Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Inspector skrev (7 timer siden):

Hva skal man si om denne ?:

https://www.tv2.no/broom/kurt-fikk-sjokkregning-etter-a-ha-ladet-elbilen/16234731/

Straffegebyr for å stå for lenge er også en måte å tjene penger på, særlig når gebyret er mangedobbelt av normalpris.
 

Jeg er helt for gebyr etter at lading er fullført. Men jeg fikk sjokk da jeg etterhvert forstod at dette handler om sakte-lading! 

Han var IKKE koblet til en hurtiglader!

Selv sakteladere trenger regulering. Vi kan rett og slett ikke ha fulladete biler som står parkert og opptar plass. 

Hva hvis petroleumshodene parkerte bilen sin ved diesel-pumpa et par dagers tid?! Kan love deg at reaksjonen hadde vært strengere og dyrere enn et par hundrelapper ...

Det sagt; sakte-lading er noe veldig annerledes enn en hurtiglader. Det tar tid. Det kan ikke forventes at eier står klar til å flytte bil på sekundet! En eventuell avgift må stå i stil til det.

I tillegg: bør ikke bileier få varsel, eller lignende, slik at hen kan få flyttet bilen sin?

 

PS: Det er slike opplevelser som gjør at jeg sverger til Tesla-ladere når jeg er ute på tur. De andre operatørene har litt for mange svin på skogen. Hilsen en VW-eier. 

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (1 time siden):

Jeg er helt for gebyr etter at lading er fullført. Men jeg fikk sjokk da jeg etterhvert forstod at dette handler om sakte-lading! 

Han var IKKE koblet til en hurtiglader!

Selv sakteladere trenger regulering. Vi kan rett og slett ikke ha fulladete biler som står parkert og opptar plass. 

Hva hvis petroleumshodene parkerte bilen sin ved diesel-pumpa et par dagers tid?! Kan love deg at reaksjonen hadde vært strengere og dyrere enn et par hundrelapper ...

Det sagt; sakte-lading er noe veldig annerledes enn en hurtiglader. Det tar tid. Det kan ikke forventes at eier står klar til å flytte bil på sekundet! En eventuell avgift må stå i stil til det.

I tillegg: bør ikke bileier få varsel, eller lignende, slik at hen kan få flyttet bilen sin?

 

PS: Det er slike opplevelser som gjør at jeg sverger til Tesla-ladere når jeg er ute på tur. De andre operatørene har litt for mange svin på skogen. Hilsen en VW-eier. 

Det er vel dette som er dårlig folkeskikk i noe som ikke er etablert enda i Norge. Jeg vil sikkert få sjokk når jeg selv skal for første gang benytte meg av ladestasjon.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Det sagt; sakte-lading er noe veldig annerledes enn en hurtiglader. Det tar tid. Det kan ikke forventes at eier står klar til å flytte bil på sekundet! En eventuell avgift må stå i stil til det.

Enig i det. Kunne gjerne vært en halvtimes karantenetid eller noe. Men etter 15 timer skal man ha gebyr, uansett hvordan man lader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at ansvaret kanskje skulle gått begge veier, jeg fritar ikke personen noe ansvar, men at laderen som har full kontroll på mengde strøm som dyttes inn i bilen gjerne kunne trigget et varsel på app (for de som bruker det) om at nå har laderen sluttet å gi strøm, og at det nå er en annen sats for å stå tilkoblet laderen uten å bruke den. Da hadde vi sluppet at slike tabber skjer, og det blir mer rettferdig.

 

Hvis en ser på Birkenlund skole i kople appen så står det i prislisten at de tar 0,5 kroner per minutt etter endt lading.

Ladevettregler for elbil, gjelder både hurtig og i stor grad saktelading: https://nye.naf.no/elbil/lading/skikk-og-bruk-pa-ladestasjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Det sagt; sakte-lading er noe veldig annerledes enn en hurtiglader. Det tar tid. Det kan ikke forventes at eier står klar til å flytte bil på sekundet! En eventuell avgift må stå i stil til det.

I tillegg: bør ikke bileier få varsel, eller lignende, slik at hen kan få flyttet bilen sin?

