Gå til innhold

Er små og lette kjøretøy trafikkfarlige?


Theo343

Anbefalte innlegg

Forøvrig en litt morsom og lovende by-elbil som vil passe Vedums nye skattepolitikk. Skal vi foreslå at han kjøper en slik?
image.png.ee2af465fb50b308b6edc904d4c47ca0.png

Det bør jo være obligatorisk for alle i MDG å ikke eie noe annet enn denne. "Ecofriendly as f****"

Splittet ut i fra Elbil tråden.
-Moderator

Endret av Uderzo
splittet ut fra en annen tråd.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (På 7.10.2022 den 16.33):

Forøvrig en litt morsom og lovende by-elbil som vil passe Vedums nye skattepolitikk. Skal vi foreslå at han kjøper en slik?

Livsfarlig lett. Kollisjon med omtrent hvilken som helst bil på offentlig vei med 30+ km/t kan bli en dødsulykke. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den nye vektavgifta favoriserer L7e-biler. Det samme med bompengefritaket og 16 års aldersgrense for disse. Det er å be om at spesielt ungdommer kjøper og kjører disse i trafikken 99% sammen med biler som veier fra det dobbelte og oppover. Spesielt ungdom burde kjøre tryggere biler. Det samme gjelder folk som kjører i bomringene i rushen. En liten kjedekollisjon i lav hastighet og Microlino, Tazzari eller Twitzy har blitt til trekkspill og føreren til kjøttfarse.

Det hadde vært mye bedre for trafikksikkerheten om disse fikk dobbel bompengesats og høyere vektavgift enn 1000 kg lette biler. 16-åringer burde heller få kjøre skikkelige biler mellom 1 og 2 tonn begrenset til 45-50 km/t og ikke på veier med over 60 km/t fartsgrense og uten henger. Vi har ingen å miste! L7e er en problematisk hindring mot nullvisjonen.

NCAP test for Tazzari, Ligier og Twitzy. Jeg tror ikke Microlino er testet hos NCAP ennå.
 

Endret av Uderzo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Simen1 Jepp jeg overlevde en påkjørsel fra siden midt (rett mot min dør) i Oslo sentrums smågater som passasjer som ung mann, kun pga. at jeg satt som passasjer i en volvo med en søyle ved døra som reddet meg. Uheldigvis var det før airbags kom i sidedørene så jeg var langt fra uskadet. Normalt sett var påkjørselen av en slik karakter at det kunne gått veldig dårlig. Volvoen stoppet i en lyktestolpe på andre siden av veien.

Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått i den bilen om jeg var passasjer der.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Livsfarlig lett. Kollisjon med omtrent hvilken som helst bil på offentlig vei med 30+ km/t kan bli en dødsulykke. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den nye vektavgifta favoriserer L7e-biler. Det samme med bompengefritaket og 16 års aldersgrense for disse. Det er å be om at spesielt ungdommer kjøper og kjører disse i trafikken 99% sammen med biler som veier fra det dobbelte og oppover. Spesielt ungdom burde kjøre tryggere biler. Det samme gjelder folk som kjører i bomringene i rushen. En liten kjedekollisjon i lav hastighet og Microlino, Tazzari eller Twitzy har blitt til trekkspill og føreren til kjøttfarse.

Det hadde vært mye bedre for trafikksikkerheten om disse fikk dobbel bompengesats og høyere vektavgift enn 1000 kg lette biler. 16-åringer burde heller få kjøre skikkelige biler mellom 1 og 2 tonn begrenset til 45-50 km/t og ikke på veier med over 60 km/t fartsgrense og uten henger. Vi har ingen å miste! L7e er en problematisk hindring mot nullvisjonen.

NCAP test for Tazzari, Ligier og Twitzy. Jeg tror ikke Microlino er testet hos NCAP ennå.

