Gå til innhold

Nytt system for artikkelkommentarer i TU Media


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

Merk dem med Ekstra, så vi vet der er utilgjengelig.

Selv om jeg er enig med dere, og jeg forstår at det er et reelt problem, må jeg egentlig si at jeg finner det litt finurlig. Jeg sjekker ofte forsiden til tu.no og digi.no, og det er der jeg finner nye artikler. Da vet jeg også med en gang om det er betalingsartikler eller ei. Hadde jeg brukt Diskusjon.no som kilde til artikler, ville jeg ha gått glipp av mange. Men igjen, en sjelden gang oppdager jeg artikler her inne før jeg ser dem på TUMs nettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Memento scientiam skrev (28 minutter siden):

Men jeg må si at jeg er litt overrasket over disse som faktisk har lagt igjen kommentarer på akkurat denne artikkelen. Det er vel en 5-6 stykker, der alle utenom én er fornøyde. Jeg syns det er rart.

Det er eigentleg ikkje så rart, alle vi som er negative til det nye systemet kjem ikkje til å registrere oss for å legge inn kommentar. 

Dei som er positive til å kommentere under fullt namn har langt lavare terskel for å opprette konto. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Det er eigentleg ikkje så rart, alle vi som er negative til det nye systemet kjem ikkje til å registrere oss for å legge inn kommentar. 

Dei som er positive til å kommentere under fullt namn har langt lavare terskel for å opprette konto. 

Jo, men jeg trodde ikke det eksisterte så mange av dem. I hvertfall ikke så kort tid etter at artikkelen ble lagt ut. Det er noen som bruker fullt navn på Diskusjon.no også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å la være å henge ut en spesifikk person (som til og med stiller med fullt navn), lar jeg være å lenke til innlegget (enda et problem med det nye systemet), sa dere får bare stole på meg ("source: trust me, bro" :P)

På en av artiklene til TU, ligger det nå en kommentar, i den nye tjenesten:

Sitat

Hei Moderator. Hva var det jeg skrev som dere mente brøt med en regel?

Denne personen har fra før av skrevet et par andre innlegg på Ifrågasätt, etter at vedkommende registrerte seg for under 12 timer siden (alt under TUM), og ingen av dem er i nærheten av å være ugreie på noen som helst måte. Jeg skriver langt grovere og mer tiltalende innlegg, selv. Så her ser man konsekvenser av det nye systemet, allerede.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 6
Lenke til kommentar

det er jo veldig interessant. dette kom plutselig, ihvertfall for oss samtidig som det allerede modereres. 

noe spesielt må ha sjedd, misstenker trussel mot intektsstrømmen til TU. som kjent er det penga som rår, og ihvertfall med det lønningsnivået de har. tipper det har kommet frem svært avslørende informasjon ifm noen artikler. en annen teori er kommentarene som går ift vindkraft 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (8 minutter siden):

det er jo veldig interessant. dette kom plutselig, ihvertfall for oss samtidig som det allerede modereres. 

noe spesielt må ha sjedd, misstenker trussel mot intektsstrømmen til TU. som kjent er det penga som rår, og ihvertfall med det lønningsnivået de har. tipper det har kommet frem svært avslørende informasjon ifm noen artikler. en annen teori er kommentarene som går ift vindkraft 

Jeg tror ikke man trenger å gå dit du gjør for å forklare hvorfor TU bytter. Det kan være en hel rekke andre årsaker. Kanskje den nye løsningen er billigere. Og kanskje TU faktisk tror på at det nye diskusjonsforumet blir mye mer seriøst og interessant når det slipper å belemres med oss anonyme. Den nye plattformen har sikkert gode selgere.

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke man trenger å gå dit du gjør for å forklare hvorfor TU bytter. Det kan være en hel rekke andre årsaker. Kanskje den nye løsningen er billigere. Og kanskje TU faktisk tror på at det nye diskusjonsforumet blir mye mer seriøst og interessant når det slipper å belemres med oss anonyme. Den nye plattformen har sikkert gode selgere.

.

De har også sannsynligvis fått et inntrykk av at ved å bruke Diskusjon.no, tiltrekker artiklene deres seg kommentarer fra folk som ikke egentlig har noe "belegg" eller kompetanse, for å legge igjen kommentarer. Dette vil da være forumbrukere uten verken teknisk kompetanse eller interesse, som er på forumet av andre grunner enn TUM, men som oppdager trådene til artiklene deres.

