Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Greit nok, men for meg er det både woke troll og antiwoke troll og for å være helt ærlig så er hylingen til antiwoke trollene minst like skingrende som de andre trollene, jeg håper du legger merke til de andre trollene, de som står på motsatt såpeboks og uler, det er akkurat samme type troll, dessverre så er de blitt immune mot sola.  

Det finnes utålelige mennesker som besitter de fleste meninger - også meninger som jeg er enig i. Å kjenne igjen og å kritisere at noen er utålelig er langt vanskeligere når man er enig i sak.

Woke er, enten du liker det eller ei, en sak på politisk dagsorden som opptar mange, og som kan føre til store endringer i samfunnet. Da virker det rimelig å lytte til de fornuftige stemmene (hvem nå det måtte være) på alle eller ingen sider av meningsspektrumet og prøve å forstå og evt få en egen mening?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2022/07/11/pride-er-ikke-unntatt-kritikk/

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Blir det ikke litt på samme som andre ekskurjoner som skoler tar da? Som f.eks museumsturer? Du lærer på en litt annen måte, som ikke føles som skole. Hva slags skade mener du at barn tar av barnepride?

Homofobi er som du sier et stort problem blant de du sier, men også blant andre som har blitt lært opp hjemmefra.

Jeg har ikke sagt barn tar skade av Pride. Ja, dragshow for barn er nok uvant for mange (ref. opprinnelige tema) og er usikker på hva barn forstår/lærer.

Museumstur vil jeg ikke kalle show og oppvisning.

Skolen bruker å vente til slutten av ungdomsskolen med mer inngripende læring og oppvisning.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (15 minutter siden):

Blir det ikke litt på samme som andre ekskurjoner som skoler tar da? Som f.eks museumsturer? Du lærer på en litt annen måte, som ikke føles som skole. Hva slags skade mener du at barn tar av barnepride?

Homofobi er som du sier et stort problem blant de du sier, men også blant andre som har blitt lært opp hjemmefra.

Ville du reagere på at en privat organisasjon delte ut bibler til barnet ditt? Hva slags skade tar barn av å overvære en og annen preken?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt barn tar skade av Pride. Ja, dragshow for barn er nok uvant for mange (ref. opprinnelige tema) og er usikker på hva barn forstår/lærer.

Museumstur vil jeg ikke kalle show og oppvisning.

Skolen bruker å vente til slutten av ungdomsskolen med mer inngripende læring og oppvisning.

Nei, jeg vet du ikke har sagt det, men jeg føler at det blir insinuert at barn tar skade av det hvis man er imot det. Hvis barn ikke tar skade av det, hva er problemet?

Barnepride er ikke bare show og oppvisning det heller. Det er ikke som en teatertur, for å si det på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Hadde stått respekt av de hvis firmaer hadde markert også i andre land enn der det sees på som en selvfølgelighet at det markeres. 

Tenker forøvrig på Blizzard her, og deres spill Overwatch. Der skal det markeres i de fleste land bortsett fra der det er mest nødvendig med markering, som f eks Øst-Europa og Kina. 

Og der ligger jo hele problemet med hysteriet og klagingen. Denne flaggingen av holdninger er ikke for holdningenes skyld, men snarere for sekundære motiver. Det virker ikke som det bryr aktivistene nevneverdig, da. Samma hvorfor bare signalene blir gitt, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Og der ligger jo hele problemet med hysteriet og klagingen. Denne flaggingen av holdninger er ikke for holdningenes skyld, men snarere for sekundære motiver. Det virker ikke som det bryr aktivistene nevneverdig, da. Samma hvorfor bare signalene blir gitt, ikke sant?

Helt enig der.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg vet du ikke har sagt det, men jeg føler at det blir insinuert at barn tar skade av det hvis man er imot det. Hvis barn ikke tar skade av det, hva er problemet?

Barnepride er ikke bare show og oppvisning det heller. Det er ikke som en teatertur, for å si det på den måten.

Jeg støtter friheten man har til at barn ikke skal måtte forplikte seg til å være med på politiske, religiøse og ideologiske større happenings.

Jeg er skeptisk til om barn, som såvidt vet hva orgasme og puling er skal se drag og seksualisert oppvisning. Det er Prideshow vi snakker om nå, ikke trans, lesbiske  homofile osv.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Nei, det hadde ikke gjort meg noen ting. Hvorfor skulle det det?

Dette er hva udir mener om temaet:

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/skoleeiers-ansvar/utdeling-av-religiose-boker-eller-skrifter-pa-skolen/

"Utdanningsdirektoratet anbefaler ikke at kommunen åpner for at religiøse organisasjoner/trossamfunn deler ut religiøse skrifter eller gjenstander i form av gaver til elevene.