Nesten rart det er lov å selge denne type biler. En god grunn til å kjøpe diger suv er at de er betydelig tryggere.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Nesten rart det er lov å selge denne type biler. En god grunn til å kjøpe diger suv er at de er betydelig tryggere.

Det viktige er ikke at bilene veier mest mulig, men at de veier nogen lunde det samme. Vektavgiften kunne for eksempel favorisert biler mellom 1,5 og 2,0 tonn og hatt økende vektavgifter jo lengre unna dette intervallet bilene er. Den kunne også blitt omdøpt til noe som har med risiko ved kollisjoner å gjøre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 10/7/2022 at 6:01 PM, Simen1 said:

Livsfarlig lett. Kollisjon med omtrent hvilken som helst bil på offentlig vei med 30+ km/t kan bli en dødsulykke. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den nye vektavgifta favoriserer L7e-biler. Det samme med bompengefritaket og 16 års aldersgrense for disse. Det er å be om at spesielt ungdommer kjøper og kjører disse i trafikken 99% sammen med biler som veier fra det dobbelte og oppover. Spesielt ungdom burde kjøre tryggere biler. Det samme gjelder folk som kjører i bomringene i rushen. En liten kjedekollisjon i lav hastighet og Microlino, Tazzari eller Twitzy har blitt til trekkspill og føreren til kjøttfarse.

Det hadde vært mye bedre for trafikksikkerheten om disse fikk dobbel bompengesats og høyere vektavgift enn 1000 kg lette biler. 16-åringer burde heller få kjøre skikkelige biler mellom 1 og 2 tonn begrenset til 45-50 km/t og ikke på veier med over 60 km/t fartsgrense og uten henger. Vi har ingen å miste! L7e er en problematisk hindring mot nullvisjonen.

NCAP test for Tazzari, Ligier og Twitzy. Jeg tror ikke Microlino er testet hos NCAP ennå.

Husk at alternativet i distriktet for 16 åringer er

  • Moped
  • Eldre kjæreste med bil
  • Foreldre som kjører

For mine to jenter når de skal ut på veien, så foretrekker jeg at de sitter i en liten elbil som de kjører selv, eller at jeg eller kona kjører de. Jeg unner de friheten det gir å ha eget kjøretøy, men tohjuling er så sinnsykt farlig at jeg ser på alle andre alternativer.

Jeg håper at det kommer alternativer i klasse A1. Slik at vi får elbiler med 15kW motor som kan kjøres av 16 åringer. Regelverket pr nå er at man ikke kan ha 4 hjul på disse. 

Det finnes minst 1 typegodkjent bil med 2 hjul foran og 1 bak som kan kjøres av 16 åringer i norge med 15kW, men klarer ikke å finne den igjen nå når jeg googler.

EDIT

Her er en variant som har 1 hjul foran og 2 bak. Tenkte jeg skal få tak i noe sånt til mine når de blir 16

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116086864&fks=116086864

 

Her er en annen en, kunne tenkt meg å ha 2 hjul foran. Mye mer bremsekraft og mer stabil i svinger

https://www.emvauto.com/solo#features

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Husk at alternativet i distriktet for 16 åringer er

  • Moped
  • Eldre kjæreste med bil
  • Foreldre som kjører

For mine to jenter når de skal ut på veien, så foretrekker jeg at de sitter i en liten elbil som de kjører selv, eller at jeg eller kona kjører de. Jeg unner de friheten det gir å ha eget kjøretøy, men tohjuling er så sinnsykt farlig at jeg ser på alle andre alternativer.

Jeg håper at det kommer alternativer i klasse A1. Slik at vi får elbiler med 15kW motor som kan kjøres av 16 åringer. Regelverket pr nå er at man ikke kan ha 4 hjul på disse. 

Det finnes minst 1 typegodkjent bil med 2 hjul foran og 1 bak som kan kjøres av 16 åringer i norge med 15kW, men klarer ikke å finne den igjen nå når jeg googler.

