Gå til innhold

Story House Egmont blir ny eier av Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Hva så? Jeg mener, hva er så stort eller ille med denne forandringen?
Med mindre de nye eierne innfører totalitariske regler xD

For meg så er dette bare et forum, og det vil det fortsette å være uansett hvem som driver det.
Men jeg antar det er de av dere som har vært her både mye lengre og oftere enn meg,
og derfor har dere sterkere følelser for forumet og communityet enn det jeg har(?) :) 😮 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av oss "erfarne" brukerne her inne kan gi en god tilbakemelding i farta om dette er bra eller ikke. Et litt mer fungerende og moderne forum er nok en god investering, spesielt siden media som Facebook er på en måte et gigantisk forum der brukerne viser frem hverdagen sin eller snakker med andre. Men som regel dreier det seg om antall brukere og inntekt for de store selskapene...

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
S. Drakensson skrev (9 timer siden):

Hva så? Jeg mener, hva er så stort eller ille med denne forandringen?
Med mindre de nye eierne innfører totalitariske regler xD

For meg så er dette bare et forum, og det vil det fortsette å være uansett hvem som driver det.
Men jeg antar det er de av dere som har vært her både mye lengre og oftere enn meg,
og derfor har dere sterkere følelser for forumet og communityet enn det jeg har(?) :) 😮 

Jeg har vært med siden hardware-tidene, de fleste (alle?) av oss i modercrewet har det og en del veteraner også blant forumedlemmene. Forumet er ca 20 år gammelt, mye historie og folk man har knyttet bekjentskap til over flere år.  Bra å ha en dyktig utvikler og forumveteran tilbake med oss, det gjør også ekstra glad med dette eierskiftet 😊

Men du har litt rett. I hovedsak vil ting fortsette som før, altså det som har funket bra til nå.  Bortsett fra forbedringer, da spesielt på det tekniske og noen flere (etterspurte) funksjoner enn per idag. Vi har allerede fått en del spennende info om hva konkret som kommer til å skje av TSP,  dette blir superbra👍 Mer konkret info blir etterhvert delt også med dere regner jeg med, når det nærmer seg oppgradering! 😊

Lenke til kommentar
BadCat skrev (21 timer siden):

Hvor mange ganger skal man selge en død hest? Det har omtrent bare gått feil retning siden 2009/10. Ingen jeg kjenner bruker forumet mer og alle gir drift og moderering som årsak.

Hvis man skal være ikke- betalt-innholdsskaper i 2022 som forum faktisk er lukkter det råtten fisk med mindre det er et ikke-kommersielt tiltak. De færreste som har startet bruker her har gjort det for at brukerdatabase og innhold skal følge salg etter salg. Ting folk skrev for snart en generasjon siden kan etter hvert handle hos en tredjepart ved et fremtidig salg eller kanskje man ikke lenger står inne for ting de har skrevet tidligere og ingen muliget til å få fjernet alt som eksisterer av publisert innhold. Sikkert greit at forumet føres videre, men at brukerne ikke har kontroll på innhold de har skrevet er ikke greit. Folks moralske kompass endres over tid og hjernen er ikke fult utviklet før 25-28 år.

En god del av brukerne bruker forumet som ventil i perioder de ikke har hatt det så greit. En akkumlert informasjonsstrøm de senre ikke kan kontrollere.

Jeg begynner å bli godt voksen og etter hvert ser jeg for meg et liv nesten uten internett. Da ønsker ikke jeg at mine avatarer online skal ha et videre liv. Det kommer et punkt hvor jeg ikke lenger skal være sint mann eller må ha ei kompetitiv tilnærming til det meste.

jeg vil påstå at hovedgrunnen til at forum ikke er populert lenger er facebook og grupper / sider på facebook har tatt over mye av grunnen til at man brukte et forum før, noe som er synn for forum er evig bedre en grupper på facebook for og diskutere og nå skifter vell trenden til at man lager discord servere for ting man før lagde et forum, som og er en ubruklig erstatning for forum. 

