Gå til innhold

Be om 100 000 mer i lønn?


Gjest f6309...ee1

Anbefalte innlegg

Gjest f6309...ee1

Fått et jobbtilbud på. 482000, noe som er lavere enn jeg har i dag. 

Ønsker minst 60 000 mer i lønn, men helst ca 75000 mer for å være fornøyd. 

I dag tjener jeg ca 540 000. Er utdannet vernepleier og det er med tilleggene. Tjener noe mer hvis jeg jobber helligdager.. 

482000 er lønnen inkludert alle tillegg bortsett fra helligdagtillegg. Det er en kommersiell omsorgsbedrift. Det sier seg selv at jeg ikke kan si ja til det lønnen, men hva tror dere jeg skal be om for å sikre meg 550000 i lønn? 

Er det helt urealistisk å be om 100 000 mer? 

 

 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha takket ja til en tilsvarende jobb med lavere lønn, jeg ville bare ha sagt at jeg dessverre ikke kan gå ned i lønn, men er veldig interessert i stillingen hvis de kan tilby meg grunnlønn kr x.

Jeg kjenner ikke til vernepleier yrket godt nok til å si om det er urealistisk, men jeg ville ikke ha gått ned i lønn, men bedt i det minste om litt mer enn du har i dag.

Endret av Uderzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jobber du som vernepleier i dag? Høres rart ut at du skal gå ned i lønn ved å gå over til det private. 

Jeg tror nok helt ærlig jeg bare ville sagt: "Jeg vil gjerne jobbe hos dere, men jeg kan ikke tape penger på å begynne hos dere. Så jeg må nesten be om at dere går opp til 550 000 (eller det du vil ha) i tilbudet deres."

 

Men for å være ærlig, når det er så stor avstand mellom din forventning og hva de har tilbudt, tviler jeg egentlig litt på at dette er jobben for deg. Og hvis de gir etter for kravet ditt synes jeg også at det maler et litt dårlig bilde av denne arbeidsgiveren. Da har de åpenbart tilbudt en altfor lav lønn i utgangspunktet og prøvd å utnytte at arbeidstakeren ikke vet hva han er verdt eller er desperat og må ta hva som helst. 

Endret av varmsaftsbereder
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest f6309...ee1
varmsaftsbereder skrev (5 minutter siden):

Jobber du som vernepleier i dag? Høres rart ut at du skal gå ned i lønn ved å gå over til det private. 

Jeg tror nok helt ærlig jeg bare ville sagt: "Jeg vil gjerne jobbe hos dere, men jeg tjener 550 000 i min nåværende stilling, og jeg kan ikke tape penger på å begynne hos dere. Så jeg må nesten be om at dere matcher det jeg har i dag.".

Jepp! Det private betaler mye dårligere enn stat og kommune. I kommunen får jeg ansiennitet for all erfaring, men I det private kun relevant erfaring. Grunnlønnen de tilbyr meg er på kun 410 000, noe som er altfor dårlig. 

Vil helst tjene mer enn det jeg gjør nå. Den nye jobben innebærer også flere døgn på jobb i løpet av et år. 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Lenke til kommentar
Gjest f6309...ee1
BertNaked skrev (2 timer siden):

Er det i det hele tatt noen fordeler i den nye jobben?

Eneste fordelen er at det er medleverturnus. En uke på jobb, to uker fri. 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Lenke til kommentar

Det er ikke noe noe hemmelig spilleregler her.  Ville nok svart heller bare avslått med bergunnelse at lønn er for lav, men at du kan revurdere om de justerer til 550'. Erfaringsmessig er det en fordel å være klar og direkte, og ikke åpne for stort forhandlingsrom for motpart i sånne samtaler, spesielt om egen nedside er liten.

Men gitt at avstanden er såpass stor er det nok mest sannsynlig ikke jobben for deg.

