Gå til innhold

Hvorfor lar NAV folk bli 100% ufør, uten å tilby måter på å få de til å bidra noe til samfunnet?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Adobyen said:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd/uforetrygd-månedsstatistikk_kap
 

veldig rart at du ikke fant den, men du kan google, slik jeg gjorde. Jeg skrev   nav statistikk nye uføre. Og da kom det opp en side med forskjellige lenker.

Du kan sikkert finne andre statistikker ved å søke hos ssb eller noe, men det har jeg ikke forsøkt å lete etter.   Selv ble jeg syk etter å ha jobbet med løsemidler i 28 år, så jeg ble en del av statistikkene like før jeg var 50. Før den tid var jeg aldri syk.

Det kan være pga. VPN klienten jeg kjører akkurat nå, så det er nok riktig link. Bare kom ikke på at den var aktiv før du postet igjen nå :) 

Jeg husker kampen til mange løsemiddelskadde for 20-30 år siden. Det varmer at dere til slutt fikk forståelse for dette. Vi har mange lignende kamper foran oss med uansvarlige ledere og bedrifter som kjører folk i senk helsemessig.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@leticia
Utover det som er skrevet så respekterer jeg kunnskapen din og tenker det må være åpent for uenigheter om hva som faktisk foregår i NAV systemet.

Eks. synes jeg det er trist og feil at mange må gå 1 år i sykemelding og så på AAP før de får mulighet til å søke om uføretrygd før de har vært flere år i systemet. Man har da gjerne blitt sykere og pga. prosessen mistet inntektsevne pga. systemet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (41 minutter siden):

Eks. synes jeg det er trist og feil at mange må gå 1 år i sykemelding og så på AAP før de får mulighet til å søke om uføretrygd før de har vært flere år i systemet.

Man kan også gå andre veien. At man er delvis på AAP samtidig som man er delvis i jobb (f.eks hvis man har en deltidsstilling, men har gått ekstravakter slik at total jobbing har vært på 100 %, men at man ikke lenger greier å ta ekstravakter. Hvis man da har hatt en stilling på f.eks 30 % så blir man ikke nødvendigvis sykemeldt hvis man greier å fungere i disse 30 %. Likevel så vil man kunne ha krav på AAP siden inntektsevnen er nedsatt med mer enn 50 % i forhold til da man jobbet tilsvarende 100 % når man regner med ekstravaktene. Kanskje man etter hvert heller ikke greier å fungere i den lille stillingen på 30 % og da vil sykepenger kombinert med AAP være aktuelt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, leticia said:

Man kan også gå andre veien. At man er delvis på AAP samtidig som man er delvis i jobb (f.eks hvis man har en deltidsstilling, men har gått ekstravakter slik at total jobbing har vært på 100 %, men at man ikke lenger greier å ta ekstravakter. Hvis man da har hatt en stilling på f.eks 30 % så blir man ikke nødvendigvis sykemeldt hvis man greier å fungere i disse 30 %. Likevel så vil man kunne ha krav på AAP siden inntektsevnen er nedsatt med mer enn 50 % i forhold til da man jobbet tilsvarende 100 % når man regner med ekstravaktene. Kanskje man etter hvert heller ikke greier å fungere i den lille stillingen på 30 % og da vil sykepenger kombinert med AAP være aktuelt. 

 

Takk for gode insiktsfulle innlegg :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hvordan har du opparbeidet deg denne kunnskapen? Av ren nysjerrighet og ikke noe vond hensikt med spørsmålet.

Økonom med cirka 1 års juss i studiet som innser at hun nok burde valgt juss i utgangspunktet ;) Når man skal hjelpe med  søknader i en klageprosess så må man nødvendigvis ha satt seg godt inn i systemet :)

 

Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dette er feil grunnlag og støtter opp om det jeg har nevnt med historier om yngre mennesker som har fått innvilget uføretrygd basert på inntektsevne pga. arbeidsmarkedet og fremtidsutsikter der man befinner seg. Som når eks. en hjørnesteinsbedrift nedlegges i bygde og kyststrøk. Så jeg ser egentlig ikke at vi er uenige her.

Jeg er enig i at det ikke bør være slik, men lovverket per nå åpner opp for at det kan skje, se nedenfor. 

 

Theo343 skrev (2 timer siden):

Når man begynner å snakke om inntektsevne så åpner man for et vepsebol av uante dimensjoner.  Det bør være arbeidsevnen og ikke inntektsevnen. Det blir mye tullete ordbruk fra NAV for å gjøre det vanskelig for de som er syke (man må være frisk for å være syk). Inntektsevne legger flere ting enn helsen til personen til grunnlag og kan føre til ganske så skjev behandling ift. det å ha 100% nedsatt arbeidsevne. Men jeg kan forstå det til dels om det er snakk om et menneske som har 500.000 i passiv inntekt i året men likevel åpner det for store gråsoner og ulik behandling.