EDIT

Her er en variant som har 1 hjul foran og 2 bak. Tenkte jeg skal få tak i noe sånt til mine når de blir 16

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116086864&fks=116086864

 

 

Svaret finnes i kjøretøyforskriften, og ved et enkelt googlesøk:

"Minstealderen er 16 år for tre- og firehjuls moped, og mopedbiler. Er disse mopeders egenvekt over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), kreves det sertifikat AM 147, eller mopedbil førerkort. Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil."

https://mopedbilnorge.no/forside/lover-og-regler-forerkort-mopedbil/

De må altså ta lappen for AM147 for å kunne kjøre mopedbil dersom vekten er over 150 kg. Da kan de f.eks. kjøre Renault Twizy, om den registreres som moped.

Alternativt, ta lappen til lettMC. Da kan de og kjøre enda bedre alternativer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Svaret finnes i kjøretøyforskriften, og ved et enkelt googlesøk:

"Minstealderen er 16 år for tre- og firehjuls moped, og mopedbiler. Er disse mopeders egenvekt over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), kreves det sertifikat AM 147, eller mopedbil førerkort. Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil."

https://mopedbilnorge.no/forside/lover-og-regler-forerkort-mopedbil/

De må altså ta lappen for AM147 for å kunne kjøre mopedbil dersom vekten er over 150 kg. Da kan de f.eks. kjøre Renault Twizy, om den registreres som moped.

Alternativt, ta lappen til lettMC. Da kan de og kjøre enda bedre alternativer.

Jeg oppdaterte posten min nå.

Mopedbil er uaktuelt, man trenger å kunne forflytte seg raskere enn 45 km/t. 


Med A1 lappen og et l5e kjøretøy med 3 hjul. Så kan man kjøre i 120 km/t, og det er ikke noe vektbegrensning på kjøretøyet. Kun kW begrensning. 15kW motor er mer enn nok.

Det optimale hadde vært en Renault Twizy, men det er ikke lov med 4 hjul for 16 åringer, de har ikke lov til å ha mer enn 3.

EDIT:
Her er en sånn jeg tenkte å få tak i. (Men jeg har god tid, det er 8 år til 1. datter skal ut på veien alene)
https://www.drivingyourdream.com/store/p181/Ecar333.html

http://www.ecar333.be/technic/index/fr

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg oppdaterte posten min nå.

Mopedbil er uaktuelt, man trenger å kunne forflytte seg raskere enn 45 km/t. 


Med A1 lappen og et l5e kjøretøy med 3 hjul. Så kan man kjøre i 120 km/t, og det er ikke noe vektbegrensning på kjøretøyet. Kun kW begrensning. 15kW motor er mer enn nok.

Det optimale hadde vært en Renault Twizy, men det er ikke lov med 4 hjul for 16 åringer, de har ikke lov til å ha mer enn 3.

EDIT:
Her er en sånn jeg tenkte å få tak i. (Men jeg har god tid, det er 8 år til 1. datter skal ut på veien alene)
https://www.drivingyourdream.com/store/p181/Ecar333.html

http://www.ecar333.be/technic/index/fr

Ja, her er du rett og slett i en skvis, og må velge mellom å få lappen for mopedbil og derved redusert hastighet, eller 3hjuls lett-MC som 16-åring.

Eller så må de vente til de er 18 og kan ta A2. Jeg ville nok sørget for A1, da får de vel A2 automatisk når de fyller 18, og så få en slik lettMCBIL nedregistrert og plumbert til mopedbil og maks 45 km/t, og så få fjernet plomberingen og oppgradert til A1 LettMC.

Lenke til kommentar
On 10/8/2022 at 12:03 PM, Simen1 said:

Det viktige er ikke at bilene veier mest mulig, men at de veier nogen lunde det samme. Vektavgiften kunne for eksempel favorisert biler mellom 1,5 og 2,0 tonn og hatt økende vektavgifter jo lengre unna dette intervallet bilene er. Den kunne også blitt omdøpt til noe som har med risiko ved kollisjoner å gjøre.