KRLE-faget skal gi kunnskap og skape innsikt, men ikke være et redskap for trossamfunn. Skolen skal heller ikke velge aktiviteter i faget som bærer preg av religiøs utøving. Bruk av religiøse bøker/skrifter som læremiddel for å nå kompetansemålene, er noe annet enn utdeling av religiøse bøker/skrifter som gave til eleven personlig. Som gave får bøkene/skriftene en annen funksjon og/eller verdi utover det å være et middel for å nå kompetansemålene. Vi viser også til at verken opplæringsloven eller kompetansemålene i læreplanen i faget stiller krav om eller gjør det nødvendig at elevene har tilgang til eller eier trykte eksemplarer av religiøse bøker/skrifter. Sammenholdt med at religiøse skrifter/bøker har en verdi for den religionen den er fra, vil slike gaver normalt oppfattes som forsøk på overbevisning eller oppfordring til å tro eller følge en religion."

Hvis vi utviser en slik sensitivitet ovenfor religiøse organisasjoner, burde vi ikke utvise tilsvarende sensitivitet ovenfor FRI?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter friheten man har til at barn ikke skal måtte forplikte seg til å være med på politiske, religiøse og ideologiske større happenings. 

Jeg ser ikke på barnepride som noen av de delene. Jeg ser på det som å læring, og å få de ut av de fire veggene til klasserommet. Jeg har ingen problemer med at du og andre ikke tenker likt som meg der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ikke på barnepride som noen av de delene. Jeg ser på det som å læring, og å få de ut av de fire veggene til klasserommet. Jeg har ingen problemer med at du og andre ikke tenker likt som meg der.

Å komme seg ut er viktig. Vi er nok ikke enige om graden av hva som skal serveres opp mot barn.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Dette er hva udir mener om temaet:

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/skoleeiers-ansvar/utdeling-av-religiose-boker-eller-skrifter-pa-skolen/

"Utdanningsdirektoratet anbefaler ikke at kommunen åpner for at religiøse organisasjoner/trossamfunn deler ut religiøse skrifter eller gjenstander i form av gaver til elevene.

KRLE-faget skal gi kunnskap og skape innsikt, men ikke være et redskap for trossamfunn. Skolen skal heller ikke velge aktiviteter i faget som bærer preg av religiøs utøving. Bruk av religiøse bøker/skrifter som læremiddel for å nå kompetansemålene, er noe annet enn utdeling av religiøse bøker/skrifter som gave til eleven personlig. Som gave får bøkene/skriftene en annen funksjon og/eller verdi utover det å være et middel for å nå kompetansemålene. Vi viser også til at verken opplæringsloven eller kompetansemålene i læreplanen i faget stiller krav om eller gjør det nødvendig at elevene har tilgang til eller eier trykte eksemplarer av religiøse bøker/skrifter. Sammenholdt med at religiøse skrifter/bøker har en verdi for den religionen den er fra, vil slike gaver normalt oppfattes som forsøk på overbevisning eller oppfordring til å tro eller følge en religion."

Hvis vi utviser en slik sensitivitet ovenfor religiøse organisasjoner, burde vi ikke utvise tilsvarende sensitivitet ovenfor FRI?

-k

Er det udir vi diskuterer her? I såfall mener jeg at de bør snu.

Er du mot at barn kan ta imot bibler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilken skade barn eventuelt tar av å være med på Pride, men jeg synes det er en helt legitim sak av mange foreldre å mene at det er for tidlig å snakke med barn om seksuell orientering og kjønnsidentitet når de er så små, at dette likevel er foreldrenes ansvar å prate med barna sine om og at det er en politisk agenda bak Pride som her bruker barn for sin egen vinning. Ikke all skepsis, motstand eller sågar antipatier mot Pride er nødvendigvis drevet av et hat overfor homofile.

Dette enkle punktet virker usedvanlig vanskelig å få med seg for endel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Er det udir vi diskuterer her? I såfall mener jeg at de bør snu.

Er du mot at barn kan ta imot bibler?

Jeg er skeptisk til at barn skal utsettes for press om politisk, ideologisk eller religiøs bekjennelse i skolens regi. Jeg er for at skolen skal lære små barn å ikke erte eller slå (hvis de ikke har lært det hjemme), men ikke at kapitalisme er bra for oss.

Jeg hadde ikke tenkt på utdeling av bibler som et problem, men det gir mening. Ymse organisasjoner ønsker å posisjonere seg ved å "get them while they're young". 

-k

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (5 minutter siden):

Dette enkle punktet virker usedvanlig vanskelig å få med seg for endel.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2022/07/11/pride-er-ikke-unntatt-kritikk/

"Pride er en av Vestens største folkebevegelser. De er ikke unntatt kritikk, og Pride handler ikke lenger bare om homofile skal ha samme rettigheter som alle andre. Det er også rettighetskamper i krysspress, der homofile er uenige med hverandre. På gaysir.no har de en uhøytidelig undersøkelse der det kom fram at over 50 prosent mener at det bare finnes to kjønn. I tillegg har man polygami, sexkjøpsloven, surrogati og mange andre kontroversielle temaer, ikke minst transseksualitet, noe som må kunne diskuteres.

