Gå til innhold

Mens vi venter på at bilen skal bli ladet opp...


NorsknRev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lading på bensinstasjonen?

98% av tiden bilen min lader sover, jobber eller lever jeg normalt. 

På langtur når man må stoppe å lade har jeg brukt å gå på toalettet og spise.
Om det er en treg lader og man enda har tid igjen så har jeg sett på Netflix eller Youtube på skjermen i bilen.

Men når bilene i dag har 400+km rekkevidde er det sjelden det lades på farten. Kun om sommeren man hives seg på langturer.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

99.8% av tiden bilen lader så står den i garasjen hjemme. Da gjør jeg som alle andre gjør.

De få gangene jeg er på hurtiglader:
- Strekker på bena og får litt frisk luft rundt bilen. Hvis det er oppholdsvær
- Ser på netflix i bilen hvis det er dårlig vær. (jeg slår alltid på bilen og har gjort det i 10 år så jeg får Klima, Surround osv).
- Er jeg på langtur tar jeg kanskje en matbit om det passer tidsmessig og stedet har noe som frister. Kan da følge med på bilen via app.
- Løper på do på bensinstasjonen for enten en bimmelim eller bommelom?
- Setter meg på benken i sola og nyter noen stille minutter uten bensinlukt.
- Logger meg på diskusjon.no for å rante litt om fossilbiler

En annen funfact på lengre fergeturer med bilene innlåst under dekk. Det var veldig behagelig å sette seg inn i bilen og kunne slå den på så man fikk AC, radio ol. Mens man ventet på sin tur til å kjøre av.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Vi må anta det menes hurtiglading. At man sover søtt i sengen mens bilen lader, er med andre ord en selvfølgelighet og til liten nytte for undrende trådstarter. 

Jeg pleier å legge inn spisepause mens bilen lader. Tross alt er vi (nesten) alltid på vei fra A til B ved behov for hurtiglading, og både undertegnede og resten av familien trenger "å lades opp" samtidig.

Matpause, dopause, oppsøke lekeplass med barna, spise en is ... Ja, som oftest noe slikt. Til nød bare rusle enn kort tur. Den gang jeg leide meg en Model3 valgte vi å chille med Netflix under et par ladestopp i stedet. Selv om bilens skjerm ikke kan måle seg opp mot TV'n hjemme i stua, var det en fornøyelig opplevelse. 👍

Uansett hva vi gjør, pleier forresten bilen å være klar* lenge før vi er ferdig med våre aktiviteter. Så jeg venter altså aldri på at bilen lades opp — men jeg sørger jo for å ha noe å gjøre. 

*Angående ferdigladet bil: jeg lader aldri helt opp. Det tar for lang tid. Med en gang bilen har bikket ~80% kapasitet, bør man kjøre videre. Det går fortere å stoppe enda en gang å kladdlade opp 20%, enn å vente på helt fulladet batteri.

Eneste unntak må være hvis du skal forsere en konkret distanse uten alternative ladere. Altså at man må ha tilnærmet 100% kapasitet for å klare turen. Dersom man ferdes slike steder, vil jeg dog minne om at man løper stor risiko. Hva om det skjer en plutselig omkjøring, rare værfenomen, eller annet som påvirker rekkevidde? Nei, pass på å ha mulighet for et ladestopp. (På dagens nyere biler skal det godt gjøres å finne en distanse uten hurtiglader innenfor ~80% rekkevidde. For ti år siden var det nok verre!)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (6 timer siden):

Ser en del som står å røyker ved Teslas ladestasjoner, antagelig ikke lov på bensinstasjoner.

Et lite steg utenfor trådens tema er det, men likevel. Røyking ved ladestasjoner bør være forbudt. Det forurenser, plager andre, og påfører pusteproblemer for dem som sliter med å puste i sigarettrøyk eller annet, både folk med og uten astma. Det å røyke ved en ladestasjon, eller ethvert annet sted, for den saks skyld, er tilsvarende å markere hele området med tiss, hadde man vært katt eller hund, eller annet liknende dyr. Det skulle vært forbud mot å røyke ved ladestasjoner, busstopper, osv, da det skader andres tilgang til området.

