Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Samt for enhver kapitalist og økonom er det viktig å tenke over hva totalkostnaden over tid blir. Ikke bare hvor mange vi klarer å presse inn i mottak (innvandring er dog mer enn flyktninger). Mange ser ut til å glemme denne meget viktige delen av regnestykket når man holder på med "shaming" av innsatsen som gjøres.
image.thumb.png.5f53ae34680ce5b0ba6a5845a7303c70.png
https://www.nrk.no/norge/flyktningene-kan-koste-750-milliarder-kroner-1.12614959

 

Quote

 Det vi har i oljefondet er ikke nok, sier forskningsleder Erling Holmøy i Statistisk Sentralbyrå (SSB) til NRK. Han mener summen på 750 milliarder i langtidskostnader er et realistisk tall.

Men vi skal altså ukritisk være mer "liberale" ? Noen ganger lurer jeg på velutdannede mennesker egentlig tenke rmed. Jeg mistenker at de først og fremst er ute etter billigere arbeidskraft.
 

Quote

 

– Jeg vil si at dette er et realistisk – når man ser dette over den gjenværende levetid som flyktningene i dag har. Den er riktignok lang, men det er viktig at dette tallet kommer fram, sier forskningsleder Holmøy.

– Men hvorfor blir det så dyrt å ta imot de flyktningene som kommer nå?

– De vil jobbe relativt lite, og dermed betaler de relativt lite i skatt – i forhold til det de mottar av offentlige goder. Det er dels i form av trygdeytelser og sosiale stønader, bostøtte og lignende, og det er også i form av de helsetjenester og utdanningstjenester vi skal skattefinansiere, forteller Holmøy.

 

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gjør vel endringer på oljeskattepakka i budsjettet (arrester meg hvis jeg tar feil, syns det var kronglete å finne utav). 
Så er det ikke nødvendigvis slik at de rike betaler altfor lite i skatt, dersom man ser på skatten industrien og arbeidsplassene deres genererer, og skatten de må betale på utbytte (som økes til 35ish %). Mye av grunnen til at rike betaler "lite skatt" er at vi ikke skattelegger urealisert gevinst på aksjer og verdipapirer. I gode tider så er vel dette en ulempe for statens inntekter, men i vonde tider, som feks når grunnrenteskatt innføres og oppdrettsindustrien faller med 55mrd i verdi, så har vel de rike krav på skatteletter pga urealisert tap, men det blir en annen diskusjon. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/nAaz1n/de-rike-maa-bidra-og-det-gjoer-de

Så høres det også ut for meg, at de superrike har så mye penger, at de burde betalt enda mer skatt med glede, men hvis man skviser de for hardt, så vil det gå hardt utover norsk industri, investeringer og verdiskapning, noe jeg på sikt mener ikke er en god ide. 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 timer siden):

 

Så høres det også ut for meg, at de superrike har så mye penger, at de burde betalt enda mer skatt med glede, men hvis man skviser de for hardt, så vil det gå hardt utover norsk industri, investeringer og verdiskapning, noe jeg på sikt mener ikke er en god ide. 

Jeg har registrert at Sv og Rødt ikke ser problemer med at alle milliardærer og millionærer flytter ut av landet. Det er jo bare å beslaglegge alt av eiendeler de har her. Og på toppen eventuelt også legge på en "flyktningeskatt" for rikinger der de må betale en stor engangsskatt om de velger å flagge ut.

Godt de ikke har mer makt enn det de har nå, enn så lenge. Ellers blir det jo som i Venezuela, der staten beslaglegger alle bedrifter og gir arbeidet til partimedlemmer. Og så går alt til dunders.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

 

Men vi skal altså ukritisk være mer "liberale" ? Noen ganger lurer jeg på velutdannede mennesker egentlig tenke rmed. Jeg mistenker at de først og fremst er ute etter billigere arbeidskraft.

Petter Stordalens rørende omtanke for flyktninger må ses i lys av hans behov for billige ansatte for «drittjobbene» på hotellet hans.

Samme som en overbetalt offentlig ansatt ønsker billig overnatting og servering vel vitende at personens jobb aldri er truet.

Dem det først og fremst går utover er mennesker nederst i samfunnet (som alltid) som aldri klarer å få opp lønnen sin.

Endret av scuderia
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, scuderia said:

Petter Stordalens rørende omtanke for flyktninger må ses i lys av hans behov for billige ansatte for «drittjobbene» på hotellet hans.

Samme som en overbetalt offentlig ansatt ønsker billig overnatting og servering vel vitende at personens jobb aldri er truet.

Dem det først og fremst går utover er mennesker nederst i samfunnet (som alltid) som aldri klarer å få opp lønnen sin.

Ja man kan til tider få lyst til å la alt seile sin egen sjø når man ser hvor mange som misbruker "edle motiver" for å oppnå egne økonomisk vinning/agenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 11.10.2022 den 22.36):

Petter Stordalens rørende omtanke for flyktninger må ses i lys av hans behov for billige ansatte for «drittjobbene» på hotellet hans.

