Gå til innhold

Hvorfor lar NAV folk bli 100% ufør, uten å tilby måter på å få de til å bidra noe til samfunnet?


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Mr.Duklain said:

Uføretrygd er en ting, men at man kan flytte til utlandet og fortsatt motta uføretrygd er for meg ubegripelig. Flytter man ut av Norge, så mister man rett på trygd, så enkelt burde det være. 

Jeg er mer der at rikfolk som flytter ut av landet for å slippe å betale skatt bør miste statsborgerskap.

Folk som har jobbet 25 år eller mer betalt inntektskatt i alle disse årene og flytter for av enten helse eller for å ha råd til et verdig liv forstår jeg bedre. Men det bør være et krav om x antall år som skatteyter til landet.

Endret av Theo343
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (9 minutter siden):

Uføretrygd er en ting, men at man kan flytte til utlandet og fortsatt motta uføretrygd er for meg ubegripelig. Flytter man ut av Norge, så mister man rett på trygd, så enkelt burde det være. 

en litt annen diskusjon kanskje?

men løsningen på det kunne evt. vært å omregne uføretrygd (og andre NAV ytelser) til inntektsnivået i landet det flyttes (varig) til.

Edit, da sikter jeg til land utenfor EU/EØS

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (17 minutter siden):

Uføretrygd er en ting, men at man kan flytte til utlandet og fortsatt motta uføretrygd er for meg ubegripelig. Flytter man ut av Norge, så mister man rett på trygd, så enkelt burde det være. 

Det syns jeg virker ganske håpløst. For flere er trygdet pga en sykdom som vil bli forverret i Norge pga klimaet. For å unngå forverringer må altså disse personene tilbringe tid typisk i varmere land enn Norge kan tilby om vinteren. 

Endret av leticia
glemte et ord
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg er mer der at rikfolk som flytter ut av landet for å slippe å betale skatt bør miste statsborgerskap.

Folk som har jobbet 25 år eller mer betalt inntektskatt i alle disse årene og flytter for av enten helse eller for å ha råd til et verdig liv forstår jeg bedre. Men det bør være et krav om x antall år som skatteyter til landet.

Hva med de som flyttet til Gaza nesten på dagen de fikk norsk statsborgerskap og var uføretrygdet? Kan være enig, at kanskje man kan flytte utenlands hvis man har jobbet i 25 år+, men mange som er uføretrygdede har nok ikke det. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

en litt annen diskusjon kanskje?

men løsningen på det kunne evt. vært å omregne uføretrygd (og andre NAV ytelser) til inntektsnivået i landet det flyttes (varig) til.

Edit, da sikter jeg til land utenfor EU/EØS

Dette hadde vært en bra løsning. Mange uføretrygdede lever nok som grever i utlandet. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Bamseguttsaken handlet jo også at han stakk fra barnevernet, så kanskje han skulle ha fått 0 i ytelse? 

Han fikk 0 i barnetrygd da.

En digresjon:  Når det gjelder barnebortføringssaker, så får menn som bortfører barnet til et annet land 0 i barnebidrag, mens kvinner som bortfører barnet til et annet land får fullt barnebidrag.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De som har 100% ufør har mer enn nok med egen helse, som er for dem en fulltidsjobb. Det som er synd med 100% ufør er at en mister den sosiale kontakten og samholdet man har i en jobb, at en kommer seg ut av huset noen timer. Viss de klarer finne glede i et annet land, som er mer sosialt enn Norge (der sitter folk ofte ute i gaten og hilser på hvernadre i motsetning til Norge), så synes eg de skal få lov til det. 
Snakker med mange innvandrere, og en ting går igjen, vi er så jævla usosiale her bortsett fra på diverse hobbyarenaer.  Skjønner godt nordmenn vil til andre land for å få opp det sosiale aspektet de tapte ved å kunne jobbe, pluss klimaet kan hjelpe på enkelte lidelser. 

