Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av drill til enkel hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Jeg kan jo starte det hele med å si at jeg kan ingenting om verktøy, og det gjør det vanskelig å vite hva man burde kjøpe. Jeg holder på med litt lett oppussing i leiligheten her, og tenker det hadde vært kjekt med en drill siden alt fram til nå har blitt skrudd for hånd. Nå er en del allerede gjort, men dette hadde nok vært kjekt å ha liggende til neste gang behovet oppstår. Det som gjenstår å gjøre i denne omgang er: 
- Feste lister i gips- og betongvegg

- Skru fast hyller i gips- og betongvegg

Slik jeg har skjønt det så bør man ha "slag-drill" for å bore i betong, og da blir jeg fintet ut med en gang. Jeg vet ikke om dette finnes i ett og samme verktøy som en "vanlig drill".

Jeg ønsker ikke å kjøpe noe billig ræl, men samtidig så er det liten vits å kjøpe det aller dyreste utstyret. Noen som har noe tips til hva jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryobi er helt greit og billig.
Denne f.eks: https://www.clasohlson.com/no/Ryobi-R18DD3-115S-drill/p/41-2127

Om du skal kjøpe flere verktøy så har de det meste og batteriene passer som regel på tvers. Altså trenger du ikke batteri og lader for hvert verktøy.

Det finnes også skrutrekker med slag men er dyrere og uten lader og batteri, men samme batteriserie:
https://www.clasohlson.com/no/Ryobi-skrutrekker-med-slag-RPD18-0-One+-18-V/p/41-2705

Endret av oddeh
Lenke til kommentar

Bosch UniversalImpact 800 er eksempel på en slagbormaskin. Kan brukes til boring i mur/betong.

Vanlige driller uten slag funksjon kan ikke bore i mur/betong.

edit: Borhammer er bedre for mur/betong, men slagbor går vel om det er lite bruk og ikke for store hull.

edit: Anbefaler en batteridreven Ryobi 18V for tre og gips og skruing. Også en borhammer i tillegg om du må bore i betong.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
oddeh skrev (15 minutter siden):

Altså trenger du ikke batteri og lader for hvert verktøy.

En ting å tenke på:
Kjøper du batteriverktøy så skal du ha bruk for det flere ganger i året, helst flere ganger i måneden.
Batteriverktøy som ikke brukes DØR av seg selv! Altså ikke verktøy du bruker en gang, hiver det i skapet og forventer at det funker noen (flere) år seinere.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
CurSe skrev (23 minutter siden):

Slik jeg har skjønt det så bør man ha "slag-drill" for å bore i betong, og da blir jeg fintet ut med en gang. Jeg vet ikke om dette finnes i ett og samme verktøy som en "vanlig drill".

Vanlig drill kan ikke bore i betong og stein. Slagdrill/slagbor kan, men kun som en nødløsning. Borhammer er det man bruker for å bore i betong og stein. En borhammer er imidlertid mer unøyaktig enn en drill, og ikke alltid like egnet til det en drill er best på. 

Min anbefaling, i hvert fall om dette er noe som blir brukt mer enn et par ganger i året, er å kjøpe en borhammer og en drill. Dropp slagbor. Når det er sagt så finnes det mange slagborer som fungerer utmerket som drill, men de er gjerne litt større, tyngre og dyrere, og det er ikke verdt det om du ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Woff skrev (18 minutter siden):

En ting å tenke på:
Kjøper du batteriverktøy så skal du ha bruk for det flere ganger i året, helst flere ganger i måneden.
Batteriverktøy som ikke brukes DØR av seg selv! Altså ikke verktøy du bruker en gang, hiver det i skapet og forventer at det funker noen (flere) år seinere.   