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 minutter siden):

De har også sannsynligvis fått et inntrykk av at ved å bruke Diskusjon.no, tiltrekker artiklene deres seg kommentarer fra folk som ikke egentlig har noe "belegg" eller kompetanse, for å legge igjen kommentarer. Dette vil da være forumbrukere uten verken teknisk kompetanse eller interesse, som er på forumet av andre grunner enn TUM, men som oppdager trådene til artiklene deres.

Ja, det synes jeg også kan være et problem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Ja, det synes jeg også kan være et problem.

Hvis det faktisk er en av grunnene til at de har byttet system, bør det jo være enkelt å løse dette. Det gjør de ved å hindre at trådene til deres artikler, har noe som helst synlighet på forumet. De kunne ha ordnet dette når de eide forumet, eller bedt VG om det nå.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Memento scientiam said:

De kunne ha ordnet dette når de eide forumet, eller bedt VG om det nå.

Der har du nok den egentlige grunnen, de eier ikke forumet lenger, så integrasjonen er sikkert mer jobb å vedlikeholde og de vil ikke gi konkurrentene deres i Schibsted-konsernet gratis trafikk. Evt så kan det være noe i avtalene rundt salget som gjør at de må ut innen X antall år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (17 minutter siden):

Der har du nok den egentlige grunnen, de eier ikke forumet lenger, så integrasjonen er sikkert mer jobb å vedlikeholde og de vil ikke gi konkurrentene deres i Schibsted-konsernet gratis trafikk. Evt så kan det være noe i avtalene rundt salget som gjør at de må ut innen X antall år.

Dette var ingenting de ga inntrykk av når de solgte forumet. De kunne også ha fortsatt å eie det. Vi ble fortalt at Diskusjon.no skulle fortsette å brukes som kommentarfelt nærmest inn i evigheten.

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (6 timer siden):

Dette var ingenting de ga inntrykk av når de solgte forumet. De kunne også ha fortsatt å eie det. Vi ble fortalt at Diskusjon.no skulle fortsette å brukes som kommentarfelt nærmest inn i evigheten.

'evighet' blir vel i denne sammenhengen tolket til 'vi har ingen planer om det akkurat nå'. Også kommer det en stor eller liten endring, og da er evigheten over..

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (22 timer siden):

* troll fra fabrikker, uten mer enn ett statsborgerskap, slik at de ikke kan ha 5+ brukere via VPN eller skrive fra et annet land.

Fullt navn er vel ikke nødvendig -- bare man har kontroll på at de er én virkelig person per profil.

Det eneste man oppnår er at personer ikke vil diskutere saker med ømtålige temaer lengre, selve ideen bak det å kunne indentifisere en person er allerede ivaretatt via IP så riktige statansatte kan finne rette vedkommende som gjør noe ulovlig, identifiseringen blir nå flyttet til reportere/mediehus som kan missbruke dette til egen vinning, bare se på faktisk.no som allerede nå uthenger enkeltpersoner offentlig når de foreksempel videreformidler et ømtålig  tema.

Trollfabrikker kommer til å omgå dette relativt kjapt, så de blir man ikke kvitt. Men er trollfabrikker et stort problem her på forumet ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (59 minutter siden):

Det største problemet i dag er vel ikke trollfabrikkene i seg selv -- men at de har fått spredt ideene sine til så mange folk som igjen sprer dem videre som nyttige idioter.

Sitat

* troll fra fabrikker, uten mer enn ett statsborgerskap, slik at de ikke kan ha 5+ brukere via VPN eller skrive fra et annet land.

Fullt navn er vel ikke nødvendig -- bare man har kontroll på at de er én virkelig person per profil.

Så da er ikke identifiseringen beregnet for å luke bort trollfabrikker men for privatpersoner som sprer uverifisert informasjon de har funnet en annen plats ?

Men hvorfor skal disse privatpersonene indentifiseres ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/5/2022 at 12:54 PM, Ekspertkommentator said:

Det gjør ingenting. Det som er viktig er å identifisere de som kommenterer slik at arbeidsgivere (annonsørene) har kontroll på hva ansatte sier og om de poster i arbeidstiden.

Berre det å overvåke kva som blir gjort i arbeidstida er grunn nok til at kommentarer forsvinn. Arbeidsgjevar har synspunkt på kva arbeidstida blir brukt til. Sjølv om det er pause medan programmet kompilerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...