Gå til innhold

Gringorilla

Medlemmer
  • Innlegg

    1 018
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Gringorilla

  • Bursdag 01. okt. 1983

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Gringorilla sine prestasjoner

936

Nettsamfunnsomdømme

  1. Er bare å la være å kommentere, så blir det mindre søppel.
  2. Fin intensjon det. Føler det samme, men jeg føler at å kjøpe spillene fra starten av gjerne støtter de mer. Spesielt dersom MS og andre legger et press for at disse abonnementstjenestene skal bli den eneste formen i fremtiden. Abonnement som eneste mulighet er ikke en positiv løsning for utviklere eller forbrukere på sikt, slik jeg ser det. Hehe, jeg har akkurat samme forhold til Trophies på Playstation. Kjenner meg igjen i det, men jeg går bare ut og kjøper (som regel for en billig penge) et stort utvalg av forskjellige typer spill. Men da kjøper jeg de som jeg tror kan passe smaken min samtidig som det er noe nytt. Jeg tror faktisk smaken min ER at det er noe nytt. Jeg har per dags dato spilt ganske nøyaktig 2675 spill (jepp, jeg teller) over 37 år, så ethvert spill som kan tilby meg en ny type opplevelse er et spill jeg akter å spille. Men jeg føler abonnementstjenestene ikke er flinke nok til å kuratere nettopp disse spillene. Joda, de går LITT utenom det "alle" spiller, men ikke langt nok etter min mening. Ååå, det misunner jeg. Playstation har et likt type system, kalt Playstation Stars, men av en eller annen grunn er det ikke kommet til Norge, som et av veldig få land. Jeg maser på dem med jevne mellomrom om å få det hit. Her kjenner jeg meg også igjen. Jeg har samlet på en del retro-spill, men har med årene innsett at de aller fleste eldre spill er søppel (selv så kort vei tilbake som PS3), og da er det bedre å beholde minnene om et godt spill heller enn å skulle skvise inn tid til å spille det samme spillet på nytt.
  3. Og Rise of the Ronin. Og Final Fantasy 7 Rebirth. Og Silent Hill 2 remake. Og sannsynligvis noen flere som foreløpig har ubestemt dato eller på annet vis ikke er annonsert enda.
  4. Synes bare det er pussig hvilke argumenter som kommer flyvende om hvorfor Gamepass er så bra. Mange er motstridende. Fleskelars argumenterer med at man kan prøve spillene før man kjøper dem, men da bortfaller jo argumentet om at man sparer penger ved å bruke tjenesten. Og om målet i seg selv er å prøve spillene, så er jo ikke Gamepass noe bedre enn PS Plus som tilbyr demoer av nesten samtlige nye spill, selv om Gamepass visstnok skal være så mye bedre. De aller fleste spillene har jo også gratis demoer på Steam. Bare så det er nevnt, jeg synes verken PS Plus eller Gamepass er tjenester som er gode for min egen del. Jeg liker best å spille de spillene jeg selv ønsker når jeg ønsker det, ikke at jeg skal måtte forholde meg til en tjeneste som kuraterer spillene mine for meg. Men jeg prøver virkelig å sette meg inn i hva som kan være årsakene til at andre liker tjenestene.
  5. Har de sagt det? Synes ikke det virker så tørt akkurat. Ei heller virker dette som noe et selskap ved sine fulle 5 ville ha uttalt.
  6. Jeg har hørt mange mer eller mindre rare argumenter for hvorfor Gamepass er så bra, men "betalt demotjeneste" må være den rareste hittil.
  7. Sprøtt. Om jeg skulle ramse opp 4 spill jeg håpet skulle komme til Playstation, så er det nok akkurat disse som ville blitt valgt. Og Sunset Overdrive, men det får vi nok se uansett, ettersom det er Sony som eier merkevaren nå.
