Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Revie skrev (6 minutter siden):

Nå slipper heldigvis fremtidige generasjoner det og kan kalles ekle eller enorme i stedet. 

Jeg vil heller bli kalt stygg enn ekkel, og heller feit enn enorm. Akkurat disse grepene forstår jeg rett og slett ikke? 

Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Jeg er også enig i at det er problematisk, men som jeg skrev over synes jeg kanskje det overdrives og bommes i hva det beskrives som av noen. Motivasjonen til forlaget er ikke sensur, woke eller krenk, men å tjene mer spenn.

Ja, det er faktisk innafor å endre på ting i bøker for å selge eller gjøre det mer forståelig, men i mange tilfeller gjøres det vel for å unngå å bli kansellert? Det er trist at alle har blitt som ømtåelige, og at så mange også føyer seg, selvom jeg selvfølgelig forstår at innholdet bør endres i takt med samfunnet. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Noen barn som mobbes som "stygge" eller "feite" får seg kanskje en på trynet når de leser. Det er vel det saken dreier seg om.

Jeg foretrekker stygg eller feit. Dette kan du gjøre noe med ved å ta en tur til frisøren, klesforretningen, spaet eller treningssenteret.

Ekkel forteller noe om personligheten din, og enorm forteller noe om sykdommene dine. Ingen av delene er lette å forandre på uten hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 timer siden):

Er det virkelig et produkt av kapitalismen at man fjerner ord som "Mothers and fathers" og erstatter det med "Parents" ?

...

Ja..?

Altså. Det er ikke en veldedig organisasjon som søker å tape penger for å tjene en agenda.

De søker å tjene penger på å selge bøker til et enda yngre publikum enn bøkene ville blitt anbefalt til med språket de hadde.

I stedet for tenåringer, så kan disse bøkene nå selges til 6-åringer.

...

Så kanskje de selger en usensurert voksenversjon, hvor Oomoa Loompaene fremdeles er afrikanske kortvokste 'pygmeer' med sort hud og hår, brune øyne, som jobber som slaver for Willy Wonka, betalt med sjokolade, og som synger krigssanger til stadighet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

...

Ja..?

Altså. Det er ikke en veldedig organisasjon som søker å tape penger for å tjene en agenda.

De søker å tjene penger på å selge bøker til et enda yngre publikum enn bøkene ville blitt anbefalt til med språket de hadde.

I stedet for tenåringer, så kan disse bøkene nå selges til 6-åringer.

...

Så kanskje de selger en usensurert voksenversjon, hvor Oomoa Loompaene fremdeles er afrikanske kortvokste 'pygmeer' med fort hud og hår, brune øyne, som jobber som slaver for Willy Wonka, betalt med sjokolade, og som synger krigssanger til stadighet.

Gud bedre, så slitsomt det må være å tolke alt i ytterst verste mening. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

Ja, det er sikkert utrolig slitsomt å se en woke konspirasjon hver gang en bedrift forsøker å tjene penger på å appellere til yngre mennesker eller andre målgrupper enn hvite menn.

Det vil jeg anta er like slitsomt. Var det for øvrig et ja?

Heldigvis er verden mindre svart hvitt for det aller meste, om man logger av litt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/den-britiske-statsministeren-kritiserer-endringene-i-roald-dahl-boekene.OYgUNAx5j

Den britiske statsministeren kritiserer endringene i Roald Dahl-bøkene

En talsperson for Sunak sier til BBC at skjønnlitterære verk bør “bevares og ikke justeres”.

 

Mellom det han gjør i Ukraina og dette så seiler Rishi Sunak opp som gigachad i mine øyne. Litt bromantic feelings for ham nå 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 timer siden):

Noen barn som mobbes som "stygge" eller "feite" får seg kanskje en på trynet når de leser. Det er vel det saken dreier seg om.

Nå var jeg faktisk liten og rund som barn. Det er kanskje noe lettere idag siden flere barn er det. Jeg skjønner poenget, men jeg tenker at man spares nok ikke for realitetene uansett. 

Så vet jeg ikke om "enorm" akkurat hadde føltes bedre 😂

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Når jeg leser litt mer om hvilke omskrivinger som blir gjort, dette er jo helt latterlig. Det er ikke snakk om "bare" å bytte ut et ord her og der, det blir jo fullstendig skrevet om. Hva er Roald Dahls original, og hva er teksten fra "sensitivity readers" i nyutgivelsene? Oompa Loompa kan ikke lenger være små menn, de må være små folk?

For noe vås. 

Sitat

In The Witches, a paragraph explaining that witches are bald beneath their wigs ends with the new line: “There are plenty of other reasons why women might wear wigs and there is certainly nothing wrong with that.”

In previous editions of James and the Giant Peach, the Centipede sings: “Aunt Sponge was terrifically fat / And tremendously flabby at that,” and, “Aunt Spiker was thin as a wire / And dry as a bone, only drier.”

Both verses have been removed, and in their place are the rhymes: “Aunt Sponge was a nasty old brute / And deserved to be squashed by the fruit,” and, “Aunt Spiker was much of the same / And deserves half of the blame.”

