Gå til innhold

Er små og lette kjøretøy trafikkfarlige?


Theo343

Anbefalte innlegg

Theo343 (takk for meg) skrev (På 7.10.2022 den 16.33):

Forøvrig en litt morsom og lovende by-elbil som vil passe Vedums nye skattepolitikk. Skal vi foreslå at han kjøper en slik?
image.png.ee2af465fb50b308b6edc904d4c47ca0.png

Det bør jo være obligatorisk for alle i MDG å ikke eie noe annet enn denne. "Ecofriendly as f****"

Splittet ut i fra Elbil tråden.
-Moderator

Er jo åpenbart at denne bilen ikke dekker  behovet for alle. Men heldigvis er det nok av elbiler å velge for folk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ergo blir påstanden din i andre del, feil. Både blir faren for å havne i ulykke større, og det som kan skje da, er farligere.

Det er noe jeg ikke tror på før jeg får se statistikk og forskning på det. Jeg mener faren med lav fart er sterkt overdrevet. Jeg har kjørt moped i årevis og folk er stort sett tålmodig. Og det blir ikke så veldig høy fart i forbikjøringer når mopedene går så seint som de gjør.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Og jeg tror du tar feil på de som vurderer en Twizy. De fleste vurderer mc eller moped, men foretrekker den ekstra sikkerheten i Twizy, samt at de slipper å ta moped eller mc-lappen om de ikke har det fra før.

Det kan være, men det er ikke tilfelle for det fåtallet jeg har snakket med(og meg selv også som har vurdert twizy). Samtlige bruker det som en ekstra pendlebil og ingen har noe annet enn bilsertifikat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Den blir nok ikke det vanligste synet rundtom på norske veier nei. Men jeg hadde mye heller kjørt rundt i den enn en av de små blikkboksene, ingen med respekt for seg selv vil vel ses i en slik.

Tja, det kommer vel an på øynene som ser. Jeg har kjørt mye amcar i jobbsammenheng, men med unntak av noen Tesla og noen førkrigsbiler har det aldri vært uten å bli flau. Hummer er verstingen, og en bil jeg helst ikke vil bli sett død i. En Microlino eller Twizy har jeg derimot ingen problemer med. Tvert imot. De aller fleste av de beste bilene jeg har kjørt har veid under 950kg, mens jeg har aldri kjørt en amerikansk SUV som ikke har vært søppel.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 11.10.2022 den 16.01):

Det er likevel slik at i 50 sone på gjennomgående veier ligger de fleste rundt 50. Da er det uheldig at mopeder i 45  forbikjøres med liten fartsforskjell, slik at forbikjøringen tar lang tid. Det kan derfor være gode grunner for å heve fartsgrensen for moped litt.

Helt enig med deg. En moped burde vært sperret på 60 km/t. For trafikksikkerhetens skyld.

Men det er ikke Norge som bestemmer dette. Det er EU, og der har vi ingen medbestemmelsesrett.

J-Å skrev (På 11.10.2022 den 16.01):

Samtidig viser statistikken at lett motorsykkel har høye ulykkestall, så de burde gjerne fartsbegrenses, eller aldersgrensen settes til det samme som for bil - noe som ville holdt antallet nede.  Jeg tror førerkort for bil for 16 åringer, med strenge begrensninger, ville gitt færre alvorlige ulykker i den aldersklassen totalt sett. 

Lett-motorsykler har skummelt høye ulykkestall ja. 16-åringer (spesielt gutter) har svært dårlig risiko-forståelse, og det virker som om de har glemt ALL opplæring straks lappen er i boks.

Jeg holdt selv på å kollidere med en 16-åring med fersk A1-sertifikat. Dette var på en liten lokalvei med 50-grense og høyre-regel. Han hadde vikeplikt for meg (jeg kom inn fra høyre i et kryss), men han enset meg ikke i hele tatt. Kanskje ikke så rart for farten hans var nok mellom 80 og 100 km/t. Jeg rakk såvidt å bråbremse.

Dessverre så tror jeg at 16-åringer ikke bør ferdes i trafikken med noe raskere/større enn moped. De er en fare for seg selv og alle andre. Og da tenker jeg også på hvordan jeg selv var på den alderen. Et under at det gikk bra... Ikke takket være meg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (På 11.10.2022 den 16.07):

Motoriserte kjøretøy som ikke klarer å holde fartsgrensa er med på å skape farlige situasjoner i trafikken. Mopeder er en ting som burde vært fjernet fra trafikken for mange år siden. 

Eller de bør få kjøre i 60 km/t for å holde bedre følge med trafikken. Men dette bestemmer ikke Norge. Det er EU-direktiv som gjelder.

Lenke til kommentar

En brannfakkel i debatten:
Hva er sikkert og hva er farlig? Og for hvem?

Mange mener at syklister er livsfarlige i trafikken. For hvem? Hvor mange bilister blir hvert år drept av livsfarlige syklister? Fasit: ingen.
Syklister er farligst for dem selv. De aller fleste sykkelulykker er singelulykker: syklistene kjører seg av, velter, kjører på kantsteiner, mister balansen osv..