Dette gjelder alle batterier. Mobil, laptop, elbil, u name it. Skal du langtidslagre et batteri så lad det først til ~60%. Og et batteri skal helst ikke fullades eller tappes helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er perfekt til ditt bruk:
https://www.computersalg.no/i/6584641/bosch-gsb-12v-35-professional-drill-driver-trådløs-2-hastigheter-10-mm-35-n-m-2-batterier-12-v

Eller om du bare driver med småarbeid og vil ha noe lite og ekstremt håndterbart:
https://www.computersalg.no/i/5827106/bosch-professional-gsb-12v-30-batteri-slagboremaskine-børsteløs-inkl-ekstra-batteri-inkl-oplader-taske


Liten, lett og har både skru, drill og slagfunksjon. Prisen er jo forholdsvis høy, men dette betaler seg i kvalitet og holdbarhet. Samtidig er slagfunksjonen noe som legger til kostnader. Og batterier er bestandig dyrt uansett merke. Feks så koster en fullsize slagtrekker fort det samme eller mer alt etter merke, og billigere har ikke i nærheten samme kvalitet og ergonomi.

Milwaukee sin tilsvarende koster 4500kr:
https://www.verkter.no/cordless-impact-drill-milwaukee-m12-fpd2-202x-12-v-2x2-0-ah-accu.html?utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc

Men denner er enda et hakk opp i kvalitet med feks metallchuck.

Min blå bosch har holdt i årevis og fungerer fremdeles helt perfekt. De jeg har i garasjen har tålt overaskende mye brutalitet og missbruk av meg uten å ta kvelden.

Skal du ha større hull enn 10mm i betong så leier du en maskin fra feks OBS Bygg i noen timer.
 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget over her med å kjøpe en liten drill/skrumaskin på batteri. Slike er meget hendige å ha liggende til alt mulig. Husk at når du velger merke og spenning (f.eks. Ryobi på 18V) så er du ganske låst til det merket fordi batteriene går om hverandre men ikke på tvers av merkene. Bosch har startet et arbeid hvor batteriene går overens med andre merker men det er gjerne for litt dyrere verktøy. Megaflis har ofte tilbud på Makita 18V, Jula og andre er store på Ryobi og Ryobi har meget stort utvalg i 18V, både verktøy og hageutstyr. Du kan vurdere å kjøpe en skrumaskin med sekskantfeste heller enn skruchuck og kjøpe et bitsett tilpasset dette. Et tips, kjøp et bitsett i god kvalitet. Jeg selv har dette og bruker den lille 12V skrumaskinen mer og mer: https://www.staypro.no/maskintilbehor-forbruk/bore-og-meisle/bits/bitssett/milwaukee-4932430906-shockwave-bitssett-48-deler-tz12100?gclid=Cj0KCQjw7aqkBhDPARIsAKGa0oKnk1vbuy-Gj2iqrLLh1UcXCb2nWMt6NxIVFj6aVijW5YEEEcGPQLEaAvQxEALw_wcB

Når det kommer til boring i betong, bare gi opp tanken på å kjøpe en batteridrill med slagfunksjon med en gang og kjøp en relativt rimelig borhammer fra et velrenommert merke som går på nettspenning (f.eks. denne: https://prisguiden.no/produkt/hikoki-dh26pb2-520194). En borhammer knuser betongen i stedet for å skjære av. Boret går sent rundt for å evakuere betongstøv ut fra hullet, det er hammerfunksjonen som gjør vei i vellingen. Disse bruker også en annen chuck som tåler hamringen godt.

Lenke til kommentar

Som håndverker vil jeg anbefale en lett billig drill til hjemmebruk. Du trenger ikke kraftig drill til gips og tre. Kjøp to batterier, så et kan lades mens du bruker det andre. Ikke kjøp kombinert batteridrill med slagfunksjon, disse er både tunge og dyre, og ikke er de særlig effektive heller.