Her har han stått over 15 timer uten å lade, og gebyret står da virkelig i stil. Gebyret er lavere enn hva det koster å stå når man lader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handlar òg om å ikkje legge seg til den slags vanar. Han veit ikkje om det plutseleg er andre som har bruk for ladaren, og om alle skulle gjort som han gjer så blir det fort fullt. Det er framleis eit fleirtal av drivstoffbilar der ute, men kvar dag tar elbilane nye andelar.

Om du er kopla til ein 22 kW-ladar så kan du enkelt finne ut av når bilen er ferdiglada og lage eit varsel på telefonen. Helst på 80% om du ikkje har bruk for meir.

Om du står over tida på ein parkeringsplass så kostar vel ikkje det noko mindre?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 timer siden):

jeg vet ikke engang hvor mange ladeselskaper det finnes i Norge.

Jeg vet kun selskaper i Norge, iallfall de fleste. Shell, esso, YX, circle k.

Du trenger egentlig bare ETT ladeselskap. Nemlig det som har rimeligste priser, og overlegent godt utbygd ladenettverk. Nemlig Tesla sitt. Uansett hvilken type elbil du kjører (nesten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, qualbeen said:

Det sagt; sakte-lading er noe veldig annerledes enn en hurtiglader. Det tar tid. Det kan ikke forventes at eier står klar til å flytte bil på sekundet! En eventuell avgift må stå i stil til det.

Det kostet han 30,- kr pr. time å stå der. Mange parkeringsplasser helt uten noe lademulighet koster mer enn det. At man betaler litt for å hensette bilen en plass som jo egentlig er for å selge ladetjenester er etter mitt syn helt greit.

12 hours ago, qualbeen said:

PS: Det er slike opplevelser som gjør at jeg sverger til Tesla-ladere når jeg er ute på tur. De andre operatørene har litt for mange svin på skogen. Hilsen en VW-eier. 

Som ironisk nok i.h.t. til samme artikkel er de som tar absolutt mest i samme situasjon. (Riktignok på hurtiglader, men 10,- minuttet blir fort penger)

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her bør appen til bilen eller appen til ladeselskapet definitivt varsle på forhånd. Hvis man har konto med ladebrikke eller lignende og har registrert nummer bør det gå ut sms. Slik løses det hos Tesla:

 

15578658_10102228144677480_1316435432470215341_n

Hvis du flytter bilen før det har gått 5 minutter etter ferdig lading så dropper de også straffegebyret. 

Dette fungerer selvsagt bare på Tesla ladere. Jeg ville håpet at dersom jeg ladet med en app på en annen løsning også fikk samme type varsel.

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Det kostet han 30,- kr pr. time å stå der. Mange parkeringsplasser helt uten noe lademulighet koster mer enn det. At man betaler litt for å hensette bilen en plass som jo egentlig er for å selge ladetjenester er etter mitt syn helt greit.

Som ironisk nok i.h.t. til samme artikkel er de som tar absolutt mest i samme situasjon. (Riktignok på hurtiglader, men 10,- minuttet blir fort penger)

Jeg kan forstå at dette fremstår ironisk. 

Men forskjellen er vesentlig: "alle" vet at det straffer seg å stå for lenge hos Tesla. De har brukt mye tid og krefter på å informere og lære opp kundene sine. Underveis som man lader får man også beskjed. 

I tillegg: skulle du tilfeldigvis stå nærmest alene, og det altså ikke er trengsel, bortfaller avgift. 

 · Tror du Kople har tilsvarende løsning dersom det er god kapasitet?

 · Tror du Kople har informert kunden om denne avgiften på en god måte? (Selvfølgelig er det mulig å finne informasjon dersom man aktivt leter etter det. Slik lader ikke folk flest. De må informere på en bedre måte!)

Synes du fortsatt dette fremstår like ironisk?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (27 minutter siden):

Synes du fortsatt dette fremstår like ironisk?

Når hele premisset for innlegget ditt som sverreb kommenterte var at du ikke liker slike sperreavgifter, og derfor sverger til Tesla Superlading, som jo har høyest sperreavgift, så er det definitivt ironisk ja😊
Også selv om du jo har rett i opplistingen din av fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Men forskjellen er vesentlig: "alle" vet at det straffer seg å stå for lenge hos Tesla. De har brukt mye tid og krefter på å informere og lære opp kundene sine. Underveis som man lader får man også beskjed.