  8. Du vet at man ikke MÅ kjøpe spill den dagen de ankommer? Jeg kjøper i snitt 4-5 spill i uken, nettopp fordi jeg venter til prisen senkes til et akseptabelt nivå (noe de som regel gjør etter maks et par måneder). Dette er også en måte å "protestere" mot høyere priser. Men uansett, selv om Microsoft forsvinner fra markedet, så betyr ikke det at Sony automatisk får et monopol. Et monopol innebærer at andre aktører ikke har mulighet til å slippe inn på markedet. Om prisene til Sony blir for drøye, så er det ingenting i veien for at eksempelvis Apple, Netflix, Amazon eller andre kan komme med sin egen satsing. Personlig synes jeg ikke Xbox har bidratt all verden til en sunn konkurranse, kanskje med unntak av X360 som kom på akkurat riktig tidspunkt til å jekke Sony ned noen hakk. Sunn konkurranse ville innebært å yte noe som motparten ikke gjør eller forbedre noe motparten tilbyr. MS har, akkurat som Nintendo, stort sett gjort sin egen greie. Men det som gjør nettopp Sony så store er at de konsekvent har tilbydd gode enspilleropplevelser, både nye og gamle storserier, og samtidig gitt plass til indie-utviklere og innovasjon (som Dreams, VR, remote play, share play, etc). På ingen av disse punktene har Microsoft gitt de noen som helst konkurranse, kanskje med unntak av en liten indie-satsing de gikk for en kort periode.
  9. Jeg digget Net Yaroze-spillene. Det brukte å komme ut demodiscer som inneholdt et knippe av disse spillene komplette, og det var mange perler der. Jeg har kompiser som fortsatt mener Total Soccer er det beste fotballspillet som er laget. Skulle virkelig ønske at Sony plukket opp dette fenomenet igjen. For eksempel at de gjorde Dreams gratis, og slapp et knippe av de beste spillene gratis (eller billig) på Playstation Store.
  10. Enern fikk aldri mye publisitet, til tross for at det var fantastisk. Kan være fordi det var en top-down shooter som så like generisk ut som alle andre, men dette var et temmelig dypt spill. Tenk Destiny med historie fra Starship Troopers og der samtlige spillere i verden samarbeider om et felles mål. Hørt mye bra om toern også, så det blir garantert kjøp fra meg.
  11. What? Nå prater du jo om noe helt annet. Om Microsoft HAR tapt penger er jo revnende likegyldig når vi nå diskuterer om det de SKAL gjøre kommer til å være lønnsomt eller ikke. Du spurte, ordrett, "på hvilken måte skal de tjene penger på dette?" Med "dette" mener du jo "det som de gjør nå", og "fremover i tid", i alle fall om du lever i samme grammatiske verden som alle oss andre. Forøvrig ville jeg ikke vært så bastant på at Gamepass har tapt penger for dem. For at det skal være tilfelle må man ta legge til en hel haug av forutsetninger som man kan koke ned til ett punkt: Ville den samlede brukermassen av Gamepass brukt MER penger på spill dersom det ikke hadde eksistert? Og det trenger ikke å være tilfelle. Den gjennomsnittlige PS4-eieren eide 11 spill totalt gjennom hele konsollens levetid (og det er nærliggende å tro at det er ca samme tall for Xbox-eiere). Konsoller har ca 7 års levetid. Om man abonnerer på Gamespass i alle disse 7 årene, så tilsvarer det omtrentlig 8316 kr, basert på dagens pris. Det betyr at hvert av de 11 spillene må ha kostet mer enn 756 kroner for at Microsoft skal ha tapt penger på at disse brukerne har Gamepass. Dette blir selvfølgelig ekstremt forenklet, men du skjønner hvor jeg vil i alle fall. Microsoft selv har garantert betydelig mer nøyaktige tall på både kostnader og inntekter, samt statistikk. Å tro at man kan sitte i sofaen og gjøre bedre vurderinger enn de selv gjør er bare arrogant. Men uansett, det vi diskuterte er jo om det er fornuftig eller ikke av Microsoft å gi ut spill på Playstation. Og her regner jeg med at de har gjort en analyse på om de økte salgene av spill vil veie opp for de tapte salgene av konsollen sin og Gamepass-abonnenter. Personlig vil jeg tro at det er de færreste som "hopper" mellom konsoller, og så lenge de sørger for at spillene først kommer til Xbox og Gamepass, så vil en slik migrering ikke være av betydning. Jeg vet i alle fall at JEG aldri kommer til å abonnere på Gamepass og heller ikke kjøpe Xbox. Men jeg vet at jeg kommer til å kjøpe flere av spillene til Microsoft om de gir dem ut på Playstation. Så fra min lommebok endrer de inntektene fra 0 kr til +X kroner.
