Gå til innhold

Å leve time for time etter svingende strømpris.


Anbefalte innlegg

Hei gode forumbrukere.

Er det andre her som vil dele sin erfaring med å bokstavelig talt leve time for time, med når man gjør ulike aktiviteter?

Her viser jeg til at man nå lever mer etter variablene time for time på strømpriser. Man tilpasser både dusj, vaskemaskin, matlaging og annet til når det er mest gunstig i en sterkt svingende timespris på strøm. Det påvirker jo også når man kan ta tur ut av huset.

PS: Lading av elbil holdes utenfor, der er det ulike gode egne systemer for lading på natt osv. Det tar vi ikke her.

Man frykter jo hele tiden når strømmen blir ekstra dyr, den er allerede flere ganger høy enn tidligere år, frykten er vel de vanvittige toppene vi har hatt i perioder. Selvsagt hjelper statens støtte inn, uten denne hadde nok flere familier vært i store vansker.

Eksempler i min hverdag nå (vanlig norsk familiestørrelse):

Dusjer nå 2 ganger i uken, i 3 minutter med sparedusj. Helst på tid om kvelden med lavest strømpris. Selvsagt hensyn til å starte dusjen akkurat når ny timespris starter, da jo varmtvannstanken bruker strøm på oppvarming etter dusjen.

Vaskemaskin og oppvaskmaskin stilles til å kjøre på natt, de ganger det er billigst på natt. De fylles helt opp. Tørketrommel har vi ikke. Noen ganger er det å sette på til riktig klokkeslett på dagtid.

Matlaging blir til vanlige middagstider, men bil bli droppet om prisen er veldig ekstrem.

I tillegg må man tenke på effekttopp*, så man ikke kjører alt på full fres, når det er et par times med ekstra grei timespris. 

Oppvarming holdes på minimum, men med barn, så mener jeg de fortjener å ha 15 grader på rommet.

Det er kun belysning man ikke trenger tenke på (glødepærer er jo for lengst borte).

 

I det hele så lever vi en del annerledes nå, selv om vinteren som var allerede bidro til mer rasjonering av strøm. 

Dette er ikke en klagetråd fra min side. Jeg ber også om at historier fra de i Nord om at der fryser alle inne på vinteren og går med ytterklær inne,  holdes i annen tråd (da jeg har vært i den tråden her på diskusjon). Kan lenke til den tråden, for de som vil ha hvem som har lidd mest i nord og sør debatt.

Hvordan er din hverdag nå? Kombinasjon svært usikre tider med strømpris framover, ved til blodpris og økte matvarepriser.

Tråden er tenkt som hvordan du lever i denne "nye hverdagen". Ikke debatten om årsaken til at vi er i denne situasjonen med strøm og annet. -Det er vi nok tråder om her inne. Jeg jakter heller ikke på råd om å finne bedre betalt jobb osv. Da man ikke bare raskt kan finne bedre betalt jobb osv. 

Utgifter som spise mat ute, uteliv, opplevelser som koster osv. forutsetter jeg man har droppet... Men det er jo opp til den enkelte, poenget er jo hvordan få inntekten til å holde. Velger man å ha 5 grader hjemme (uten små barn) og vinterklær inne, for å kunne kose seg ute noe, er jo det et greit valg.

Foreløpig er det bare å håpe på tidenes mildeste vinter 🙂  Det er vel oss som bor i gamle mer trekkfulle boliger, som har høyt forbruk av varme pr kvm. 

Enebolig på ca 90 kvm fra 50-tallet, ikke etterisolert. Strømforbruk i September 416 kWh. (Tiden i blokk var jo fantastisk med strøm, TV, internett osv. En forstod ikke hvor bra rabatter man hadde)

Tror det er litt under gjennomsnittsforbruk når det er gammelt hus, men da var ikke særlig oppvarming i gang... Hverdagen blir jo annerledes i et nyere hus med balansert ventilasjon, isolering og mer smartstyring. Slike investeringer er ikke realistisk her med det første, det er jo en del 10.000. Så nå er det å spare den berømte kronen her og der i løpet av dagen.

Noe rotete trådstart, håper det forstås hva jeg søker. Hvordan er hverdagen nå, hvor selv nyhetene (radio i bilen) har fast informasjon om når strømmen er dyrest og billigst i dag (nyttig påminner).

Man får i hvert fall viktigheten av klar struktur på neste dag, når man kl 13 får se neste dag sine priser.

