Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Problemet er vel helst at frukt som appelsiner, clementiner, avocado og mango gjerne SER helt fin ut i kjøpstidspunktet, men du merker fort den manglende kvaliteten når du kommer hjem.

De jeg har merket dette mest hos er på Coop Prix. De andre virker å holde mer orden på kvaliteten. Mange personer leverer ikke tilbake dårlig kvalitet, så dette er litt sleipt.

Endret av vidor
Skrevet

Her snakker du om frukt som er så åpenbart dårlig at man kan vurdere dem når de er uåpnet.

Det jeg snakker om er frukt som ser og føles normal ut, men som man merker er dårlig når den åpnes (og smake).

Dette er mer "normalt" nå enn for 5 år siden.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Absolutt! Men se på prisene på artikkelbildet:

https://akamai.vgc.no/v2/images/418547b3-e023-436f-9eeb-3ba5f38d664d?fit=crop&format=auto&h=665&w=1000&s=1b7ea70503d1e8af3a08a13691bbb431dc7b86af

Selv når man ganger med 1,55 for valutaomretning så er jo dette vanvittig mye lavere priser enn i Norge. Er dette et steingammelt arkivbilde eller er prisene virkelig så mye lavere i Danmark? I så fall så gjør de mye mer rett enn bare å dele ut støtte til trygdede etc. Husk også at Danmark har 25% mva på mat. Norge har redusert satsen til bare 15%.

Ta f.eks vårløken til 5 kr pr bundt i danmark. Det er 4 DKK før mva og 6,2 NOK. I forrige uke kjøpte jeg en bundt etter å ha "shoppet rundt"* for den billigste. Den kostet 31,90 inkl 15% mva, og dermed 27,74 før mva. Det er nesten nesten 4,5 ganger så mye som i Danmark. Eller 450% som media ville skrevet det.

* Jeg "shopper rundt" ved å planlegge godt og kjøpe inn det jeg trenger i god tid. Så rullerer jeg innom alle kjedene i mitt nærområde i løpet av en uke og plukker ting der tingene på lista er billigst. Er det dyrt så har jeg uanset planlagt såpass i forveien at jeg som regel kan vente med det til jeg handler i en av de andre kjedene.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, Simen1 said:

Er dette et steingammelt arkivbilde eller er prisene virkelig så mye lavere i Danmark?

På et steingammelt arkivbilde hadde du ikke sett denne typen handlekurv/-vogn. Disse kom først for noen få år siden.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

https://akamai.vgc.no/v2/images/418547b3-e023-436f-9eeb-3ba5f38d664d?fit=crop&format=auto&h=665&w=1000&s=1b7ea70503d1e8af3a08a13691bbb431dc7b86af

Selv når man ganger med 1,55 for valutaomretning så er jo dette vanvittig mye lavere priser enn i Norge. Er dette et steingammelt arkivbilde eller er prisene virkelig så mye lavere i Danmark? I så fall så gjør de mye mer rett enn bare å dele ut støtte til trygdede etc. Husk også at Danmark har 25% mva på mat. Norge har redusert satsen til bare 15%.

Ta f.eks vårløken til 5 kr pr bundt i danmark. Det er 4 DKK før mva og 6,2 NOK. I forrige uke kjøpte jeg en bundt etter å ha "shoppet rundt"* for den billigste. Den kostet 31,90 inkl 15% mva, og dermed 27,74 før mva. Det er nesten nesten 4,5 ganger så mye som i Danmark. Eller 450% som media ville skrevet det.

* Jeg "shopper rundt" ved å planlegge godt og kjøpe inn det jeg trenger i god tid. Så rullerer jeg innom alle kjedene i mitt nærområde i løpet av en uke og plukker ting der tingene på lista er billigst. Er det dyrt så har jeg uanset planlagt såpass i forveien at jeg som regel kan vente med det til jeg handler i en av de andre kjedene.

Innteksskatt er veldig høy i Danmark da. Det spiller en stor rolle. Er vell i verdenstoppen. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er prisen å betale for at vi kan snakke uten å ha en potet i kjeften dessverre.

The lord giveth and the lord taketh away

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dyrere-a-kjope-lite-prisdiskriminering/84151664

Synes det er synd at Kiwi får så mye kritikk for dette. Enormt mange er enslige her i landet, meg selv inkludert for tiden og da er det greit å kunne kjøpe akkurat det jeg trenger og ønsker den dagen. Det er gjerne litt dyrere pr kilo, men da slipper en gjerne svinn slik at det ikke blir dyrere. 

Jeg pleier å være god til å spise kjøttet mitt to dager på rad, men det hender såklart at jeg ikke ønsker det samme dagen etterpå. Da kan en slenge det i frysen og håpe en spiser der i fra før det blir stein gammelt. Faren er stor for at det blir svinn. 

Så jeg er all for det her! Hva tenker dere? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Synes det er synd at Kiwi får så mye kritikk for dette. Enormt mange er enslige her i landet, meg selv inkludert for tiden og da er det greit å kunne kjøpe akkurat det jeg trenger og ønsker den dagen. Det er gjerne litt dyrere pr kilo, men da slipper en gjerne svinn slik at det ikke blir dyrere. 

