Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (15 minutter siden):

Det kan jo være at det ville føre til økt salg av tobakk og alkohol i vanlige norske butikker.

Såvidt jeg har forstått er det tax-free butikkene på flyplasser og ferger det gjelder. Ikke svenskehandel.

da har du oppfattet det feil.

halvering av tobakk/snus kvoten gjelder også på grenseovergangene og ferjer.

Av en eller annen grunn halvering kun for vi som bor i Norge. Utlendinger skal visstnok fortsatt få ha med seg samme mengde som før. (EU/EØS regler satte muligens stopper for at regjeringen kunne herse med disse på lignende måte)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (1 time siden):

de som faktisk har minst og ikke råd til fly-turisme, vil jo nå delvis miste sitt alternativ, ikke sant?

Jeg greier meg takk, men det finnes faktisk bussturer fra ulike steder i Viken som settes opp for at de med minst og nederst ved bordet, skal komme seg avgårde å få litt billig tobakk/snus. Hvis dette tilbudet smuldrer opp, må de samme personene bruke over dobbelt så mye penger i Norge

Du har rett. De som ikke har råd til å reise for å få tak i litt billig røyk og alkohol, får det ikke noe bedre av at de som har råd til å reise ikke lenger skal få tak i dette. Resultatet blir altså bare statue quo for de fattige, og litt kjipere for de med mer penger. 

Bare det at muligheten faktisk er der, vil gagne den fattige, plutselig kjenner man noen som kan kjøpe med, eller plutselig vinner man en busstur til Svinesund og kan benytte muligheten.  

frohmage skrev (1 time siden):

Det kan jo være at det ville føre til økt salg av tobakk og alkohol i vanlige norske butikker.

Det ville det gjort, man kan si at dersom man forbyr innførsel av alt som er til privat konsum fra utlandet, så ville den norske velferdsstaten fått masse penger ekstra, og man hadde stengt pengesluket til feks Sverige. Spørsmålet er om dette er noe noen velgere vil akseptere, og det er selvfølgelig ekstremt vanskelig å opprettholde. En annen nedside, er at man ved å innføre Nord Koreanske tilstander på grensen, og i folks valgfrihet, også ville åpnet et nytt marked for ulovlig innførte varer, i mye større omfang. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare for å ri en kjepphest litt retorisk:

En kan ikke overlate samfunns-utviklingen til økonomer som mener at leveforholdene framover på jorda er et spørsmål om rentejusteringer og finsikting av budsjetter.

Livet på jorda om 50-200 år er et spørsmål om vanlige folk får dra nytte av den teknologiske utviklingen. Det er fysisk mulig at alle skal ha det ganske så bra. Poenget er å utnytte den historiske flaksen som en har.

Min gud heter Flaks :)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Vi har sett bare starten av utviklingen.

Ja, det er blitt sagt siden pandemiens første år at det vil bli et konkursras etterpå. Den virkelig store bølgen har latt vente på seg, det siste fra Intrum og andre analytikere nå er "i løpet av året". Kanskje høsten.

Når det gjelder bygg- og anlegg spesielt har det tatt tid, denne artikkelen er fra snart ett år siden:

Venter konkursbølge i bygg og anlegg

Men hva dette har med statsbudsjettet å gjøre er jeg nok ganske usikker på her. Vi ville sett den samme utviklingen med hvilket som helst statsbudsjett, og det er lignende situasjon i hele Europa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Staten får mindre skatter og avgifter. Og mer utgifter til arbeidsledige. osv.osv..

Så du tenker på neste års statsbudsjett? Jeg tror ikke det er noe veldig stort helhetlig problem for AS Norge om vi kommer tilbake til pre-pandemi-tall. Arbeidsledigheten har vært historisk lav, og er fremdeles kunstig lav i Norge nå. Den bør ironisk nok opp, og har økt noe siden nyåret på grunn av situasjonen i bygg- og anlegg.

En del periodevise konkurser er heller ikke nødvendigvis negativt, det som er avgjørende er evnen til omstilling.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...