Vektavgiften for fossilbiler straffer jo ganske hardt tunge biler, bortsett fra Vedum-trucker og lignende da. Jeg ser egenlig ikke noe galt i å innføre noe lignende for elbiler, over 2 tonn.  Å straffe lette biler er en interessant tanke, men litt vanskelig å gjennomføre tror jeg. De som kjører lette biler tar jo først og fremst en risiko selv, mens tunge biler er trygge for de som er inni, og farlige for de som er utenfor.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Ja, her er du rett og slett i en skvis, og må velge mellom å få lappen for mopedbil og derved redusert hastighet, eller 3hjuls lett-MC som 16-åring.

Eller så må de vente til de er 18 og kan ta A2. Jeg ville nok sørget for A1, da får de vel A2 automatisk når de fyller 18, og så få en slik lettMCBIL nedregistrert og plumbert til mopedbil og maks 45 km/t, og så få fjernet plomberingen og oppgradert til A1 LettMC.

Jeg tipper vel egentlig at de kommer til å tette dette hullet, men pr idag, så kan man som 16 åring med A1 lappen, kjøre en bil som dette med 3 passasjerer på motorvei

 

l_2013706618.jpg.b3c06e6d89614d911fc98819f3f250cb.jpg

 

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
27 minutes ago, bzzlink said:

Jeg tipper vel egentlig at de kommer til å tette dette hullet, men pr idag, så kan man som 16 åring med A1 lappen, kjøre en bil som dette med 3 passasjerer på motorvei

Er det egenlig noe bedre at de kjører tohjuls lett motorsykkel med én passasjer på motorvei? Sidevogn er også tillatt, men er vel ganske uvanlig.

Reglene for 3-hjulinger virker forresten litt uklare:

Quote

Du må være minst 16 år for å ta førerkort for klasse A1.

Du kan kjøre motorsykkel med tre hjul hvis den har en effekt på maks 15 kW.

Hvis mopeden har tre eller fire hjul og en egenvekt over 150 kg, må du være fylt 18 år.

 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Magefølelsen min sier at det er verre å kjøre en Twizy i 120 km/t enn tohjuling i maks 45 km/t?

Det kommer helt an på veien og medtrafikantene. Moped i travle gater med 60 km/t, kan utgjøre en langt større risiko enn å kunne følge trafikken på motorveien.

Skadeomfanget er riktignok større ved utforkjøring om man er i 120 km/t enn ved 45 km/t, men sannsynligheten for å havne i en ulykke fordi man blir pressa av både bilister, busser og vogntog er langt større. Og i møte med så store kjøretøy, er fort dødeligheten deretter og. 

Jeg hadde heller sendt ungene ut med en Twizy som kan gjøre 120 km/t om de har opplæringen, enn med en moped der man må kreve sin plass på veien, og der noen medtrafikanter ikke har verken øynene eller forstanden med seg overfor disse på slike saktegående kjøretøy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde heller sendt ungene ut med en Twizy som kan gjøre 120 km/t om de har opplæringen, enn med en moped der man må kreve sin plass på veien, og der noen medtrafikanter ikke har verken øynene eller forstanden med seg overfor disse på slike saktegående kjøretøy.

Jeg vet at jeg aldri hadde sendt meg selv som 16-åring med en Twizy som gikk 120 km/t hvertfall. Skulle gjerne sett noe statistikk/forskning, for det blir jo fort gjetting dette. Jeg tror at det å "følge trafikken" er overvurdert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Husk at alternativet i distriktet for 16 åringer er

Jeg snakket ikke om hvordan lovverket er nå, men hvordan det burde endres. I det perspektivet så bør L7e-bilene byttes ut med tryggere alternativer for 16-17-åringene. F.eks vanlig bil med plombert hastighetsbegrensning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...