Gå til innhold

Videregående elever: matteoppgave om kalorier ikke greit


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

 

...men er eksamen riktig tidspunkt å introdusere denne problemstillingen der barna sitter med en snickers og en cola?

Hvis man feiler på eksamen fordi man er litt tjukk og oppgaven handler om regning av kcal, så tror jeg resten av livet blir hardt. Det er trist, hvis dagens oppvoksende generasjon skal skjermes for alt som kan oppleves ubehagelig, også i en eksamenssituasjon. 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Så nå er problemet at de ikke har sett det før?

Jeg kan ikke hjelpe noen å forstå problemet med å fortelle barn at det å trene i praksis ikke kan fjerne synden av å spise snickersen de har med seg på eksamen, og at de helst bør la være å spise den fordi de er feite, men jeg forsøker.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (18 minutter siden):

Jeg kan ikke hjelpe noen å forstå problemet med å fortelle barn at det å trene i praksis ikke kan fjerne synden av å spise snickersen de har med seg på eksamen, og at de helst bør la være å spise den fordi de er feite, men jeg forsøker.

Oppgaven ble egentlig ikke kritisert av feite barn, men av ungdommer som syntes det var dumt å dra kroppspress inn i matteoppgavene. Så kan vi jo diskutere om deti oppgaven er nyttig lærdom, eller unødvendig kroppspress. Dessverre så samles alt kroppspress i en kurv, selvom noe av det som ligger under temaet faktisk er ting man ikke bør lukke øynene for. 

At skolen bidrar, trengs nok, når barnet har med cola og snickers som eksamensmat så har du allerede gitt barnet en veldig dårlig start på eksamen. 

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

F.eks Om det er en idrettslinje, så må det vell være pensum

Jeg gikk toppidrettslinja på videregående, kaloriberegning var det aldri prat om. Det var mer fokus på at hva man i prosent skulle forsøke å få inn av fett, karbohydrater og protein, at man skulle spise _nok_ , men vi satt aldri og beregnet kalorimengder i mat, vi ble lært opp til sunn fornuft når det gjaldt kosthold og det å lytte til kroppens behov :)

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (56 minutter siden):

Og ikkje minst er slik rekning nyttig for forståinga av kva kcal er. Dette med kosthold er alt eit tema knytt til stor uvitenheit. I daglegtalen teller folk 50 kalorier der, og 100 kalorier der heilt utan å ta omsyn til at kcal betyr kilokalorier, så alt i daglegtalen opererer mange med ein feilfaktor på 1000. Andre myter er at det er trening som forbrenner energi, men har ein rekna litt på det så ser ein fort kor lite treninga aukar forbrenninga. 

For dei som slit med vekta i begge retningar så er dette nyttig. Den som er overvektig forstår kanskje samanhengen på at ein ikkje nødvendigvis må begynne å trene for å gå ned i vekt, det hjelp mykje meir å redusere frå to til ei potet. Og tilsvarande for dei som er undervektige som kanskje forstår at dei treng ikkje å kutte treninga for å gå opp i vekt, det viktigaste er å auke kaloriinntaket. 

Mattefaget er vel ikke først og fremst for å forstå slike sammenhenger, men for å forstå regning, og å kunne anvende regning på praktiske problemer.

Jeg er en av dem som hadde lettere for matte når jeg så den praktiske nytteverdien. Det er grenser for hvor mange epler og bananer jeg blir motivert av, så et spørsmål om kalorier hadde i mine øyne vært helt greit. Og et om hastighet med bil. Og en økonomi-oppgave. Selv om noen mener at bil og penger er fæle greier så hadde det gått helt fint.

-k

Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 timer siden):

Jeg gikk toppidrettslinja på videregående, kaloriberegning var det aldri prat om. Det var mer fokus på at hva man i prosent skulle forsøke å få inn av fett, karbohydrater og protein, at man skulle spise _nok_ , men vi satt aldri og beregnet kalorimengder i mat, vi ble lært opp til sunn fornuft når det gjaldt kosthold og det å lytte til kroppens behov :)

Det gjorde jeg også, i tillegg til en bachelor i idrett. Vi hadde kostholdsplanlegging etc. Og var jo innom kalorier, men i svært liten grad ja.

Jeg har ikke problemer med at fokuset ligger på hva matvarer er satt sammen av, og sunn fornuft. 

Men jeg har heller ingen problemer med å lære kalori inn/ut i matteoppgaver, eller andre fag. Det blir ofte relevant i løpet av livet uansett om man ender opp som en aktiv idrettsutøver, eller en inaktiv nattevakt. 

Om elever skal eksponeres for temaet kun på eksamen, uten å ha hørt om det tidligere i undervisningsammenheng derimot, det er kanskje ikke optimalt.

Det er uansett forståelse av matte man trenger for å løse oppgaven. Ikke et personlig forhold til sjokolade eller jogging.

 

Menmen, der er vell ikke så mye vits å diskutere selve oppgaven eller pensum. Dette handler vell om andre faktorer enn pluss/minus eller sjokolade/lett brus.

Det er trist om ungdommer i dag vil unngå slike temaer for at de føler ett så stort press. Eller at de blir lært opp til å føle på det presset

Lenke til kommentar

Et åpent spørsmål er kanskje hvor mange som egentlig føler på dette selv. Det virker gjennomgående i artikkelen at "alle" reagerer på vegne av "Noen Andrè" som kan bli "trigget" og opplever kroppspress, og en kan jo spekulere rundt i hvor stor grad noen faktisk ble "trigget" eller om det handler vel så mye om å kjempe en antatt "god kamp". 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (16 minutter siden):

Et åpent spørsmål er kanskje hvor mange som egentlig føler på dette selv. Det virker gjennomgående i artikkelen at "alle" reagerer på vegne av "Noen Andrè" som kan bli "trigget" og opplever kroppspress, og en kan jo spekulere rundt i hvor stor grad noen faktisk ble "trigget" eller om det handler vel så mye om å kjempe en antatt "god kamp". 

Det er vel felles for mange av disse debattene?

I utgangspunktet er det jo en bra ting å vise empati for noe som ikke berører en selv direkte. Men hvis denne empatien er rent teoretisk, basert på egne fordommer eller endog ønske om å føle seg/fremstå som mer katolsk enn paven så er det lite produktivt.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...