Jump to content

TSP

Administratorer
  • Content Count

    5658
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

TSP last won the day on October 25 2018

TSP had the most liked content!

Community Reputation

1042 :)

4 Followers

About TSP

  • Rank
    Utviklingsansvarlig, Diskusjon.no
  • Birthday 04/30/1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

60580 profile views
  1. Versjonen av Invision Community som det ble oppgradert til, flere år på overtid, er langt enklere å utvikle til og vedlikeholde på sikt. Den gamle versjonen var et mareritt å utvikle til i sammenligning. Det var rett og slett helt nødvendig med en oppgradering, av hensyn til både sikkerhet og å legge langt bedre til rette for fremtidig videreutvikling. Bare det å oppgradere forumet var en massiv oppgave, selve oppgraderingsdagen endte jeg f.eks. opp med å være ca. 18 timer på kontoret. Endring av f.eks. tekstverktøyet er det ikke direkte vi som har gjort, men plattformen som ligger i bunn. Koden til IPB/Invision Power Board/Invision Community ble skrevet helt om mellom versjon 3.4 og 4.x. Så mange av endringene er ikke nødvendigvis bevisste valg tatt av akkurat oss. Nå er jeg ikke helt sikker på hva du er misfornøyd med når det kommer til dagens tekstverktøy kontra det gamle, men ta f.eks. BBkode: utviklerne av Invision Community har skrevet om den avviklingen en del, her kan du lese en av forklaringene fra dem. Hvis det er noe spesielt du finner utfordrende med dagens tekstverktøy kontra det gamle, så ta det gjerne opp med meg, så kan det hende jeg har noen tips som gjør at du kan like det bedre. Det er jeg som mer eller mindre har hatt aleneansvar for den tekniske biten av forumet de siste åtte-ni årene, under både Teknisk Ukeblad Media og Mediehuset Tek. Jeg har dessverre ikke på langt nær fått fulgt det opp så tett som jeg har ønsket hele tiden, fordi jeg har hatt andre oppgaver også, men Diskusjon.no har hele tiden vært hjertebarnet mitt. Med VG i ryggen så får man langt flere utviklingstimer å ta av for de som skal utvikle forumet, og det er jeg sikker på man vil merke. Men først må de få lov til å ha litt ferie de også . TU Media har rett og slett for få ressurser å ta av til sammenligning. Beslutningen om å legge VGD og Diskusjon.no inn i et eget datterselskap, Maximo AS, gjør at man sikrer videreutviklingen og fokuset av det på en mye bedre måte også. Nå for tiden er forøvrig faktisk en ny versjon av Invision Community under utvikling i beta-fasen. Jeg satser på at det neste gang vil gå veldig mye raskere mellom at de lanserer versjonen og Diskusjon.no oppgraderes, den største jobben ble gjort når vi kom oss vekk fra 3.4. Mellom første versjon av 4.x-serien ble lansert og vi oppgraderte fra 3.4, så tok det ca. 4 år. (Noe av ventetiden var fornuftig, men det ble til slutt altfor lenge )
  2. Jeg har gjort det nå, og det er ingen slik begrensning på hukommelse.