Jeg pleier å være god til å spise kjøttet mitt to dager på rad, men det hender såklart at jeg ikke ønsker det samme dagen etterpå. Da kan en slenge det i frysen og håpe en spiser der i fra før det blir stein gammelt. Faren er stor for at det blir svinn. 

Så jeg er all for det her! Hva tenker dere? 

Ser ikke helt problemet med "familepakninger".
Man trenger jo ikke tilberede mer enn man spiser. Resten kan fryses evt holder det seg flere dager i kjøleskapet.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Villfaren skrev (16 timer siden):

Vi er vel dårligst i klassen når det gjelder kjøpekraft tenker eg

Nei, det er vi ikke. Vi er så og si best i klassen i hele verden. Hvertfall hvis du definerer det basert på hvor mye av inntekten vi bruker på mat. Vi bruker ca 11-12% av disponibel inntekt. Det samme gjør Danmark/Sverige, men det finnes knapt andre land som ligger så lavt som vi gjør.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Neptun1 skrev (46 minutter siden):

Man trenger jo ikke tilberede mer enn man spiser. Resten kan fryses evt holder det seg flere dager i kjøleskapet.

Sier ikke at det er noe problem heller, og jeg er for all del ikke i mot familiepakken eller jumbo size eller hva som helst.

jeg ønsker bare disse enslige størrelsene velkommen.

ja en kan fryse evt ha i kjøleskapet noen dager. Men for min del ser jeg ofte at det blir glemt i kjøleskapet og går dårlig evt at det ligger i fryseren alt for lenge og til slutt går i bosset.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (28 minutter siden):

Nei, det er vi ikke. Vi er så og si best i klassen i hele verden. Hvertfall hvis du definerer det basert på hvor mye av inntekten vi bruker på mat. Vi bruker ca 11-12% av disponibel inntekt. Det samme gjør Danmark/Sverige, men det finnes knapt andre land som ligger så lavt som vi gjør.

No var det oss mot svenskene og danskene

Skrevet (endret)
Villfaren skrev (2 timer siden):

No var det oss mot svenskene og danskene

Og der er vi akkurat på samme linje, eller strengt tatt har vi (litt) bedre kjøpekraft i Norge. 11,7% av inntekten i Norge, 11,9% i Danmark, og 13% i Sverige... 

https://ourworldindata.org/grapher/share-of-consumer-expenditure-spent-on-food

Edit: denne bør være relevant for de som eventuelt mener prisforskjellene mellom Norge, Danmark, Sverige og EU er rekordhøye.

https://civita.no/notat/matvareprisene-i-norge-br-har-steget-mindre-enn-i-eu/

Endret av Inge Rognmo
Skrevet
Neptun1 skrev (5 timer siden):

Det meste man kjøper om det er gryterett, lasagne, fiskegrateng etc er laget for 2-4 personer. Lagde Toro gryterett i dag, å for min del er det middag for 3 dager. Kan godt spise gryterett igjen i morgen, men 3 dager på rad tror jeg ikke jeg gidder. Har tidligere prøvd å fryse ned, men det smaker ikke akkurat godt når det har vært fryst.

Så mindre pakninger hadde vært velkommen her.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Inge Rognmo skrev (2 timer siden):

Og der er vi akkurat på samme linje, eller strengt tatt har vi (litt) bedre kjøpekraft i Norge. 11,7% av inntekten i Norge, 11,9% i Danmark, og 13% i Sverige... 

https://ourworldindata.org/grapher/share-of-consumer-expenditure-spent-on-food

Edit: denne bør være relevant for de som eventuelt mener prisforskjellene mellom Norge, Danmark, Sverige og EU er rekordhøye.

https://civita.no/notat/matvareprisene-i-norge-br-har-steget-mindre-enn-i-eu/

Vi har mistet ca. 60 prosent relativ kjøpekraft i forhold til våre danske naboer. En dansk gjennomsnittslønn utgjør nå ca. NOK 902.000 pr år. For nordmenn er det samme tallet ca NOK 669.00.

Artikkel er fra Aug 2024. Har ikke skjedd så store endringer siden da, så vil tro artikkelen fortsatt er relevant.

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/5EpxVK/nordmenn-vest-europas-nye-fattigluser

• Liker 1
Skrevet
TheKims skrev (1 time siden):

Vi har mistet ca. 60 prosent relativ kjøpekraft i forhold til våre danske naboer. En dansk gjennomsnittslønn utgjør nå ca. NOK 902.000 pr år. For nordmenn er det samme tallet ca NOK 669.00.

Artikkel er fra Aug 2024. Har ikke skjedd så store endringer siden da, så vil tro artikkelen fortsatt er relevant.

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/5EpxVK/nordmenn-vest-europas-nye-fattigluser

Det hjelper ikke dansken at vi har fått svekket krone. Når dansken lever og bor i Danmark. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...