Gå til innhold

Nytt system for artikkelkommentarer i TU Media


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nautica skrev (22 timer siden):

På hvilken måte ser dette mer saklig ut ?

Hvis det ikke er blitt slettet en mengde kommentarer i løpe av 3dager vil jeg ikke si at 3 innlegg er et bra grunnlag for bedømmingen din.

Spesielt i trådene om elbiler, pleier det å vokse store hauger med usaklige kommentarer fra stortsett elbilhatere. Det er i tillegg til alle de saklige kommentarene, som jeg selvfølgelig ikke ser på som usaklige. Men for at mange av de usaklige kommentarene ikke skal få stå uimotsagt, gis det mange saklige svar til dem, som vi tross alt ikke egentlig har behov for. Altså pleier det å være ganske mye gnål i spesielt elbiltrådene.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (7 timer siden):

Jeg slutta å lese forskning.no da de innførte nytt kommentarfelt med krav om fullt navn for flere år siden. Det er provoserende.

Jeg gjorde det samme. Kontaktet til og med redaksjonen og ga de noen kraftfulle argumenter mot fullt navn, men jeg fikk bare et goddag mann økseskaft-svar. Da forlot jeg forskning.no jevnlig. Det ligger under en bokmerke-mappe som jeg kun tar i bruk når jeg har mye tid å slå i hjel.

Tek.no, tidligere hardware.no var tidligere tilknyttet diskusjon.no. De byttet eier og forumløsning. De krever riktignok ikke fullt navn, men forumløsninga er svært begrenset og lite brukervennlig. Jeg følte at få av de gamle brukerne var fornøyd med det nye forumet og bare en brøkdel så ut til å følge med byttet. Folk virket altså å følge forumløsningen mer enn nettstedet. Jeg sluttet å lese tek jevnlig. Tror jeg ramler innom der et par ganger i måneden nå i forbindelse med søkeresultater.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg sluttet å lese tek jevnlig. Tror jeg ramler innom der et par ganger i måneden nå i forbindelse med søkeresultater.

Når det gjelder Tek.no, sluttet jeg også å lese der, men det var ikke på grunn av kommentarene/forumet. Tek.no hadde et ekstremt fall i kvalitet, og journalistikken deres er skikkelig dårlig på nåværende tidspunkt. (eller sist gang jeg sjekket?) Spesielt etter at VG kjøpte dem opp, endte det opp med å bli en heidundrende bosside. En sjelden gang står det noe bra der, men det er såpass sjeldent at jeg ikke sjekker lengre.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det helt uaktuelt å opprette konto i fult navn. Det er helt krise hvis ett konsulent-oppdrag skulle ryke fordi mine meninger er i konflikt med oppdraggivers. 

Jeg har ca 2 i "reputation" per post jeg legger ut. Det mener jeg viser at jeg er saklig, informativ, og bidrar på en positiv måte, men det var altså ikke det TU ønsket. Det er litt trist at "Trollene vinner" og tvinger fram en endring som også ekskluderer de med faglig pondus og som ikke ønsker å eksponere sitt fulle navn. 

Jeg kommer nok til å bruke diskusjon.no mer direkte, jeg håper det kan gi en like bra innhold der selv om det ikke blir linket direkte fra TU.  Kanskje vi må ha en litt felles dugnad for å opprette tråder. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (29 minutter siden):

Tek.no hadde et ekstremt fall i kvalitet

Det er pesielt hvor bredt de prøver og nå. Anmelder støvsugere, høytrykkspylere og elbil? 

 

De hadde(har?) også et par journalister som studerte dtatsvitenskap og egentlig ville skrive for VG. Det var ekstremt tydelig i artikkelene deres. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sjørøver said:

Det er pesielt hvor bredt de prøver og nå. Anmelder støvsugere, høytrykkspylere og elbil? 

 

De hadde(har?) også et par journalister som studerte dtatsvitenskap og egentlig ville skrive for VG. Det var ekstremt tydelig i artikkelene deres. 

Kanskje en sammenheng her? Pinlig for jornalisten å få feil påpekt i kommentarfeltet, mye mer behagelig å skremme vekk kommentatorene som kan noe. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Denne har fått en del kommentarer, men noen suspekte navn. https://www.tu.no/artikler/nei-havvind-alene-kan-ikke-erstatte-all-norsk-gasseksport/522738

Såvidt jeg kan se er navnene reelle, og jeg kan heller ikke se at noen av dem er ansatt i TU.  Men akkurat på disse områdene, hydrogen og havvind er det veldig mye profesjonell lobbyvirksomhet og det som verre er, så her må man egentlig gå ut fra at både artikkelforfattere og de som kommenterer har sine egne agendaer.

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er gode grunner til å ha pseudonym/nick istedenfor fullt navn.

1) Har man et unikt navn så er man ikke anonym og har en ulempe kontra en som heter Hans Hansen og dermed er ganske anonym via sitt fulle navn.

2) Av samme grunn utsetter man seg selv for evt represalier IRL om man har et unikt navn

Endret av Rune_says
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Det er gode grunner til å ha anonym/nick istedenfor fullt navn.

1) Har man et unikt navn så er man ikke anonym og har en ulempe kontra en som heter Hans Hansen og dermed er ganske anonym via sitt fulle navn.

