Gå til innhold

Hvorfor lar NAV folk bli 100% ufør, uten å tilby måter på å få de til å bidra noe til samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nei, mistenker nok at flere flytter ut permanent, og bør dermed ikke få uføretrygd. 

Uføretrygd bør kun bestemmes ut i fra helsesituasjon. Men jeg synes hovedsaklig at det bør være noen krav om antall år som norsk statsborger for å kvalifisere som mottaker av trygdeytelser.  Vi kan ikke fø hele verden. Eks. 10-15 år.

Dessverre er det nok også en andel som har fått innvilget uføretrygd uten tilstrekkelig grunnlag de siste 20-30 år. Det er mange tilfeller siste par tiår hvor man fikk uføretrygd som ung fordi området man bodde i ikke hadde arbeidsplasser. Jeg kjenner selv noen av disse. Slik praksis er så uansvarlig at man nesten bør straffe de involverte for bedrageri. Jeg kjenner også flere på uføretrygd som streamer 8+ timer 6-7 dager i uken. Altså i praksis en fulltids jobb. Man bør se på hvorvidt slik praksis er riktig å fortsette med.

På grunnlag at man har utøvd en helt uansvarlig praksis på dette tidligere så har man nå gjort det utmattende vanskelig for de som nå faktisk har helsemssig grunnlag for å få uføretrygd. Altså man straffer uskylidge basert på egen uansvarlig oppførsel. Så lurer man på hvorfor det blir forakt i befolkningen. Jeg har 2 tidligere kolleger som brukte 7 år på å få det godkjent selv om de hadde jobbet i 100% stilling i 20 år og fikk en livsødleggende kronisk sykdom som gjorde det umulig å jobbe.

Så her må man rydde opp i uansvarlig praksis først og fremst!

Har man først fått uføretrygd (og opptjent pensjon for den del) på riktig grunnlag så bør det være ubetydelig hvor personen oppholder seg for å klare seg best mulig på ytelsen. I dag har man videokonferanser så man kan fint kommunisere med den det gjelder uavhengig av hvor de får pengene til å strekke til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som uføretrygdet bør man ihvertfall ikke klage over avgifter og skatt.  Det er de som er i faktisk arbeid som sørger for at uføretrygde kan sitte hjemme. Et enkelt søk på nettet med "hvordan bli uføretrygdet som ung" og resultatet svarer for seg selv. O'store Noreg burde gått mer intensivt inn for å få tilpasset arbeid fremfor å la dem råtne hjemme. Mistforstå meg riktig her. For all del skal alle lønnes for sitt arbeid, og som med f.eks. barnehager, er det viktig å sosialisere. Tilpasning og tilrettelegging fremfor holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forsåvidt ikke sett eller hørt uføretrygdede klage over avgifter og skatt. Men det høye kostnadsnivået generelt er nok en utfordring for mange. Med unntak av noen som helt klart har bedre utgangspunkt for å klare seg bra.

Men man må tørre å gå etter de som fikk dette innvilget på utilstrekkelig grunnlag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Uføretrygd bør kun bestemmes ut i fra helsesituasjon. Men jeg synes hovedsaklig at det bør være noen krav om antall år som norsk statsborger for å kvalifisere som mottaker av trygdeytelser.  Vi kan ikke fø hele verden. Eks. 10-15 år.

Ja, dette er jo hovedproblemet med å gi uføretrygd til folk som bosetter seg i utlandet, mange har lite tilknytning til Norge borsett fra et statsborgerskap. I Gaza alene bodde det over 100 personer som var uføretrygdede og bodde der før krigen brøt ut. 

En løsning kan være, som du skriver, er at man må ha bodd i Norge i 15-20 år etter man har fått statsborgerskap før man kan permanent flytte ut av Norge, og motta norsk uføretrygd  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jo, og noen av dem gleder seg til og med til helgen. At de med fordelsaktig utgangspunkt gjerne trivialiserer de økonomiske utfordringene som uføretrygdede ser jeg for mer er høyst reell. Alt fra bortskjemte drittunger til voksne som går en lang omvei forbi tiggere. Realiteten i Noreg dikterer at det faktisk er klasseforskjell. Og slik utviklingen er blir den stadig større. Uføretrygdede må også, seriøst, ta en egenvurdering på fremtidig planlegging av pensjon. Virkeligheten er kjip, bitter og hard, både for uføretrygdede og sysselsatte. Min verden er der at alle, utelukket, kan bidra til samfunnet om det tilrettelegges riktig. Og det oppfattes om ikke annet at det er altfor enkelt å stemple papiret med uføretrygdet. Videre så letter dette også på statistikken for arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (37 minutter siden):

Som uføretrygdet bør man ihvertfall ikke klage over avgifter og skatt.  Det er de som er i faktisk arbeid som sørger for at uføretrygde kan sitte hjemme. 

