Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (15 minutter siden):

Hvorfor? Antall konkurser har økt, slik de alltid gjør på høsten. Likevel er det 25% færre konkurser i årets tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2019 ifølge SSB. Mange bedrifter overlevde kunstig gjennom pandemien, det vil være naturlig med en konkursbølge etter det.

Sitat

– Sammenlignet med tiden før pandemien er tallene på konkurser fremdeles lave, påpeker likevel seksjonssjef i SSB, Erik Fjærli.

– Tallet på konkurser i tredje kvartal er 25 prosent lavere enn samme kvartal i 2019, sier han.

https://www.nrk.no/nyheter/1.16154743

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Antall konkurser har økt, slik de alltid gjør på høsten. Likevel er det 25% færre konkurser i årets tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2019 ifølge SSB. Mange bedrifter overlevde kunstig gjennom pandemien, det vil være naturlig med en konkursbølge etter det.

https://www.nrk.no/nyheter/1.16154743

Hittil i år har 11.594 personer mistet jobben som følge av konkurser. Det er 32,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

- Det som kanskje er mest dramatisk, er at det nå er flere større virksomheter som går over ende, og det medfører at langt flere nå mister jobben, sa Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet, som analyserte de da siste konkurstallene, i en pressemelding.

Det er også reell risiko for at flere store bedrifter er nødt til å kutte i drift pga strømprisene. Hvis statsbudsjettet har basert seg på 1,7% ledighet også neste år, så vil det nok bli en NAV sprekk av store dimensjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Hittil i år har 11.594 personer mistet jobben som følge av konkurser. Det er 32,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

- Det som kanskje er mest dramatisk, er at det nå er flere større virksomheter som går over ende, og det medfører at langt flere nå mister jobben, sa Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet, som analyserte de da siste konkurstallene, i en pressemelding.

Det er også reell risiko for at flere store bedrifter er nødt til å kutte i drift pga strømprisene. Hvis statsbudsjettet har basert seg på 1,7% ledighet også neste år, så vil det nok bli en NAV sprekk av store dimensjoner. 

Nja, jeg vet ikke helt jeg. Høye strømpriser har vi hatt i et år nå. Og tror det går bedre enn det alle som skriker høyest sier. I tillegg er pengeforbruket fremdeles høyere enn i 2019 (selv inflasjonsjustert), som tyder på at selv med både dyrtid og økte strøm- og drivstoff- og rentepriser, så har folk og bedrifter mye "spending money" mellom hendene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Nja, jeg vet ikke helt jeg. Høye strømpriser har vi hatt i et år nå. Og tror det går bedre enn det alle som skriker høyest sier. I tillegg er pengeforbruket fremdeles høyere enn i 2019 (selv inflasjonsjustert), som tyder på at selv med både dyrtid og økte strøm- og drivstoff- og rentepriser, så har folk og bedrifter mye "spending money" mellom hendene.

Det går fint an å ha spending money et år, jeg vil si det er et must for en sunn økonomi, både privat og for bedrifter. Problemet er bare at disse pengene ikke varer evig... 2023 kan bli et meget spennende år, på veldig mange måter. 

Jeg syns det blir for enkelt å si at siden man har klart seg ett år, så er det ikke noe problem.. Hva når bufferen faktisk er tom, og du må drifte med tap? Da hjelper det ingen verdensting at du klarte deg ett år igjennom en krise. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Baranladion said:

Hittil i år har 11.594 personer mistet jobben som følge av konkurser. Det er 32,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

- Det som kanskje er mest dramatisk, er at det nå er flere større virksomheter som går over ende, og det medfører at langt flere nå mister jobben, sa Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet, som analyserte de da siste konkurstallene, i en pressemelding.

Det er også reell risiko for at flere store bedrifter er nødt til å kutte i drift pga strømprisene. Hvis statsbudsjettet har basert seg på 1,7% ledighet også neste år, så vil det nok bli en NAV sprekk av store dimensjoner. 

Og hvor mange har skiftet jobb som følge av konkurs? Norge har alltid hatt en høy andel konkurser relativt til andre vestlige land, det er tross alt noe av det som gjør at vi har en veldig konkurransedyktig eksportnæring og vi tjener godt på å bruke arbeidsressursene våres best mulig.

Tror ikke de har lagt opp til 1.7% ledighet i budsjettet, noe som allerede egentlig er for lavt til å være sunt for vanlig økonomi. De er jo ute etter at føre en mer restriktiv pengepolitikk for å senke tempoet i norsk økonomi og øke arbeidsledigheten noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Hvorfor? Antall konkurser har økt, slik de alltid gjør på høsten. Likevel er det 25% færre konkurser i årets tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2019 ifølge SSB. Mange bedrifter overlevde kunstig gjennom pandemien, det vil være naturlig med en konkursbølge etter det.

https://www.nrk.no/nyheter/1.16154743

Vi har sett bare starten, mye avviklinger på gang og folk har 3-6 mnd. oppsigelse. Kommer tilbake til saken @ jan-februar.

