Gå til innhold

Er små og lette kjøretøy trafikkfarlige?


Theo343

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Dessuten kommer utgifter til førerkort på toppen, mens mopedførerbeviset fort kan skaffes gjennom valgfag på ungdomsskolen. Og om du ikke får det gjennom skolen, så snakker man rundt 6 K, mens lett MC havner rundt 15 K. Tung MC (18-årsgrense) havner fort rundt 20-25 K, og billappen rundt 30 K. Og hva man tar, kommer altså i tillegg til ev. kjøretøy og drift+vedlikehold på disse. Og kun mopedbiler og biler vil være egnet om vinteren de fleste steder i landet.

Her prater du deg bort fra trafikksikkerhet, som er hele poenget med tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (26 minutter siden):

Godt poeng, på elbiler er det nok mye enklere å ha en slik sperre. Litt usikker på forbrenningsmotorer, altså å plombere 100hk ish til å maks kjøre i 45km/t. 

Det er svært enkelt gjennomførbart og har vært gjennomført på fossile mopeder i hvert siden 80-tallet. En enkel magnetventil på drivstoffslangen lukkes når speedometeret passerer 45 km/t. Elektriske kjøretøy kan fikse dette ennå enklere via programvare. Bilene kan til og med kobles til hvem som kjører de, sånn at mor kan kjøre i 80 når hun vil det med sin nøkkel, samtidig som datter begrenses til 45 når hun sitter bak rattet og har brukt sin egen nøkkel.

Baranladion skrev (26 minutter siden):

Et argument som kan tale i mot, er at selve kjøretøyet disse ungdommene skal kjøre vil ha plass til flere samt at de veier veldig mye mer og den skaden det kan utgjøre i kombinasjon med mindre trafikkopplæring og erfaring. 

Noen mopedbiler har allerede plass til sjåfør og 3 passasjerer. Førerkortet for 16 åringer kan godt begrense både lovlig hastighet til 45, maks antall passasjerer til 3 (også når det finnes flere seter). De bør også begrenses fra å kjøre med henger (også når bilen har hengerfeste). Hvis man er bekymret for at totalvekta kan være opp mot 3,5 tonn så bør man også starte i rett ende med å begrense 16-åringenes rett til å kjøre med traktor på inntil 25 tonn på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

En e-Up har større krav enn en mopedbil, og vil klare seg bedre mot en annen e-up, enn en mopedbil vil klare seg mot en annen mopedbil. Men mot en trailer, så anser jeg begge deler som svært utsatt for å bli en dødsulykke av, dog ikke for trailersjåføren. Du antyder jo selv hva som er sannsynligheten ved å henvise til hvordan krefter og motkrefter virker. Fart og masse vinner hver gang...

..>

Simen1 skrev (16 minutter siden):

Mopedbiler på 300 kg som ender i møteulykke har nok rundt 99% sannsynlighet for at kjøretøyet det treffer, veier mer enn 4 ganger mer.

En normal personbil på 1500 kg som ender i møteulykke har nok under 10% sannsynlighet for at kjøretøyet det treffer, veier mer enn 4 ganger mer.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Dessuten kommer utgifter til førerkort på toppen, mens mopedførerbeviset fort kan skaffes gjennom valgfag på ungdomsskolen. Og om du ikke får det gjennom skolen, så snakker man rundt 6 K, mens lett MC havner rundt 15 K. Tung MC (18-årsgrense) havner fort rundt 20-25 K, og billappen rundt 30 K. Og hva man tar, kommer altså i tillegg til ev. kjøretøy og drift+vedlikehold på disse. Og kun mopedbiler og biler vil være egnet om vinteren de fleste steder i landet.

Her prater du deg bort fra trafikksikkerhet, som er hele poenget med tråden.

Nei, ikke helt enig i det. Økonomi er en svært stor faktor i avgjørelsen om hvordan man skal komme seg rundt. Altså til og fra skule/utdanningssted som fort kan ligge flere mil unna bostedet, butikken, treningsfeltet/gymhallen/fritidsklubben der man holder på etter skoletid, eller der man treffer vennene sine.