Samme som en overbetalt offentlig ansatt ønsker billig overnatting og servering vel vitende at personens jobb aldri er truet.

Dem det først og fremst går utover er mennesker nederst i samfunnet (som alltid) som aldri klarer å få opp lønnen sin.

Theo343 (takk for meg) skrev (På 11.10.2022 den 22.38):

Ja man kan til tider få lyst til å la alt seile sin egen sjø når man ser hvor mange som misbruker "edle motiver" for å oppnå egne økonomisk vinning/agenda.

Står man uten utdanning eller spesiell kompetanse eller flaks, så vil man vel forsåvidt være dømt til å havne nederst i samfunnet hva angår karriere og lønn. Så spørs det om det er fornuftig å stimulere folk til å avstå fra utdanning eller tilegnelse av spesiell kompetanse fordi man kan få god lønn i yrker som ikke krever noe utdannelse eller spesiell kompetanse. 

Hvorvidt Stordalen spekulerer i å utnytte flyktninger for å kunne gi de lavere lønn enn det han har lov til, vil jeg ikke begi meg inn på, men jeg kan forstå at Stordalen (som de aller fleste arbedsgivere) ikke ønsker å gi mer i lønn enn det han

Så er jeg av den oppfatning av Stordalen er en person som tør å satse, tør å investere og tør å bruke penger på å skape flere arbeidsplasser, selv i en tid der regjeringen prøver å minimere rikfolks risikokapital. Det skaper faktisk flere arbeidsplasser, èn av ulempene med at han gjør dette, er at han selv vil bli enda rikere. 

 

 

Lenke til kommentar

Jan Egeland om bistandsskandalen:

Et rikere og gjerrigere Norge
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XbqmQr/et-rikere-og-gjerrigere-norge

Sitat

Vi har ikke gitt mindre av vår kollektive nasjonalinntekt i bistand siden 1976. Allerede fra 1980-tallet, i over 40 år, har vi i gode og onde år klart å dele om lag en prosent av vår rikdom med de folk som trenger det mest. 

Begrunnelsen nå, for å bli gjerrigere enn vi har vært de siste 50 år, er absurd og ulogisk: Vi må få ned trykket i norsk økonomi fordi vi bruker så mange penger her i landet på pensjonister og annet offentlig forbruk. 

Finansdepartementet vet at det har ingen effekt på norsk økonomi om vi gir ukrainsk korn til sultende barn i Somalia.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Bruker vi mange penger på pensjonister? Latterlig påstand som bør begrunnes grundig.

Han mente kanskje mest minstepensjonister?  Pensjon er som oftest noe man tjener opp gjennom et langt liv (en ser det ikke som det offentlige/skattebetalernes felles pengepott). En kunne like gjerne spare selv direkte i banken/fond/aksjer. Det er da litt urimelig å si at "vi" betaler pensjonen til naboen (selv om det kan diskuteres) 🙂

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (17 timer siden):

Bruker vi mange penger på pensjonister? Latterlig påstand som bør begrunnes grundig.

Det gjør vi absolutt ikke. Pensjonene fortsetter å være underregulert i forhold til kjøpekraften og fortsatt beslaglegger staten deler pensjonen som pensjonister har krav på og tjent opp gjennom et langt liv når man er gift samt at de beslaglegger nesten hele pensjon når man legges inn på en offentlig institusjon. Om styrtrike elitister som Egeland vil sette noe opp mot bistand kan han begynne andre steder, som et meningsløst offentlig sløseri i offentlig sektor som fortsetter å ekspandere. Jeg er enig med at det er mange steder man kan kutte ja; men ikke i folks pensjoner. Kom som et aporpos til å tenke på dette; jeg hører ikke mye om penger til å styrke helsevesenet som det var så viktig å stenge ned samfunnet for å beskytte; gjør de noe for å gi mer plass til behandling og å fjerne meningsløse papirflytterjobber som ikke har noe der å gjøre? Det er mye som kan bli gjort og mye ressurser og penger som kan frigjøres bare man starter i riktig ende.

 

lada1 skrev (16 timer siden):

Han mente kanskje mest minstepensjonister?  Pensjon er som oftest noe man tjener opp gjennom et langt liv (en ser det ikke som det offentlige/skattebetalernes felles pengepott). En kunne like gjerne spare selv direkte i banken/fond/aksjer. Det er da litt urimelig å si at "vi" betaler pensjonen til naboen (selv om det kan diskuteres) 🙂

Nettopp, det er kun minstepensjonen som er direkte finansiert av skattebetalerne? Og sånn sett så er jo også det bistand. Man har hørt lenge at man ikke skal sette svake grupper opp mot hverandre. Så da kan jo Egeland starte med å kritisere at politikervennene hans på Løvebakken har fått lønnsøkning og det offentlige sløseriet som også han har nytt godt av i sin karriere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2022 at 10:36 PM, scuderia said:

Petter Stordalens rørende omtanke for flyktninger må ses i lys av hans behov for billige ansatte for «drittjobbene» på hotellet hans.