Det er flere vilkår som må være oppfylte for å få innvilget uføretrygd.  Her kan du også se at alder, som jeg har nevnt tidligere er et kriterie man vurderer. Også det vi har vært inne på om arbeidsmuligheter på hjemstedet blir vurdert . 

§ 12-7.Nedsatt inntektsevne

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten.

For personer som mottar arbeidsavklaringspenger når krav om uføretrygd settes fram, er det tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med 40 prosent.

Ved vurderingen av hvor mye inntektsevnen er nedsatt, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter på hjemstedet eller andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid. Inntektsmulighetene i ethvert arbeid som vedkommende nå kan utføre (inntekt etter uførhet) sammenlignes med inntektsmulighetene som vedkommende hadde før uføretidspunktet (inntekt før uførhet). Dersom sykdommen, skaden eller lytet har redusert inntektsevnen gradvis over flere år, kan det tas utgangspunkt i inntektsevnen før sykdommen, skaden eller lytet oppsto.

 

Theo343 skrev (2 timer siden):

Så kan jeg si at NAV selv definerer det slik.

Sitat

For å ha rett til å få uføretrygd, må sykdom og/eller skade være hovedårsaken til at du har nedsatt arbeids- og inntektsevne.

Altså ikke kun inntektsevne.

Nei, det er ikke kun inntektsevne. Reglene du nevner finner man i folketrygdloven 12-6. 

§ 12-6.Sykdom, skade eller lyte – krav til årsakssammenheng

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at vedkommende har varig sykdom, skade eller lyte.

Når det skal avgjøres om det foreligger sykdom, legges det til grunn et sykdomsbegrep som er vitenskapelig basert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. Sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til uføretrygd.

Den medisinske lidelsen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og grad at den utgjør hovedårsaken til nedsettelsen av inntektsevnen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#§12-12

Theo343 skrev (2 timer siden):

Ellers kan jeg nevne at jeg har dysleksi som en av mine diagnoser som kan føre til at jeg ikke alltid ser ordleggingsfeil og/eller skrivefeil før i etterkantm selv om jeg prøver å lese alt godt før jeg poster. Jeg vet dette kan bli misforstått som at jeg "endrer mening" men når jeg ser en linje blir helt feil opp mot hva jeg ønsker å formidle så blir det bare feil.

Til å ha dysleksi så syns jeg du ordlegger deg fint, og det er ikke så store endringer du gjør heller da. Men det hadde vært fint om du hadde skrevet årsaken til endringen. Da blir det lettere for oss andre å forstå hvorfor. F.eks hvis du skriver "skrivefeil" eller "endring i setning" :)

 

Endret av leticia
endret ordlyden i første kommentar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her leter Tonje (35) etter mat til seg og datteren

Sitat

Mesteparten av arbeidsavklaringspengene Tonje Hegland får går til husleie. «Dumpster diving» blir en av løsningene for å få mat på bordet.

Sitat

Alenemoren Tonje Hegland får 15.000 kroner hver måned i arbeidsavklaringspenger (AAP). Husleia er 12.789 kroner i måneden.

Sitat

 

For de fleste er fokuset nå feiring av jul- og nyttårshøytiden. For Tonje Hegland er bekymringen minst like stor for månedene etter nyttår. Mat på bordet må den lille familien ha. Etter utallige sene kvelder iført gummihansker og støvler har hun fått erfaring i å plukke brukbar mat ut av konteinere. Hvis muligheten er til stede.

– Spørsmålet er jo hvor mye det blir å hente framover. Flere og flere butikker låser konteinerne sine, noen oppbevarer varer som skal kastes i frysere inne på lageret, forklarer hun.

 

Håper at hun ikke blir ufør. Det har hun ikke råd til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Her leter Tonje (35) etter mat til seg og datteren

Håper at hun ikke blir ufør. Det har hun ikke råd til.

For alle som tror det er lett å leve på 2.200,- i måneden med ett barn så må de gjerne prøve. Og hvis hun må betale strøm utenom er det klin umulig. Men dette er ikke ukjent stoff for meg men synes det er tragisk at politikere ikke har bakkekontakt på dette.

Samt en ting jeg reagerer litt på i artikkelen.

Quote

SØPPELDYKKING
Søppeldykking, konteinerdykking eller dumpster diving er når noen velger å lete i konteinere for å finne brukbare ting som har blitt kastet. Dumpster diving er ulovlig. Dette fordi søppel ikke er eierløst. På Facebook er det flere grupper hvor medlemmer deler sine erfaringer fra Dumpster diving, hvor målet er å finne søppel man kan nyttegjøre seg av.