Hvorfor tror du 'alle' vet det? Jeg la kun merke til det fordi jeg leste akkurat denne artikkelen. Når man har ankommet laderen antar jeg det er informasjon, men da er det noe sent.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Du trenger egentlig bare ETT ladeselskap. Nemlig det som har rimeligste priser, og overlegent godt utbygd ladenettverk. Nemlig Tesla sitt. Uansett hvilken type elbil du kjører (nesten).

om jeg forstod hvorfor TESLA sitt eget varemerke er det som også er fronter selskapet med lading og ikke andre bilmerker?

Jeg ser ikke Mercedes eller Toyota etc. 

Så hvem er de andre aktørene som selger strøm for å lade el-bilen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (37 minutter siden):

om jeg forstod hvorfor TESLA sitt eget varemerke er det som også er fronter selskapet med lading og ikke andre bilmerker?

Jeg ser ikke Mercedes eller Toyota etc. 

Så hvem er de andre aktørene som selger strøm for å lade el-bilen?

Tesla tok tidlig et strategisk valg om å bygge ut et "verdensomspennende" nettverk for superlading samtidig med at bilene rullet ut på veien. De tenkte at det blir vanskelig selge el-biler hvis de ikke kan kjøre lenger enn at de rekker tilbake til stikkontakten hjemme. Et genialt trekk, for det virket!

"De andre" merkene kom senere på banen, og dro nytte av både at folk var blitt mer vant med el-bil, og at det var kommet en del tredjparts tilbydere av lading. Så de fleste merkene dreit i å lage til noe ladegreier selv.

Senere har det vel dukket opp et samarbeid mellom noen store bilmerker som bygger ut litt lading i sentrale strøk. Men ingenting som ligner på Tesla sitt Superladenettverk, som er mye bedre utbygd langs veien der folk på langtur faktisk trenger det.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

Så hvem er de andre aktørene som selger strøm for å lade el-bilen?

Det er en drøss med aktører. Her til lands var det en del energiselskap som satset på dette. I dag er satsningen kanskje solgt unna, eller splittet opp i rene datterselskaper? 

En og annen bensinstasjon-kjede har også kommet til etterhvert. 😊

I tillegg kan man saktelade på en del kjøpesentre, gjesteparkering hos store bedrifter, mange kommunale plasseringer, og ymse annet.

Fant en oversikt over noen landsdekkende operatører på elbil.no, men dette er absolutt ikke alle.

IMG_3400.thumb.jpeg.eea662578f2fdb87ce413d95c1ce61f4.jpeg

Kilde: https://elbil.no/lade/ladestasjoner/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, stamkunde said:

Så hvem er de andre aktørene som selger strøm for å lade el-bilen?

Akkurat som med bensinstasjoner er det en hel skog av aktører. Skaff deg en roamingavtale* så slipper du å bry deg om hvilken logo som står på ladestasjonen. Bilenes naviagsjonssystemer har gjerne laderne i kartgrunnlaget. Noen bilprodusenter tilbyr gunstige roamingavtaler.

*) En roamingavtale er en kontrakt som gir deg anledning til å lade på deltagende ladeoperatører uten å måtte inngå en avtale med de direkte og å måtte bruke spesifikke ladeaktørers app, brikke etc. Du får gjerne med en NFC brikke eller en app til å aktivere ladesesjoner.  Nesten alle europeiske hurtigladere er nå med i de fleste slike roamingavtaler.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Akkurat som med bensinstasjoner er det en hel skog av aktører. Skaff deg en roamingavtale* så slipper du å bry deg om hvilken logo som står på ladestasjonen. Bilenes naviagsjonssystemer har gjerne laderne i kartgrunnlaget. Noen bilprodusenter tilbyr gunstige roamingavtaler.

*) En roamingavtale er en kontrakt som gir deg anledning til å lade på deltagende ladeoperatører uten å måtte inngå en avtale med de direkte og å måtte bruke spesifikke ladeaktørers app, brikke etc. Du får gjerne med en NFC brikke eller en app til å aktivere ladesesjoner.  Nesten alle europeiske hurtigladere er nå med i de fleste slike roamingavtaler.

Er ikke roaming stort sett dyrere enn å betale direkte, der og da?

Alle nye stasjoner er lovpålagt å tilby kortbetaling, så gi det litt tid, så vil folk flest sikkert bare tæppe kortet sitt (eller kompatibel NFC-dings: klokke, mobil, osv.). 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...