Gå til innhold

Nytt system for artikkelkommentarer i TU Media


Anbefalte innlegg

Problemet er ikke bare at de har droppet Diskusjon.no, men også det at de har implementert en tjeneste som er så enkel og "barebones" i funksjonalitet at det ikke kan forsvares engang. De har gjort slik som trenden for nye tjenester i dagens samfunn har blitt. Lanser et nytt produkt med minimalt med funksjoner (men den har hovedfunksjonen for produktet), bruk månedsvis (eller årevis) på patching og tilpassing til et produkt som er akseptabelt. Jeg er så lei av at dette har blitt standard. Og selvfølgelig, disse lanseringene virler som at ingen fornuftige personer har vært involvert i prosessen (muligens bare økonomer og sjefer).

Og hva med tidligere artikler? Nå har de fjernet linken til Diskusjon.no på ALLE artikler. Hva om de trekker tilbake ifrågasatt og velger Diskusjon.no igjen, da er vel all den historikken/linkingen borte for godt?  Dette er et svært stort tap for alle, på alle mulige måter...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gravitass skrev (7 minutter siden):

Problemet er ikke bare at de har droppet Diskusjon.no, men også det at de har implementert en tjeneste som er så enkel og "barebones" i funksjonalitet at det ikke kan forsvares engang. De har gjort slik som trenden for nye tjenester i dagens samfunn har blitt. Lanser et nytt produkt med minimalt med funksjoner (men den har hovedfunksjonen for produktet), bruk månedsvis (eller årevis) på patching og tilpassing til et produkt som er akseptabelt. Jeg er så lei av at dette har blitt standard. Og selvfølgelig, disse lanseringene virler som at ingen fornuftige personer har vært involvert i prosessen (muligens bare økonomer og sjefer).

Og hva med tidligere artikler? Nå har de fjernet linken til Diskusjon.no på ALLE artikler. Hva om de trekker tilbake ifrågasatt og velger Diskusjon.no igjen, da er vel all den historikken/linkingen borte for godt?  Dette er et svært stort tap for alle, på alle mulige måter...

Diskusjon.no har kobling mot artikkelen. Så selv om TU skulle ha slettet koblingen fra databasen, er ingenting er tapt for alltid.

Nå betviler jeg riktignok sterkt at de har slettet koblingen. Det gidder de ikke. Derimot endrer de malverk, slik at koblingen rett og slett ikke vises lenger. 

Dersom man programatisk looper over alle artikkel-tråder på Diskusjon.no, og henter ut link til selve artikkelen, er det bare å følge denne og poste et innlegg i den nye løsningen som peker til den gamle tråden. Ikke særlig vrient å få til. Hvorvidt TU aksepterer det, er en helt annen sak ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Men det spørs jo hvor du regner fra og hva du sammenlikner med. Nettopp derfor er det nyttig med et forum hvor de som er interressert kan grave seg ned i de tekniske detaljene og klargjøre hva definisjonene *egentlig* betyr. ;) 

Nei, det gjør faktisk ikke det. Jeg debunket den utallige ganger, men en fra Teslamenigheten insisterte i flere år, han insisterer vel ennå. Det finnes et ord for det, religion.

Ja nettopp, derfor er det nyttig med et forum hvor slikt kan imøtegås, så lærer vi gjerne noe på veien 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (14 minutter siden):

Nei, det gjør faktisk ikke det. Jeg debunket den utallige ganger, men en fra Teslamenigheten insisterte i flere år, han insisterer vel ennå. Det finnes et ord for det, religion.

Kanskje du var mer insisterende enn overtalende? ;)

Du er utholden da, det skal du ha. 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 10/12/2022 at 12:21 AM, qualbeen said:

Ja. Men de var kjappe med å fjerne den kommentaren gitt ... Du skal ikke se bort i fra at de har en og annen svakhet i sin brukeropprettelse etter at bankid er verifisert :whistle:, men modererings-teamet ser ut til å være effektive! :laugh:

 

En god nyhet, er at jeg ser de faktisk har funksjoner for å opprette kallenavn. Så jeg lurer på om det faktisk allerede er mulig å fortsette å skrive innlegg under alias'er?

1341973710_Skjermbilde2022-10-12kl_00_14_12.thumb.png.9b0386feff2c1faebdbc307147830387.png

Å kunne benytte alias er jo det de fleste av oss ønsker, er det ikke? ❤️ 

Selv om jeg ikke helt forstår hva den svenske løsningen «ifragasatt» skal med hele mitt personnummer. Ja, de henter nemlig ut både navn + f.nr fra BankId, og sender det over til egen server for å opprette brukere. Ironisk nok kan man ha mange brukere på samme fnr, da det er epost-adressen man manuelt oppgir som later til å være unique constraint.)

EDIT: Personnummeret mitt (som sendes over ved brukeropprettelse) blir ikke verifisert. Trenger ikke være 11 tegn, ei heller numerisk. Man kan oppgi hva som helst, f.eks. «asdfasdf» (bare man klarer å 'hijacke' requesten før den blir kjørt med ekte personnummer, da). Men nå tror jeg at jeg roer ned antall nye brukere for kvelden. 