jeg har sett mange mindre forum gå fra og være aktive til og bli erstattet av en facebook gruppe, som ender i lite eller ingen aktivitit 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (54 minutter siden):

jeg vil påstå at hovedgrunnen til at forum ikke er populert lenger er facebook og grupper / sider på facebook har tatt over mye av grunnen til at man brukte et forum før, noe som er synn for forum er evig bedre en grupper på facebook for og diskutere og nå skifter vell trenden til at man lager discord servere for ting man før lagde et forum, som og er en ubruklig erstatning for forum. 

jeg har sett mange mindre forum gå fra og være aktive til og bli erstattet av en facebook gruppe, som ender i lite eller ingen aktivitit 

Diskusjon.no er også evig mye bedre på personvern, rettigheter, sensur, overvåkning, vilkår og miljø.

Facebook eksisterer bare fordi det pushes så hardt av folk som ikke vet bedre og av facebook selv.

Apropos konkurransen fra fb-gruppe tankegangen så burde kanskje diskusjon.no tenkt mer ekspansivt.

Kjapp kommentar til oppkjøpet: Fantastisk bra! :thumbs: Jeg var litt nervøs for hva VGD skulle finne på med eierskapet så jeg puster lettet ut nå som S.H. Egmont tar over, med god hjelp fra TSP. :)

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Facebook er helt grusomt å bruke, dessverre. 

Det er kun ei utfordring med Facebook og det er at innholdet kommer dynamisk i feed og ikke i statisk opplisting. Man når mange folk og de som er interessert greier å komme seg inn på innholdet likevel. I tillegg har man folk som deler innholdet eller muligheten til å betale for å nå nye brukere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er alltid en grunn til at andre ønsker å investere, uansett hva det er dem investerer i, å det er å tjene penger. For å tjene penger må man enten bedrive reklame eller evt. fremme egne produkter (som forsåvidt er det samme). I realiteten har vel egentlig oppkjøperne kjøpt seg reklameplass i forumet og dem bestemmer selv mengden og hvor det skal plasseres. 

Det som startet med et lite forum drevet på dugnad vil til slutt, sagte men sikkert besudles med alskens reklame. Bare se på Facebook, Youtube etc. det blir bare værre og værre med tanke på reklame og skal man komme seg rundt dette må man abonnere. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt og selge. Jeg forstår den som får pengene at man vil ha noe igjen for jobben man har gjort. Alt handler til syvende og sist om penger. Desverre. 

Tenk hvor mye makt et uavhengig nettsamfunn som diskusjon.no har i form av antall brukere og et aktivt forum. Det er jo det investorer ser og vil gjerne ha denne makten selv.

Personlig skjønner jeg at det er den veien det går. Det er sånn det funker. Men liker jeg det? Ikke helt... tror jeg...

Man starter pent med å tillate vanlig forumdrift som før. Så kommer det til slutt små endringer. En og annen moderator forsvinner, og nye kommer inn. Moderatorer og evt. redaktører som kommer inn har fått sine oppgaver og nåværende mderatorer vil til slutt komme i en konflikt dem ikke får gjort noe med. 

Dette skjer ikke over natten. Store investorer er ikke idioter. Dem vet å tjene penger. Er tilbudet godt nok er det lett å takke ja. men om det alltid er lurt? Tja...

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 timer siden):

Hadde vært fint om dere utviklet forumet videre. En mer sexy løsning....

 

Programvaren er kjøpt og betalt fra Invision Power Services, men det er mulig å gjøre visse endringer med plugins.
Dog er det ofte mer plunder og heft enn det er verdt å endre for mye på den ferdige løsningen.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

Det er alltid en grunn til at andre ønsker å investere, uansett hva det er dem investerer i, å det er å tjene penger. For å tjene penger må man enten bedrive reklame eller evt. fremme egne produkter (som forsåvidt er det samme). I realiteten har vel egentlig oppkjøperne kjøpt seg reklameplass i forumet og dem bestemmer selv mengden og hvor det skal plasseres. 