Er allerede et stortr klasseskille mellom de som har foreldre som har god råd, og kanskje kan ansette egne unger eller unger til nær slekt og egne venner, og de som ikke har slike muligheter. Det ville blitt enda større forskjeller om man så skal kreve at de bruker 20-30 K på lappen og så 150 K og oppover på hastighetsredusert bil.

Som sagt, alt er en avveining, der man av og til må tillate løsninger som ikke alltid er de aller beste bare sett ut fra trafikksikkerhetsperspektivet. I så tilfelle ville jo et totalforbud være "best". Er de ikke langs veiene, men blir henvist til å holde seg i eget hjem, får man ikke slike ulykker langs veiene. Men hvilket samfunn har man da? Ikke et jeg ville levd i, om jeg hadde valget.

Og det kommer fra en som aldri hadde råd til moped som liten, og både lappen og bil har jeg tjent opp til selv gjennom jobbing i ungdomsalderen. Og jeg hadde sykkelen, spark om vinteren eller føttene som alternativ, der noen av vennene mine hadde moped. Mopedbiler eksisterte ikke da.

Lenke til kommentar

SSB: Det er registrert ca 2,9 millioner personbiler på norske veier.

NRK: Det er ca 2400 mopedbiler i Norge, eller litt under 1 av 1000.

Årlig dør ca 100 mennesker i trafikken. Hadde risikoen vært den samme for personbiler og mopedbiler kan vi forvente at ca 1 av 1000 dødsfall skjer i mopedbil, eller i snitt 1 dødsfall per 10 år. I første halvår 2023 omkom 51 mennesker i trafikken, derav 2 i mopedbil. Det kan selvsagt være anekdotiske tilfeldigheter, men i så fall har "kvota" for de neste 20 årene blitt brukt opp. Jeg tror dette vil vise seg å ikke være anekdotisk eller uheldige tilfeldigheter over tid. Mopedbiler er åpenbart livsfarlige for de inni. Ikke bare fordi det skjedde en dødsulykke i Steinkjer 13. juli, men av åpenbare grunner som fysikk, menneskets tålegrense for g-krefter, og vektreduksjoner som har gått ut over passiv sikkerhet. Ulykken var sånn sett ventet. Hvor mange må dø før man tar forhåndsvarslene på alvor?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og beste virkemiddel mot trafikkulykker, er bedre veier. Men likevel velger dagens regjering å stoppe/utsette utbygginger på endel av de mest utsatte strekningene, samt jobber for å redusere kravene til veiene, så de ikke blir så trafikksikker som de var planlagt for. Og flere veier under planlegging, utsettes nå på ubestemt tid.

Fremfor å bremse utbyggingen og vedlikeholdet som allerede er langt på etterskudd, som AP som regel gjør når de får makt, burde man heller gitt mer gass og satset enda mer på vei. Høyre og FrP fikk gjennom større satsing på veiene for å prøve og ta inn etterslepet, men AP/SP-regjeringen har (igjen) satt på håndbrekket og prøver å snu rundt. Selv store deler av E6, har en standard som egentlig er under par for hva europaveier skal ha.

Jeg mener derfor at du ser problemet fra feil vinkel, @Simen1. Fremfor å forby disse, kan man heller kreve innskjerping av kravene (f.eks. krav til kollisjonsbur, som ikke bør koste alt for mye). Og dette i tillegg til å sørge for at veiene utbedres, slik at færre ulykker skjer i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Det er svært enkelt gjennomførbart og har vært gjennomført på fossile mopeder i hvert siden 80-tallet. En enkel magnetventil på drivstoffslangen lukkes når speedometeret passerer 45 km/t. Elektriske kjøretøy kan fikse dette ennå enklere via programvare. Bilene kan til og med kobles til hvem som kjører de, sånn at mor kan kjøre i 80 når hun vil det med sin nøkkel, samtidig som datter begrenses til 45 når hun sitter bak rattet og har brukt sin egen nøkkel.