  3. Det lagres i en kontohistorikk for tjenesten Diskusjon.no på at du endret epostadresse på tjenesten fra X til Y. I dette tilfellet har jeg fjernet den gamle epostadressen fra denne historikken for deg. Men merk at det ikke er slik at hvem som helst i en eierbedrift kan få tilgang til administrativ informasjon som lagres i forbindelse med bruk av Diskusjon.no. De som har tilgang til denne informasjonen vil stort sett være de samme som i dag. Les gjerne mitt innlegg (du kan få hoppe til femte avsnitt 😉) hvor jeg forsøker å forklare det litt, eller dette kortere innlegget som forklarer det minst like godt:
  4. Ja, du nedskalerte et bilde fra bildetjenesten deres og puttet det skjult inn i innlegget ditt ja. Det synes jeg ikke er en grei måte å tvinge frem et eksempel på. Skal du lage et slikt eksempel får du heller være tydelig på det. Men ja, IP-adresse er metadata som nettlesere leverer fra seg til alle domener og URL-er som det gjøres kall mot på internett. Også kan man som sagt ikke bruke, søke i, eller lagre den informasjonen i alle mulige sammenhenger.
  5. VG har selv erkjent at VGD har blitt fulgt opp for dårlig de siste årene. Når Mediehuset VG velger å kjøpe Diskusjon.no og plasserer det i et eget underselskap, så får de veldig mye kompetanse i forumledelse med på lasset. @Øystein ble Innholdsansvarlig på deltid for Diskusjon.no i februar 2016, han ble fulltidsansatt i fjor høst, men har også jobbet med andre oppgaver i TU Media. Nå blir han daglig leder i et nytt selskap som utelukkende skal fokusere på to nettsteder: Diskusjon.no og VGD.no. I tillegg kommer all kompetansen og erfaringen som finnes blant våre veiledere, moderatorer, administratorer, samt Diskusjon.no og VGD sine brukere. Jeg har null tro på at man kjøper Diskusjon.no for at man skal begynne å forsømme to nettsteder i steder for ett, man gjør det fordi man vil satse og forbedre begge foraene. Ved å samle nettstedene og @Øystein i et eget selskap, så sikrer man på en mye bedre måte at nettstedene får det selskapet sin fulle oppmerksomhet. Også får man tilgang til nødvendig arbeidskraft og kompetanse fra eierne til de oppgavene det er behov for det. Det er naturligvis forståelig at man kan bli skeptisk til nye eiere av ting man er sterkt knyttet til, spesielt om man har et dårlig inntrykk av dem fra tidligere opplevelser. Men jeg mener man bør unngå å skjære alle i et konsern over samme kam og f.eks. finne ut om det er gjort endringer siden sist som kan være med å forbedre inntrykket. I noen tilfeller vil man til og med finne ut at oppkjøpet er et av tiltakene som gjøres for at de skal forbedre seg på akkurat det man hadde en dårlig opplevelse med. For meg er det hvert fall en god nyhet at Diskusjon.no får en stor og trygg eier. Teknisk Ukeblad Media er rett og slett for liten, og har helt andre produkter som sitt primære fokus, til at det er rom for å drifte og videreutvikle Diskusjon.no så godt som man vil. Gjennom den nye eieren vil man få tilgang til enda mer kompetanse, arbeidskraft og få en langt bedre økonomisk trygghet i bunn. Og når