2) Av samme grunn utsetter man seg selv for evt represalier IRL om man har et unikt navn

Vil også legge til at det kan være tilsvarande problematisk om du heiter Hans Hansen og ein annan med same namn legg inn kontroversielle kommentarar på ei sak innan ditt fagområde.
Sjølv om det reint faktisk ikkje er deg som har skrevet innlegget så vil mykje av dei negative tilbakemeldingane frå kundar og kollegaer kunne være dei same ettersom dei ikkje har føresetnadane for å identifisere rett Hans Hansen.

Eg merker meg forresten at få (ingen?) av dei registrerte brukarane har lagt inn profilbilde.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (40 minutter siden):

Vil også legge til at det kan være tilsvarande problematisk om du heiter Hans Hansen og ein annan med same namn legg inn kontroversielle kommentarar på ei sak innan ditt fagområde.

Godt poeng. Der kan jeg bare dele at jeg har blitt oppringt av media og bedt om å uttale meg om ting jeg har absolutt ingen greie på, fordi jeg har en oppmersomhetssøkende navnebror på andre sosiale media. Jeg kunne potensielt uttalt meg og sagt ting som så ble koblet til et medieoppslag med bilde av navnebroren, men jeg var ærlig og sa at de hadde ring feil person. En gang fikk jeg også lønnsslippen hans i posten fordi arbeidsgiver hadde brukt gule sider som kilde til adressen i stedet for å spørre arbeidstakeren sin. Jeg aner ikke hvor mye navnebroren min har fått av oppmerksomhet/post etc som egentlig var ment for meg, men jeg har fått en del tilbakemeldinger selv. Inkludert en del ubehagelige som drapstrusler før jeg valgte å anonymisere meg bedre.

Jeg bruker diskusjon.no fordi det gir meg anonymitet OG er et svært godt moderert og teknisk godt forum. Faller disse fordelene bort så vil jeg enten finne et annet forum eller bruke mye mindre tid på nett.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

broom.no hadde også et godt besøkt kommentarfelt, hvor særlig alt av elbil-artikler fikk det til å gå hett for seg. Var ganske så steile fronter der mellom de som som var pro elbiler og elbil-haterne. Mange gode diskusjoner der.

Men de avsluttet det forumet, og flyttet al kommenteringen over på Feisbukk. Resultatet var selvfølgelig at kvaliteten på diskusjonene gikk nedover i takt med kvaliteten på artiklene. Er sjelden på noen av de stedene for tiden.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (24 minutter siden):

1) Har man et unikt navn så er man ikke anonym og har en ulempe kontra en som heter Hans Hansen og dermed er ganske anonym via sitt fulle navn.

Det fins bare én eneste person på hele planeten som har mitt erkenorske navn, og det er meg, så aldri i livet om jeg bruker mitt fulle navn. Det finnes to andre som bruker mitt fornavn, og mitt mellomnavn, som etternavn. Han ene lever. Han andre døde forrige århundre. Det å nevne dette, er så lite anonym jeg vil gjøre meg. Ikke tro om dere kan be om mer informasjon!

 

Jeg søkte opp et par av navnene på kommentarene under TUM, og fy, det er urettferdig. Noen av navnene er så vanlige at det fins flere med samme navn innenfor realfaglige felt! 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 timer siden):

Spesielt i trådene om elbiler, pleier det å vokse store hauger med usaklige kommentarer fra stortsett elbilhatere. Det er i tillegg til alle de saklige kommentarene, som jeg selvfølgelig ikke ser på som usaklige. Men for at mange av de usaklige kommentarene ikke skal få stå uimotsagt, gis det mange saklige svar til dem, som vi tross alt ikke egentlig har behov for. Altså pleier det å være ganske mye gnål i spesielt elbiltrådene.

Hva som er usaklig kommer ann på øynene som ser på, jeg vil heller kalle det en livlig diskusjon som er interessant å følge med på. Det som jeg kaller usaklig/personangrep blir oftest fjernet.

Den nevnte tråden har fortsatt kun 3 innlegg i et tema som burde trigge mange, ikke mange som skriver "saklige" innlegg ser det ut som.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (3 minutter siden):

Hva som er usaklig kommer ann på øynene som ser på, jeg vil heller kalle det en livlig diskusjon som er interessant å følge med på. Det som jeg kaller usaklig/personangrep blir oftest fjernet.

Jeg har gitt helt opp å lese kommentarfeltene om elbiler. Jeg orker ikke å lese gjennom 20 sider med det nøyaktig samme hver eneste gang. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (Akkurat nå):

Jeg har gitt helt opp å lese kommentarfeltene om elbiler. Jeg orker ikke å lese gjennom 20 sider med det nøyaktig samme hver eneste gang. 

Det kan jeg være ening om, at det mye repeterende svada og vanskelig å sile ut unødvendige innlegg, man har kunnet blokkere personer hvis man ikke ønsker og lese deres innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 minutter siden):

Jeg har gitt helt opp å lese kommentarfeltene om elbiler. Jeg orker ikke å lese gjennom 20 sider med det nøyaktig samme hver eneste gang. 

Mye av dette kan ses på som voksenopplæring. ;)

Det gjelder for mange artikler, det kommer informasjon som utfyller det som sto i artikkelen samt spørsmål om det som er 'selvfølgelig' for de som kjenner tema godt men ikke så selvfølgelig for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...