Lenke til kommentar
Gjest f6309...ee1

Jeg spurte om vi kunne forhandle lønn og fikk til svar at det var absolutt mulig, men på et senere tidspunkt. Men da må jeg jo skrive under kontrakten først og leve i uvisshet om jeg får lønnsøkning eller ikke, det er vel en dårlig deal? 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Lenke til kommentar

Da er det et klart nei. Du sitter i den absolutt beste forhandlignsposisjonen du vil få akkurat nå og det vet de. Derfor de sier "senere", fordi da jobber du allerede for dem og det er mer styr for deg å slutte da enn å si nei nå.
Men senere så er det da snakk om du skal gå opp 3% eller 4% i lønn, og det egner ikke å endre lønnen betydelig. Så ja, det er en veldig dårlig deal.
Det er 100% urealistisk at de skal gi deg et 15-20% lønnstillegg ved forhandling etter ansettelse.

Du spurte om forhandlinger? nevnte du noen tall? For det er ikke sikker de er helt klar over at de er 100k under det du vil ha om ikke. Og tror det er snakk om 10-20k i forskjell.

Jeg ville svart noe ala:
Ut fra det tilbudet dere har gitt så vil jeg tape stort på å bytte jobb til dere, og må derfor takke nei. For at tilbudet skal være aktuelt må lønnen være minst 570.000kr for å konkurere med min nåværende jobb, så å bytte jobb for noe mindre enn det er desverre uaktuelt.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvor stor lønnsnedgang en slik turnus er verdt for deg er det bare du som kan avgjøre. Men du har et sterkt forhandlingskort i form av lønna (og jobben) du allerede har. Bare vær obs på at det finnes medleverturnuser utenfor det private også, og de er som regel langt bedre...: https://frifagbevegelse.no/nyheter/jens-elsker-jobben-sin-i-privat-barnevern-men-tjener-mye-mindre-enn-kolleger-i-statlig-barnevern-6.158.489614.dabc4f3a0d

Jeg synes også at dette totalt sett virker som en dårlig deal for deg - både fordi lønna er såpass mye lavere, og som varmtsaftsbereder sier at spriket mellom tilbud og hva de eventuelt aksepterer er useriøst stort. DERSOM jeg skulle inngått en slik avtale ville jeg satt følgende krav;

- XXX.XXX i årslønn i en prøveperiode. Spesifiser denne periodens varighet. Det er ikke sikkert at de vanlige tre mnd er tilstrekkelig.
- deretter øker du til XXX.XXX fra periodens utløp om ikke arbeidsgiver har noe å utsette. Eventuelle punkter MÅ tas opp innen rimelig tid før periodens utløp (slik at du får mulighet til å gjøre nødvendige endringer).
- Årslønnen du øker til er satt litt høyere enn du først så for deg for å kompensere for lønnstapet i prøveperioden OG det faktum at du har tatt risikoen det er å potensielt stå uten jobb etter prøveperioden er utløpt om du bytter jobb..

Lenke til kommentar
Gjest f6309...ee1 skrev (På 11.10.2022 den 15.53):

Jepp! Det private betaler mye dårligere enn stat og kommune. I kommunen får jeg ansiennitet for all erfaring, men I det private kun relevant erfaring. Grunnlønnen de tilbyr meg er på kun 410 000, noe som er altfor dårlig. 

Vil helst tjene mer enn det jeg gjør nå. Den nye jobben innebærer også flere døgn på jobb i løpet av et år. 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Husk å ta med pensjon i beregningen også, den er også oftest bedre i stat og kommune enn i det private markedet, så gapet kan nok være høyere enn du først tror også. Det var ikke så veldig farlig før, men for de som skal gå av med pensjon om 20år eller lenger, så blir ekstra utover minimum kravet veldig mye viktigere.

Pensjonsfondet er ikke stort nok til å tåle alle pensjonistene som kommer, spesielt hvis/når enkelte av de politiske partiene får viljen sin med å stenge ned oljenæringen, da er det viktig med egen opptjening på det.