man i tillegg putter det inn i et eget underselskap, så sikrer man fokuset som trengs. Det er ikke lenge siden det var mange permitterte stillinger i TU Media, pga. koronapandemien, det gikk også utover forumet. Slike situasjoner vil man være langt bedre stilt til å takle i fremtiden. Dagens eier av Diskusjon.no, TU Media, har også eiere, nemlig fagorganisasjonene Tekna og NITO. Det betyr ikke at det er helt fri og åpen deling av informasjon mellom disse selskapene, eller at det i det hele tatt kan være det. Teknisk Ukeblad Media har f.eks. ikke fullt innsyn i NITO og Tekna sine medlemsdatabaser, og de har ikke innsyn i Diskusjon.no sin database. Det er ikke slik at man uten videre kan sende en hel haug av epostadresser oppover eller nedover i hierarkiet av eiere, bare fordi man har et eierforhold til dem. Det er også avstand mellom Diskusjon.no og andre produkter og avdelinger i TU Media. Journalistene kan f.eks. ikke moderere kommentarfeltene, selv om det har vært journalister som skulle ønske at det var sånn. De må rapportere innlegg på samme måte som vanlige brukere. Selv redaktørene får kun gripe inn i helt akutte nødstilfeller, siden de har redaktøransvar for kommentarfeltet på sine flater, deretter må de varsle administratorene for videre behandling av saken og eventuell reaksjon og dialog med bruker. Jeg er trygg på at Øystein, moderatorer, veiledere, administratorer, det norske lovverket og vær varsom-plakaten kommer til å sørge for de nødvendige skillelinjene i fremtiden også, og at de vil si tydelig fra når noe ikke er greit. I tillegg kan man være takknemlig for at det er så mange engasjerte brukere, som vi selv har vært, som tør å dele av sine innspill, spørsmål og kritikk. Det er på den måten Diskusjon.no har blitt det det er, og det er slik Diskusjon.no kommer til å bli bedre i fremtiden også. Nå er jeg veldig usikker på hva du sikter til her. Diskusjon.no er fremdeles eid og driftet av TU Media og det er ikke noen direkte kall mot noen som helst systemer hos Schibsted i dag. Som jeg er inne på i svaret mitt ovenfor, så vil det også i fremtiden være skillelinjer mellom hva ulike tjenester og eiere har tilgang til av informasjon og hva den kan brukes til. Man kan ikke uten videre bruke personopplysninger samlet inn i forbindelse med bruk av Diskusjon.no til helt andre formål.
  6. Jeg har gjort noen endringer nå, men er usikker på om det egentlig løser problemet som dere melder om eller ikke. Tanken er hvert fall at man kan klikke opp bildet for å få en større versjon av bildet, som da blir tydeligere. Jeg ser at bildene inntil nå ble nedskalert til maks 1200px i bredde, selv ved å klikke for å se i større versjon. Noe jeg har økt til 4096px. Miniatyrbildet som inkluderes som en del av selve innlegget ble nedskalert til maks 1000px i bredde, men jeg har økt det til 1280px. I tillegg har jeg endret komprimeringen på jpg fra 85 til 100 i innstillingene, men det så ikke ut for meg som det egentlig hadde noen effekt.
  7. TSP