Ja, men det er kanskje (jeg vet ikke altså) forskjell på å strupe en moped på 50kubikk bittelitt, kontra en på 1200 kubikk ekstremt mye (?) Men samme det, elbiler er jo tingen fremover uansett. 

 

Simen1 skrev (48 minutter siden):

Noen mopedbiler har allerede plass til sjåfør og 3 passasjerer. Førerkortet for 16 åringer kan godt begrense både lovlig hastighet til 45, maks antall passasjerer til 3 (også når det finnes flere seter). De bør også begrenses fra å kjøre med henger (også når bilen har hengerfeste). Hvis man er bekymret for at totalvekta kan være opp mot 3,5 tonn så bør man også starte i rett ende med å begrense 16-åringenes rett til å kjøre med traktor på inntil 25 tonn på offentlig vei.

Er ikke førerkortet deres begrenset til maks en passasjer? 

https://mopedbilnorge.no/forside/lover-og-regler-forerkort-mopedbil/

"Antall seter er begrenset til maks 2"

Men du har egentlig overbevist meg, jeg er enig i at det beste hadde vært vanlige biler med begrensninger mtp trafikksikkerheten. Jeg tror dog det blir vanskelig å gjennomføre rent praktisk, fordi en ny vanlig bil med alle sine funksjoner osv er endel dyrere. Foreldre tenker nok a) mopedbil er tryggere enn moped, men også b) jeg kan ikke kjøpe bil til 350.000 til 16 åringen. 

En ny mopedbil koster i overkant av 200.000, hvilket jeg syns er helt absurd, og uforståelig at folk kjøper, når de vet hvor lite trafikksikre de er. Man blir bittelitt tryggere, men det koster da 10-gangen-. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

En ny mopedbil koster i overkant av 200.000, hvilket jeg syns er helt absurd, og uforståelig at folk kjøper, når de vet hvor lite trafikksikre de er. Man blir bittelitt tryggere, men det koster da 10-gangen-. 

Kjapt søk gir meg denne elektriske saken til ca 150 K, som fremdeles er en heftig pris. 

https://mopedbilnorge.no/forside/nye-mopedbiler/ligier-myli-g-ood/

2 seter, antatt 63 km rekkevidde.

https://mopedbilnorge.no/forside/nye-mopedbiler/ligier-myli-i-deal/

4 kWh 150 K
8 kWh 175 K

2 seter, elektrisk, 63 eller 123 km rekkevidde

Ser heller ingen med 4 seter, du har rett i at kravene er maks 2 seter.

Ice-utgaver finner man brukt på finn.no til lavere priser. Billigste til 25 591,-

Billigste elektriske fra 59 900,-.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Kjapt søk gir meg denne elektriske saken til ca 150 K, som fremdeles er en heftig pris. 

https://mopedbilnorge.no/forside/nye-mopedbiler/ligier-myli-g-ood/

2 seter, antatt 63 km rekkevidde.

https://mopedbilnorge.no/forside/nye-mopedbiler/ligier-myli-i-deal/

4 kWh 150 K
8 kWh 175 K

2 seter, elektrisk, 63 eller 123 km rekkevidde

Ser heller ingen med 4 seter, du har rett i at kravene er maks 2 seter.

Ice-utgaver finner man brukt på finn.no til lavere priser. Billigste til 25 591,-

Billigste elektriske fra 59 900,-.

Nye ligger fra mellom 150k og 220k, det er ihvertfall ikke billige saker. De billigste nye elbilene på finn er på 213-270.000. 

Jeg ville heller hatt ungen min kjørende rundt i en Nissan leaf i 45, kontra en liten mopedbil, men jeg hadde aldri i verden brukt mer enn 30k på kjøretøy til en 16 åring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Nye ligger fra mellom 150k og 220k, det er ihvertfall ikke billige saker. De billigste nye elbilene på finn er på 213-270.000. 