Vi har råd til å gi uføre livskvaliteten de enda kan kanskje kan presse ut av livet sitt, de ble ikke 100% ufør uten tung medisinsk grunn. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (32 minutter siden):

Han fikk 0 i barnetrygd da.

En digresjon:  Når det gjelder barnebortføringssaker, så får menn som bortfører barnet til et annet land 0 i barnebidrag, mens kvinner som bortfører barnet til et annet land får fullt barnebidrag.

Ut ifra de undersøkelser jeg har gjort, er det ikke grunnlag for å trekke konklusjoner om forskjellsbehandling basert på kjønn. At det nesten bare er gjenværende fedre som betaler bidrag til bortførende mødre, handler sannsynligvis mest om at det er langt flere mødre enn fedre som bortfører barn.  https://frykmankramer.no/nyheter/barnebidrag-etter-barnebortfring/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Ut ifra de undersøkelser jeg har gjort, er det ikke grunnlag for å trekke konklusjoner om forskjellsbehandling basert på kjønn. At det nesten bare er gjenværende fedre som betaler bidrag til bortførende mødre, handler sannsynligvis mest om at det er langt flere mødre enn fedre som bortfører barn.  https://frykmankramer.no/nyheter/barnebidrag-etter-barnebortfring/

Jeg kjenner en som jobbet i mange år med å gjenforene barn med sine norske foreldre.  Han har blant annet organisert flere velykkede raid og fått gjenforent barna med sine norske foreldre.

Ifølge han, så er kjønnsdiskrimineringen på dette punktet 100% i de sakene han har jobbet med.  Damer som har bortført barnet sitt til et annet land får alltid NAV til å avkreve barnebidrag for "barnets beste", mens menn som gjør det samme aldri får det. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner en som jobbet i mange år med å gjenforene barn med sine norske foreldre.  Han har blant annet organisert flere velykkede raid og fått gjenforent barna med sine norske foreldre.

Ifølge han, så er kjønnsdiskrimineringen på dette punktet 100% i de sakene han har jobbet med.  Damer som har bortført barnet sitt til et annet land får alltid NAV til å avkreve barnebidrag for "barnets beste", mens menn som gjør det samme aldri får det. 

Det er ikke noe i lovverket som gir rett til å diskriminere på denne måten. Kanskje det eventuelt er forskjellig vurdering innad i hver enkelt sak innad i NAV, altså at dette handler mer om holdninger enn regelverk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (8 minutter siden):

Ja, det var den artikkelen som det ble henvist til, hvor advokaten jeg linket til mente journalistene ikke hadde undersøkt bra nok / dypt nok før de publiserer saken. Men sånn er det gjerne når man skal selge et produkt. 

Jeg er forøvrig enig i at det skal være likt for begge kjønn. Ingen burde få barnebidrag hvis de har bortført barna. Jeg er bare uenig i at dette er en bevisst diskriminering på kjønn fra NAVs side, for det er ikke et lovverk som regulerer at kvinner skal få barnebidrag i slike saker, mens menn ikke skal få det. 

Endret av leticia
justert en setning
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tilbake til hovedtemaet: Jeg har observert at sosialtjenesten og myndighetene i mitt område er ganske dyktige til å engasjere mennesker som ønsker å bidra. Det finnes en rekke frivillighetssentraler som tilbyr varierte muligheter for å delta i samfunnsnyttig arbeid.

Mange av de uføre personene jeg kjenner, spiller en aktiv rolle i samfunnet ved å engasjere seg i frivillig arbeid. Det er en tanke at man kanskje kunne oppmuntre uføre til å bidra enda mer, for eksempel gjennom økt folkeopplysning.

Med en aldrende befolkning og færre arbeidshender som skal gjøre mer for mindre, blir bidragene fra uføre viktigere enn noensinne.