Jeg finner det litt merkelig at Norge har en egen særdefinisjon på når noe er søppel. I USA benytter Politiet en paragraf om at husholdning søppel (mat og annet) er nettop søppel så fort det har blitt kastet i en kontainer eller søppelkasse og dermed fritt kan rote i søppel utenfor bygningen uten tillatelse.

Jeg kan forstå dette ift. elektronisk retur som per def. ikke er søppel på samme måte.

Så her er jeg, som jeg har vært i alle år, helt enig med henne.

Quote

– Jeg blir skremt av dagligvarekjedenes holdning til at enkelte varer  kastes. Hadde det ikke vært bedre å legge varene i en kasse med et skilt som forteller at dette kan du ta med deg gratis, hvis du vil ha? spør hun.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Her leter Tonje (35) etter mat til seg og datteren

Håper at hun ikke blir ufør. Det har hun ikke råd til.

Her er det nok noen inntekter som er utelatt fra artikkelen. Barnebidrag og barnetrygd f.eks. Mulig også hun mottar bostøtte. Samtidig så hvis man går fra AAP til uføretrygd så øker inntekten en del. F.eks så er barnetillegget i måneden på vel ca 3700 i måneden som ufør. På AAP er det en slikk og ingenting. 

Poenget mitt, hvis hun blir ufør så vil hun få bedre inntekt enn hun har nå når hun går på AAP. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

For alle som tror det er lett å leve på 2.200,- i måneden med ett barn så må de gjerne prøve. Og hvis hun må betale strøm utenom er det klin umulig. Men dette er ikke ukjent stoff for meg men synes det er tragisk at politikere ikke har bakkekontakt på dette.

Når man skriver en artikkel som dette så syns jeg at det blir å lure lesere hvis man ikke tar med alle inntekter / overføringer fra staten som personen mottar. Som nevnt over her så er barnetrygd, barnebidrag og bostøtte aktuelle inntektsposter / overføringer man må ta med i beregningen for å vite hvor mye personen egentlig sitter igjen med til mat. 

At det uansett er tøft for personen tviler jeg ikke på, jeg syns bare man bør være ærlig i artikkelen :) 

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Husleia er 12.789 kroner i måneden.

Hvor koster det så mye å leie, og hva er det hun leier?

Burde være mye lettere å få førstegangslån for egen bolig, fordi med sånne summer så kan en fint betale ned et lån. 
Blir ikke noe luksusbolig, men det blir tak over hodet, og noe en eier. 

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at det er stadig færre og færre unge som deltar i samfunnet. Jeg kjenner flere på min alder som rett og slett ikke gjør noen ting. Enten så sitter de hjemme med trygd og spiller spill hele dagen eller så vimser de rundt og fester på pappas regning.

En av dem får til og med morra si til å komme og vaske opp leiligheten hans enda han er helt klar i hodet og har tid til å gjøre det selv.

 

Blir spennende å se hvordan dette påvirker økonomien fremover når det å sitte med fortnite 12 timer om dagen og vente på arv er mere lukrativt enn å ta ansvar for eget liv og jobbe for noe selv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Jeg finner det litt merkelig at Norge har en egen særdefinisjon på når noe er søppel. I USA benytter Politiet en paragraf om at husholdning søppel (mat og annet) er nettop søppel så fort det har blitt kastet i en kontainer eller søppelkasse og dermed fritt kan rote i søppel utenfor bygningen uten tillatelse.

Det er fleire grunnar til at det er slik, men det er ikkje ein særregel. Utgangspunktet er at alle gjenstandar har ein eigar, og at overføring av eigarskap krev ein form for avtale. Det er altså USA som har ein særregel om at eigedomsretten ikkje gjeld for avfall. 

Så er det slik at det butikken kastar også er ein råvare for renovasjonsselskapet som brukar matavfallet til komponstering eller produksjon av biogass. Så sjølv om butikken ikkje lenger ser verdien i avfallet så stjeler ein av ein ressurs som tilhøyrer renovasjonsselskapet. Så kan ein sjølvsagt diskutere denne ordninga på bakgrunn av både moral og miljøomsyn, men det vil kreve ei lovendring eller særlovgiving.

 

Når det gjeld spørsmålet om å kaste mat eller gi vekk mat så kokar det fort ned til økonomiske spørsmål. Det er tryggare for kjedene å ha ein policy på å kaste mat som kanskje kan være dårleg ettersom verdien på maten er langt mindre enn potensielle kostnadar om ein må stå til ansvar dersom nokon blir sjuke av maten. I tillegg tenker ein på merkevarebygging der produsentane ikkje vil ha varerer som smaker 100% slik dei skal være tilgjengeleg sidan det skader omdømmet om folk får feil inntrykk av produktets smak og kvalitet. 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (53 minutter siden):

Blir spennende å se hvordan dette påvirker økonomien fremover når det å sitte med fortnite 12 timer om dagen og vente på arv er mere lukrativt enn å ta ansvar for eget liv og jobbe for noe selv.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hikikomori

Japan har et begrep som om omhandler dette, og det er et samfunnsproblem i økende grad.