Litt som i denne videoen, bare på omvendt måte i hjemmet... Uti Vår Hage - Norsk Sluttstrøm - YouTube

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg irriterer meg over dette. 

Jeg har nok å tenke på i livet forøvrig, enn at jeg skal bruke opp "prosessorkraft" på dette. Men endre opp å gjøre det allikevel. 

Frem til nå har jeg hatt en strømleverandør uten gjennomfakturering, slik at jeg fikk forbruksregningen uten strømstøtte, som forfalt 10. i mnd. og strømstøtte kom inn 31. eller noe. Å se strømregningen uten strømstøtte på en enebolig fra '98 gjør meg rett og slett veldig bekymret. 

Følelsen av å være 100% avhengig av almisser fra staten for at familien min, i ytterste konsekvens; skal overleve, er ikke alright. 

Lenke til kommentar

Forandret ikke på noe særlig i pandemien, og har ikke gjort noen store steg i strømkrisen.

Jeg bruker knapt lys. Kun kjøkken og bad som står på døgnet rundt. (Totalt 3x LED lysrør)
TVn gir lys på stua, og TVn varmet opp stua når det var plussgrader ute.

Jeg kjører strømkrevende dingser når det er billigst, men alltid når jeg er våken.
Forskjellen nå er at jeg sjekker prisen først, da det ikke alltid er billigst på kveld lengre.

Temperatur på stuen er opp til 21 grader og temperatur på bad er opp til 20 grader.
Bad er langt fra stuen og yttervegg, så det må være varmt. 
Kjøkken er noen grader lavere enn stue.

September 337 kWh  (Varmtvann er inkludert i husleien, men jeg gidder ikke stå lenge i dusjen.)

Lenke til kommentar

Jeg kjører oppvaskmaskinen hver dag, vaskemaskin hver 2 uke. Oppvarming skjer med en 2000W ovn som er stilt inn på 19-20 grader, men den bruker jeg bare når jeg skal tørke klær i hurtig tempo.

Ellers er det 17-18 grader i boligen døgnet rundt. Bruker ullklær. Flatskjermen øker tempen i boligen med 1-1,5 grad, så jeg lar den stå på mesteparten av dagen.

Så har vi pcen som varmer opp når jeg spiller eller miner.

Matlagingen skjer nesten på sammen tidspunkt hver dag, så det bekymrer meg ikke noe særlig. fikk strømregning på 780 kroner forrige måned totalt. 

Lenke til kommentar

Jeg bor alene, i en middels stor rekkehusleilighet fra 70-tallet.

* Varmtvannstanken står bare på om natten, gjerne også bare annen hver dag. Den er godt nok isolert til at det holder til mine varmtvannsbehov.
* Oppvask kjøres om natten.
* Klesvask og -tørk tar jeg på hjemmekontor i den "pris-dippen" som ofte er mellom kl. 12-16.
* Elbilen lades naturligvis utelukkende om natten. Trenger bare å lade ca. én gang i uken, så lader i helgen da strømprisen ofte er enda litt billigere da.
* Elektrisk oppvarming gjøres om natten, og når prisen på strøm er under dags-gjennomsnittet. De er koblet til smart-stikkontakter, så jeg kan enkelt sette på varmen før jeg kommer hjem fra jobb. Da slipper de å varme tomt hus.
* Varmekabler bruker jeg kun når jeg dusjer.
* Matlaging gjør jeg akkurat som tidligere.
* Samme med lys, TV, PC, osv. Noen gleder må man jo unne seg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine umiddelbare tankar er at straumforbruk er ein av dei tinga som det er veldig krevande for folk flest å ha god kontroll på, og særleg når ein i tillegg har effekttariff. Særleg ved bruk av varmevatn så veit ein eigentleg ikkje kva det kostar før etterpå, for det er straumprisen nokre timar seinare som er av betydning, ikkje prisen i det du dusja.
Straumforbruk er ofte ein litt usynleg kostnad, og ein har i dag i tillegg eit system som gjer at ein blir straffa skikkeleg hardt dersom ein gløymer seg og slår på vaske- og oppvaskmaskina samtidig, og då typisk at ein ikkje blir oppmerksom på dette før etter det er forseint. Ein har i tillegg svært avgrensa muligheit til å "rette opp" i feilen ved å være ekstra påpasseleg resten av månaden.