Jeg ville heller hatt ungen min kjørende rundt i en Nissan leaf i 45, kontra en liten mopedbil, men jeg hadde aldri i verden brukt mer enn 30k på kjøretøy til en 16 åring. 

Hvilket egentlig understreker poenget mitt, om at økonomi spiller inn.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Hvilket egentlig understreker poenget mitt, om at økonomi spiller inn.

Joda, men det finnes folk som blar opp godt over 200k for en mopedbil også... Hvis man da heller kunne kjøpt en trygg bil til omtrent det samme, så hadde nok mange gjort det. denne bilen kan da i tillegg brukes når barnet fyller 18 og kan kjøre førekort klasse B

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Og beste virkemiddel mot trafikkulykker, er bedre veier. Men likevel velger dagens regjering å stoppe/utsette utbygginger på endel av de mest utsatte strekningene, samt jobber for å redusere kravene til veiene, så de ikke blir så trafikksikker som de var planlagt for. Og flere veier under planlegging, utsettes nå på ubestemt tid.

Fremfor å bremse utbyggingen og vedlikeholdet som allerede er langt på etterskudd, som AP som regel gjør når de får makt, burde man heller gitt mer gass og satset enda mer på vei. Høyre og FrP fikk gjennom større satsing på veiene for å prøve og ta inn etterslepet, men AP/SP-regjeringen har (igjen) satt på håndbrekket og prøver å snu rundt. Selv store deler av E6, har en standard som egentlig er under par for hva europaveier skal ha.

Jeg mener derfor at du ser problemet fra feil vinkel, @Simen1.

Dette er et avsporingsforsøk. Vegrer du deg for å prate mer om trådens tema?

Snowleopard skrev (1 time siden):

Fremfor å forby disse, kan man heller kreve innskjerping av kravene (f.eks. krav til kollisjonsbur, som ikke bør koste alt for mye). Og dette i tillegg til å sørge for at veiene utbedres, slik at færre ulykker skjer i utgangspunktet.

En sånn innskjerping er bare en glidning bort fra mopedbiler og mot skikkelige biler, som har både kollisjonsbur, støtabsorberende sone foran buret, kollisjonsputer mellom folk og buret, osv osv. Vi er på gli. La det gli litt til kravene er oppe på nivå med det normale biler må gjennom. Så legger vi på toppen tiltak for å kompensere for ulempene lavere vekt enn personbiler gir.

Nettopp det med vektforskjellen er så graverende at myndighetene heller bør sette en minste grense for vekt på kjøretøy på offentlig vei. Hadde man forbydd registrering av nybiler med lavere egenvekt enn 1 tonn så hadde det sikkert blitt et forbud mot noen ytterst få bilmodeller. Målet må være å øke trafikksikkerheten. Denne gangen ved å sørge for færre dødsfelle-biler på veiene. Alternativt kan man droppe et brått og hardt forbud og heller gå for en avgiftsmodell som minker bruken av farlig lette biler.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Men du har egentlig overbevist meg, jeg er enig i at det beste hadde vært vanlige biler med begrensninger mtp trafikksikkerheten. Jeg tror dog det blir vanskelig å gjennomføre rent praktisk, fordi en ny vanlig bil med alle sine funksjoner osv er endel dyrere. Foreldre tenker nok a) mopedbil er tryggere enn moped, men også b) jeg kan ikke kjøpe bil til 350.000 til 16 åringen. 

Jeg er forelder og tenker ikke sånn som du beskriver i hverken a eller b. Jeg vil heller hoppe over hele moped-stadiet siden det ikke finnes trygge nok kjøretøy som 16-åringer kan kjøre. Litt kjipt med tanke på mobilitet og frihet, men jeg mener risikoen ikke er verdt det. Da får de heller øvelsekjøre til bil fra de har tatt det trafikkale grunnkurset. Såpass med tid skal jeg nå klare å ofre de.