Jobbet 18 år i en bedrift med minimum, og har allerede fått oppspart mer i bedriften jeg er i nå på 6år, da vi har veldig god pensjon (arbeidsgiver gir 2+2%, og vi selv 2%, så 6% avsatt til pensjon, mot minimumskravet 2%). (Noe er jo også på grunn av at jeg har mye bedre lønn nå enn de første 12ish årene i den forrige bedriften)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt vanlig å forhandle om lønn ved ansettelser, spesielt hvis du har litt arbeidserfaring. Her må du i det minste vise til hva du har tjent tidligere (husk å finne frem sum med og uten tillegg). 

Fremfor å skrive en lang post linker jeg heller til noen god sider om dette:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/forhandle_lonn

https://nye.econa.no/karriere/hjelp-til-jobbsoking/slik-forhandler-du-om-lonn-og-betingelser/

https://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/loennsforhandlinger/tips-til-loennsforhandling-ved-ny-jobb

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/alt-om-lonn/forhandle-om-startlonn/

Lenke til kommentar

Istedet for å si hvilken sum du må ha, så kan du vinkle det ut i fra ansienitetstigen deres. Problemet med å forhandle en egen lønn er at du må forhandle den hvert år, eller så står du fast på samme sum. Det er også vanskeligere for arbeidsgiver å drive å trikse med lønnen om du skal ha en egen sats. Dette har de jobbet seg langt vekk i fra etter oppgjøret med konsulentdrift for noen år tilbake.

Be om å bli plassert på den ansienniteten som tilsvarer lønnen du må ha, viss ikke må du jobbe mere for mye mindre.

 

Jeg trodde det var omvendt, at det private rekner all erfaring, mens det kommunale kun er relevant erfaring gjennom studie og etter fullført studie.

Ellers er det private blitt latterlig svake på lønn. 7/14 som medlever er mange timer på jobb, og med den summen du blir tilbydt er det rovdrift i forhold til hva det kommunale betaler meg. Du finner bedre turnuser om du utvider geografien og er villig til å jobbe med tøffere case`er

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (Akkurat nå):

Akkurat helse er litt morsomt der. Privat er vel i bunn.

Stat best, så kommune, så privat.

550 er vel betegnet som ganske så bra, etter hva jeg vet.

tja det stemmer jo ikke, de med best lønn i helse er vikarer/konsulenter som leier seg ut via private vikarbyrå. Tjener fort 4-500 kroner pr time som sykepleier vikar

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

tja det stemmer jo ikke, de med best lønn i helse er vikarer/konsulenter som leier seg ut via private vikarbyrå. Tjener fort 4-500 kroner pr time som sykepleier vikar

Det er vikarbyråer ja, Vikarbyråer kan ta hva dem vil siden det er mangel på ansatte
Men jobber du i et vikarbyrå har du ikke fast arbeidsplass og blir veldig ofte sendt rundt i hele landet.

Men jobber du i en privat helseorganisasjon som leverer anbud til det offentlige er det bare en ting som kan gjøre dem rimeligere en hva det offentlige klarer selv.
Og det er lønn.
Er vesentlig lavere lønn om man jobber fast i et privat sykehjem en om du jobber i et offentlig eid sykehjem.

Det eneste man oppnår med å legge helse ut på anbud er å presse ned lønningene og sende pengene til eiere i utlandet.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 minutter siden):

Det er vikarbyråer ja, Vikarbyråer kan ta hva dem vil siden det er mangel på ansatte
Men jobber du i et vikarbyrå har du ikke fast arbeidsplass og blir veldig ofte sendt rundt i hele landet.

Men jobber du i en privat helseorganisasjon som leverer anbud til det offentlige er det bare en ting som kan gjøre dem rimeligere en hva det offentlige klarer selv.
Og det er lønn.
Er vesentlig lavere lønn om man jobber fast i et privat sykehjem en om du jobber i et offentlig eid sykehjem.