Det som startet med et lite forum drevet på dugnad vil til slutt, sagte men sikkert besudles med alskens reklame. Bare se på Facebook, Youtube etc. det blir bare værre og værre med tanke på reklame og skal man komme seg rundt dette må man abonnere. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt og selge. Jeg forstår den som får pengene at man vil ha noe igjen for jobben man har gjort. Alt handler til syvende og sist om penger. Desverre. 

Tenk hvor mye makt et uavhengig nettsamfunn som diskusjon.no har i form av antall brukere og et aktivt forum. Det er jo det investorer ser og vil gjerne ha denne makten selv.

Personlig skjønner jeg at det er den veien det går. Det er sånn det funker. Men liker jeg det? Ikke helt... tror jeg...

Man starter pent med å tillate vanlig forumdrift som før. Så kommer det til slutt små endringer. En og annen moderator forsvinner, og nye kommer inn. Moderatorer og evt. redaktører som kommer inn har fått sine oppgaver og nåværende mderatorer vil til slutt komme i en konflikt dem ikke får gjort noe med. 

Dette skjer ikke over natten. Store investorer er ikke idioter. Dem vet å tjene penger. Er tilbudet godt nok er det lett å takke ja. men om det alltid er lurt? Tja...

Å ikke nok med det. Moderatorer her inne samt til og med admin(?) jobber helt gratis og holder liv i skuta intill de som juridisk overtar sitter med makten. Å selv da vil nok de som sitter med makten fortsatt like at moderatorer jobber gratis og holder det fremtidige livsverket dems varmt. 

Jeg vet ikke med dere, men JEG hadde vertfall følt meg ganske "brukt" i en slik situasjon. Jeg hadde takket for meg for lenge siden. Jeg hadde ikke jobbet for andres rikdom uten en eneste krone. 

Selvsagt har dem trolig sagt at forumet vil opprettholdes slik det er i dag og kun positivitet i form at funksjoner og innhold som kommer brukere tilgode gjelder. Den som tror på det må ta noen runder med seg selv. 

Som nevnt, så skjønner jeg at det er slik det funker, men jeg tror på sikt at forumet vil bli langt mer kommersielt. Dem gjør ikke dette for morroskyld. 

Utover det, så velger jeg å tenke mitt om den saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Å ikke nok med det. Moderatorer her inne samt til og med admin(?) jobber helt gratis og holder liv i skuta intill de som juridisk overtar sitter med makten. Å selv da vil nok de som sitter med makten fortsatt like at moderatorer jobber gratis og holder det fremtidige livsverket dems varmt. 

Jeg vet ikke med dere, men JEG hadde vertfall følt meg ganske "brukt" i en slik situasjon. Jeg hadde takket for meg for lenge siden. Jeg hadde ikke jobbet for andres rikdom uten en eneste krone. 

Selvsagt har dem trolig sagt at forumet vil opprettholdes slik det er i dag og kun positivitet i form at funksjoner og innhold som kommer brukere tilgode gjelder. Den som tror på det må ta noen runder med seg selv. 

Som nevnt, så skjønner jeg at det er slik det funker, men jeg tror på sikt at forumet vil bli langt mer kommersielt. Dem gjør ikke dette for morroskyld. 

Utover det, så velger jeg å tenke mitt om den saken.

Et forum har jo aldri livets rett uten brukere som produserer innhold, så at jeg jobber på dugnad som moderator ser jeg egentlig ikke så veldig stor forskjell på mot brukere ellers som produserer godt og verdifullt innhold til forumet i form av tråder, guider, diskusjoner med mer. Å gå inn i en rolle som moderator gir en mulighet til å være mer involvert i forumets drift og utvikling som i det minste for meg er verdifullt og meningsfylt tidsfordriv, samtidig som jeg har fått både nye bekjente og venner jeg trolig ikke hadde hatt foruten moderator rollen. Slik jeg ser det er nett forum generelt sett ett stort dugnadslag uansett, med eiere i bakgrunnen som finansierer den biten av det som koster penger :)

Bare mine "10 cent" som en moderator som har jobbet gratis for forumet de siste årene uten at jeg noen gang har følt meg utnyttet.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke være moderator for å få nye venner. :) 

er man egentlig involvert i forumets drift som moderator? På hvilken måte? Jeg har vært moderator både her og i andre fora og har vel aldri følt jeg har vært med på noe styremøte eller bidratt utover det å komme med ideer. Men det kan man jo som bruker også. 

