Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (11 minutter siden):

apropos det, hvor viktig er egentlig det grønne innholdet? Altså, det har jo levd eskimoer og inuitter på Grønland og polare strøk i tusenvis av år, og stort sett spist kun sel og fisk?

burde lest meg opp først, for er visst mer nyansert

AEyaKOK.png

Planteliv i Arktis

https://snl.no/Planteliv_i_Arktis

dvs. det vokser en god del planter, bær, mose, etc. i disse kalde områdene, så urbefolkning sanket selvsagt dette og brukte gjennom året.

Et kosthold utelukkende av kjøtt & fisk er muligens ikke mulig, over lang tid (flere år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke vært så opptatt av saltet, da blodtrykket er som det skal, men nyrene har jeg ikke tenkt på.

Sukker fremmer betennesle. En ernæringsfysiolog kalte sukker og hvitt mel for gift.

Man kan bli så sunn at man glemmer å kose seg med maten. Men trøstespising går utover vekten. Jeg følger med på Helsekost Furuset

Som ung tåler man alt, men tror blodtrykket stiger mot slutten av 30 åra for de fleste. Særlig for folk med usunn kost og spesielt skiftarbeid eller overtid/for mye jobbing. Det farlige med det er at de som ikke sjekker årlig ikke finner det ut, og da er det fare for slag, hjerteinfarkt osv.

gamle sjefen til kona på 50 fikk slag på ferie av alle ting. Han var svært rik, men gikk aldri til legen. Nå sitter han på et dårlig sjukehus i Sverige som en halv grønnsak uten å kunne snakke og fores med slange av forvirrede pleiere og leger med alt for mange pasienter til å kunne ha oversikt…

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salt er like farlig som sukker, salt og sukker kombinert gir omtrent 100% sjangser for overvekt og høyt blodtrykk.
 

Mat ultraprosessert som fjordlands og Grandiosa og posemat feks taco pulver burde kommet med samme farevarsel som tobakk og alkohol. En pizzaslice Grandis og du har i praksis fått i deg nok salt for en dag..

Dette er ikke tull, med fareadvarsel, det diskuteres allerede i år av politikere både i EU og i Norge med ernærings forskere.

Om du skal være trygg så må du lese etiketten nøye eller lage all mat fra bunnen av.

Vi lager det meste selv, men vi bruker taco saus og krydder, ca 2 ganger i måneden, samt tacoskjell. Brød kjøper vi derimot av Råde bakeri.

pastasaus kan man fint lage selv med hermetisk tomat og løk det gjør vi, egentlig burde vi lage salsa til tacos selv også. Da kan du selv velge hvor lite du salter, og helt sløyfe sukker.

krydderblanding også kan man lage selv, den santa Maria osv er egentlig veldig dårlig for helsa.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alt er farlig i enten for små eller for store doser.

Tipper at for mye sukker (folk som drikker mye brus/spiser mye godteri) er et større "problem" enn folk som får i seg for mye salt. Spiser man variert/normalt skal det vel godt gjøres å få i seg store mengder salt, men ser for meg at det er mange
som ved å drikke brus/spise godteri kan få i seg enorme mengder sukker jevnlig

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (4 timer siden):

Norsk husmanskost er ikke bare bra det heller. Mye salt, fett og sukker i den maten.

Husmannskost er faktisk veldig sunt om du bare minimerer poteter og brød.

Fett er bare bra i kost bare det er kjøtt og fisk istedenfor ultraprossesert potetchips som Pringles skruer ostepop eller lignende.

Keto inspirert kosthold med lite karbohydrater og mer aktivitet er sunt.

Husmannskost med doble posjoner er nok ikke sunt, men maten i seg selv er sunn. Det er svært lite sukker i husmannskost mut av risgrøt og rømmegrøt med strødd sukker.

Det er Fjordlands, Grandiosa og pose og sauser på boks som er usunt.

Dette er mye mer viktig og kritikkverdig enn at det er litt inflasjon på matbutikkene.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (51 minutter siden):

Salt er like farlig som sukker,

leste at vi har ca. 230 gram salt i kroppen, og uten det hadde vi dauet.

videre:

Sitat

I det gamle Kina ble salt faktisk regnet som det mest verdifulle nest etter gull. Det latinske ordet for salt er sal, og på Romerrikets tid fikk soldatene utbetalt en del av sin lønn (salarium) i salt. Derfra har vi ordet «salær». 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Ja vi må ha salt, men Ikke i de mengdene de bruker i labmat ultraprossesert som idag.

ja, er nok et "overforbruk" og som du sier er det gjerne "skjult" i prossesert mat (og dermed ikke lett å holde oversikt på)

jeg blir nesten litt overrasket over at vi faktisk kan spise hele 5 gram salt dagen og være innenfor trygg grense.

