Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Ja og den var latterlig. Meningen med din ironi var  vel at så lenge vi selv ikke er perfekte så kan vi bare holde kjeft. Da får man et fint samfunn til slutt.

Ironi kan også ha et budskap i seg. Jeg lurer på om mange egentlig tenker at alle innvandrere på sikt skal bli som oss. Mange innvandrere glir rett inn uten friksjon. Andre gjør ikke det. Jeg tror at jeg kan flytte til Canada og gli rett inn helt ubemerket. Å skrive bok om "utfordringene" ved å flytte blir da et ganske så latterlig prosjekt.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, lada1 said:

Ironi kan også ha et budskap i seg. Jeg lurer på om mange egentlig tenker at alle innvandrere på sikt skal bli som oss. Mange innvandrere glir rett inn uten friksjon. Andre gjør ikke det. Jeg tror at jeg kan flytte til Canada og gli rett inn helt ubemerket. Å skrive bok om "utfordringene" ved å flytte blir da et ganske så latterlig prosjekt.

Det er jeg helt enig i. Man må ikke undervurdere problemene som vil oppstå ved for store kulturelle forskjeller. Og ser humoren ved boken ja.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at flere her bruker "importere" i samme kontekst som innvandrere. Jeg tenker at det viser en manglende empati. Det er 1001 grunner til hvorfor folk innvandrer, og å tenke at enhver innvandrer gjør det av fri vilje og at mesteparten er problematiske pga. xyz blir rett og slett feil. For de som quoted meg og mente jeg sa problemfritt, ber jeg om at dere leser innlegget mitt på nytt. Jeg, og de fleste andre er vell innforstått med at integrering er utfordrende, og at noen land ikke lykkes godt med dette, men dette er da ikke det samme som at vi "importerer" problemer fordi vi tar vårt ansvar i denne verden. Hver gang jeg leser slike innlegg tenker jeg automatisk på Hunger Games; En liten elite av privilegerte som ønsker å være hevet over resten av verden de lever i, for resten av verden er jo tross alt ikke deres problemer all den tid de har det greit selv i sin lille boble. I tillegg jobber man aktivt for at resten av verden ikke skal kunne ta del i denne velstanden. Eller en annen parallell; Du skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer deg selv.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det  blir det samme som å si at politikere og bedriftsledere har manglende empati for individet fordi de snakker på vegne av helheten. Noe som selvsagt er tullprat.

Jeg sier at de som bruker ordet importere i samme kontekst som innvandrere muligens har noe lavt nivå av dette ja. Norge er sånn sett en del av helheten (verden). Bedrifter er så mangt, noen tar mer ansvar enn andre, like så med politikere. 

Edit 07:19

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Jeg sier at de som bruker ordet importere i samme kontekst som innvandrere muligens har noe lavt nivå av dette ja. 

Som er helt feil all den tid man snakker om samfunnet og ikke individet. Men dette er kjent taktikk.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 (takk for meg) said:

Som er helt feil all den tid man snakker om samfunnet og ikke individet.

Er ikke Norge en del av verden? Er det slik å forstå at så lenge Norge har det bra, så har vi ikke noe ansvar ovenfor verden? Det er dette som er hovedbudskapet mitt, at på lik linje som vi ber politikere og bedrifter her hjemme ta samfunnsansvar for ting innenfor våre landegrenser, må vi også som nasjon ta ansvar for den verden vi er en del av. Å ta imot (ikke importerer) innvandrere (som kommer av 1001 grunner) tenker jeg vi fint kan klare. Dette er dermed ikke sagt at vi skal ha en naiv integreringspolitikk, men at vi ikke kan ta utgangspunktet i at innvandrere er et problem. Har vi den holdningen vil vi aldri lykkes i integreringen.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Vi har hjulpet verden siden andre verdenskrig og hjelper verden hele tiden. Dette latterlige forsøket på misforstått skyldfølelse er like utdatert som å dra rasistkortet for å slippe unna ansvar for egne handlinger.