Det er nok oljefondet som gjør dette, uføre betaler skatt på lik linje som alle andre.

Og det er så lett å få uføretrygd hører jeg folk mase om. Nei! Tror gjennomsnittet for å få det invilget ligger rundt 10 år eller så med utprøving, testing osv osv.

15 år tok det her.

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.Duklain said:

Ja, dette er jo hovedproblemet med å gi uføretrygd til folk som bosetter seg i utlandet, mange har lite tilknytning til Norge borsett fra et statsborgerskap. I Gaza alene bodde det over 100 personer som var uføretrygdede og bodde der før krigen brøt ut. 

En løsning kan være at man må ha bodd i Norge i 15 år etter man har fått statsborgerskap før man kan permanent flytte ut av Norge, og motta norsk uføretrygd  

Det er akkurat det jeg foreslo at det må være krav til norsk statsborgerskap og bopel i landet i minst 10-15 år - gjerne 20 år. Jeg forstår heller ikke hvorfor Norge innvilger uføretrygd til asylsøkere og flyktninger, det gir ingen mening og virker totalt uansvarlig på vegne av de som sitter i 7 år lange kamper etter et langt arbeidsliv i Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (41 minutter siden):

Det er akkurat det jeg foreslo at det må være krav til norsk statsborgerskap og bopel i landet i minst 10-15 år - gjerne 20 år. Jeg forstår heller ikke hvorfor Norge innvilger uføretrygd til asylsøkere og flyktninger, det gir ingen mening og virker totalt uansvarlig på vegne av de som sitter i 7 år lange kamper etter et langt arbeidsliv i Norge.

Bra at vi er enige :). Er jo tross alt våre skattepenger som betaler for andres uføretrygd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.Duklain said:

Bra at vi er enige :). Er jo tross alt våre skattepenger som betaler for andres uføretrygd. 

Absolutt. Og vi importerer stadig flere fremtidige "uføre" pensjonister som blir et stort problem. Slik kan vi ikke fortsette og man må gjøre noe med det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 timer siden):

Det er nok oljefondet som gjør dette, uføre betaler skatt på lik linje som alle andre.

Og det er så lett å få uføretrygd hører jeg folk mase om. Nei! Tror gjennomsnittet for å få det invilget ligger rundt 10 år eller så med utprøving, testing osv osv.

15 år tok det her.

Uføre betaler skatt av det de får i trygd ja. Men hvis man (tar bare enkle tall) får 400 000 i trygd og betaler 60 000 i skatt. Har man da bidratt til staten ved å betale skatt, eller har man egentlig bare fått 340.000 i trygd? 

Grunnen til at uføretrygdede betaler skatt er rett og slett at de som har fradrag i skattemeldingen, som f.eks gjeldsrenter skal få disse fradragene på lik linje med andre arbeidstakere. At det ikke skal bli noen urettferdighet der. Men alle kronene man får utbetalt i uføretrygd er kroner privat næringsliv og oljevirksomheten  har skaffet inn til staten. (Det samme kan man si om folk som jobber innen offentlig sektor, det er privat sektor og oljevirksomheten som betaler lønna deres). 

Snittet for innvilgelse av ufør ligger på 7,5 år. Og jeg kjenner tilfeller som har gått rett fra siste sykemeldingsdag rett over på uføretrygd. Men da har vel diagnosene og manglende arbeids - og inntektsevnen vært ganske klar. (Kjenner også til tilfeller som er nærmere din sak). 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Bra at vi er enige :). Er jo tross alt våre skattepenger som betaler for andres uføretrygd. 

Det er i hovedsak inntektene i oljesektoren som betaler for folks uføretrygd, ikke privatpersoners skattepenger. Det er nesten ingen i Norge som bidrar med mer skattepenger inn enn de får ut igjen fra staten i form av f.eks skolegang, helsetjenester, trygder og pensjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, leticia said:

Det er i hovedsak inntektene i oljesektoren som betaler for folks uføretrygd, ikke privatpersoners skattepenger. Det er nesten ingen i Norge som bidrar med mer skattepenger inn enn de får ut igjen fra staten i form av f.eks skolegang, helsetjenester, trygder og pensjoner. 