Edit: syns virkelig synd på folk som må på NAV lønninger i disse tider.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 minutter siden):

Og hvor mange har skiftet jobb som følge av konkurs? Norge har alltid hatt en høy andel konkurser relativt til andre vestlige land, det er tross alt noe av det som gjør at vi har en veldig konkurransedyktig eksportnæring og vi tjener godt på å bruke arbeidsressursene våres best mulig.

Tror ikke de har lagt opp til 1.7% ledighet i budsjettet, noe som allerede egentlig er for lavt til å være sunt for vanlig økonomi. De er jo ute etter at føre en mer restriktiv pengepolitikk for å senke tempoet i norsk økonomi og øke arbeidsledigheten noe

Det er en jevnt stigende trend i antall konkurser, og større bedrifter står i faresonen. I tillegg har man en enorm økning i utgifter, som det er nær umulig å gjøre noe med. Staten er ikke villig til å gjøre særlige tiltak for å få dette ned (bruke mer penger), men en ulempe med dette er jo selvsagt at dersom bedrifter i stort omfang går konkurs, og arbeidsledigheten blir mye større, så må pengene brukes av staten uansett.  På et eller annet tidspunkt blir det ikke så lett å skifte jobb, når arbeidsledigheten øker og antallet arbeidsplasser går ned. 

Jeg vet ikke hva de har lagt opp til av arbeidsledighet, det hadde vært interessant å få svar på, og du har rett i at arbedisledigheten er for lav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Ja, det gir jo ingen som helst mening dette her. Tror nok folk hadde kjøpt mer kjøtt om det var mer fornuftige priser. Men når kjøttdeig, som egentlig er "kjøtt-avfallet", koster over 70 kroner for 400 gram enkelte steder, så er det ikke rart det blir magert salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Tror ikke de har lagt opp til 1.7% ledighet i budsjettet, noe som allerede egentlig er for lavt til å være sunt for vanlig økonomi. De er jo ute etter at føre en mer restriktiv pengepolitikk for å senke tempoet i norsk økonomi og øke arbeidsledigheten noe.

Jeg fant det faktisk, tror jeg... https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nokkeltall-i-nasjonalbudsjettet-2023/id2930398/

Arbeidsledigheten ventes likevel å holde seg lav fremover. Mange arbeidsgivere vil trolig fortsatt ha vanskeligheter med å rekruttere arbeidskraft. Den registrerte arbeidsledigheten anslås til 1,7 pst. av arbeidsstyrken både i 2022 og 2023, en nedgang fra 3,1 pst. i 2021.

De sier altså at de ønsker å øke arbeidsledigheten, men forventer at den skal bli den samme i 2022 som i 2023, altså 1,7% ? 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Det går fint an å ha spending money et år, jeg vil si det er et must for en sunn økonomi, både privat og for bedrifter. Problemet er bare at disse pengene ikke varer evig... 2023 kan bli et meget spennende år, på veldig mange måter. 

Jeg syns det blir for enkelt å si at siden man har klart seg ett år, så er det ikke noe problem.. Hva når bufferen faktisk er tom, og du må drifte med tap? Da hjelper det ingen verdensting at du klarte deg ett år igjennom en krise. 

Jeg vil jo tro at folk i usikre tider bruker mindre penger når de må ta av bufferet sitt. Ikke mer. Forbruket har faktisk gått opp i forhold til siste normalår, 2019. Det vitner om økt kjøpekraft. Tror ikke det er mange som tærer unødvendig på sparekontoen sin i disse dager.

Ja, vi vil nok se økning i konkurser og inkassosaker, og vi kommer garantert til å se økning i arbeidsledigheten fremover. Men jeg tror ikke det blir i nærheten av så ille som enkelte skal ha det til.

Husk at det ble spådd massekonkurser og enorm arbeidsledighet under covid, men det var det motsatte som faktisk skjedde. Og uansett hva som skjer, så har vi et av verdens beste sikkerhetsnett for å fange opp de som skulle havne i økonomisk uføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Jeg vil jo tro at folk i usikre tider bruker mindre penger når de må ta av bufferet sitt. Ikke mer. Forbruket har faktisk gått opp i forhold til siste normalår, 2019. Det vitner om økt kjøpekraft. Tror ikke det er mange som tærer unødvendig på sparekontoen sin i disse dager.

