Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Statsbudsjettet ble lagt frem i dag, og det er et par ting jeg reagerer på.

For det første har Støre og Vedum i et par måneder sagt at offentlig pengebruk skal strammes inn. Men i dag fikk vi altså fasiten, statsbudsjettet øker med 90 milliarder, og er større enn noensinne. - Hva er det egentlig som foregår her? Har regjeringen sin egen måte å regne på? Regjeringen ønsket opprinnelig å øke med 100 milliarder, men øker isteden med 90 milliarder, og så mener de selv at de har spart penger? 

For det andre, kan det virkelig være riktig å øke offentlig pengebruk i en tid som dette? Mener da visselig å ha hørt økonomer anbefale å stramme inn. Det virker som Norge har gått fra å drive keyneansk motkonjunktur-politikk, til rett og slett bare å bruke mer og mer penger uansett hvordan konjunkturene er. 

For det tredje, under valgkampen snakket Ap, Sp og SV om nye industreventyr og mer differensiert nasjonaløkonomi, men med dette statsbudsjettet skjer vel det motsatte? Norge blir bare enda mer avhengig av oljeinntekter? 

Beklager, men jeg synes det blir stadig mer klart at dette ikke er som Stoltenberg-regjeringen, som jeg selv stemte på. Jeg går tilbake til Venstre, som jeg også stemte på tidligere. (Stemte på Høyre sist valg). V sitt alternative statsbudsjett ser bedre ut, mener jeg, og nå er jo Trine Skei Grande borte og. 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvor alle pengen blir av? Budsjettet har økt veldig, veldig mye de siste 10 år. Ting er dog ikke blitt vesentlig bedre. Hvor blir pengene sløst? 

Kanskje det har utviklet seg en type mentalitet i Norge hvor vi tror penger kan løse alt. Vi kaster penger etter problemer, og så blir vi overrasket når det ikke hjelper. Det norske statsbudsjettet overgår f eks langt det til Svergie og Danmark. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva du mener her @Vaniman. Budsjettet i år er stramt også for offentlig sektor. Oljepengebruken dempes kraftig for å unngå overoppheting, øke konkurranseevnen og dempe inflasjonen. Vet ikke hva du likte med Stoltenberg II-regjeringens budsjetter, men dette er det klart mest solidariske og omfordelende budsjettet siden den tid, på tross av enorme utgifter til korona, strøm, eldrebølge og krigen.

Klima lider dessverre altfor mye som vanlig. Det er vel bortimot det eneste jeg synes er skikkelig kjipt med årets budsjett.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Baranladion said:

Offentlig sektor eser ut i det vide og det brede, og skal finansieres med penger fra de private som gjør suksess. Fryktelig korttenkt, da det ender med færre investeringer og dertil mindre innbetaling av skatt på sikt. 

 

Glem ikke at det skjer mye verdiskapning i det offentlige også. Tenker da ikke på de vanlige som alle primærtjenestene vi som samfunn må ha, men er også mye innovasjon. Skatteetaten gjør f.eks. mye bra arbeid, altinn som til stadighet er under utvikling, Tenor er en plattform som er åpen for det private og offentlige for å utforskje mulighetene i åpne data, sikkerhetsmyndighetene former og delere vurderinger og malverk som alle kan benytte seg av i sine sikkerhetvurderinger og slik kunne man fortsatt en god stund. Det blir litt enkelt å kalle hele den offentlige sektoren for noe som ikke gir verdiskapning. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva du mener her @Vaniman. Budsjettet i år er stramt også for offentlig sektor. Oljepengebruken dempes kraftig for å unngå overoppheting, øke konkurranseevnen og dempe inflasjonen. Vet ikke hva du likte med Stoltenberg II-regjeringens budsjetter, men dette er det klart mest solidariske og omfordelende budsjettet siden den tid, på tross av enorme utgifter til korona, strøm, eldrebølge og krigen.

Klima lider dessverre altfor mye som vanlig. Det er vel bortimot det eneste jeg synes er skikkelig kjipt med årets budsjett.

Det jeg mener er at budsjettet øker i faktisk pengebruk. Isteden for å prioritere, øker regjeringen skatte -og avgiftsnivået, slik at man slipper å kutte. 

Det jeg likte med Stoltenberg var at han holdt tilbake oljepengebruken, for å unngå hollandsk syke. (Her må man huske at 3% av et pensjonsfond på 2000-3000 milliarder, er langt mindre penger enn 3% av 12 000 milliarder). 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (55 minutter siden):

Glem ikke at det skjer mye verdiskapning i det offentlige også. Tenker da ikke på de vanlige som alle primærtjenestene vi som samfunn må ha, men er også mye innovasjon. Skatteetaten gjør f.eks. mye bra arbeid, altinn som til stadighet er under utvikling, Tenor er en plattform som er åpen for det private og offentlige for å utforskje mulighetene i åpne data, sikkerhetsmyndighetene former og delere vurderinger og malverk som alle kan benytte seg av i sine sikkerhetvurderinger og slik kunne man fortsatt en god stund. Det blir litt enkelt å kalle hele den offentlige sektoren for noe som ikke gir verdiskapning. 