Hvis du ser for deg at du blir ferdig med alle hull i murveggen på en dag, kan du leie verktøy til den. Det er ikke så dyrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Denne er perfekt til ditt bruk:
https://www.computersalg.no/i/6584641/bosch-gsb-12v-35-professional-drill-driver-trådløs-2-hastigheter-10-mm-35-n-m-2-batterier-12-v

Eller om du bare driver med småarbeid og vil ha noe lite og ekstremt håndterbart:
https://www.computersalg.no/i/5827106/bosch-professional-gsb-12v-30-batteri-slagboremaskine-børsteløs-inkl-ekstra-batteri-inkl-oplader-taske


Liten, lett og har både skru, drill og slagfunksjon. Prisen er jo forholdsvis høy, men dette betaler seg i kvalitet og holdbarhet. Samtidig er slagfunksjonen noe som legger til kostnader. Og batterier er bestandig dyrt uansett merke. Feks så koster en fullsize slagtrekker fort det samme eller mer alt etter merke, og billigere har ikke i nærheten samme kvalitet og ergonomi.

Milwaukee sin tilsvarende koster 4500kr:
https://www.verkter.no/cordless-impact-drill-milwaukee-m12-fpd2-202x-12-v-2x2-0-ah-accu.html?utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc

Men denner er enda et hakk opp i kvalitet med feks metallchuck.

Min blå bosch har holdt i årevis og fungerer fremdeles helt perfekt. De jeg har i garasjen har tålt overaskende mye brutalitet og missbruk av meg uten å ta kvelden.

Skal du ha større hull enn 10mm i betong så leier du en maskin fra feks OBS Bygg i noen timer.
 

12 volt begynner vel å bli ganske gammeldags bedre å gå for 18 volts så får man litt mere krefter og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Skal du ha med slag hadde jeg kjøpt Hilti eller Milwalkiee. Når det gjelder vanlig skrumaskin så hadde jeg kjøpt Panasonic.

Blå Bosch er mer enn bra nok for hjemmebruk.

Milwaukee blir dyrt for hjemmebruk. 

Visste ikke at Panasonic hadde skrumaskin, og dermed ikke noe jeg ville kjøpt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (46 minutter siden):

12 volt begynner vel å bli ganske gammeldags bedre å gå for 18 volts så får man litt mere krefter og.

Riktig, men 18V kan ofte være store og tunge å bruke for enkle ting. 14,4V drillene var i sin tid den perfekte mellomting.

Bosch funker bra som flere nevner. Det som er anbefaler er å kjøpe drill med batteri som kan benyttes på flere ting. Plutselig trenger man en slipemaskin, og da kan man ofte få det som fungerer på samme batteri, det samme med stikksager, osv. sjekk utvalget som fungerer på samme batteri som drillen, så er det også enklere i fremtiden når man trenger flere ting.

Har selv Bosch drill med slagfunksjon. Ikke veldig imponert over slagfunksjonen. Den funker ikke veldig bra. Ikke riktig feste for skikkelige bor (SDS+), og slår ikke hardt nok. Da er det bedre de få gangene man trenger det og heller kjøpe en billig slagdripp med kabel, og heller ha en lettere drill til skruing osv. Den er en del tyngre enn den vanlig Boschen jeg har brukt før.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Blå Bosch er mer enn bra nok for hjemmebruk.

Milwaukee blir dyrt for hjemmebruk. 

Visste ikke at Panasonic hadde skrumaskin, og dermed ikke noe jeg ville kjøpt. 

Blå Bosch er beregnet for proffmarkedet. Grønn Bosch derimot er mer enn bra nok for hjemmebruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis hensikten er hobbybruk er det masse kurrant å få kjøpt til en billig penge. Verktøy er blitt svært billig i dag. Glem anbefalinger om "borehammer og blå Bosch" som er ment for proffesjonelt bruk. Kjøp deg heller en rimelig slagbormaskin (230 V) pluss en batteridrill. Da har du det du trenger til alle tenkelige hobbyformål. Eksempelvis grønn Bosch kan trygt anbefales.

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 13.6.2023 den 20.18):

En ting å tenke på:
Kjøper du batteriverktøy så skal du ha bruk for det flere ganger i året, helst flere ganger i måneden.
Batteriverktøy som ikke brukes DØR av seg selv! Altså ikke verktøy du bruker en gang, hiver det i skapet og forventer at det funker noen (flere) år seinere.   

Grunnen til at nesten bare verktøy med batteri markedsføres er selvsagt at alt er i søpla om få år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...