Hvis staten skulle velge å åpne for trygge biler, plombert til f.eks 45 km/t så åpner også jeg for den muligheten. Jeg håper virkelig ikke at noen som har skjønt hvor farlige mopeder og mopedbiler er, vil utsette sine barn for den risikoen. Staten bør helt klart på banen for å løse denne floka. Vanlige bruktbiler bør enkelt kunne utstyres med plombering for en rimelig penge, evt subsidiert så man bare betaler egenandel. Så får det med bruken av antall seter, voksen-nøkkel vs 16-åringnøkkel og hengerfeste bli en tillitsak som UP får kontrollere fra tid til annen. Ser ikke behov for å gjøre det teknisk umulig å omgå disse tingene, men brudd bør selvsagt få konsekvenser som forebygger omgåelser.

Baranladion skrev (1 time siden):

En ny mopedbil koster i overkant av 200.000, hvilket jeg syns er helt absurd, og uforståelig at folk kjøper, når de vet hvor lite trafikksikre de er. Man blir bittelitt tryggere, men det koster da 10-gangen-. 

Jeg tror ikke det blir tryggere i det hele tatt. Selv sammenlignet med moped, fordi moped er noe man vegrer seg mer mot i dårlig vær. Dvs. mopedbilen blir nok mer brukt og da går den lille vinninga opp i spinninga. I tillegg er det nok en adferdsforskjell som følge av den falske følelsen for at mopedbil er tryggere enn moped. Kjører man moped så er man instinktivt mer klar over hvor utsatt man er og da tar man flere forholdsregler i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Dette er et avsporingsforsøk. Vegrer du deg for å prate mer om trådens tema?

En sånn innskjerping er bare en glidning bort fra mopedbiler og mot skikkelige biler, som har både kollisjonsbur, støtabsorberende sone foran buret, kollisjonsputer mellom folk og buret, osv osv. Vi er på gli. La det gli litt til kravene er oppe på nivå med det normale biler må gjennom. Så legger vi på toppen tiltak for å kompensere for ulempene lavere vekt enn personbiler gir.

Nettopp det med vektforskjellen er så graverende at myndighetene heller bør sette en minste grense for vekt på kjøretøy på offentlig vei. Hadde man forbydd registrering av nybiler med lavere egenvekt enn 1 tonn så hadde det sikkert blitt et forbud mot noen ytterst få bilmodeller. Målet må være å øke trafikksikkerheten. Denne gangen ved å sørge for færre dødsfelle-biler på veiene. Alternativt kan man droppe et brått og hardt forbud og heller gå for en avgiftsmodell som minker bruken av farlig lette biler.

Kjære Simen. Alt dette henger sammen. Man kan ikke bare forby alt man ikke liker. Man har langt flere hensyn man må ta. Bedre å jobbe med å forbedre sikkerheten på de områder man kan (veier og kjøretøy i klassen). Jeg forholder meg til å diskutere alle aspekter rundt dette, og ikke bare dine snevre begrensninger.

Det skal nok mye til for at Norge får lov å forby disse, som eneste landet i Europa. Og dette i mot frihandelsreglene vi har inngått avtale med EU om. Forbered deg dog på at det er langt mer sannsynlig at reglene i større grad samkjøres, og sær-regler vil måtte fjernes.

At du selv ikke ønsker at dine egne barn får kjøre slike kjøretøy, er selvsagt opp til deg og din ektefelle, men forbered deg på at dine barn kan ha et helt annet syn enn deg. Da risikerer du at de tar denne opplæringen med egne (konfirmasjons) penger, og kommer kanskje hjem med moped eller mopedbil de har kjøpt selv. Hva tenker du å gjøre da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Årlig dør ca 100 mennesker i trafikken. Hadde risikoen vært den samme for personbiler og mopedbiler kan vi forvente at ca 1 av 1000 dødsfall skjer i mopedbil, eller i snitt 1 dødsfall per 10 år. I første halvår 2023 omkom 51 mennesker i trafikken, derav 2 i mopedbil. Det kan selvsagt være anekdotiske tilfeldigheter, men i så fall har "kvota" for de neste 20 årene blitt brukt opp. Jeg tror dette vil vise seg å ikke være anekdotisk eller uheldige tilfeldigheter over tid.