References to “female” characters have disappeared. Miss Trunchbull in Matilda, once a “most formidable female”, is now a “most formidable woman”.

Gender-neutral terms have been added in places – where Charlie and the Chocolate Factory’s Oompa Loompas were “small men”, they are now “small people”. The Cloud-Men in James and the Giant Peach have become Cloud-People.

https://www.theguardian.com/books/2023/feb/18/roald-dahl-books-rewritten-to-remove-language-deemed-offensive

Endret av :utakt
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Nå var jeg faktisk liten og rund som barn. Det er kanskje noe lettere idag siden flere barn er det. Jeg skjønner poenget, men jeg tenker at man spares nok ikke for realitetene uansett. 

Realiteten ved overvekt slipper man ikke unna om man er overvektig.
Man skulle vel likevel tro det var mulig å tone ned eller radere negative syn på overvektige, altså personen som bærer på vekten, hvis disse kan slippe å få karakteristikker tillagt sin person som følge av fettet, så ville vel deres liv blitt forbedret?
Media har en voldsom makt til å forme syn og meninger, og jeg ser ikke helt skaden i å være bevisst dette, og/eller forsøke å endre negative narrativer som viser seg opinionsdannende.

Samtidig som jeg ikke opplever at endringene gjort i akkurat dette tilfellet synes veldig nødvendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (2 timer siden):

Det vil jeg anta er like slitsomt. Var det for øvrig et ja?
 

Denne saken er temmelig rett frem, og det er ikke dem som kan økonomifaget og forretningsdrift, og/eller er kompetente nok i samfunnsfag til å vite forskjell mellom endringer på produkter man har eierskap til, og sensur, som misforstår noe i denne saken.

Det er ikke slitsomt å forstå en ikke-ssk, det er slitsomt å forklare folk et himmelen ikke faller selv om Cola lager et alternativt produkt og fremdeles produserer vanlig cola.

Puffin forlag er for barn. Penguin er samme eiere sitt selskap for ungdom og voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 minutter siden):

Tror nok 6-åringer takler helt greit å lese om mor og far, heltinner og Oompa-Loompaer som er importerte.
Det er nok neppe kapitalisme som er primærdrivkraften bak disse endringene.

 

Penguin primarily responds to market conditions.  They believe these changes will yield more profit as they believe young parents will prefer these changes.  The market will change as demographics change and forward thinking companies are responding to these facts as old ideas and narratives become more problematic.

Children today in the USA will be more interested in art, music, literature, film that is sensitive to their backgrounds and issues since the majority do not have a Eurocentric background.  Companies that don’t respond to these differences will suffer 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (24 minutter siden):

Tror nok 6-åringer takler helt greit å lese om mor og far, heltinner og Oompa-Loompaer som er importerte.
Det er nok neppe kapitalisme som er primærdrivkraften bak disse endringene.

...der mistet du et helt sykt antall internettpoeng.

Du tror at Puffin søker å tape penger for hva de tror er gode intensjoner -- heller enn at de sikler etter å få i havn kontrakter som sikrer forutsigbare salg til utdanningsinstitusjoner og biblioteker og senker alder-anbefalingen for boken slik at de når et større internasjonalt og engelskspråklig publikum som fremdeles leser fysiske bøker, og velger å gjøre disse endringene fordi de mener at det tjener dem mest..?

Jeg tror ikke at de søker å tape penger før de sier det rett ut at de tror de vil tape penger på dette. Frem til de har sagt det er det eneste naturlige å anta at de søker å tjene penger.

...og det er kapitalisme. Puffin er en del av de mest suksessfulle kapitalistiske selskapene i bransjen, det er ikke en veldedig organisasjon eller et statlig selskap.

...noen av oss har vært kritisk til måten kapitalisme gir enkeltpersoner eierskap til andre mennesker sine ideer langt lengre enn side Woke begynte å få skylden for kapitalismens feilsteg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Red Frostraven said:

Du tror at Puffin søker å tape penger for hva de tror er gode intensjoner

Nei. Jeg tror helt enkelt det bl.a. er et forsøk på å "modernisere" seg, "følge med i utviklingen" og være litt pro-aktiv.
Det er ikke så enkelt som at alt er foretak foretar seg er utelukkende for å tjene mest mulig penger.

Når et forlag skal velge mellom ulike forsider til en bok, velger de da utelukkende det coveret som de tror drar inn mest penger, eller finnes det også andre vurderinger de baserer valget på?

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg tror helt enkelt det bl.a. er et forsøk på å "modernisere" seg, "følge med i utviklingen" og være litt pro-aktiv.
Det er ikke så enkelt som at alt er foretak foretar seg er utelukkende for å tjene mest mulig penger.

Når et forlag skal velge mellom ulike forsider til en bok, velger de da utelukkende det coveret som de tror drar inn mest penger, eller finnes det også andre vurderinger de baserer valget på?

Hva sier aksjeeierne?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...