Gå til innhold

Videregående elever: matteoppgave om kalorier ikke greit


Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-burde-ikkje-vere-tema-pa-eksamen/15303847/

Det synes jeg er å overreagere. Å beregne antall forbrente kalorier kan være litt unøyaktig men egner seg godt for en matteoppgave. 
Eleven må forstå hva kcal betyr og kunne omregne energi til km løpt, hvordan det oversettes til minutter på tredemøllen osv. 
Elevene sier det er forbundet med kroppspress men å kunne regne på dette har ingenting med kroppspress å gjøre. 

Oppgaven under. 

Spoiler

15332499.jpg?imageId=15332499&x=10.50175

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Om en blir "trigget" av dette tror jeg innsatsen bør settes inn på å hjelpe de elevene som har såpass store utfordringer med kropp og mat heller enn å fjerne en interessant oppgave. 

For oppgaven i seg selv slår meg egentlig som veldig fin og med interessante problemer. En hører jo gjerne at matte fort blir for abstrakt og at elever sliter med å relatere det til noe konkret, så det er synd om så konkrete oppgaver må ut fordi noen blir "trigget". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I matematikken ellers, ja.

På eksamen. Tja.
Altså.
Det sitter mange barn med en cola og et par snickers på eksamen som kan få lavere karakter en evnene de har skulle tilsi -- uansett hva man mener om hva barn burde få til eller ikke.

Om noen som ville fått 6 med et hvilket som helst annet spørsmål med samme kompleksitet fikk en 4-er på grunn av dette spørsmålet, er det greit?
20% av barn er overvektige.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Red Frostraven said:

20% av barn er overvektige.

Og verre skal det bli. God mat blir stadig dyrere. Mer og mer folk lever utelukkende på ultraprosessert mat. I tillegg er det sterk økning i styggedom som energidrikker. Og brus selvsagt, alltid dårlig å ha dette i kostholdet. Svært mange er avhengig av brus og energidrikker, i tillegg til snus.

Lenke til kommentar

Jeg blir krenket av at Per har seks epler, og så gir Pål ham tre til. Pål er en undertrykt minoritet. Er eplene økologiske?

 Hvorfor skal Per ha så mange epler? Hva med barna i Afrika, mens den hvite nordmannen forspiser seg på epler!

Hvorfor gir ikke Per eplene til vanskeligstilte transseksuelle, muslimske afroamerikanere?

Han kjører sikkert bil også.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Nå følte jeg meg gammel. 

Hilsen 90-tallsungdom, som hadde slike oppgaver på skolen og ikke helt klarer å se problemet. 

Man kan problematisere alt. Spørsmålet er om verden blir noe bedre om man gjør det.

Hvis vi fjerner alt som en eller annen nornsinne blir lei seg over, blir da alle glade? Eller senker man bare terskelen for å bli lei seg slik at man må fjerne enda mer?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Man kan problematisere alt. Spørsmålet er om verden blir noe bedre om man gjør det.

Hvis vi fjerner alt som en eller annen nornsinne blir lei seg over, blir da alle glade? Eller senker man bare terskelen for å bli lei seg slik at man må fjerne enda mer?

-k

Vi blir sjokkert over ordlyden i matteoppgaver, samtidig som det er normalt at Trump har vært president, og det er mulig å tjene millionbeløp per mnd på å selge bilder av sokkene sine. 

Savner 90-tallet litt jeg. 

Lenke til kommentar

...

Per og hans foreldre har vært med i en kollisjon, og foreldrene i fremsetene har blitt fastklemt, og er hardt skadet og blør.
Mor blør 1 desiliter i minuttet.
Far blør 2 desiliter i minuttet.
Far veier 80 kilo, mor veier 65 kilo.
Basert på tabellen til høyre, hvor lang tid har Per på seg til å skaffe help til å stoppe blødningen for å redde livet til foreldrene?

Fremdeles helt greit, sant?
Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (29 minutter siden):

Vi blir sjokkert over ordlyden i matteoppgaver, samtidig som det er normalt at Trump har vært president, og det er mulig å tjene millionbeløp per mnd på å selge bilder av sokkene sine. 

Savner 90-tallet litt jeg. 

På en måte er jeg glad for at også tykke barn blir med i tidens krenke-prosjekt. Siden vi vet at på minst en måte så blir tykke barn mer stigmatisert enn barn fra etniske minoriteter.

Nå tilhører ikke jeg dem som mener at vi hjelper stigmatiserte ved å fjerne alle former og grader av ubehag - tenkt eller reelt. Det hadde vært flott om fremtidens døtre slapp å suge casting ansvarlig for å få en skuespillerrolle. Om ingen fikk juling fordi de har mørk hud eller er homofil. Om feite folk fikk lov til å jobbe så mye de evner. Men å fjerne setninger fra 70 år gamle bøker eller sensurere 10 år gamle komedier av trivelige komikere som stemner AP er ikke veien dit.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (41 minutter siden):

...