– Det at man vil diskutere det, betyr ikke at man er transfob"

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Altså, Thon Hotels har alltid vært for pride. Det er ingen som tvinger bedrifter til å flagge med pride-flagg. Mange, kanskje de fleste bedrifter har ikke noe pride-flagg på fasaden og det er vel helt greit. Jeg har heller ikke noe pride-flagg på balkongen, selv om jeg synes pride bare er flott.

Det er nok den plutselige avgjørelsen deres om å forby pride-flagg i år som reageres på, siden de har hatt det i mange år nå. Hadde de aldri flagget fra før ville det nok ikke vært noen reaksjoner.

Uttalelsen deres i forbindelse med dette var også tonedøv og veldig rar, der de hevdet at de gjorde dette for å «være nøytrale». Å distansere seg fra en rettighetskamp der en minoritet utsettes for mistenkeliggjøring, hat og terror er ingen nobel eller «nøytral» innstilling. Da oppfattes denne distanseringen og plutselig behovet for «nøytralitet» som en snodig ytring med rar timing fra Thon Hotels. Som å velge å ta et skritt til siden. Det er i det hele tatt bare rart å plutselig hevde seg «nøytral» opp mot frihet og mangfold, og vanskelig å forstå hva det var de mente med dette.

Thon Hotels har vel i praksis nå blitt tvunget, både etter uttalelser fra Raymond Johansen og mediatrykket. Det holder ikke lenger for dem å si de støtter pride, mangfold og frihet, de er nødt til å flagge i tillegg. Signaleffekten slike saker har, kan også tvinge andre bedrifter til å vise støtte i enda større grad, for å unngå spørsmål og medietrykk. 

Så tenker jeg også at svaret til Thongruppen er litt merkelig, men jeg finner det samtidig vanskelig å finne et godt svar de kunne gitt? Om de har aktivt gått ut i forkant med info om at det ikke skal flagges, eller om det har kommet instrukser etter spørsmål fra ansatte osv er også noe det hadde vært greit å fått et svar på... 

Så nærmer vi oss faktisk litt det punktet der man kan få spørsmål stilt mot seg dersom man ikke har flagget fremme. Jeg tipper at det i mange bedrifter, butikker og kafeèr oftere og oftere kommer spørsmål fra ansatte og kunder om hvorfor det ikke er regnbue-effekter i lokalene, og når man får det spørsmålet så er det egentlig ikke så mange svar som er "godkjent". 

Det hjelper heller ikke at Pride med FRI i fronten har gjort saken til å bli en veldig mye større sak enn det det opprinnelig var, jeg finner det selv vanskelig å og uoversiktelig å egentlig forstå hva pride er for tiden. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Baranladion said:

Det hjelper heller ikke at Pride med FRI i fronten har gjort saken til å bli en veldig mye større sak enn det det opprinnelig var, jeg finner det selv vanskelig å og uoversiktelig å egentlig forstå hva pride er for tiden. 

Det er det som er meningen. Med de nyeste tilleggene er bokstavsalaten nå 2SLGBTQIA+. 
Støtter man ikke alt det wokegjengen ønsker kommer man til å stemples som transfob i offentligheten i håp om at vedkommende mister jobben eller verre.
Det er stadig flere rettigheter de vil gi til minoritetene på bekostning av vanlige folks rettigheter. Det handler ikke om likestilling i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):


Det er stadig flere rettigheter de vil gi til minoritetene på bekostning av vanlige folks rettigheter. Det handler ikke om likestilling i det hele tatt.

Hvilke rettigheter vil de gi på bekostning av hvilke rettigheter?

Regner med at du har ei liste klar. 

Endret av RRhoads
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 1.6.2023 den 13.24):

Jo, man er født homofil/lesbisk/trans. Religion er noe man velger, men man er fort født inn i en familie som har en spesifikk religionstilknytning.

Tja, dette er menneskerettigheter som dessverre har blitt politikk for noen. Tenker det er helt greit og helt naturlig. Hvorfor skal ikke barn vite om at man kan være homofil før de blir tenåring?

Min oppfatning er at få er født homofil/lesbisk, mens flertallet av de som havner i den kategorien er usikre på egen legning og velger det man føler seg mest komfortabel med i et krevende/forvirrende samfunn med sprikende signaler om det meste.
Menneskesinnet er lett å forme og lettere hvor yngre man er.
Hvis man må ta et overveiet valg om egen legning, blir man gjerne svært overbevist i eget ekkokammer.

Pride-tog er en smal politisk/seksualisert demonstrasjon som barn bør skjermes mot, akkurat som kontroversielle religiøse eller pressgruppe-markeringer, reklame rettet mot barn o.l.
17.mai-toget hvor barna er i førersetet er mye bedre egnet til å markedsføre mangfold og inkludering
Det virker som om pride-arrangørene forsøker å overta det gullkantede upolitiske budskapet i 17.mai-feiringen, selv om hele markeringen bunner i noe helt annet.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...