Skal jeg jobbe dugnad, så vil jeg jobbe for folk som jobber dugnad selv. Og skulle det komme inn noen penger så burde også drysse litt på disiplene. Det er slik det bør funke. Mener jeg. 

Når det sitter noen på toppen som drar inn 3 mill i årslønn (daglig Leder i Story House Egmont) så må jeg si det frister svært lite og hjelpe han med videre suksess ved å bruke MIN tid, helt gratis. Man får ikke en dritt. Hadde man i det minste blitt bedt med på julebordet eller fått en symbolsk gave, men man får regelrett ikke en dritt. Dem vet ikke engang hvem du er. 

Da mener jeg det blir for dumt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Når det sitter noen på toppen som drar inn 3 mill i årslønn (daglig Leder i Story House Egmont) så må jeg si det frister svært lite og hjelpe han ...


Leder for Story House Egmont er vel Nina Vesterby, jeg tipper hun tjener i overkant av 6 mill. men at mesteparten kommer fra helt andre kilder enn dette forumet.

Forumdrift er jo generelt ikke særlig lønnsomt, som er årsaken til at få kommersielle selskaper driver med dette, og selv Schibsted kaster inn håndkleet.

Story House Egmont er etter min mening et møkkaselskap ... på nett, men jeg må jo fremdeles lese Donald Duck & Co, særlig nå i julen, og det er nok der millionene i "stiftelsen" kommer fra.

Story House Egmont har en større portefølje utgivelser utenfor nett, på trykk, hvorav mye av det er bra, og  tydeligvis lukrativt.
Så får man håpe at de nå forsøker å løfte satsingen på forumdrift ved å overta dette forumet, og at målet ikke er å dra det ned på nivået til de andre foraene de eier.

At noen gidder å være mod/admin gratis, er noe jeg selv aldri har forstått, men folk får gjøre som de vil for meg.
Om det er altruistiske årsaker, kjedsomhet, higen etter makt, å bidra på en mer meningsfull måte, eller hva det måtte være som gjør at folk gidder slikt, er for meg revnende likegyldig, jeg bøyer meg uansett i hatten og takker de som gidder. Det er definitivt ikke noe jeg selv ville gjort.

Dog, vi som bruker tid på å skrive her er jo ikke noe bedre, som badeanda nevner ovenfor så generer vi alle gratis innold, og påfølgende klikk, for de som eier dette forumet, uten å få stort annet tilbake enn gleden av å slå i hjel litt tid, som ofte er nok.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke være moderator for å få nye venner. :) 

er man egentlig involvert i forumets drift som moderator? På hvilken måte? Jeg har vært moderator både her og i andre fora og har vel aldri følt jeg har vært med på noe styremøte eller bidratt utover det å komme med ideer. Men det kan man jo som bruker også. 

Skal jeg jobbe dugnad, så vil jeg jobbe for folk som jobber dugnad selv. Og skulle det komme inn noen penger så burde også drysse litt på disiplene. Det er slik det bør funke. Mener jeg. 

Når det sitter noen på toppen som drar inn 3 mill i årslønn (daglig Leder i Story House Egmont) så må jeg si det frister svært lite og hjelpe han med videre suksess ved å bruke MIN tid, helt gratis. Man får ikke en dritt. Hadde man i det minste blitt bedt med på julebordet eller fått en symbolsk gave, men man får regelrett ikke en dritt. Dem vet ikke engang hvem du er. 

Da mener jeg det blir for dumt. 