    Retningslinjer

    Ny test!
  8. Beklager så mye. Vi har gått gjennom de som ventet på godkjenning i dag. Om de mot formodning har blitt utestengt, i stedet for å bli godkjent, eller det fremdeles ikke har skjedd noe, så send meg en melding med epost og/eller brukernavn til dem det gjelder.
  9. Vi har nå endret kommentarfeltet for artikkelen til å vise til den opprinnelige tråden som det blir skrevet om i artikkelen og jeg har flyttet over innleggene som ble skrevet her. Diskuter videre her:
  10. Nå har Røde Kors også kommet med noen gode koronavettregler!
  11. Det er veldig mange flinke medarbeidere som bidrar til Diskusjon.no! Deriblant deg selv All den frivillige innsatsen som legges inn fra alle Diskusjon.no sine forumveiledere, moderatorer og administratorer, til å holde orden i forumet, er virkelig noe å være stolt av og ydmyk over!
  12. Kjære medlemmer og andre besøkende, Hele verden er inne i en krevende tid. Viruset Covid-19 (også omtalt som koronaviruset) har blitt en pandemi som påvirker alles hverdag. Nå er det viktig at vi tar situasjonen på alvor — og fortsetter med å holde kontakten og ta vare på fellesskapet. Diskusjon.no ønsker som alltid å være en arena hvor besøkende kan tilegne seg og dele kunnskap og erfaringer. Utvikle seg gjennom å lese, stille spørsmål og ytre seg i et trygt miljø på nett. Tusen takk til alle som er med å bidra til dette forumet på nett! All innsatsen og tiden som brukes er beundringsverdig. Vi oppfordrer alle til å følge de råd og retningslinjer som gis av myndighetene. På deres hjemmesider finner man oppdatert og nyttig informasjon: Folkehelseinstituttet sine hjemmesider SikkerHverdag.no (Informasjon fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) Helsenorge.no (Informasjon fra Norsk Helsenett / aktører i norsk helsevesen) Regjeringens sider om koronaviruset Verdens helseorganisasjon (WHO) sine sider Vi oppfordrer også til at man som vanlig er kildekritisk til informasjon, spesielt om den kommer fra andre steder enn myndighetene og kjente medieaktører. Dette inkluderer å være kildekritisk til innlegg som skrives i forumet vårt. I forbindelse med hendelser er det også personer som ønsker å spre usikkerhet eller misbruke folks tillit i en sårbar situasjon. Medietilsynet har en artikkel om hvordan man kan oppdage falske nyheter, du kan også lese om det samme på Nettvett.no. Helsevesenet har det travelt. Med mindre du faktisk har behov for rask eller øyeblikkelig legehjelp, så skal du ikke ta kontakt med henholdsvis legevaktnummer og nødnummer. De aller fleste spørsmål kan man finne besvart på sidene som vi allerede har listet opp. Vi har også en tråd for fortløpende informasjon og spørsmål om Covid-19. For noen føles dette kanskje som en storm i et vannglass, andre vil kunne oppleve stor sorg som følge av sykdom med alvorlig utfall. Noen blir veldig bekymret, andre tar det med stoisk ro. Noen rammes økonomisk, andre får en travlere hverdag. Noen blir mest skuffet over at de ikke får vært på konserter, utesteder og kino, mens andre blir mest takknemlige over at det settes i verk tiltak som beskytter oss. Alt dette er lov, aksepter egne og andres følelser. Vi er ulike folk, med ulike perspektiv, erfaringer, behov og evner. Vis hensyn overfor hverandre, vær litt ekstra tålmodige og søkende etter forståelse og aksept for dine egne og andres følelser og valg. Vit også at det er folk som er tungt berørte, som følge av alvorlig sykdom eller dødsfall i nærmeste omkrets, som kan lese det du skriver i forumet. Det kommer tråder som knytter seg til koronaviruset i mange deler av forumet. Noen av kategoriene det diskuteres mest i rundt korona-situasjonen er Helse, Økonomi og Politikk og samfunn. Vi prøver å markere de fleste av trådene som vi finner med emneknaggen Covid-19. Hvis du har forslag til hvordan vi kan legge bedre til rette for besøkende i denne perioden, så tar vi gjerne imot tips. Fremtiden er ukjent for oss alle sammen, men fortiden har vi å se tilbake på og lære av. Diskusjon.no føler også det er viktig å bidra til å sette avtrykk av historien på nett, som en tidskapsel hvor fremtidige generasjoner kan få innblikk i hva folk følte og tenkte midt oppi slike hendelser. Til slutt vil vi ønske alle en trygg hverdag! Vær sammen, på avstand. Tenk over om du kjenner noen som fra før er vant med å være mye ensom eller bekymret, og derfor kan ha ekstra godt av at du ringer eller skriver til dem på nett. I denne tråden kan du melde om ditt behov for å snakke med noen eller dele av din tid. Du kan også bidra til forskning og lære deg koronavetteglene. Vennlig hilsen, teamet bak Diskusjon.no Illustrasjonsbilde av bibliotek/kunnskap/erfaringer/tekster fra Alfons Morales på Unsplash:
  13. TSP