Jeg ber deg eller andre ikke om å ha skyldfølelse eller skam for noe som har skjedd før, det kan vi jo ikke gjøre noe med, ei har jeg tenkt å kalle noen rasister her. Det vi kan gjøre noe med er våre holdninger og hvordan vi forholder oss til nåtiden. Ja, vi har hjulpet til mye, men det fritar oss ikke fra å fortsette med dette. Hva hvis Amerika hadde sagt følgende til krigen: "ja men vi hjalp så mye til i WW2, så dere Europa får klare dere sjøl nå". Nå er det riktignok ikke innvandring den siste setningen handler om, men det handler om at man gir et stort bidrag til noen andre enn seg selv fordi det er det rette å gjøre. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Jeg ber deg eller andre ikke om å ha skyldfølelse eller skam for noe som har skjedd før, det kan vi jo ikke gjøre noe med, ei har jeg tenkt å kalle noen rasister her. Det vi kan gjøre noe med er våre holdninger og hvordan vi forholder oss til nåtiden. Ja, vi har hjulpet til mye, men det fritar oss ikke fra å fortsette med dette. Hva hvis Amerika hadde sagt følgende til krigen: "ja men vi hjalp så mye til i WW2, så dere Europa får klare dere sjøl nå". Nå er det riktignok ikke innvandring den siste setningen handler om, men det handler om at man gir et stort bidrag til noen andre enn seg selv fordi det er det rette å gjøre. 

Hvem sier dette? Jeg har ikke sett det du argumenterer mot.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Hvem sier dette? Jeg har ikke sett det du argumenterer mot.

Jeg svarte til følgende: 
 

Quote

Vi har hjulpet verden siden andre verdenskrig og hjelper verden hele tiden. Dette latterlige forsøket på misforstått skyldfølelse er like utdatert som å dra rasistkortet for å slippe unna ansvar for egne handlinger.

Jeg påpeker så at jeg ikke har intensjon om at vi skal gi oss selv en skyldfølelse eller kalle noen rasister. Videre sier jeg (med andre ord) at våre tidligere handlinger (enn hvor gode eller dårlige disse er) ikke unnskylder oss fra å ta vårt samfunnsansvar - som del av verden vi står oppe i. Rent konkret handler det om at vi blir nødt til å ta imot (ikke importere) innvandrere, samt at disse ikke automatisk blir et problem for vårt samfunn og våre verdier (ref. at mange innvandrere er høyt utdannet). 

Edit: kilde: Utdanning og arbeid: Etterkommere av innvandrere dominerer både topp og bunn | Arnfinn H. Midtbøen (aftenposten.no)
Verd å merke seg at det også trekkes frem utfordringer, så er ikke enten-eller, det er komplekst, noe som er en enda bedre grunn til at vi må tenke på innvandrere som en stor gruppe og ikke kun en utgiftspost / kulturutfordring. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, The Very End said:

Rent konkret handler det om at vi blir nødt til å ta imot (ikke importere) innvandrere, samt at disse ikke automatisk blir et problem for vårt samfunn og våre verdier (ref. at mange innvandrere er høyt utdannet). 

Ta imot eller importere. Det er semantikk. Uansett ankommer det tusenvis som ikke har evne eller vilje til å jobbe eller å "integrere" seg slik politikere rosemaler om. Jeg nevnte endel punkter i tidligere post om hva som egentlig kommer til å skje (fra personlig erfaring) når store og veldige ulike grupper må dele samme territorium. Resultatet er rasisime, religiøse konflikter, segregering, kriminalitet, fragmentering og fremmedgjørelse. Veldig nærliggende eksempel er jo Sverige.

Men siden vi snakker her om statsbudsjettet så vil jeg påpeke at de offentlige utgifter har doblet seg siden 2007 da innvandringen starte å økt ganske dramatisk. Hvis innvandringen i stedet fulgte trend før 2007 ville dages offentlige utgifter årlig vært 500 milliarder lavere!!

Det høres kjempefint ut at mange innvandrere er høyt utdannet, så hvorfor har utgiftene da eksplodert?
Og hvorfor bruker Norge nå 1139 milliarder på helse og sosial beskyttelse? Det er ca. 380000 kroner per person som er i jobb!
Hvordan kan det være "bærekraftig". Hva skjer den dagen inntektene ikke kan betale for de som (uansett grunn) ikke kan eller vil bidra?
 
Ingen klarer å definere "what is the end game"? Noe som er kjerneproblemet her i Norge med politikere som bare vil ha slippe inn flere velgere og billig arbeidskraft.

Her er noen grafer jeg har laget basert på SSB data fra 2021:

image.thumb.png.32b73de2eabbebc1a7b655bbb5e037e8.png

image.thumb.png.fabbf2e37a9e4540c0d540d90b53cf58.png

image.thumb.png.592e38e120c955abec88cf20d03a41a9.png

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på om det var noen andre signifikante hendelser som skjedde med økonomien i 2008? Var det noe som gjorde at det gikk skikkelig dårlig i EU da?