Jeg kan gi deg et kort svar her. Vi hadde nesten daglig kontakt med daglig leder i selskapet som driftet Diskusjon.no under VG, han viste godt hvem alle og enhver av oss på moderator laget var og satt pris og verdi på våre meninger.

Vi har oppigjennom tidens løp hatt moderatortreff med både fagelig og sosialt innhold betalt av forumeier.

Vi har og oppigjennom årene fått noen fine gester fra forumeier som takk for innsatsen.

Men i bunn og grunn er vi bare en gjeng som brenner for forumet og dets eksistens uansett hvem som eier det, og er mer en villige til å legge arbeid i dette selv uten å få betaling for det, bare for å se forumet eksistere videre :)

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Du har nok rett. Ja vi er alle bodragsytere her,moderator eller ei, men det er en forskjell. Som bidragsyter er jeg ikke like personlig knyttet til forumet. Egentlig, langt langt inne er det revnende likegyldig for meg hva som skjer med dette forumet. I en alder av 46 år har jeg allerede sett fora rundt om komme og gå. 

Saken er den at Diskusjon.no er nesten et særtillfelle. Her kunne admin gjort mye. Jeg forstår at det koster penger å drifte disse forumene og noe detter nok ned på klokkeren vil jeg tro. Skulle bare mangle, men jeg ønsker at innsatsen skal komme forbrukerne til gode. 

Det er helt greit at det sitter en på toppen som tjener penger på dette forumet. Noe annet ville være rart. Men her snakker vi et gigantisk komersielt selskap. Dem har nok som oss andre sett hvor solid dette forumet er og da er det bare å ta frem pengeklypa. Alt har sin pris og har man penger nok kan man presse ut hvem som helst. 

det er jo en grunn til at dem vil være eiere. Dem gjør ikke dette uten å tjene penger på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Jeg kan gi deg et kort svar her. Vi hadde nesten daglig kontakt med daglig leder i selskapet som driftet Diskusjon.no under VG, han viste godt hvem alle og enhver av oss på moderator laget var og satt pris og verdi på våre meninger.

Vi har oppigjennom tidens løp hatt moderatortreff med både fagelig og sosialt innhold betalt av forumeier.

Vi har og oppigjennom årene fått noen fine gester fra forumeier som takk for innsatsen.

Men i bunn og grunn er vi bare en gjeng som brenner for forumet og dets eksistens uansett hvem som eier det, og er mer en villige til å legge arbeid i dette selv uten å få betaling for det, bare for å se forumet eksistere videre :)

Du må gjerne pakke dette inn i silkepapir og røde løpere, men at alle moderatorene her inne har hatt daglig kontakt med den nye eieren tviler jeg på. Selvsagt har kanskje de mest iherdige av dere samt Admin hatt en viss kontakt, men husk at disse menneskene er ikke født i går. Et par smil, en hand shake, glimt i øyet og en påspandert pils er nok for å bli smigret for mange. 

Nå fremstår jeg nok trolig litt vel negativ her og kanskje mer negativ enn jeg egentlig er, men poenget mitt er det samme. Det eneste som beviser en reell takknemlighet er penger. Sjefen kan gjerne si jeg gjør en god jobb, hyggelig det, men det er først når jeg får bonusen at jeg vet å sette pris på smigeren. 

Det holder med en takk når man jobber dugnad for en som også jobber dugnad eller åpenbart ikke tar ut overdådig utbytte av jobben man gjør. Men når man tjener 3-6mill i året så er liksom ikke en klapp på hodet etterfulgt av "flink gutt" en tilltale som river i hjerterota. :)

Å selvsagt setter dem pris på dere. Hvorfor skulle dem ikke det? Dere holder jo liv i noe som er deres, helt gratis. :)
 

Helt til slutt. Tenk på at Egmont omsetter for 760 millioner kroner (2021) det er tett opptil en milliard kroner. Da blir liksom "takk for god innsats" en setning som ikke akkurat hatte smigret MEG vertfall. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...