    Rapportering

    Rapportering betyr å rapportere tråder eller innlegg til moderatorteamet. De som har tilgang til å ta seg av rapportene setter stor pris på at Diskusjon.no sine brukere hjelper moderatorene med å finne frem til ting som må tas tak i. Uten flinke brukere som rapporterte ville det tatt lenger tid for moderatorene å finne innlegg, tråder og brukere som bryter med retningslinjene. Innholdsoversikt 1 Hva skal jeg bruke rapporteringsfunksjonen til? 2 Hvordan rapporterer jeg? 2.1 Rapportering av hele tråder 2.2 Rapportering av enkeltbrukere 3 Hvem blir rapportene sendt til? 4 Rapporter istedet for å kommentere! Hva skal jeg bruke rapporteringsfunksjonen til? Man kan rapportere alt som trenger en moderators oppmerksomhet, eller som man mener ikke hører hjemme på forumet. Dette gjelder alt fra brudd på retningslinjene til forespørsler om å få hjelp til å opprette, endre eller fjerne en avstemning/poll i en tråd. Det er dermed ikke sagt at rapporteringfunksjonen utelukkende skal brukes til å luke ut regelbrudd på forumet. Man kan nemlig rapportere tråder og innlegg for å få hjelp av en moderator til forumrelaterte gjøremål som brukere ikke har myndighet til å utføre, eksempelvis flytte en tråd. Dette trenger man ikke rapportere: Redaksjonelt innhold på de ulike nettstedene som har redaksjonelt samarbeid med Diskusjon.no. Innspill, uenigheter eller tilbakemeldinger på moderering. Dette sendes pr. PM til den moderatoren som foretok moderering man ønsker å gi innspill til. Det er ikke tillatt å diskutere moderering i trådene da dette er off-topic, vi setter pris på om det rapporters der det måtte forekomme. Klage på moderator. Slik sendes til forum@diskusjon.no Kommunikasjon med enkeltmoderatorer. Til dette kan man også benytte PM. Tekniske feil eller mangler ved forumet. Slike tilbakemeldinger gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Tilbakemeldinger til forumet generelt. Slike tilbakemeldinger gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Hvordan rapporterer jeg? Alle innlegg på forumet har en rapporteringslenke som er plassert oppe til høyre i innlegget. Når man trykker på denne kommer man til en side hvor man kan skrive meldingen som rapporten skal inneholde. Dette vil rapporten automatisk inneholde: Lenke til det innlegget man rapporterer. Navnet på brukeren som rapporterte innlegget, samt dato og tid. Rapportering av hele tråder Rapportering av hele tråder gjøres vanligvis ved å rapportere det første innlegget i tråden. Rapportering av enkeltbrukere Man kan rapportere enkeltbrukere ved å rapportere et tilfeldig innlegg til vedkommende. For lang signatur eller for stor avatar er eksempler på regelbrudd hvor man kan rapportere et tilfeldig innlegg av en bestemt bruker. Hvem blir rapportene sendt til? Alle rapportene blir sendt til Diskusjon.no sine medarbeidere, som inkluderer administratorer, moderatorer og forumveiledere. Rapporter istedet for å kommentere! Moderatorteamet setter pris på at brukere tar seg tid til å benytte rapporteringsfunksjonen framfor å kommentere eller diskutere det som rapporteres direkte i tråden, da slikt vil være off-topic. Det er langt mindre arbeid for en moderator å slette mange rapporter om det samme istedet for å måtte rydde en tråd for off-topic!
  14. Innholdsoversikt 1 Definisjoner 2 Bakgrunn 3 Avtalens generelle virkeområde 4 Brukerkonto 5 Brukers ansvarsområde og opphavsrettslig materiale 6 Tjenestetilbyders ansvarsområde 7 Behandling av personopplysninger 8 Endring, opphør 9 Lovvalg, tvisteløsning Definisjoner I denne avtale menes med: A. [Teknisk Ukeblads] tjeneste(ne): Alle digitale tjenester hvor denne avtale er påkrevd for brukerforhold, herunder tjenester hvor Teknisk Ukeblad Media AS er eier, drifter og/eller innehar redaktøransvar. B. Tjenestetilbyder: Tjenestene på vegne av Teknisk Ukeblad Media AS C. Bruker: Individ som oppretter et brukerforhold, hvor brukernavn og passord er nødvendig for tilgang til tjenestene D. Brukerforhold: Har oppstått mellom tjenestetilbyder og bruker etter avtale er akseptert gjennom å fullføre