Per og hans foreldre har vært med i en kollisjon, og foreldrene i fremsetene har blitt fastklemt, og er hardt skadet og blør.
Mor blør 1 desiliter i minuttet.
Far blør 2 desiliter i minuttet.
Far veier 80 kilo, mor veier 65 kilo.
Basert på tabellen til høyre, hvor lang tid har Per på seg til å skaffe help til å stoppe blødningen for å redde livet til foreldrene?

Fremdeles helt greit, sant?
Hvorfor ikke?

Poenget er at det etterhvert blir umulig å lage regnestykker med tekst. Kan ikke regne ut tidsbruk med sykkel, kanskje Per sin bror ble lam etter en sykkelulykke? Kan ikke regne i epler og pærer, i tilfelle Per ikke kan spise slikt pga sin diabetes. Osv osv. 

Det blir altså vanskelig å sette en grense for hva som er trygt hva angår mattestykker.  Hvis tykke barn gjør det dårligere fordi regnestykket inneholder telling av kcal og de mister sitt fokus, så gjelder dette i høyeste grad også Per som må tenke på broren som ble lam. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (57 minutter siden):

...

Per og hans foreldre har vært med i en kollisjon, og foreldrene i fremsetene har blitt fastklemt, og er hardt skadet og blør.
Mor blør 1 desiliter i minuttet.
Far blør 2 desiliter i minuttet.
Far veier 80 kilo, mor veier 65 kilo.
Basert på tabellen til høyre, hvor lang tid har Per på seg til å skaffe help til å stoppe blødningen for å redde livet til foreldrene?

Fremdeles helt greit, sant?
Hvorfor ikke?

Med relevans til faget, så er det vell greit. Typ ambulansefag.

 

Jeg synes matte, og sikkert andre fag også burde knyttes så mye som mulig opp mot hverdagen og realistisk bruk av formler. Så man får benytte den mye omtalte pendelen til John Dewey, og knytte teori opp mot praksis.

Å rekne kalorier er nyttig for veldig mange. 

F.eks Om det er en idrettslinje, så må det vell være pensum

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (19 minutter siden):

Å rekne kalorier er nyttig for veldig mange. 

Og ikkje minst er slik rekning nyttig for forståinga av kva kcal er. Dette med kosthold er alt eit tema knytt til stor uvitenheit. I daglegtalen teller folk 50 kalorier der, og 100 kalorier der heilt utan å ta omsyn til at kcal betyr kilokalorier, så alt i daglegtalen opererer mange med ein feilfaktor på 1000. Andre myter er at det er trening som forbrenner energi, men har ein rekna litt på det så ser ein fort kor lite treninga aukar forbrenninga. 

For dei som slit med vekta i begge retningar så er dette nyttig. Den som er overvektig forstår kanskje samanhengen på at ein ikkje nødvendigvis må begynne å trene for å gå ned i vekt, det hjelp mykje meir å redusere frå to til ei potet. Og tilsvarande for dei som er undervektige som kanskje forstår at dei treng ikkje å kutte treninga for å gå opp i vekt, det viktigaste er å auke kaloriinntaket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Og ikkje minst er slik rekning nyttig for forståinga av kva kcal er. Dette med kosthold er alt eit tema knytt til stor uvitenheit. I daglegtalen teller folk 50 kalorier der, og 100 kalorier der heilt utan å ta omsyn til at kcal betyr kilokalorier, så alt i daglegtalen opererer mange med ein feilfaktor på 1000. Andre myter er at det er trening som forbrenner energi, men har ein rekna litt på det så ser ein fort kor lite treninga aukar forbrenninga. 

For dei som slit med vekta i begge retningar så er dette nyttig. Den som er overvektig forstår kanskje samanhengen på at ein ikkje nødvendigvis må begynne å trene for å gå ned i vekt, det hjelp mykje meir å redusere frå to til ei potet. Og tilsvarande for dei som er undervektige som kanskje forstår at dei treng ikkje å kutte treninga for å gå opp i vekt, det viktigaste er å auke kaloriinntaket. 

Jeg liker ikke kal jeg regner alltid om til kWh a kan jeg sammenligne mitt energiforbruk med bilen.Bruker jeg 3000kal tilsvarer dette 3.6kWh som tilsvarer 3.5 deciliter diesel. Bruker jeg dette hver dag er mitt energiforbruk 1277kWh i året eller jeg kunne leve av 120liter diesel i året. Når man regner om til energi i kWh på matvarer ser man at mat er veldig mye dyrere enn fossilt brennstoff. Smør koster fort 100kr kiloen og inneholder 7700kal eller ca 9kwh som gir en energipris på over 10kr pr kwh 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...