Jeg vil bare legge til at i dødsulykka i Steinkjer har det ikke vært snakk om mistanke om ruskjøring, kjøring over lovlig hastighet, kjøring uten sikkerhetsbelte, mobilbruk eller dårlig vei, vær eller føre. De to dødsfallene skjedde heller ikke i møte med et tungt vogntog. Det skjedde i møte med en personbil i normal hastighet. Til tross for at mopedbilen formodentlig bare holdt ca 45 km/t døde BEGGE tenåringene som satt i mopedbilen. Hadde den bilen vært byttet ut med en Nissan leaf, VW e-Up eller golf i samme prisklasse (inkl. sertifikatet) så hadde sannsynligvis utfallet blitt et helt annet.

Som sagt, jeg lurer på hvor mange som må dø før dette eksperimentet avsluttes. Jeg håper konklusjonene fra ulykkesrapporten offentliggjøres og setter søkelys på mopedbil-politikken.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva som er dyrt og ikke dyrt er relativt etter at kronen ble den nye pesoen, 200 000 tilsvarer 100 000 kr for 10 år siden. Mest sannsynlig langt under også pga inflasjon, la oss si 70 000 for en mopedbil og medianinntekten var omtrent lik.

Kjører motorsykkel selv, skal jeg slutte å kjøre for at det er en promille sannsynlighet for at jeg får en møteulykke, hva med å slutte å gå ut når det er sol i samme slengen, kan jo risikerer å få hudkreft.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

At du selv ikke ønsker at dine egne barn får kjøre slike kjøretøy, er selvsagt opp til deg og din ektefelle, men forbered deg på at dine barn kan ha et helt annet syn enn deg. Da risikerer du at de tar denne opplæringen med egne (konfirmasjons) penger, og kommer kanskje hjem med moped eller mopedbil de har kjøpt selv. Hva tenker du å gjøre da?

Jeg har ikke hatt noen teknisk eller sikkerhetsmessig prat om dette med de, ei heller lagt noe vekt på min mening om de. Jeg liker å spørre mest mulig åpent og uten føringer. En dag jeg så en Ligier sa jeg "se på den, hadde ikke det vært kult .." så fikk jeg virkelig høre ei lekse fra baksetet. Det var da måte på hvor stygt kjøretøy de ville satt seg i. Jeg fikk strengt forbud mot å kaste bort mine penger på noe sånt. Godt gammel barnslig mobbestemning der jeg er glad sjåføren i mopedbilen ikke hadde radarhørsel over til vår kupé. Det var ennå mer utenkelig at de skulle svi av sine egne penger på en så stygg og kjip bil, bare for å bruke opp penger de heller kunne brukt på noe ordentlig rundt myndighetsalder. Nevnte jeg at dette var unisont fra baksetet - med hånlig latter og peking? Jeg har i ettertid spurt de etter tur, hver for seg, om ikke en sånn Paxter hadde vært praktisk i forhold til skolesekk, dårlig vær etc. men det var mildt sagt null stemning for det. Videre, hva om du fikk avisbudjobb eller pizzabud? De ville helst ikke bli sett i en sånn. De ville heller jobbet med å bake pizzaene, servere eller noe sånt.

Jeg tror ikke at jeg har influert de med kravstorhet, ettersom jeg selv kjører en rimelig gammel holk som jeg betalte 20k for. Men den 18 år gamle Honda CR-V-en ser i hvert fall ikke like stygg og utrygg ut som 18 år nyere mopedbiler gjør.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (Akkurat nå):

Kjører motorsykkel selv, skal jeg slutte å kjøre for at det er en promille sannsynlighet for at jeg får en møteulykke, hva med å slutte å gå ut når det er sol i samme slengen, kan jo risikerer å få hudkreft.