Joda, det er mykje hjelp i diverse appar og nettsider som gir deg statistikk men det er langt ifrå alle som klarer å benytte seg av disse verktøya på ein god nok måte. Det er sjølvsagt også mykje hjelp i smarthusløysingar som kan hjelpe deg å spare straum og effekt, men dette krever stort sett store investeringar som berre dei med god økonomi frå før kan ta seg råd til å installere.

Mitt klare inntrykk er at mange reduserer sin livskvalitet svært mykje, heilt ned til mot grensa mot der det er reell fare for å fryse i hel, og at dette til dels er unødvendig. Mitt inntrykk er at det ikkje er straumprisen i seg sjølv som er den einaste årsaken, ein vel så viktig årsak er at veldig mange er redde for å få ei skyhøg straumrekning i ettertid fordi dei ikkje har 100% kontroll på straumforbruk og straumpris til ei kvar tid.

Av den grunn er eg særdeles negativ til straumtariffen.
Hadde tatt seg ut om kommunen hadde gjort det same med vassavgifta. Det kjem nok det også.
Det er klart at kommunen kunne spart masse pengar om dei tok inn full vassavgift frå innbyggarane og så legg dei tynne hageslangar som forsyningsnett. Då blir det sjølvsagt ikkje nok vatn til alle, men det kunne kommunen ordna ved å innføre vasstariff slik at ein gjorde det dyrare å tappe vatn om morgonen og på kvelden. Då hadde dei med dårlegast råd måtte stå opp om natta for å dusje og fylle opp vassflaska si.
Det er nøyaktig dette straumselskapet har gjort med straumtariffen, i staden for å legge rør/kabel som er dimensjonert til å dekke behovet så har dei gjort heilt nødvendig infrastruktur til ei mangelvare med skyhøge avgifter.

I tillegg har eg store betenkelegheiter i forhold til brannsikkerheit og det faktum at dei som må spare straum for å ha råd til livsopphaldet sitt vil ha tilsvarande vanskelegheiter med å prioritere å bruke pengar på brannalarm og brannforsikring.

 

For ordens skuld har eg full forståing for at vi bør spare straum. Både fordi straumselskapa helst ikkje vil bruke pengar på å bygge ut kraftnettet, men kanskje aller viktigast at det av miljøomsyn er fornuftig å kutte i ressursbruken vår.
Men dagens løysing der du må være økonom eller ingeniør for å finne ut kva du kan forvente at neste straumrekning kjem på er ikkje haldbar for 95% av befolkninga.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har endret mine vaner noe særlig, da vi fra før ikke har noe nevneverdig forbruk.
Har justert varmekabler i gangen til å bare varme flisene nok til at dem ikke er iskalde (gir litt oppvarming i resten av gang).
Varme på bad/vaskerom er satt på lufttemperatur, så dem skruer seg kun på når temperaturen går under, veldig sjelden i vaskerom da det er godt isolert der.

Skrur av lys der det ikke trengs, det meste er av LED.

Varmepumpen som er ca 12-13 år har vi først skrudd på nå i oktober, så kommer nok til å merke det litt på fakturaen.

Har nektet kona å fylle badekaret de første månedene med strømkrisen, frem til vi fikk god strømstøtte.
Nå dusjer jeg mellom 3-4 ganger i uken, kona rundt 2-3, prøver å dusje moderat.
Vasker klær og bruker oppvaskmaskin, samt  tørketrommel (har varmepumpe på den) når det trengs (fyller opp selvfølgelig), men går ikke inn på klokkeslett/prisnivå da hjernen allerede er i overdrive på ting som faktisk betyr noe.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du regner på hva tiltakene dine egetlig bidrar med. 

Å flytte oppvaskmaskiner/vaskemaskiner o.l. til natt er absolutt ikke noe du bør gjøre uansett. Disse bruker kanskje 0.5-2 kWh pr. bruk, så det er snakk om å spare et ensifret kronebeløp pr. gang. (eller mindre) Branner starter i ny og ned i slike maskiner så dette er ikke noe som bør gå mens du sover, og besparelsen er patetisk liten.

Det som er fornuftig for de fleste å gjøre er gjerne å skru ned termostaten til 19-20 grader, og neppe så mye mer som man ikke alt normalt gjør (lade bil på prisminima o.l.). 

Bor man i et veldig dårlig isolert hus bør man ha alternativ oppvarming og selvfølgelig varmepumpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er bevisst, men å vaske kle på natta for eit par kroner er ikkje verdt det for min del.

