Jeg var avhengig av rekkevidden da jeg kjører mye i jobb, så det ble vel avgjørende for meg. 

I dag har flere aktører senket prisene sine, eller lagt på utstyr for mange tusen i håp om å kvitte seg med varelager. Men fortsatt kan en lese at hver 5. bil som er registrert i 2023, er en tesla. De har truffet godt på aksen pris/rekkevidde. 

Dersom en E-golf har gjort jobben for deg til nå, ville jeg sett på Kia Soul eller Nissan Leaf. De har fått oppgraderte batterier siden sist, og har OK rekkevidde.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, minim said:

Tesla Model 3/Y er vel best bang for the buck. Mtp brukt så var det så lite å spare på 1-2år gammel brukt sist jeg sjekket at jeg hadde ikke vurdert det. Godt mulig at er endret siste halvår men.

hvordan er det sånn? Eg kjøpte en brukt elbil, 2år ca, og eg hadde måtte gått 45% i pris opp kun viss eg ville ha en ny. Det er jo mindre ting som kan gå feil på en elbil, eller har eg misforstått? 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 time siden):

hvordan er det sånn? Eg kjøpte en brukt elbil, 2år ca, og eg hadde måtte gått 45% i pris opp kun viss eg ville ha en ny. Det er jo mindre ting som kan gå feil på en elbil, eller har eg misforstått? 

Det har vel vært litt sånn pga leveringstid, men nå er ikke det tema lenger og bruktmarkedet går tregere. Godt mulig det er snudd nå, men når jeg så på Tesla model Y så fikk man typ brukt til 450 og ny til rett over 500 og da synst jeg ikke det var noe poeng å handle brukt. 

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Det har vel vært litt sånn pga leveringstid, men nå er ikke det tema lenger og bruktmarkedet går tregere. Godt mulig det er snudd nå, men når jeg så på Tesla model Y så fikk man typ brukt til 450 og ny til rett over 500 og da synst jeg ikke det var noe poeng å handle brukt. 

Ja stemmer det, enkelte brukte gikk jo for over nypris og, pga leveringstid. Når dette ikke er et problem lenger, som vi ser på kaiene, så tror eg 2 år brukt elbil som faktisk synker i pris betraktelig, ikke er så dumt valg. Bare huske at når bilen er 3 år, er dekkene slitt, samt bremsene, sånn at du har det med i tankene når du ser på en 1-2-3års bruktbil. 

Eg synes verditapet på en bil etter kun 1 år er kjipt. Du kjøper en bil til 500k, ett år senere har du ikke en bil til 500k, du har en til 400k. Kanskje verditapet er mer eller mindre, men eg liker ikke kjøpte flunkende nytt på grunn av det stupet. 

Lenke til kommentar

Id3 til 250k brukt er ikke så dumt kjøp. 

Polestar 2 ny til 400k er også mye for pengene. 

Det kommer jo mest an på hva slags rekkevidde du trenger. 

Jeg ville ikke kjøpt en av de nye kinesiske bilene da mange av disse ikke har deler til bilene sine og du må vente flere måneder om noe går galt.

Et par år gammel model 3 er heller ikke dumt. 

Kommer veldig an på dine behov. Trenger du bare kort rekkevidde virker ny leaf bra.

 

Lenke til kommentar
Orfeus skrev (16 minutter siden):

Tja ... kommer man noen vei med 400-450 000?

Ja, du kommer langt med det! Veldig mye å velge av elbiler i den prisklassen faktisk. Du kan få mange av de bedre elbilene med 400km+ WLTP rekkevidde i den prisklassen. Blant annet kan du få en splitter ny TM3 RWD/TMY RWD. Mye bil for pengene du får der :) Evt så kunne du kjøpt en brukt 1-2 år gammel TM3 AWD/TMY. Ellers har du merker som Hyundai kanskje også Kia Ev6 selv om den nok starter på over 450k. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 6.7.2023 den 14.06):

Velg etter budsjett. Se lista under.