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Deechon said:

Jeg har lagt merke til at det er stadig færre og færre unge som deltar i samfunnet. Jeg kjenner flere på min alder som rett og slett ikke gjør noen ting. Enten så sitter de hjemme med trygd og spiller spill hele dagen eller så vimser de rundt og fester på pappas regning.

En av dem får til og med morra si til å komme og vaske opp leiligheten hans enda han er helt klar i hodet og har tid til å gjøre det selv.

 

Blir spennende å se hvordan dette påvirker økonomien fremover når det å sitte med fortnite 12 timer om dagen og vente på arv er mere lukrativt enn å ta ansvar for eget liv og jobbe for noe selv.

Det er greit betalt å spille Fortnite.

Lenke til kommentar
15 hours ago, leticia said:

Her er det nok noen inntekter som er utelatt fra artikkelen. Barnebidrag og barnetrygd f.eks. Mulig også hun mottar bostøtte. Samtidig så hvis man går fra AAP til uføretrygd så øker inntekten en del. F.eks så er barnetillegget i måneden på vel ca 3700 i måneden som ufør. På AAP er det en slikk og ingenting. 

Poenget mitt, hvis hun blir ufør så vil hun få bedre inntekt enn hun har nå når hun går på AAP. 

Helt riktig dette. Så jeg forenklet av latskap mitt innlegg basert på det som var skrevet :) Tankene slo meg også men det var ikke en del av artikkelen.

15 hours ago, leticia said:

Når man skriver en artikkel som dette så syns jeg at det blir å lure lesere hvis man ikke tar med alle inntekter / overføringer fra staten som personen mottar. Som nevnt over her så er barnetrygd, barnebidrag og bostøtte aktuelle inntektsposter / overføringer man må ta med i beregningen for å vite hvor mye personen egentlig sitter igjen med til mat. 

At det uansett er tøft for personen tviler jeg ikke på, jeg syns bare man bør være ærlig i artikkelen :) 

 

Igjen enig. Det er synd at nyheter i stor grad i aviser benytter halvsannheter, manipulasjon og forvrenger det virkelige helhetsbildet. Men dette virker å være en trend i alt fra konflikt på arbeidsplass, rettsaker, tvister og faktisk generelt i samfunnet. Ikke at man da bare har "har 2 sider av sakene" men at man også bevisst går inn for det nevnte. Et ærlig og redelig samfunn er jeg redd vi aldri får. At mye skal ha en delvis skjult agenda er også forkastelig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Overarbeidet møtte Tonje Hegland veggen for fire år siden. Etter å ha fått diagnostisert en alvorlig psykisk lidelse og ADHD, raknet alt. Nå må hun lete etter mat i søpla for å overleve. (Foto: Tomm Pentz Pedersen)

Dette minner meg om en annen sak som var oppe for ikke lenge siden. Var det ikke slik at man ønsket å gjøre en lovendring som gjorde at politi og eks. PST kunne få fritt innsyn i mennesker journaler hvor det er påvist alvorlig psykisk lidelse? 

Hva skjedde med den saken?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (7 timer siden):

Jeg har lagt merke til at det er stadig færre og færre unge som deltar i samfunnet. Jeg kjenner flere på min alder som rett og slett ikke gjør noen ting. Enten så sitter de hjemme med trygd og spiller spill hele dagen eller så vimser de rundt og fester på pappas regning.

En av dem får til og med morra si til å komme og vaske opp leiligheten hans enda han er helt klar i hodet og har tid til å gjøre det selv.

 

Blir spennende å se hvordan dette påvirker økonomien fremover når det å sitte med fortnite 12 timer om dagen og vente på arv er mere lukrativt enn å ta ansvar for eget liv og jobbe for noe selv.

Det er i alle fall ikke noe som kan fortsette i det uendelige, selv om det er mange andre, for så vidt på en måte beslektede problemer som er minst like ille og som heller ikke kan fortsette i det uendelige.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Dette minner meg om en annen sak som var oppe for ikke lenge siden. Var det ikke slik at man ønsket å gjøre en lovendring som gjorde at politi og eks. PST kunne få fritt innsyn i mennesker journaler hvor det er påvist alvorlig psykisk lidelse? 

Hva skjedde med den saken?

Interessant spørsmål, det hadde jeg og likt å vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...