  12. Selvfølgelig har jeg ingen tall. Det har jo ikke Microsoft engang. Men de har definitivt analyser om potensiale. Om man kan det minste om bedriftsøkonomi, så kjenner man til flere av analysene som de sannsynligvis benytter seg av. Men felles for alle er at de ikke er en fasit. Det er heller ingen som påstår at det er gratis for dem. Men det har jo ikke vært gratis for Tencent å kjøpe inn deres studioer heller. Og det er ikke gratis for Sony å BÅDE kjøpe studioer OG utvikle konsoller. Og det kunne du også. Måten du formulerte deg på hinter om at det er umulig å tjene penger uten å ha en egen konsoll. Og/eller at man kun kjøper studioer for å gi ut på en bestemt maskin. Igjen, Tencent har ingen egen konsoll. THQ Nordic, som også har drevet enorme oppkjøp, har heller ingen egen konsoll. Ubisoft har ingen egen konsoll. EA har ingen egen konsoll, men var jo oppkjøpskongen for få år siden. Tror du ingen av disse tjener penger? Jeg prøver i det minste å anta at et av verdens største selskaper vet hvordan man tar gode økonomiske avgjørelser, i stedet for å tvile på nettopp det helt uten å oppgi begrunnelser. Du kan ikke akkurat si det samme.
  13. Er du seriøs? Forstår du virkelig ikke det faktum at det er MS som får pengene av salget til spillene de eier? Hvilken konsoll det gis ut på er revnende likegyldig. Tror du ikke Tencent tjener gode penger, selv om de ikke har egen konsoll? Sony (og alle andre aktører) får 30% av inntektene på spillene som selges på deres konsoller, men utviklerne får de øvrige 70%. Om Microsoft eier halvparten av verdens spillstudioer, så får Microsoft dermed halvparten av de 70%ene. Det faktum at PS5 har solgt dobbelt så mye som XSX tilsier at Microsoft vil kunne tjene ca like mye på nytt per spill på å gi de ut på PS5 som de allerede har gjort på sin egen maskin. Om det er lurt i det lange løp er et helt annet spørsmål, men uansett vil de fortsatt tjene penger. Med så mange studioer de har, og så dyrt det er å produsere og utvikle nye konsoller, så skal du ikke se bort fra at de faktisk kan tjene MER på å droppe fremtidige konsoller. Fullt mulig at inntektene går litt ned, men utgiftene vil også gå ned, og kanskje med en større andel. Siden 2009 har SEGA i gjennomsnitt tjent (resultat, ikke omsetning) 3,64 milliarder dollar per år. Dette er ganske nøyaktig like mye som de hadde i OMSETNING under sin storhetstid på starten/midten av 90-tallet og gjorde det bedre enn Nintendo. Selv etter inflasjon er det nærliggende å tro at de tjener (minst) like mye nå som rent software-selskap som de gjorde som hardware-utvikler. Og SEGA er et lite knøtt i forhold til Microsoft, både i popularitet av spillserier og i antall utviklere.
  14. Men, men... Alle sier jo at Gamepass er så bra, så det burde da være god nok grunn alene. Tar mer enn gjerne imot Hi-Fi Rush. Sea of Thieves er jo heller ikke så verst, men jeg ble fort lei. Indiana Jones er jeg skeptisk til. Starfield skal bare forbli der det er, etter min mening. Da har du ikke fulgt mye med. PS4 Pro ble lansert til samme pris som PS4 var ved release. Samtidig ble "vanlig" PS4 satt litt ned i pris. Og sånn har det vært over hele fjøla, og en evt PS5 Pro blir nok ikke noe unntak (dog er det mye som tyder på at den aldri dukker opp).
  15. Hehe, så forskjellig kan man være. Det var faktisk de 3 spillene jeg ble MINST fristet av. For min del var det Helldivers 2 (Enern var fantastisk), Death Stranding 2 og det der nye Kojima-spillet som frister mest.
×
×
  • Opprett ny...