Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nesten ikke vann fra dusjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den biltema-modellen lignet veldig på noen jeg kjøpte som sviktet slik at knappene ble dratt for langt ut. Godt mulig mine ble mishandlet av leietakerne mine...

Uansett ikke så dyrt å bytte ut.

https://www.megaflis.no/bad/blandebatteri/dusjbatteri

Kan være verdt å få med seg en person, stenge stoppekranen, skru av blandebatteriet og sjekke at silene ikke har tettet seg og at vannet renner normalt uten blandebatteriet tilkoblet. Selvsagt forutsatt at vann som spruter ut av tilkoblingene ikke kan ødelegge noe.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar

Ikke sikkert du må bytte hele. Sjekk selvsagt først om silen er tett. Om den er utslitt, kan det være nok å bytte innmat. Den løsner sannsynligvis med noen skruer eller mutre. Det ytre beholdes. De selger reserve-innmat hos merkeforhandler. Megaflis er en slik forhandler for noen merker,  inkkudert krana jeg har i vasken på badet. Google forteller hvem som har reservedeler for ditt merke.

 

https://www.megaflis.no/bad/blandebatteri?sortBy=Relevance&count=24&type=Reservedeler

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Husk at dette er det regelverk rundt, nå jeg en slik som gjør alt selv så skal ikke være en moralsk vokter her.

Men siden det er en leilighet så det litt "dumt" hvis det skulle oppstå vannlekkasje inne i veggen eller noe, det kan forårsake skader i underetasjen og da kan/vil forsikringsselskapet sende deg et regresskrav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen med ljåen skrev (På 12.12.2022 den 14.52):

Det kalles sparedusj. Det er en grense på max 3 minutter og kaldtvann, på ordre fra Greta Thunberg.

Men sjekk de andre kranene på badet og kjøkkenet. Har du elektronisk hovedkran, eller har noen stengt hovedkran?

Noe så lavmålt. Blande inn en engasjert ungdom i klimasaken for å rettferdiggjøre din "ekspertise". 

Hva har din "høyere utdanning på youtube" å bidra med i klimakrisen, som de med faktisk utdanning og erfaring på feltet igjennom mange år, ikke har?

"Det er syklus på klima"? Ja, det er syklus, men det kommer i tillegg.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
EmilioM skrev (På 12.12.2022 den 11.25):

Hei, jeg bor i en leilighetsblokk, og i går kveld skulle jeg ta meg en dusj. Plutselig ble det mindre og mindre trykk fra dusjen, og tilslutt er det såvidt det kommer vann ut i fra den. Samme problemet er fortsatt i dag. Kan heller ikke endre temperatur på vannet. Hva må gjøres? :)

Ta dette med styret, eller vaktmester.

Fordelen med å bo i en blokk tilsluttet borettslag er at man setter slike kostnader og problemstillinger til borettslaget.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (7 timer siden):

Ta dette med styret, eller vaktmester.

Fordelen med å bo i en blokk tilsluttet borettslag er at man setter slike kostnader og problemstillinger til borettslaget.

Om TS eig leilegheita er det hans ansvar å vedlikehalde og utbedre. Er det eit leigeforhold så må han ta det opp med utleiger.

I eit burettslag er vanlegvis andelseigar ansvarleg for alt interiør og innvendig i leilegheita, mens burettslaget har ansvar for hovedrøyr som går opp gjennom bygget. Dvs. at feil på dusjhovud eller blandebatteri ikkje er noko styret eller vaktmester har med å gjere.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Bugle skrev (7 timer siden):

Noe så lavmålt. Blande inn en engasjert ungdom i klimasaken for å rettferdiggjøre din "ekspertise". 

Hva har din "høyere utdanning på youtube" å bidra med i klimakrisen, som de med faktisk utdanning og erfaring på feltet igjennom mange år, ikke har?

"Det er syklus på klima"? Ja, det er syklus, men det kommer i tillegg.

r/woosh! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Zeph skrev (1 time siden):

Om TS eig leilegheita er det hans ansvar å vedlikehalde og utbedre. Er det eit leigeforhold så må han ta det opp med utleiger.

I eit burettslag er vanlegvis andelseigar ansvarleg for alt interiør og innvendig i leilegheita, mens burettslaget har ansvar for hovedrøyr som går opp gjennom bygget. Dvs. at feil på dusjhovud eller blandebatteri ikkje er noko styret eller vaktmester har med å gjere.

Joda, enig med deg.

Men jeg ville hørt med vaktmester først uansett, før man hyrer inn dyr rørlegger.

Lenke til kommentar
EmilioM skrev (På 12.12.2022 den 11.25):

Hei, jeg bor i en leilighetsblokk, og i går kveld skulle jeg ta meg en dusj. Plutselig ble det mindre og mindre trykk fra dusjen, og tilslutt er det såvidt det kommer vann ut i fra den. Samme problemet er fortsatt i dag. Kan heller ikke endre temperatur på vannet. Hva må gjøres? :)

Følg rørføringene eller fin fordelingsskap til badet ditt. Steng stoppekraner/ballofix ventiler på både varmt vann og kaldt vann som går til dusjen/hele baderommet.
Skru av mutterne på baksiden av batteriet (skiftenøkkel, skru mot klokka og løsne hver av dem en runde om gangen, sånn som du strammer når du bytter dekk på bilen, det gjelder ved remontering også) Hold fast batteriet så det ikke faller i gulvet når det er helt løst. Pass på så du ikke mister pakningene som sitter på innsiden av skrumutterne (sirkelformet, hull i midten ofte røde laget av fiber) Se om det er mye stålspon eller annen rusk i filterne som sitter på innsiden skrumutterne.

Du kan åpne stoppekranene litt for å se om det er vanntrykk frem til dusjen eller ei. Vannet vil sprute litt ut av gjengefestene som stikker ut av veggen så lukk dusj kabinett e.l. først. 
Er det trykk frem til dusjen så kjøp et nytt dusjbatteri og eventuelt dusjhode.
Om det ikke er vanntrykk når batteri er demontert så høres det ut som en stoppekran som er stengt et sted på kaldtvann røret før det når varmtvannsberederen, man da burde du ikke ha kv eller vv på på kjøkken, vaskerom osv.

Eventuelt bare ring en rørlegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...