Er det en ting Erna regjeringen alltid har blitt kritisert for så var det jo deres ekspansive byråkrati, til tross for at deres ideologi vil ha det motsatte.

Hvis man tror at helseutgiftposten kommer til å synke eller ha en lineær økning, så har man ikke fulgt helt med i timen. Det er en grunn til at eldrebølgen (som vi er i startgropen av nå og opplever utfordringer med) regnes som en av de største utfordringene for både norsk og global økonomi. Det hjelper ikke å fortsette å øke pensjonsalderen heller, siden det er visse yrker der man faktisk blir så ødelagt i kroppen at man ikke kan holde på når man er 70+. Likevel forventer jeg at mitt årskull må holde på til vi er 75 for å få normal pensjon.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da gjør regjeringen kontra ser jeg i dagens nyheter:  Kutt på 600K omgjøres til tilskudd på 2 mill til Matsentralen.

Men om Asker kommune gjør noe med sykkelvelodrom til 176 mill, som for noen år siden ikke skulle koste kommunen en krone er mer tvilsomt...

Uansett fint å se at Regjeringen har fokus på de små summer (som distraksjon for de større ?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, The Very End said:

Jeg svarte til følgende: 
 

Jeg påpeker så at jeg ikke har intensjon om at vi skal gi oss selv en skyldfølelse eller kalle noen rasister. Videre sier jeg (med andre ord) at våre tidligere handlinger (enn hvor gode eller dårlige disse er) ikke unnskylder oss fra å ta vårt samfunnsansvar - som del av verden vi står oppe i. Rent konkret handler det om at vi blir nødt til å ta imot (ikke importere) innvandrere, samt at disse ikke automatisk blir et problem for vårt samfunn og våre verdier (ref. at mange innvandrere er høyt utdannet). 

Edit: kilde: Utdanning og arbeid: Etterkommere av innvandrere dominerer både topp og bunn | Arnfinn H. Midtbøen (aftenposten.no)
Verd å merke seg at det også trekkes frem utfordringer, så er ikke enten-eller, det er komplekst, noe som er en enda bedre grunn til at vi må tenke på innvandrere som en stor gruppe og ikke kun en utgiftspost / kulturutfordring. 

Jeg har aldri sagt at vi -importerer- innvandrere så vennligst slutt å putte ord i munnen på andre.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (17 timer siden):

Da gjør regjeringen kontra ser jeg i dagens nyheter:  Kutt på 600K omgjøres til tilskudd på 2 mill til Matsentralen.

Men om Asker kommune gjør noe med sykkelvelodrom til 176 mill, som for noen år siden ikke skulle koste kommunen en krone er mer tvilsomt...

Uansett fint å se at Regjeringen har fokus på de små summer (som distraksjon for de større ?)

Det ville alltid endres. Husk at det er forslag til statsbudsjett som er lagt frem, og i malen var det kutt til alle frivillige organisasjoner. Regjeringen vet at det vil bli debatt og forhandlinger om hvilke organisasjoner som skal få mest, og mange gis som gulrøtter til SV. Matsentralen har også fått ekstra store bevilgninger fra Oslo kommune fra før.

Velodromen i Asker er i stor grad finansiert privat ut fra hva jeg forstår. Byggingen startet for lenge siden, så det ville vært snålt å legge prosjektet på is. Asker er også en av Norges rikeste kommuner. Dette er også en kommunalpolitisk sak, og ikke en del av statsbudsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

...

Velodromen i Asker er i stor grad finansiert privat ut fra hva jeg forstår. Byggingen startet for lenge siden, så det ville vært snålt å legge prosjektet på is. Asker er også en av Norges rikeste kommuner. Dette er også en kommunalpolitisk sak, og ikke en del av statsbudsjettet.

Det er en næringspark som bygges i forbindelse med dette også - den vil nok være mye privat finansiert, eller man får i det minste inn leieinntekter, bl.a. skal kommunen leie (en snedig løsning høres det ut som...)  De 176 mill er kun velodrom-delen, som i utgangspunktet skulle sponses ja, men store kostnadsoverskridelser pga vanskelige grunnforhold osv, osv...

Jeg vil jo hevde det er en ganske "smal" idrett - og at pengene heller kunne vært brukt på bredere formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...