Nå er det nå slik at oljefondet ikke kom ut av ingenting. På listen din får du også ta med en av de store som er eksport av strøm.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Nå er det nå slik at oljefondet ikke kom ut av ingenting. På listen din får du også ta med en av de store som er eksport av strøm.

Kan jeg godt gjøre :) Det var ingen uttømmende liste. Poenget var at folks oppfatning av at "deres skattepenger" holder liv i de uføre er en sannhet med modifikasjoner. Skatteinntekter til staten fra lønn og formue er ikke nok til å dekke folketrygdutgiftene. 

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2023/statsbudsjettet-2023-statens-inntekter-og-utgifter/id2931252/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (17 timer siden):

Mange inkl politikere som åpenbart tror at norske arbeidsgivere har en stor gjeng med ansatte som bare går på vent, og ha ansatte i Norge er svindyrt så man har ikke anledning til og ha folk til og dekke opp for f.eks uføre som ofte vil ha en veldig ustabilt oppmøte. Har snakket med flere som har prøvd og det ble for mye styr og veldig vanskelig å planlegge med slike ansatte.

Ja, det er det jeg også tenker, og hvis vi skal prøve å sette seg inn i situasjonen til den ustabile uføre som har behov for tilrettelegging og forståelse, og blir presset inn i en stresset bedrift som ikke ønsker å ha vedkommende der.  Det blir ingen god arbeidshverdag for noen av partene, og den syke kan fort bli enda sykere.  Vil politikerne ta livet av folk? Er de kun for de friske av oss?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (6 timer siden):

Ja, det er det jeg også tenker, og hvis vi skal prøve å sette seg inn i situasjonen til den ustabile uføre som har behov for tilrettelegging og forståelse, og blir presset inn i en stresset bedrift som ikke ønsker å ha vedkommende der.  Det blir ingen god arbeidshverdag for noen av partene, og den syke kan fort bli enda sykere.  Vil politikerne ta livet av folk? Er de kun for de friske av oss?

De jeg snakket med var nok genuint interessert i og prøve, dette var ikke noe opplegg via NAV men ett forsøk på og få til noe som både arbeidsgiver og arbeidstaker håpte på kunne fungere.

Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst unge uføre som er bekymringen her. Psykisk helse, angst, som blir verre av å gå hjemme. Mister selvtillitten, bruker livet til å game, kommer i dårlig selskap på nettet.

Når det tar 7 år å bli ufør er det vel liten sjanse for at NAV tar feil. Arbeidstrening for å kontrollere helsa til den uheldige. Kanskje var de snillere med innvilgelse før, eller i små bygder der det ikke er arbeid å få tak i.

En slik omgang med NAV oppleves gjerne som en Kafka-prosess, og mange blir sykere. Dvs. at de kan bli litt friskere etter å ha fått uføretrygd og inntektssikring.

Hvis den uføre blir friskere, særlig yngre uføre, er likevel løpet kjørt.

Man kan jobbe litt hvis man klarer å ordne seg i det daglige. Husarbeid og sosiale aktiviteter blir en form for trening i seg selv, og noen trener på treningsstudioer, da fastlegen anbefaler det.

Men disse jobbene finnes ikke.

Etter en stund som ufør vil mange jobbe, fordi de kjeder vettet av seg av å gå hjemme. Man får også dårligere helse av for lite aktivitet, så det er om å gjøre å finne balansen. Ikke for mye og ikke for lite, avhengig av hva slags uhelse.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (19 timer siden):

Kostnaden ved og ha folk 100% uføretrygdet er sannsynligvis lavere enn om man skulle tilrettelagt osv osv for alle hvis man ser på det den veien.

Ja. Det er enormt ressurskrevjande å skulle tilrettelegge for dei som er nesten uføre og som berre kan gjere delar av arbeidsoppgåvene eller berre kan jobbe deltid.

Det er svært få stillingar der ein kan jobbe på ein slik måte utan at produksjonen lir av det enten direkte eller indirekte ved at kollegaer må stoppe sin arbeidsflyt for å dekke arbeidsoppgåvene som den andre ikkje får gjort. 

Så kan ein sjølvsagt sette nesten uføre til å utføre uviktige arbeidsoppgåver som det ikkje er så farlig med om det ikkje blir utført. Men då er heller ikkje arbeidet særleg motiverande ettersom det i praksis er ingen forskjell på om ein har møtte opp for å jobbe eller ikkje. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...