Det største potensialet finnes i varme, og der tenker eg litt meir over det, men eg vil heller ha det behageleg varmt enn å fryse heile dagen. Då får eg heller bruke mindre pengar på andre ting.

Helst vil eg bruke minst mogleg tid og tankekraft på straumforbruk. Så lenge prisen er over 84 øre så utgjer ikkje ei krone frå eller til spesielt mykje sidan 90% blir dekka uansett.

Fokuset er meir på å redusere forbruket enn å bruke til riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar

Det først folk absolutt bør gjøre er å sette seg inn i hvor lite mange av apparatene bruker og forståelsen av at ABSOLUTT ALLE elektriske apparater er panelovner med ekstra funksjonalitet. 

Dersom en tv bruker 1kWh eller om en panelovn bruker 1kWh, så ender man opp med nøyaktig like mye varme. Tv apparatet levere dog tilleggstjenester som er "gratis" i et energi regnestykke. Plassering av varmekilder og opplevelsen av varme har selvfølgelig litt å si, men prinsippet er riktig.

Det er dumt når man kutter masse i komfort (matlaging, tv, musikk,++) og så ender det opp med at panelovnene jobber litt mer for å holde varmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her i huset er det blitt en god del restriksjoner i forbindelse med strømprisen og det generelle prisnivået, og noen av dem virker senkende på livskvaliteten. Strømprisen og strømregningen er EN ting, hele systemet med høyere priser på alt fører til at en ikke bare må spare strøm, men også penger.

Strømkrevende hobby er foreløpig lagt på is. Vasker opp for hånd. Klesvask på "gode" tidspunkt, og i så liten utstrekning som mulig. Svært lite lysbruk. Har gulvvarme som betales separat, og det blir neppe noen bruk av ekstra varmeovner i vinter...man får heller kle på seg litt mer. Dusjing er også redusert. Det jeg nekter å redusere på er TV og PC-bruk.

Ellers kjøres det bil så lite som mulig, og man koster ikke på seg noen utskeielser i matveien. Ekstra-utgifter som klær og helse er også redusert så mye som overhode mulig. I det hele tatt har hverdagen blitt en del gråere...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, SilverShaded said:

Strømkrevende hobby er foreløpig lagt på is.
Vasker opp for hånd.
Klesvask på "gode" tidspunkt, og i så liten utstrekning som mulig.
Svært lite lysbruk.
Har gulvvarme som betales separat, og det blir neppe noen bruk av ekstra varmeovner i vinter...man får heller kle på seg litt mer. Dusjing er også redusert.
Det jeg nekter å redusere på er TV og PC-bruk.

 

  • Vasker opp for hånd.
    • Det er nesten alltid dyrere å vaske opp for hånd, enn med maskin. Hvor mange kWh / kr tror du at en standard oppvask med koster?
  • Klesvask på "gode" tidspunkt, og i så liten utstrekning som mulig.
    • Det dyreste med klesvask er slitasje på klær, så sjeldnere vask er besparende. Hvor mye tror du at du sparer i kr. på å flytte klesvask til "gode" tidspunkt?
  • Svært lite lysbruk.
    • Jeg antar at du ikke har glødepærer (gamle pærer som ikke selges lenger). Hvor mye tror du at du sparer på å slå av lys?
  • Har gulvvarme som betales separat, og det blir neppe noen bruk av ekstra varmeovner i vinter...man får heller kle på seg litt mer.
    • Lavere varme og bedre kledd er absolutt besparende, men gulvvarme er nok i de fleste tilfeller billigere varme enn varmeovner ettersom varme fra gulv gir en langt beder varmeopplevelse. 
  • Dusjing er også redusert.
    • Det er lurt. Her går varmtvannet rett ned i sluket og ut av huset.
       
  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):
  • Det er nesten alltid dyrere å vaske opp for hånd, enn med maskin. Hvor mange kWh / kr tror du at en standard oppvask med koster?
  • Det dyreste med klesvask er slitasje på klær, så sjeldnere vask er besparende. Hvor mye tror du at du sparer i kr. på å flytte klesvask til "gode" tidspunkt?
  • Jeg antar at du ikke har glødepærer (gamle pærer som ikke selges lenger). Hvor mye tror du at du sparer på å slå av lys?
  • Lavere varme og bedre kledd er absolutt besparende, men gulvvarme er nok i de fleste tilfeller billigere varme enn varmeovner ettersom varme fra gulv gir en langt beder varmeopplevelse. 
  • Det er lurt. Her går varmtvannet rett ned i sluket og ut av huset.