 

Ca. 200 kNOK => ID3 med 400 km WLTP+

Ca. 400-450 kNOK => Model Y RWD.

Ca. 550 kNOK => Model Y AWD.

 

Eneste jeg ville vurdert brukt er Id3.

 

Denne er jeg enig i. Ville lagt til Hyundai IONIQ electric 28 kW til listen som det rimeligste alternativet, dvs. ca. 100-130K.

 

Jeg eier selv Hyundai IONIQ electric 28 kW og den har nå kjørt litt over 130.000 km. Den er utenfor nybilgaranti, men har foreløpig ikke hatt noen feil på den. Batterigaranti er 8 år / 200.000 km, det er mao ingen andre som kan matche Hyundai’en på dette. Det er også den mest energieffektive elbilen på veien. Rekkevidden er ca. 160 på vinteren og 240 på sommeren, ikke all verden, men det går rimelig fort unna på lading, ca. 15-20 min til 83 %. Den eneste ulempen er at den ikke har app.


Fra tid til annen så sjekker jeg bruktbilmarkedet og det er lite som frister med et budsjett på ca. 225K.

Nissan Leaf er ikke aktuell pga. ChadeMo, utgående ladeteknologi.

Kvaliteten på Tesla Model 3 før 2021 var dårlig og det er ingen varmepumpe på disse, fra og med 2021 koster de ca. 300K noe som er over budsjettet mitt.

Citroen E-C4. Har lite kjennskap til franske elbiler, men basert på erfaringene fra andre så er rekkevidden på vinteren på denne ca. 180km. Tilnærmet samme som på IONIQ jeg har som koster dobbelt så lite.

ID3. En del programvarefeil, svak forstilling, men den største ulempen er PLASSERING av ladeporten som gjør den lite aktuell. Hva har VW tenkt på her? At alle gateparkerer? Jeg bor i en leilighet i Oslo og har en parkeringsplass i garasjeanlegget.
Parkeringsplassen er så trang at jeg må parkere helt inntil veggen på passasjersiden slik at jeg kan komme meg ut av bilen. Da er det jo vanskelig å ha nok plass for å sette inn laderen på passasjersiden.
Men det verste er at man må gå rundt bilen hver gang man skal lade. Dere som eier ID3 og ID4, går dere rundt bilen hver gang dere skal lade???

Lenke til kommentar
Raude skrev (5 timer siden):

ID3. En del programvarefeil, svak forstilling, men den største ulempen er PLASSERING av ladeporten som gjør den lite aktuell. Hva har VW tenkt på her? At alle gateparkerer? Jeg bor i en leilighet i Oslo og har en parkeringsplass i garasjeanlegget.
Parkeringsplassen er så trang at jeg må parkere helt inntil veggen på passasjersiden slik at jeg kan komme meg ut av bilen. Da er det jo vanskelig å ha nok plass for å sette inn laderen på passasjersiden.
Men det verste er at man må gå rundt bilen hver gang man skal lade. Dere som eier ID3 og ID4, går dere rundt bilen hver gang dere skal lade???

Dei tenkte vel at der har drivstoffluka stått og då skal ladeluka stå der.

Om dei går rundt bilen for å lade? Korleis skal dei ellers kome seg til andre sida? Gå over eller under bilen? Så lenge det er plass så ser eg ikkje problemet med å gå tre skritt ekstra på andre sida av bilen for å plugge i.

Luka er bak høgre på min Enyaq òg. Eg har ikkje opplevd det som eit problem, men eg har heller aldri hatt behov for å parkere som deg. Den er feil plassert for Tesla-hurtigladarane, som er uheldig om det er lite ledige plassar.

ID.2 skal visst ha luka på høgre forskjerm, som ikkje løyser problemet i ditt tilfelle, men er betre for Tesla-hurtiglading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...