Sånn sett, er småbiler som Microlino trafikkfarlige? Neppe, de utgjør liten fare for andre enn de som bruker de, og da kun hvis de har som vane å krasje inn i større biler. Hva med med digre SUV-er? De ER faktisk trafikkfarlige, fordi de kan påføre andre trafikkanter betydelige skader ved kollisjoner.

Men trådstarter brukte kanskje feil begrep og mente å spørre om en Microlino kan anses som trafikksikker?
Igjen må man spørre seg hva er trafikksikkert? Er det trafikksikkert å kollidere? Eller er det mest trafikksikkert å unngå kollisjoner? Microlino har en toppfart på 90 km/t, så selv om den faktisk ikke blir godkjent som "bil" verken i EU eller Norge, men i samme klasse som Buddy, altså som en firehjuls motorsykkel, så kan den brukes overalt, også på motorveier.

Hvis Microlino oppleves som ustabil i 90 km/t, så kan man definere den som mindre trafikksikker enn kjøretøy som oppleves som mer stabile. Men kan man si at den den dermed er trafikkfarlig? Ja, hvis ustabiliteten gjør at det lett skjer kollisjoner som følge av ustabiliteten. Men hvis den tvert i mot oppleves som veldig stabil, selv i 90 km/t, er den da trafikkfarlig? Nei, da er den ikke trafikkfarlig.

Men trafikksikker? For fører og passasjer i Microlino er det beste å unngå å kollidere, å svinge utenom er sikrere for dem enn å kollidere. Sånn sett må ethvert kjøretøy som er så lite og lett slik at det kan svinges utenom i stedet for å kollidere kunne regnes som mer trafikksikkert enn større kjøretøy som kun øker sikkerheten for de inne i kjøretøyet hvis kjøretøyet kolliderer.

Jeg vet at trafikksikkerhet i dag betyr kjøretøy som er trygge å kollidere i, men egentlig burde kjøretøy som er konstruert for å unngå å krasje regnes som mer trafikksikre. For målet er ikke å krasje mest mulig, målet er å krasje minst mulig. Det er DET trafikksikkerhet burde handle om. Og i en sånn virkelighetsforståelse vil jeg si at Microlino er både mer trafikksikker og mindre trafikkfarlig enn de fleste andre kjøretøy på norske veier.

Brannfakkel slutt. 🤓

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (8 timer siden):

 

Mange mener at syklister er livsfarlige i trafikken. For hvem? Hvor mange bilister blir hvert år drept av livsfarlige syklister? Fasit: ingen.
Syklister er farligst for dem selv. De aller fleste sykkelulykker er singelulykker: syklistene kjører seg av, velter, kjører på kantsteiner, mister balansen osv..

 

Det er helt sikkert flere bilister som blir skadd, kanskje også innimellom drept når de prøver å UNNGÅ syklister. Så syklister trenger ikke bare å være farlig for seg selv.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 14.10.2022 den 11.56):

Jeg vet at trafikksikkerhet i dag betyr kjøretøy som er trygge å kollidere i, men egentlig burde kjøretøy som er konstruert for å unngå å krasje regnes som mer trafikksikre. For målet er ikke å krasje mest mulig, målet er å krasje minst mulig. Det er DET trafikksikkerhet burde handle om. Og i en sånn virkelighetsforståelse vil jeg si at Microlino er både mer trafikksikker og mindre trafikkfarlig enn de fleste andre kjøretøy på norske veier.

Jeg mener det er begge deler. Joda, vi har nullvisjon, men det er urealistisk å tenke at man bare aldri skal kræsje. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 16.10.2022 den 17.59):

Jeg mener det er begge deler. Joda, vi har nullvisjon, men det er urealistisk å tenke at man bare aldri skal kræsje. 

Dette med å unngå kollisjonar handlar veldig mykje om å skille ulike trafikkantar frå kvarandre. Slik at ein har f.eks. gangveg for gåande som då kan skillast frå bilane.
Noko av problemet er at vi ikkje er gode nok til å skille på ulike trafikkantar, så då får vi slike elsparkesyklar, mini-bilar og semitrailere på same vegen.
Ulykkesrisikoen ved å bruke slike mini-elbilar i f.eks. bysentrum kunne lett vært redusert i svært stor grad med å ha definerte vegar der ein ikkje får køyre med køyretøy over X kg eller med fart over X km/t.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Dette med å unngå kollisjonar handlar veldig mykje om å skille ulike trafikkantar frå kvarandre. Slik at ein har f.eks. gangveg for gåande som då kan skillast frå bilane.
Noko av problemet er at vi ikkje er gode nok til å skille på ulike trafikkantar, så då får vi slike elsparkesyklar, mini-bilar og semitrailere på same vegen.
Ulykkesrisikoen ved å bruke slike mini-elbilar i f.eks. bysentrum kunne lett vært redusert i svært stor grad med å ha definerte vegar der ein ikkje får køyre med køyretøy over X kg eller med fart over X km/t.

Ja, det kan kanskje være et godt poeng, jeg har bare ikke satt meg inn i det. Det høres dog ikke akkurat direkte lett eller billig ut... Uansett må jeg som velger hvilken bil jeg skal frakte meg selv og barna mine i velge ut i fra hva som er fakta i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...