Ellers, så har tiden under hurtiglading på langtur, gått til: spising på restaurant, spising av medbrakt ved en benk, bildetaking av utsikten, gåtur i tettstedet, strekke på beina (som er særs nødvendig), doturer, handling av snop, og noen ganger vanlig dagligdagshandel. Spill på telefonen har jeg også gjort, og noen ganger tatt fram datamaskinen, for å programmere, en liten stund. Men hurtiglading skjer svært sjeldent.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (28 minutter siden):

Hvorfor må vi anta det? Om det var det trådstarter mente, får han skrive det! 

Det står: “Edit: lading på bensinstasjon, var det.”, så det er ikkje urimeleg å anta at det er snakk om hurtig- og lydlading.

Sitje i bilen og trykke på telefonen er vel populært. Gå ein tur om det er forhold for det.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Hvorfor må vi anta det? Om det var det trådstarter mente, får han skrive det! 

Fordi jeg antar de færreste er interessert i å vite hva jeg foretar meg mens bilen saktelades gjennom natten. 

Men om du virkelig trenger informasjon, så er det jo opplagt at jeg sover en god del. Ja, også svarer jeg på ymse innlegg her på Diskusjon, kanskje irriterer meg litt over det nye kommentarsystemet til TU Media, chiller foran en skjerm, rydder og ordner .. tja. Det var da noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker denne på skjermen i bilen når jeg kjeder meg
https://t3sla.no

Hatt bilen i litt over 3 år, det er sjelden jeg er på så lange turer at jeg trenger å lade for å komme frem. I 80-90 km/t så går det godt over 4 timer før jeg må lete etter lader.

De gangene jeg trenger det, så er det nødvendig for passasjerene å ta en pause og mat, bilen er alltid ferdig før oss. Gjerne rett etter at vi har fått pølsa. 
 

Når det er hyttetur f.eks. Eller andre turer hvor jeg ikke kommer meg t/r og det ikke er lading tilgjengelig der jeg sover, så kjører jeg innom den nærmeste laderen før jeg kommer frem, og lader et kvarter, sånn at jeg har nok til å komme meg hjem igjen også. Da pleier jeg å få svart på meldinger, FaceTime en datter eller noe

Har vært på en tur hvor jeg virkelig måtte lade mye mer enn jeg skulle ønske, kjørte t/r Berlin alene i bilen. Med marsjfart på 150-200 km/t så går ikke bilen mer enn 1,5 timer før man må lade. Da fikk jeg sett endel TV-serie på HBO. Bilen lader 15-80% på ca. 20 minutter eller noe, så ble litt oppstykka. På en del av destinasjonene i Tyskland så var det en bit å gå for å komme seg på do, så det tok opp endel av tiden også.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erfaringmessig har de fleste moderne elbiler laget for å være en erstatning til fossilbilen lenger rekkevidde og kortere ladetid enn det jeg har. Det betyr at det koker ned til at jeg lader et sted jeg kan lade meg selv også. Bilen er først ferdig, så jeg opplever ingen reell ulempe, annet enn at jeg må planlegge helt marginalt mer enn med fossilbil. Den planleggingen sparer jeg alle de andre dagene i året hvor jeg lader hjemme. 

Lenke til kommentar

Har eid elbil siden 2014, på min andre nå. Den første var en kortrekkeviddebil og ble hurtigladet kun unntaksvis. Antar at kanskje 1% av energien til bilen kom fra hurtigladere i løpet av de 4,5 årene jeg eide den. Hendte jeg hadde med lesestoff.. 

Min andre elbil er en Tesla Model 3 jeg fikk i mars 2019. De første 18 månedene jeg eide den kom omtrent 15% av energien fra hurtigladerne(ligger nok fortsatt der men jeg har sluttet å følge med) og aktivitet nr 1 er helt klart å få seg en matbit. Typisk må jeg la bilen lade til 95% eller mer siden bilen ofte lader fortere enn jeg spiser. Gidder ikke flytte den underveis med mindre det er kø og det har jeg nesten aldri opplevd. Det er egentlig ganske sjelden jeg må 'finne på noe' mens bilen lader men jeg har sett en episode av mr.Bean på youtube på bilens skjerm samt småjogget bort til bensinstasjonen for en tur på do.

Dette er i Norge hvor ladestasjonene ligger så tett at jeg kan koste på meg å la magen styre hvor jeg stopper for å lade. I sommer var jeg i England hvor de nok ligger noen år bak oss i utbygging av ladenettverk og da var jeg tilbake der jeg var med kortrekkeviddebilen hvor jeg må stoppe og lade for å klare neste etappe og ikke fordi jeg har lyst på en matbit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...