Den økte kjøpekraften i år, er jo fordi folk har brent inne med pengene sine i 2 år med korona og endelig har kunnet bruke de.. eller mener du at vi har fått økt kjøpekraft med reallønnsnedgang?  

Kajac skrev (9 minutter siden):

Ja, vi vil nok se økning i konkurser og inkassosaker, og vi kommer garantert til å se økning i arbeidsledigheten fremover. Men jeg tror ikke det blir i nærheten av så ille som enkelte skal ha det til.

Husk at det ble spådd massekonkurser og enorm arbeidsledighet under covid, men det var det motsatte som faktisk skjedde. Og uansett hva som skjer, så har vi et av verdens beste sikkerhetsnett for å fange opp de som skulle havne i økonomisk uføre.

Hvorfor fikk vi ikke massekonkurser og enorm arbeidsledighet under pandemien? Fordi regjeringen gikk inn og betalte... Hva er planen deres for neste år? Jeg finner ikke situasjonene sammenlignbare i det hele tatt, og jeg er ihvertfall ikke fan av å basere budsjetter og økonomier ved å se bakover i tid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Den økte kjøpekraften i år, er jo fordi folk har brent inne med pengene sine i 2 år med korona og endelig har kunnet bruke de.. eller mener du at vi har fått økt kjøpekraft med reallønnsnedgang?  

Jeg tror ikke folk med lite penger eller lav lønn bruker opp sparepengene sine på tulleforbruk i en tid hvor alt øker i pris. De som bruker penger nå er de som har god råd og som ikke lar økte priser svekke kjøpekraften sin. Og siden pengebruken denne høsten øker i forhold til 2019, tyder det på at det ikke står så dårlig til som enkelte skal ha det til. Om du allerede har dårlig råd og likevel øker forbruket ditt i en tid hvor alt blir dyrere, har du bare deg selv å takke når du får problemer til våren.

Baranladion skrev (7 minutter siden):

Hvorfor fikk vi ikke massekonkurser og enorm arbeidsledighet under pandemien? Fordi regjeringen gikk inn og betalte... Hva er planen deres for neste år? Jeg finner ikke situasjonene sammenlignbare i det hele tatt, og jeg er ihvertfall ikke fan av å basere budsjetter og økonomier ved å se bakover i tid. 

Dersom vi kommer i en situasjon hvor det blir massiv arbeidsledighet så kommer regjeringen til å iverksette tiltak. Akkurat som med støtteordninger for strøm og pandemistøtten. Ja, en del bedrifter vil nok gå over ende, men andre bedrifter vil også oppstå. Slik det alltid er.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke folk med lite penger eller lav lønn bruker opp sparepengene sine på tulleforbruk i en tid hvor alt øker i pris. De som bruker penger nå er de som har god råd og som ikke lar økte priser svekke kjøpekraften sin. Og siden pengebruken denne høsten øker i forhold til 2019, tyder det på at det ikke står så dårlig til som enkelte skal ha det til. Om du allerede har dårlig råd og likevel øker forbruket ditt i en tid hvor alt blir dyrere, har du bare deg selv å takke når du får problemer til våren.

For meg er det mer naturlig, at folk, når de endelig har kunnet gjøre noe, bruker mer penger enn i et normal år. Husk at folk ikke har gjort noe spesielt i 2 år, da sitter pengene mye løsere når du endelig er fri, og forbruket vil øke. Prisøkningene som vi også har sett, er selvfølgelig også en faktor, med 12% økte matvarepriser, og drivstoffutgifter som nesten har doblet seg. Vi har råd til det NÅ, men ikke over lang tid. For bedrifter, som ikke får støtte i det hele tatt, så er selvfølgelig situasjonen veldig mye mer prekær når årsregnskapene tikker inn. 

Kajac skrev (4 minutter siden):

Dersom vi kommer i en situasjon hvor det blir massiv arbeidsledighet så kommer regjeringen til å iverksette tiltak. Akkurat som med støtteordninger for strøm og pandemistøtten. Ja, en del bedrifter vil nok gå over ende, men andre bedrifter vil også oppstå. Slik det alltid er.

Og igjen, situasjonen nå er en helt annen enn den var. Økonomien er nå overopphetet, noe den absolutt ikke var under pandemien. Konsekvensene av at regjeringen skal gå inn med massive støtteordninger nå, får helt andre konsekvenser  siden vi sitter med begge problemstillingene: En overopphetet økonomi som øker rentene,- og konkurser og økende arbeidsledighet. 

Men for all del, vi har jo oljefondet og sikkerhetsnettet, er jo bare å bruke av de

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...