Har jeg vel heller ikke gjort? Men nå øker de altså statsbudsjettet fra ifjor med 90 milliarder, selvom de sier de skal spare, og det kan virke som det viktigste er å sørge for skatteletter for de med middels dårlig lønn og nedover, selvom vi ikke bør øke kjøpekraft. I tillegg så er disse skattelettene nesten for et luftslott å være, det er snakk om summer som nesten ikke er merkbare i dagliglivet, men ser flott ut i en valgkamp. 4,5 miliarder i skattelette til "vanlige folk" høres bra ut, så det sier de såklart , istedenfor å si at tjener du 550.000 så får du hele 325,- mer i måneden å leve for... 

Synes også forslaget om gratis barnehage i nord er veldig spesielt, de er feks minst påvirket av strømpriser. Syns det rett og slett er sløsing av offentlige midler. 

Målet er å få folk boende der, og kanskje trekke flere til regionen, men samtidig så har de jo satt seg i en posisjon der feks Salmar får mindre risikokapital til å investere. Folk flytter ikke til Finnmark og Troms fordi barnehagen er gratis, de flytter dit hvis de i tillegg får jobb. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (56 minutter siden):

Men hvor blir produktivten av? Behandlingstiden på det meste av søknader har gått i taket. Ting skal utredes i det uendelige. Vi må forenkle regelverk. 

Vet ikke, men synes Stavrum har en god kronikk om statbudsjettet. Dette sitatet belyser jo også problemet ditt: 

I en tid som dette har vi ikke råd til å la være å effektivisere jernbanen, domstolene og kommunebyråkratiene – eller legge et visst press på staten til å øke produktiviteten med marginale 0,5 prosent i året (som enhver privat bedrift ville klart).

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/enorme-private-skatteokninger-betaler-for-at-staten-slipper-a-spare/o/5-95-691193

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Synes også forslaget om gratis barnehage i nord er veldig spesielt, de er feks minst påvirket av strømpriser. Syns det rett og slett er sløsing av offentlige midler. 

AP har mange stemmer der, billig strøm og skattelettelser osv.. Men det går rykter om grunnrenteskatt for vanlig yrkesfiske så vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (22 minutter siden):

Noen burde sponse dem med en studietur til Cuba, det hadde dem virkelig trengt.
Bokstavelig talt gått i krig mot norsk verdiskapning og eierskap.

Hvis noen trur at disse skatteøkningene vil gagne fattige nordmenn, ja da er dem blitt lurt trill rundt.

Det er mange fordeler for fattige i budsjettet, så skjønner ikke helt hva du mener.

Veldig fornøyd selv egentlig, noe økt skatt men det er ikke mye. Mest glad for at pengene går der de trengs.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Økt skatte -og avgiftsnivå kan over tid gi færre skatteinntekter (og arbeidsplasser) fordi flere bedrifter legger ned eller utsetter investeringer, samtidig som færre starter opp. Jo høyere skatt, dess vanskeligere å drive et firma. 

Mange tror at økt skatt automatisk vil gi mer skattepenger, men det er ikke så enkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som forventet fra den kanten egentlig, alt skal skattes i hjel hvis det er en viss størrelse på overskuddet. Lakseskatten er jo bare grotesk men kan fort komme til å bite dem tilbake. Mange av de store har kansellert nye konsesjoner og det blir nok svært lite bygging av nye anlegg nå som man blir skattet i hjel på ethvert overskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Det er mange fordeler for fattige i budsjettet, så skjønner ikke helt hva du mener.

Veldig fornøyd selv egentlig, noe økt skatt men det er ikke mye. Mest glad for at pengene går der de trengs.

Over tid så vil dette føre til svakere krone og mindre verdiskapning, vi må heie frem grundere og norsk eierskap.

Dette vil både være bra for statsfinansene og de fattige.

 

Med den liberale innvandringspolitikken som har blitt ført de siste 20 årene så vil de fattige i Norge bare fortsette få det verre, uavhengig av hvor mye han midlertidig klarer å sope inn av skatter og avgifter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 minutter siden):

Over tid så vil dette føre til svakere krone og mindre verdiskapning, vi må heie frem grundere og norsk eierskap.

Dette vil både være bra for statsfinansene og de fattige.

 

Med den liberale innvandringspolitikken som har blitt ført de siste 20 årene så vil de fattige i Norge bare fortsette få det verre, uavhengig av hvor mye han midlertidig klarer å sope inn av skatter og avgifter.

Hjelper ikke å overlasse markedet med penger slik de blå holdt på heller. Inflasjonen har gått i været

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

Sandra Borch er jaggu smålig og ussel

(VG) Regjeringen kutter all støtte til NOAH

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQxG8P/regjeringen-kutter-all-stoette-til-noah

helt åpenbart en hevnaksjon fordi NOAH har lagt seg ut med Senterpartiet og deler av landbruket/dyrehold.

Flott! Synd dei gav pengar til homoorganisasjonane, ikkje kutta hos Helsingforskommiteen/NOAS/osv, og økte avgifte på bensin bil, trengte ikkje da får å sei da mildt.
Vist ein skal stramma opp budsjette, så kunne kutt i FN/utanlandshjelp ha bygd opp forsvare utan å søla med pengar så fylle revisora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...