Tror ikke på at det er dyrere å vaske opp for hånd. Tapper opp kaldt vann, lar det stå og få romtemp, tilsetter nødvendig varmt vann, lavt vannvolum (vann koster også).

Nei, har ikke gammeldagse lyspærer.

Ang. gulvvarme er ikke det nok til nå holde 17-19 graderhvis det blir skikkelig kaldt, særlig fordi det er null varme i loftstua i 2. etasje hvor jeg stort sett holder til.

Hvor mye jeg sparer i rene kroner på strømtiltak er mindre viktig, hovedsaken er at jeg sparer noe. Og det ser jeg på strømregningen at jeg gjør. Jeg har 110 kvm i 2 etasjer (i enebolig) og ligger nå på stabilt ca. 540 kWh/mnd. Dette er en reduksjon på ca,40% i forhold til samme periode i fjor.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (15 minutter siden):

Tror ikke på at det er dyrere å vaske opp for hånd. Tapper opp kaldt vann, lar det stå og få romtemp, tilsetter nødvendig varmt vann, lavt vannvolum (vann koster også).

Varmen kjem då frå rommet og medfører større oppvarmingsbehov. Sånn sett er det meir å hente på å gjere det omvendt ved å la det vatme vaskevatnet stå til det har avgitt varmen til rommet før du heller ut. 

Så lenge du vasker og skyller med kaldt vatn så er det billegare enn varmt vatn, men då blir det heller ikkje reint. Ei moderne oppvaskmaskin vil typisk bruke ein sjuandedel av vatnet som ein brukar med sparsommeleg handvask. Ein brukar fort ein halvliter rett frå krana for kvar einaste ting ein skyller for hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, plankeby said:

Dusjer nå 2 ganger i uken, i 3 minutter med sparedusj. Helst på tid om kvelden med lavest strømpris. Selvsagt hensyn til å starte dusjen akkurat når ny timespris starter, da jo varmtvannstanken bruker strøm på oppvarming etter dusjen.

Dusjer to ganger i uken? Verdens rikeste land med innbyggere som kunne luktet bedre!.
 
Her jeg bor (utlandet) er det fastpris på strøm slik vi hadde det i gamle dager i Norge. Jeg dusjer minst to ganger om dagen og tenker ellers ikke mye over strømprisen. Den er ikke spesielt billig (1 kr per kWh) men den er kjedelig forutsigbar og jeg betaler omtrent det samme hver mnd. 

I Norge derimot er strøm blitt en betydelig stressfaktor hvor befolkningen skal plages time for time dag og natt hele året.
Ny folkesykdom er snart på anmars. Strømstress med hjerte og kar, depresjoner og det som værre er!

På tide å droppe Nord Pool prissetting og gå tilbake til stressfri og rimelig fastpris pluss kost!
Vi hadde dette systemet før Nord pool så vi har lang erfaring og vet det virker!
Dette vil bedre folkehelsen og berge familieøkonomi og næringsliv! Vinn vinn!

Cheers

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekkehus fra 2000. 123kvm.

595kWt i september. Blir noe mer i oktober. 

 

Vaskemaskin og tørketrommel brukes når det er behov. Begge er ny, så de bruker lite strøm. 2t. og 30min. med tørketrommel = 0.47kWt

Oppvaskmaskin setter jeg på når det er billig strøm på dagtid/helg. 1.5kWt på 90min. oppvask.

Varmtvannsbereder er på 2-4  timer 2 ganger i døgnet. Dusjer som normalt, annenhver dag. Ungene bader 1-2 ganger i uken. Kjærringa gidder jeg ikke å holde styr på 😆

Har kun LED pærer. De står på når vi er hjemme. Slår de kun av i rom vi ikke oppholder oss i, men det er ikke for å spare strøm. Pærene er dyrere i innkjøp enn hva de forbruker av strøm.

Varmepumpe står på døgnet rundt. 22 grader.

Varmekabler på bad, underetasje og gang/kontor. Bad står på 23.5 grader. VK underetasje sørger for ca 20 grader. I gang har jeg satt termostat til effektregulator og 25%. Holder 20 grader på kontoret. Gangen er kaldere.

Bad nr. 2 har panelovn på 400-600w. Står på 22 grader.

Nå slår jeg av PCene siden de står ubenyttet mesteparten av døgnet og trekker 60-70W idle.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...