Sitat

Vi bør ikke spise mer enn rundt fem gram salt om dagen – det tilsvarer omtrent én teskje. Mange får i seg langt mer enn dette - kanskje uten å vite det selv.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/tegn-pa-at-du-far-i-deg-for-mye-salt/

for egen del aner jeg ikke inntaket mitt, men jeg drysser ganske godt på med salt på kokte eller stekt egg bl.a.

btw, ifølge Helsenorge har vi behov for ca. 1,5 gr. dagen, så 5 gram er å tøye strikken, dvs. man kan fortære det, men er altså mye mer enn nødvendig.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/kostrad-spis-mindre-salt/

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Husmannskost er faktisk veldig sunt om du bare minimerer poteter og brød.

Fett er bare bra i kost bare det er kjøtt og fisk istedenfor ultraprossesert potetchips som Pringles skruer ostepop eller lignende.

Keto inspirert kosthold med lite karbohydrater og mer aktivitet er sunt.

Husmannskost med doble posjoner er nok ikke sunt, men maten i seg selv er sunn. Det er svært lite sukker i husmannskost mut av ris og rømmegrøt med sukker.

Det er Fjordlands, Grandiosa og pose og sauser på boks som er usunt.

Dette er mye mer viktig og kritikkverdig enn at det er litt inflasjon på matbutikkene.

 

 

Jobber du innen ernæring? Bare nysgjerrig på hva uttalelsene dine er basert på. 

Lenke til kommentar

Salt er mer eller mindre frikjent for gamle synder i nyere forskning.

Quote

“These long-term data from the Framingham Study provide no support for lowering sodium intakes among healthy adults to below 2.3 grams per day as recommended. This study does support the finding of a clear inverse association between potassium, magnesium, and calcium and blood pressure change over time.”

Skal tro om ordlyden i en dokumentar jeg så var at 2 av 3 responderte negativt på høyt saltinntak men at det ikke gjaldt alle. Hvis de ikke kryssjekket med andre stoffer så kan det ha vært andre årsaker enn saltet.

Nå har de ikke sagt at man skal kjøre på med salt, men de fant ikke noen grunn til å begrense inntaket til de grader som har blitt påstått ei stund nå. I så fall gjaldt det ikke hele befolkningen. Man slipper å sitte med penn og papir og passe på at man ikke overstiger 5 gram. I så fall må man på med varsellampene etter noen pizzabiter og noen skiver med ost og salami.

Man får komme seg til legen, ta noen tester og se hvordan man ligger selv og ikke anta at man skal lage dietter uten salt fordi noen sa det en gang. Legg merke til at de har forsket på folk med god helse. Hvis helsa er dårlig får man se hvordan man ligger an før man kjører på med salt.

Poenget er at det ikke er noe som tilsier at salt er en fiende for alle, og at dette er vedtatt og opplest for alle å følge.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (22 minutter siden):

Jobber du innen ernæring? Bare nysgjerrig på hva uttalelsene dine er basert på. 

Følger med på diverse fagfolk og leger i ernæring på youtube og siler ut det jeg vet støttes av forskning.

Den prosesserte maten som er bra for deg er surkål, syltet agurk, kefir.

Dette var i pensum til kona mi også som utdannet seg til kokk i 2019.

Årsaken er at dette er bra for bakterieflora. Kjøtt er bare bra, men ikke stek bacon for hardt, kilde who akrylamid.

Men flesk fra kjøtt og fisk er bare bra, det har vært på Meny siden steinalderen. Samme med frukt og grønnsaker.

Brød har også vært på menyen lenge er bare det at vi spiser mye mer sukker og andre karbo nå.

Derfor Minimer potet, ris og brød.

Spis mer grønnsaker, egg, frukt og kjøtt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bakterieflora er viktig for hormoner og immunforsvar. Feks Testosteron og motstand mot sykdommer..

Andre hormoner er feks endorfin. Som har med humør å gjøre..

Altså gunstig for å unngå depresjon.

Dette er det forsket på, magen og hva vi spiser er meget viktig.. Før trodde vi at hormoner lagdes mest i hodet, dette er feil mest hormonproduksjon skjer faktisk i magen.

Det er også riktig at vi spiser mer karbohydrater idag enn i gamle dager, fett er ikke farlig å spise så lenge du forbrenner det.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gouldfan said:

Salt er nødvendig, men idag bombes vi så å si av saltinnhold.