registreringsprosessen. Bakgrunn Denne avtalen fastsetter vilkårene for bruk av alle Teknisk Ukeblad Media AS sine tjenester på digitale plattformer hvor tilgangen er begrenset med brukernavn og passord. Avtalen inngås mellom deg som bruker og Teknisk Ukeblad Media AS (tjenestetilbyder), og regnes som inngått ved fullføring av registreringsprosessen. Tjenestene er åpne for alle som aksepterer vilkårene i avtalen, innenfor bestemmelsene i denne avtales pkt 3. Ytterligere bestemmelser, regler og/eller informasjon oppgis i noen tilfeller ved enkelte tjenester (herunder f. eks. forumregler), og regnes som vedlegg til denne avtale. Avtalens generelle virkeområde Tjenestene er med unntak i dette punkt kun åpne for privatpersoner. Avtalen kommer også til anvendelse på organisasjoner (som kan benytte tjenestene), så fremt de ikke er politiske, ekstremistiske eller bryter norsk lov. Politiske ytringer kan gis som privatperson, men ikke som organisasjon. Deler av tjenestene kan brukes av næringsvirksomhet for å bidra til en konstruktiv diskusjon om deres produkter og tjenester. Dette kan kun gjøres etter tillatelse fra tjenestetilbyder og/eller redaktør. Reklame og annonsering for næringsvirksomhet er ikke tillatt uten særskilt avtale med tjenestetilbyder. Dette omfatter også privatpersoner som formidler reklame/spam. Tjenestene kan ikke under noen omstendigheter brukes til å tilby eller etterspørre seksuelle tjenester i bytte mot betaling, husvære eller annet vederlag. Videre aksepteres ikke formidling/linking/markedsføring av pyramide-/pengespill, pornografi eller annen virksomhet som ikke er forenlig med tjenestenes karakter eller i strid med norsk lov. Brukerkonto Ved opprettelse av brukerforhold velger bruker selv et brukernavn (med mindre brukers epostadresse eller telefonnummer angis automatisk som brukernavn). Brukernavnet kan ikke: være identisk med eksisterende brukernavn hos tjenesten. være identisk med eller egnet til å forveksles med offisielle tjenester, firmanavn, merkevare, pseudonym eller kunstnernavn som er beskyttet i Norge, med mindre det er den respektive virksomhet/enhet/person selv som innehar brukerkontoen. velges med den hensikt å utgi seg for å være eller krenke en annen reell person. være av opplagt støtende karakter. Hvis tjenesten oppgir krav om rettmessig informasjon til deler (herunder spesielt verifiseringsdata som epost og/eller telefonnummer) eller all informasjon (vedrørende din brukerkonto) i registreringsprosessen, eller ved endringsfunksjoner av denne informasjon, plikter bruker å oppgi dette. Om dette ikke overholdes regnes det som mislighold av denne avtale. Passordet skal behandles konfidensielt og ikke deles med andre. Det er brukers ansvar å påse at man logger ut av tjenesten etter endt bruk (brukersesjon). Bruker plikter å melde ifra til tjenestetilbyder ved mistanke om misbruk av brukerkonto. Brukers ansvarsområde og opphavsrettslig materiale Brukeren er ansvarlig for at tjenestene brukes i overensstemmelse med vilkår som gjelder for den aktuelle tjeneste, herunder for alt materialet som han/ hun mottar, lagrer, sender eller på annen måte gjør tilgjengelig via nettsidene. Brukeren må ikke gjøre tilgjengelig informasjon som er i strid med denne avtale eller norsk lov, herunder at informasjonen ikke må krenke noens personvern, være ærekrenkende, uttrykker ringeakt eller ha ulovlig utuktig eller pornografisk innhold, eller bidra til spredning av datavirus. Brukerne skal avstå fra å formidle informasjon som er egnet til å identifisere andre brukere uten samtykke fra vedkommende bruker. Brukeren godtar å ikke tilgjengeliggjøre opphavsrettslig materiale (f. eks. tekster, bilder, musikk, video) med mindre brukeren innehar opphavsrett, og godtar i tillegg at slik informasjon videreformidles av tjenesten til tjenestens andre brukere, med mindre annet angitt i forbindelse med tjenesten. Brukeren sier ikke ifra seg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Tjenesten kan gjengi slikt materiale i redaksjonelle seksjoner. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Tjenestetilbyder holdes skadesløs for tap ved hva tredjeperson (andre brukere) foretar seg med slikt materiale, så vel som det som forvoldes av bruker selv ved forsett eller grov uaktsomhet. Tjenestetilbyders ansvarsområde Tjenestetilbyder er uten ansvar for brukerens eller andres bruk av tjenesten og informasjon som brukeren eller andre registrerer, mottar, lagrer, sender ut eller på annen måte gjøres tilgjengelig utover det som følger av ufravikelig norsk lov. Tjenestetilbyder fraskriver seg et hvert ansvar for uautorisert tilgang til, tap og/eller ødeleggelser av data og/eller forstyrrelser av informasjonsflyt, forårsaket ved brukerens eller tredjemanns handlinger eller unnlatelser, eller som følge av driftsmessige forstyrrelser. Tjenestetilbyder driver ikke forhåndssensur av tjenestens innhold, med mindre annet er angitt i tjenesten. Informasjon som ikke overholder norsk lov, denne avtale og/eller tjenestens regler vil bli fjernet og/eller endret innen rimelig tid. Tjenesten forbeholder seg retten til å gjøre dette uten nærmere [forhånds-] varsel. Tjenestetilbyder søker alltid å følge Vær-varsom plakaten og god presseskikk. Tjenestetilbyder er ikke ansvarlig for å lagre informasjon brukeren selv velger å slette/fjerne fra nettsidene. Tjenestetilbyder vil allikevel i noen tilfeller gjøre dette jf pkt 7. Behandling av personopplysninger Tjenestetilbyder behandler all informasjon som kan knyttes til deg som bruker av nettsidenes tjenester i overensstemmelse med norsk lov og denne avtale. Tjenestetilbyder skal ha et datateknisk sikkerhetsnivå som er i overensstemmelse med norsk lov og alminnelige anerkjente krav i bransjen. Bruker samtykker i at tjenestetilbyder bruker de opplysninger som brukeren har registrert til å rette henvendelser til brukeren som er relevante for tjenesten og/eller informasjon fra tjenestetilbyder og dens organisasjon/eiere. Tjenestetilbyder kan kun rette markedsføringshenvendelser på vegne av 3. part om bruker særskilt godtar dette i egen avtale (i form av f. eks. avkrysningsboks). I begge tilfeller samtykker bruker i at tjenestetilbyder kan segmentere adressater på grunnlag av anerkjente statistiske data. Tjenestetilbyder kan om ønskelig samle brukerdata fra de ulike tjenester i en eller flere databaser på tvers av tjenestene. Tjenestetilbyder kan ikke bedrive videresalg av personopplysninger og kontaktinformasjon som bruker har registrert. Det gjøres oppmerksom på at elektroniske spor etter brukere som IP-adresser og sesjoner blir lagret i våre databaser av sikkerhetsgrunner. Slik informasjon blir slettet fra våre databaser jf norsk lov og Datatilsynets regler og retningslinjer, om det ikke er særskilte grunner til å beholde informasjonen lenger. Dette kan for eksempel være begjæring fra Domstol om å få utlevert slik informasjon. Tjenestetilbyders databehandling overholder de regler og retningslinjer som er nedfelt av Datatilsynet og Norsk lov. Endring, opphør Avtalen er personlig og kan ikke overdras av brukeren. Ved inaktivitet på en konto i over 6 mnd kan tjenestetilbyder, uten nærmere forhåndsvarsel, slette data som brukeren har registrert. Etter særskilt avtale med brukeren, eller ved eget initiativ om brukeren har brutt de regler og retningslinjer denne avtale omhandler, kan tjenestetilbyder også slette slik data. Tjenestetilbyder har rett til med rimelig eller lovmessig frist (i) å endre avtalen, (ii) å endre eller legge ned tjenestene, registreringsrutiner, tekniske spesifikasjoner og virkemåte for tjenestene. Tjenestetilbyder forbeholder seg retten til å bringe avtalen til opphør ved mislighold fra brukerens side. Slikt opphør kan ved vesentlig mislighold skje uten forhåndsvarsel. Eventuelle utgifter brukeren har hatt for å få tilgang til eller forbundet med tjenestene på nettsidene refunderes ikke. Brudd på norsk lov blir alltid vurdert anmeldt. Lovvalg, tvisteløsning Denne avtalen er undergitt norsk rett. Uenighet om tolking eller gjennomføring av denne avtale skal søkes løst gjennom forhandlinger. Hvis ikke minnelig ordning oppnås skal uenigheten løses ved de ordinære domstoler.
×
×
  • Create New...