Det eneste man oppnår med å legge helse ut på anbud er å presse ned lønningene og sende pengene til eiere i utlandet.

Ja absolutt helt enig, de som jobber som vikarer tenker på seg selv. Men jeg forstår dem egentlig, for systemet jobber konstant i mot dem og til slutt er det nok. Det er virkelig krise i helsesektoren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6309...ee1 skrev (På 13.10.2022 den 10.05):

Jeg spurte om vi kunne forhandle lønn og fikk til svar at det var absolutt mulig, men på et senere tidspunkt. Men da må jeg jo skrive under kontrakten først og leve i uvisshet om jeg får lønnsøkning eller ikke, det er vel en dårlig deal? 

Anonymous poster hash: f6309...ee1

Kan det være at dere her snakkar om ulike ting? Det kan virke som at arbeidsgiver her tenker på lønnsforhandling som ei framtidig lønnsjustering og ikkje forhandling på startlønna. Har du vært tydeleg på at det er startlønna du vil forhandle om?

Eg skal ikkje seie at det er umogleg, men det er eit håplaust utgangspunkt å skulle forhandle startlønn på eit seinare tidspunkt når det er no arbeidsgjevar vil ha eit svar på om du tek jobben eller ikkje. Då gir det meir meining om arbeidsgjevar tenkar på startlønna som avgjort og at det arbeidsgjevar svarar på er at du kan få ha ordinære lønnsforhandlingar til neste år.
Det sagt så kan det også være at det arbeidsgjevar meinar med at du kan forhandle lønn seinare er at du kan forhandle lønn mot slutten av prøvetida (om du har fått tilbod som innbefatter at du har prøvetid). I eit slikt tilfelle så kan det være aktuelt at du kjem med nytt lønnskrav etter at arbeidsgjevar har fått sjå kva du klarer å prestere, og du på din side har det forhandlingskortet at du forsvinn frå jobben på 14 dagars varsel om du ikkje får viljen din.

 

 

Når det gjeld det opprinnelege spørsmålet om det er realistisk med eit slikt lønnskrav så kjem det veldig ann på omstendigheitene.
482 000 kr garantilønna etter tariffavtalen for stilling med krav om relevant vidareutdanning og 6 års ansiennitet. Merk at dette er summar frå 2020, i år er det vel brudd i forhandlingane og eg fant ikkje i farta tala frå 2021.
Med eit lønnskrav på 557 000 kr (75 000 meir enn det du fekk tilbod om), så vil du ha ei lønn som ligg 5000 kr over den høgaste garantilønna etter tariffavtalen. Etter tariffen så skal ein arbeidstakar med krav om relevant master og 10 års ansiennitet ha minst 552 000 kr.

Andre relevante tal å nemne er at i ei stilling med krav om vernepleiarutdanning så seier tariffavtalen at lønna skal være minst 412 000 kr utan ansiennitet, 422k etter 2 år, 432k etter 4 år, 442k etter 6 år og 502k etter 10 år.
Merk at garantilønna ikkje er eit lønnstak, så det er mogleg å få til ein eigen avtale på meir lønn enn dette, men garantilønna setter nokre haldepunkt for kva som kan være realistisk.
Er du heilt nyutdanna med dårligaste karakterane og heilt utan erfaring så er det totalt urealistisk med eit krav om 100 000 kr meir, i alle fall med mindre bedrifta er heilt desperate etter kvalifisert arbeidskraft.
Men om du har over 10 års ansiennitet, gode karakterar, relevant etterutdanning, relevant arbeidserfaring frå ein tilsvarande jobb, samt andre kvalifikasjonar og eigenskapar som kjem godt med, ja då er det ikkje heilt utenkeleg at du kan kome deg opp mot eit slikt nivå.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...