Salt er drepen på blodtrykk, men som ung og frisk kan du utsette dette til blodtrykket stiger .. dvs så lenge du går årlig til sjekk hos fastlegen.

Du kan ikke utsette helse, den må du investere i før du vil ha den. Resultatene kommer ikke før årevis etter handlingen. Dette gjelder det meste. Resultatene/effekten kommer ikke med en gang. Du går ikke konk med en gang dagligvareprisene øker heller, men etter 5 år med høyere priser kjenner du det godt.

Det du er i dag er summen av tanker, handling, genetikk og tilfeldigheter i går. Det funker ikke å finne ut når du er 20 at du ønsker penger. Du må begynne å gå med avisa etter fylte 13 slik at det akkumulerer seg et lass til du trenger de. Det funker ikke å si at man ønsker seg penger, suksess og god helse, man må legge ned innsatsen år i forveien.

Det kan sikkert bli for mye salt. Men hvis du spiser dobbel eller firedobbel porsjon blir det nok for mye av det meste. Hvis man er av de som oppnår en metthetsfølelse skal man fint greie å stoppe etter en liten mengde og se at det er nok. Det sparer både lommeboka og kroppen.

Jeg har innsett at jeg kan ikke kjøpe middels pizza (30 cm) med ekstra ost og spise det alene og i alle fall ikke stor (40 cm) slik som også har blitt gjort. Hvis man tenker realistisk så er 2-3 pizzabiter nok til å komme i mål. Noe mer blir for mye av alt. Pizza er ikke en gang godt etter at osten har stivnet, noe den har gjort etter 2 biter. Del med 2 kompiser og kast terning om hvem som får 2 biter og hvem som får 3.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spiser aldri doble porsjoner, men jeg spiste også for mye salt. Derfor kuttet jeg ned etter råd fra lege. 

Før hendte det vi hadde en pose chips eller noe til helgen, det er borte, og salter maten veldig forsiktig, feks pastasaus og saus, bruker mer urter og krydder istedenfor.

Usaltede nøtter som cashew eller pistasj spiser jeg istedenfor litt av fordi slike nøtter er anbefalt.

Lenke til kommentar

En pose potetchips er ikke  nok. Så kan man i ettertid innse at en pose er hele 6-7 porsjoner.

Gamle bilder lyver ikke. Nå er ikke dette hverdag på bildet, men potetgullet var ikke langt unna for 27 år siden og tankene var sikkert på de 3-4 1,5 liter Coca-Cola i bagen under bordet og på pizzeriaen over gata. Jeg ser ikke bort fra at jeg hadde noen pakker med smurte lefser også. Det var jo praktisk mat når mat for folk som sjelden forlater tastaturet. Lang holdbarhet, ingen tilberedning og emballasje som ikke krangler når magen roper på "mat".

Husker jeg rett fikk jeg både kaffe, saft, yoghurt og smørbrød fra bekymrede besteforeldre, så jeg led ingen nød. Skal tro om det ikke kom en og annen iskremboks med Lapskaus eller Bacalao også. Jeg ser for meg min bestefar. "Har du adgang til dette treffet? Slipp meg inn, jeg har en viktig leveranse til en ungdom med EDB-maskin." Smørbrød er hakket bedre en potetgull, pizza, lefser og Coca-Cola, men dårlige matvaner starter tidlig og allerede den gang hadde jeg ingen formening om hva en porsjon var. Spis til det er tomt og så litt til. Vanlig sengemat på den tida var 4-10 skiver med ost, skinke og majones. Det man ikke fikk i seg før man sovnet hadde man i ansiktet og håret neste morgen.

image.png.2775b6db0594d3d8a1382d8b0d5dfba2.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Salt er like farlig som sukker, salt og sukker kombinert gir omtrent 100% sjangser for overvekt og høyt blodtrykk.

Eg må flere ganger i uken ta en teskje seltin (som også har kalium) for å opprettholdet saltnivåene mine. Både trening og endel sauna antar eg er årsaken. Når eg ikke gjorde dette, følte eg meg bare tørst hele tiden. Det gjør det også trøtt. 
En blodprøve hos legen så hadde eg helt fine nivå, og eg må faktisk bruke salt på det meste, men eg holder meg som regel unna ultraprosessert mat. 

Disse rådene du kommer med har sikkert noe for seg for den generelle overvektige nordmann som knapt svetter eller kanskje går en tur nå og da med hunden, så rådene dine må taes i betraktning for hver enkelt person. Eg er fan av å ta blodprøver og bruke litt sunn fornuft for min egen situasjon. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...