Eh, jeg kom tilfeldigvis over artikkelen der No Name har kommentert. Den ligger ute enda. Hvordan fikk du det til? 

Lenke til kommentar

Kanskje de ikke ryddet likevel? ;)

Har den nye kommentarløsningen et sted hvor man kan se sine kommentarer og om noen har svart på dem? Har laget en tullebruker* selv og den ene kommentaren jeg la inn er der ennå men om jeg skal se om noen har svart må jeg grave frem selve artikkelen og se der.

*brukte en epostadresse jeg ikke overvåker og som jeg strengt tatt ikke er sikker på eksisterer lenger så eventuelle varsler på epost når ikke meg.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 timer siden):

Kanskje du var mer insisterende enn overtalende? ;)

Du er utholden da, det skal du ha. 👍

Tja, jeg la bare frem dokumentasjon hver gang. Jeg hadde ingen illusjon om å overtale vedkommende, det var utelukkende for å sikre at alle leserne hadde tilgang til korrekt informasjon. Greit at folk får se svart på hvitt hvem som forsøker å lure dem. Er vel litt vel utholden, tar det som et kompliment, takk skal du ha 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har som krav at jeg skal være anonym, så jeg kommer derfor ikke til å kommentere gjennom den nye løsningen. Jeg kommer heller ikke til å opprette noen bruker, for å prøve den ut, av den grunn at jeg ikke vil gi mine personopplysninger til denne tjenesten. De har ikke noe med mitt personnummer å gjøre, og jeg vil ikke la dem samle så mye data om meg, på en og samme gang, og få verifisert at all denne dataen tilhører min identitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne mer info om hvorfor dette valget ble tatt, er da særdeles lite info.

I det nye kommentarsystemet står det dog denne kommentaren
 

Quote

De siste årene har vi hatt en økende mengde usaklige innlegg i kommentarfeltene, i tillegg fungerte ikke diskusjon.no i nettlesere som mer enn en tredel av våre lesere benytter. Det er noe av bakgrunnen for endringen.

Hvilken nettleser er dette snakk om egentlig? Safari?

Bærer uansett preg av vikarierende motiv

Endret av attz
Lenke til kommentar
attz skrev (30 minutter siden):

Har prøvd å finne mer info om hvorfor dette valget ble tatt, er da særdeles lite info.

I det nye kommentarsystemet står det dog denne kommentaren
 

Hvilken nettleser er dette snakk om egentlig? Safari?

Bærer uansett preg av vikarierende motiv

Vi er ukjent med at det finnes nettlesere som har problemer med artikkelkommentarmodulen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
attz skrev (2 timer siden):

Har prøvd å finne mer info om hvorfor dette valget ble tatt, er da særdeles lite info.

I det nye kommentarsystemet står det dog denne kommentaren
 

Hvilken nettleser er dette snakk om egentlig? Safari?

Bærer uansett preg av vikarierende motiv

Nei, det funker fint i Safari. Er noen småfeil her og der, men de er også i Firefox. Finner det forøvrig spesielt at du nevner Safari, av alt. Den er basert på WebKit, noe av det vanligste på internett. 
 

Uderzo skrev (1 time siden):

Vi er ukjent med at det finnes nettlesere som har problemer med artikkelkommentarmodulen.


Mulig at TUM har en del lesere med særs uvanlige nettleservalg. De som liker IT har gjerne det. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Har den nye kommentarløsningen et sted hvor man kan se sine kommentarer og om noen har svart på dem?

Får svare meg selv her. ;) 

Ja jeg kan få opp liste over mine egne kommentarer i profilen min. Jeg har bare 1, som står ubesvart så jeg vet ikke hva som skjer om jeg får svar men inntil videre antar jeg at jeg kan se de på profilen min.

Dessuten så får jeg opp liste over de siste komentarene *andre* har gjort og der finner jeg 'Petter Viktig' og 'Laban'. :D

Profilen har til og med egen fane for Alias men det er opp til det enkelte nettsted å avgjøre om du får lov til å poste med alias eller eget navn. (eksemplene over har tydeligvis fått lov til å bruke Alias)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (2 timer siden):

Jeg tror nok dessverre TU har skutt seg selv i foten med dette stuntet 😂

Egentlig, ja. Men jeg merker at jeg finner dette forumet mindre interessant etter det ikke kommer flere tråder fra TU. 

 

Jeg lurer på hvor mange månedlige brukere Diskusjon mister som følger av at TU bytter løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 minutter siden):

Si man hypotetisk poster under et alias og senere beslutter TU at alias skal bort, hva skjer da med gamle poster :hmm:

Det må nesten TU svare på. Frykter jo for så vidt at navnet ditt da blir eksponert men det 'ideelle' ville jo vært at det kun gjald for nye poster.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Memento scientiam said:

Nei, det funker fint i Safari. Er noen småfeil her og der, men de er også i Firefox. Finner det forøvrig spesielt at du nevner Safari, av alt. Den er basert på WebKit, noe av det vanligste på internett. 

Feil, Webkit er blitt den nye dinosauren på internett. De fleste browsere er basert på Chromium/Blink. Det er nå 10 år siden Chromium brukte Webkit

Endret av attz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...