Samme som en overbetalt offentlig ansatt ønsker billig overnatting og servering vel vitende at personens jobb aldri er truet.

Dem det først og fremst går utover er mennesker nederst i samfunnet (som alltid) som aldri klarer å få opp lønnen sin.

Bingo, endelig noen som skjønner hva som skjer her i samfunnet. Det er INGEN mangel på folk, men til dels stor mangel på gode vilkår og rettigheter. Når bedrifter sier de sliter med å få tak i folk handler det aldri om å tilby bedre vilkår, men lete lenger og lenger unna for å ta inn de folka som tar drittjobben for luselønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (41 minutter siden):

Bingo, endelig noen som skjønner hva som skjer her i samfunnet. Det er INGEN mangel på folk, men til dels stor mangel på gode vilkår og rettigheter. Når bedrifter sier de sliter med å få tak i folk handler det aldri om å tilby bedre vilkår, men lete lenger og lenger unna for å ta inn de folka som tar drittjobben for luselønn.

6. oktober kl. 08:09 

Arbeidsledigheten spås til 1,7 prosent neste år

 

Regjeringen venter at arbeidsledigheten vil ende på 1,7 prosent av arbeidsstyrken i 2023.

Det er jevnt med anslaget for arbeidsledigheten i 2022, mens ledigheten i 2021 endte på 3,1 prosent, viser nøkkeltallene i årets statsbudsjett.

Den lave ledigheten ventes til tross for at den økonomiske veksten ventes å avta. Mange arbeidsgivere vil fortsatt ha problemer med å finne arbeidskraft.

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gudbedre for en regjering vi har fått.

Jeg er absolutt for "omfordeling" og at f.eks. lakseindustrien skal bli underlagt strengere vilkår. Disse anleggene forurenser enormt og ødelegger havbunnen i nærheten. At noen tjener seg perverst rike på dette er ikke noe å trakte etter, men å plutselig slenge 40% skatt på toppen av alt det andre er galskap og gir fullstendig kollaps av en av våre viktigste næringer.

Jeg skjønner tankegangen om at de rike må bidra mer, og er helt enig, men det må vel være mulig å gjøre dette på en måte som ikke ødelegger industrien totalt? Helt komplett galskap å gjøre noe slikt uten en overgangsordning. Fokus burde være på å gradvis stramme inn og gi insentiver for å flytte anleggene ut fra fjorder og mot åpent hav.

Dette med "lakseskatt" (slik den er foreslått) var største galskapen i dette budsjettet, men det er ikke mye å rope hurra for ellers heller.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Dagsnytt 18 idag kunne man høre regjeringen argumentere for kutt i støtten til Matsentralen på 600 000

Sitat

Matsentralen Norge er et nettverk av åtte matsentraler som legger til rette for å omfordele overskuddsmat fra matbransjen til ideelle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Gjennom vårt arbeid hjelper vi både matbransjen med å redusere matsvinn, og ideelle organisasjoner med å redusere fattigdom.

Det var visst veldig vanskelig å finne plass til slike veldedige formål med stramt budsjett...

Til sammenligning: I Asker kommune er det vedtatt en ny velodrom til 176 millioner

Det er visstnok 450 klubb-syklister i Asker som kan tenkes å bruke den... dvs 391 000,-  i støtte til hver syklist.

Det betyr vel kanskje 2900,- kr i økede kommunale utgifter pr innbygger ?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 18.10.2022 den 1.52):

I Dagsnytt 18 idag kunne man høre regjeringen argumentere for kutt i støtten til Matsentralen på 600 000

 

"Først kaster de skitt på folk og så forteller de dem at de lukter".

Det er nettopp i et nøtteskall hva politikerne gjør her. Aldri før har vi hatt en AP-leder som er så fjernt fra sosialdemokratiet som det vi har nå.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/14/2022 at 11:03 PM, delfin said:

Jeg er absolutt for "omfordeling" og at f.eks. lakseindustrien skal bli underlagt strengere vilkår. Disse anleggene forurenser enormt og ødelegger havbunnen i nærheten.

Korrekt. I stedet for ny lakseskatt må det bli krav om at oppdrettere setter av penger til øremerket fond for opprydding av havbunnen. Tilsvarende som oljeselskaper må for fjerning av plattformer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2022 at 4:39 PM, Theo343 (takk for meg) said:


image.thumb.png.5f53ae34680ce5b0ba6a5845a7303c70.png
 

Det er enorme kostnader forbundet med dagens flykningepolitikk. Alle kostnader er godt skjult fra offentligheten! Jeg har selv prøvd å trekke ut data fra SSB men der har SSB gjort en god jobb for å gjemme bort relevant informasjon. 
 
Det kreves nå at statsbudsjett, kommunebudsjetter og SSB statistikk synliggjør alle kostnader relatert til innvandring og flyktninger.
 
Befolkningen skal ha mulighet på egen hånd å vurdere om politikk som føres er akseptabel eller må endres!
Offentlige utgifter har tross alt eksplodert etter 2007 da innvandringen tok fart! 
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...