Motorsykkel er litt som alkohol eller tobakk. Dersom det hadde vært et splitter nytt fenomen, så hadde det aldri blitt tillatt nå av åpenbare grunner. Men nå har vi en lang historikk, tradisjon og miljø rundt alle disse fenomenene som gjør det veldig vanskelig å avskaffe fordi det vil møte stor folkelig motstand i miljøene som liker det. Politikere lever på velgernes nåde så det er grenser for hvor langt de kan strekke strikken, selv om de har faglige gode råd bak seg. Nå greide riktignok Dagfrinn Høybråten det "umulige" å innskrenke offentlig røyking, mot store protester, men jeg tror at både MC-forbud og alkoholforbud ligger mange tiår fram tid, om vi noen gang kommer dit.

Mopedbil er derimot et splitter nytt fenomen, med bare 2400 eksemplarer på veiene så langt. Det er mulig å kvele ved fødselen ganske enkelt fordi det ikke rammer så mange. Mopedbilene er også mulige å eksportere så folk får igjen en god slump av pengene sine. Det trengs egentlig ikke noe forbud som bryter med handelsavtaler med EU. Det er bare å innføre avgifter som reflekterer farenivået og hvor uønsket disse er i trafikkbildet, omtrent som våre særnorske avgifter på alkohol og tobakk, så ordner markedet resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noen teknisk eller sikkerhetsmessig prat om dette med de, ei heller lagt noe vekt på min mening om de. Jeg liker å spørre mest mulig åpent og uten føringer. En dag jeg så en Ligier sa jeg "se på den, hadde ikke det vært kult .." så fikk jeg virkelig høre ei lekse fra baksetet. Det var da måte på hvor stygt kjøretøy de ville satt seg i. Jeg fikk strengt forbud mot å kaste bort mine penger på noe sånt. Godt gammel barnslig mobbestemning der jeg er glad sjåføren i mopedbilen ikke hadde radarhørsel over til vår kupé. Det var ennå mer utenkelig at de skulle svi av sine egne penger på en så stygg og kjip bil, bare for å bruke opp penger de heller kunne brukt på noe ordentlig rundt myndighetsalder. Nevnte jeg at dette var unisont fra baksetet - med hånlig latter og peking? Jeg har i ettertid spurt de etter tur, hver for seg, om ikke en sånn Paxter hadde vært praktisk i forhold til skolesekk, dårlig vær etc. men det var mildt sagt null stemning for det. Videre, hva om du fikk avisbudjobb eller pizzabud? De ville helst ikke bli sett i en sånn. De ville heller jobbet med å bake pizzaene, servere eller noe sånt.

Jeg tror ikke at jeg har influert de med kravstorhet, ettersom jeg selv kjører en rimelig gammel holk som jeg betalte 20k for. Men den 18 år gamle Honda CR-V-en ser i hvert fall ikke like stygg og utrygg ut som 18 år nyere mopedbiler gjør.

Nå kommer dette selvsagt an på både alder, og hvor lett de selv mener de kommer seg rundt. Selv Tromsø er vel ganske grei å komme seg rundt i, om man bor på øya, på Kvaløysletta eller i Tromsdalen. Hadde dere bodd lengre ut, f.eks. nærmere Straumsbukta, Nordfjordbotn, Ramfjornes eller Tønsvik, hadde kanskje stemningen vært anderledes.

Selv bor jeg nå i Oslo, og også datteren min svarer i den samme retningen som dine, kanskje bortsett fra at hun kanskje ikke bryr seg med bil annet enn at jeg kjører henne litt rundt. Men vi bor nært trakikknutepunkt, så er alltids mulig å komme seg rundt om man trenger. Noen steder tar det noe mer tid å reise til/fra, men det har som sagt mløst seg ved at pappa kjører så lenge han ikke jobber eller sover ut etter nattevakt.

Som sagt, hvor lett det er å komme seg rundt har svært mye å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...