Men det er en fare for at noen, som aldri har møtt store utfordringer, tror at løsningen er å gjøre folk så fattige at de må jobbe. Dette synet er for enkelt og overser de reelle utfordringene mange møter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (1 time siden):

Tilbake til hovedtemaet: Jeg har observert at sosialtjenesten og myndighetene i mitt område er ganske dyktige til å engasjere mennesker som ønsker å bidra. Det finnes en rekke frivillighetssentraler som tilbyr varierte muligheter for å delta i samfunnsnyttig arbeid.

Mange av de uføre personene jeg kjenner, spiller en aktiv rolle i samfunnet ved å engasjere seg i frivillig arbeid. Det er en tanke at man kanskje kunne oppmuntre uføre til å bidra enda mer, for eksempel gjennom økt folkeopplysning.

Med en aldrende befolkning og færre arbeidshender som skal gjøre mer for mindre, blir bidragene fra uføre viktigere enn noensinne.

Men det er en fare for at noen, som aldri har møtt store utfordringer, tror at løsningen er å gjøre folk så fattige at de må jobbe. Dette synet er for enkelt og overser de reelle utfordringene mange møter.

Fattige blir de  jo uansett finnes svært få ufaglærte jobber og få og får du en så er det vel så dårlig betaling at de kan like gjerne være uføre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet oppstår i et helt annet ledd enn nav. Samboeren min måtte gå sykemeldt i nesten ett helt år for å vente på en operasjon. Like etter operasjonen kunne hun gå tilbake til å jobbe 100%. Private aktører ville ikke operere siden det var komplisert. Resultatet da blir at mange havner i lange køer. Da er det bedre at det offentlige overtar sånn at det er de som trenger det mest som får operasjon først. 

Et annet eksempel er at halvparten av kvinner med adhd først får diagnosen i voksen alder. Mange bøir uføre før den tid. Selv hadde jeg en relativt enkel operasjon, men fikk kort sykemelding siden legen mente jobben skulle tilrettelegge. Det klarte de naturligvis ikke og jeg måtte be om ny kort sykmelding annenhver uke. Etter et halvt år med  dette var jeg i ferd med å bli utbrent og det toppet seg med reoperasjon. Første pri må være å få færrest mulig over på nav. 

Lenke til kommentar
On 5.10.2022 at 1:29 PM, fox said:

Det forstår John-B tror jeg, ikke det han sikter til. Men at staten og/eller kommunene kan vel skape noen forskjellige arbeidsplasser som er tilrettelagt for dem.

Justeringer av dagens regler (inkludert forenklinger) kunne også bidra til at flere jobbet ved siden av trygd. Da ville jo privat initiativ/oppfinnsomhet lettere slippe til. Dette kunne lett bli en sak om subsidiering arbeidskraft - men ikke nødvendigvis?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Dyster lesning om Firkant Norge.

Mange jobber kan du ikke velge å "ikke jobbe" bare fordi du har ufør...

Dette er å straffe folk som vil bidra med det de kan klare å jobbe, det burde vært mye mer slingringsmonn og varsling.

https://www.nrk.no/osloogviken/hilde-jobbet-for-mye-ved-siden-av-uforetrygden-_-skylder-nav-100.000-kr-1.16636692

Jeg var selv i lignende situasjon når jeg hadde AAP, hadde tilfeldigvis litt vikar jobber ca nesten et par uker på verksted når jeg gikk på kurs med AaP og jobbet noen få timer for mye, og tjente kun 4-5000 i måneden og mistet AAP. Fikk ikke råd til husleie pga dette og ble også nektet støtte på Sosialkontoret.

De sa -Du har jobbet, så da har du sikkert kjøpt deg noe du kan selge...

Ble tvunget til å selge noe jeg eide, solgte en dvd Denon spiller for 200 kr på Finn, den kostet 4-5k ny.

Tok med kvittering og fikk støtte til husleie.

Om jeg istedenfor hadde bare sittet på Arbeids kurset og nektet å jobbe ville jeg ha fått både trygd og beholdt Dvd spilleren min...

Jeg ville også ha tjent ? 7000kr mere i måneden.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...