Gå til innhold

Å leve time for time etter svingende strømpris.


Anbefalte innlegg

Henrik.H skrev (37 minutter siden):

 

Er det slik trådstarter, at strømforbruket ditt (og derfor strømregningen) hadde vært helt ekstremt høyt uten disse tiltakene, eller var økonomien allerede sprengt fra før denne strømkrisen?

Vi har ikke elbil. 

Nei, vi har aldri hatt ekstremt forbruk. Type 22 grader i huset 24/7 (dag og natt). Men, dusjet omtrent hver dag for ett år tilbake, maks 4-5 min. 

Nå er det stor forskjell på gammel liten bolig og nyere bolig. Det er bare å se hvordan man beregner oppvarmingsbehov i gamle vs nye hus. 

Det har vært store uflaks siste år, som har påvirket økonomien kraftig. Utgifter for flere 100.000 man på ingen måte kunne forutse. Da er buffer endret. 

Det er det uforutsigbare vi og mange er forberedt på. Å ha betalingsevne om det brått blir ekstreme priser. 

Å leve time etter time som jeg kaller det, er like stor greie for flere av mine kollegaer. Da mener jeg ikke at kjøleskapet er tomt og ikke mat på bordet, men at man holder utgifter nede med å hele tiden se når det er mest økonomisk å bruke strøm. 

Dette gjelder jo de som har lavere inntekt og bolig av eldre standard.

Tråden hvordan andre som står i dette opplever hverdagen nå. Det å tenke på når på døgnet hver eneste watt brukes mest økonomisk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (20 minutter siden):

Vi har ikke elbil. 

Nei, vi har aldri hatt ekstremt forbruk. Type 22 grader i huset 24/7 (dag og natt). Men, dusjet omtrent hver dag for ett år tilbake, maks 4-5 min. 

Nå er det stor forskjell på gammel liten bolig og nyere bolig. Det er bare å se hvordan man beregner oppvarmingsbehov i gamle vs nye hus. 

Det har vært store uflaks siste år, som har påvirket økonomien kraftig. Utgifter for flere 100.000 man på ingen måte kunne forutse. Da er buffer endret. 

Det er det uforutsigbare vi og mange er forberedt på. Å ha betalingsevne om det brått blir ekstreme priser. 

Å leve time etter time som jeg kaller det, er like stor greie for flere av mine kollegaer. Da mener jeg ikke at kjøleskapet er tomt og ikke mat på bordet, men at man holder utgifter nede med å hele tiden se når det er mest økonomisk å bruke strøm. 

Dette gjelder jo de som har lavere inntekt og bolig av eldre standard.

Tråden hvordan andre som står i dette opplever hverdagen nå. Det å tenke på når på døgnet hver eneste watt brukes mest økonomisk. 

Poenget mitt var kanskje heller om du overestimerer strømprisen etter strømstøtte.

Med et månedlig forbruk på ~400 kWh (som for meg høres ekstremt lavt ut) kan ikke regningen ha vært stor?

Hva var er typisk forbruk og en typisk strømregning på før du satte ned temperaturen inne og kuttet ned på antall dusjer?

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (1 time siden):

Poenget mitt var kanskje heller om du overestimerer strømprisen etter strømstøtte.

Med et månedlig forbruk på ~400 kWh (som for meg høres ekstremt lavt ut) kan ikke regningen ha vært stor?

Hva var er typisk forbruk og en typisk strømregning på før du satte ned temperaturen inne og kuttet ned på antall dusjer?

Har gått over til spotpris nå, hadde noe som het Fortum Trygg, som ikke var lurt. Grunnet høy pris. Man fikk varsel om strømprisen hver 14. dag. Som da statisk satt for to uker fram i tid. 

September har vært mild. 600 kwt i 2021 og 400 kwt i 2022 (avrundet). 

Januar er full vinter 2000 kwt i 2021. Så 1250 kwt i Januar 2022 😊

Huset er trekkfullt...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...