Gå til innhold

Nytt system for artikkelkommentarer i TU Media


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (11 timer siden):

Mye av dette kan ses på som voksenopplæring. ;)

Det gjelder for mange artikler, det kommer informasjon som utfyller det som sto i artikkelen samt spørsmål om det som er 'selvfølgelig' for de som kjenner tema godt men ikke så selvfølgelig for andre.

Nei, elbiltrådene er gnål. 

Ja, det står alltids en eller to nye og nyttige ting der. Jeg gidder ikke å traske gjennom 100 ubrukelige innlegg om hvor mye bedre lyd det er i bensinbiler, eller noe annet tull, for å finne det lille av nyttighet. Jeg trenger heller ikke å konstant minnes på den hydrogentanken som eksploderte for noen år siden. Den også har flere ganger vært nevnt i elbiltrådene. Selvfølgelig fordi at noen bare må nevne Toyota, som heller vil(le) ha hydrogenbiler. Og så mååååå jo elbiler være så forferdelige, for Tesla får flest klager av alle. Oj, nei, elbilene er så tunge, så de forurenser mer. Denne rapporten fra Tyskland (ikke tenk på hvem som skrev den) sier at fossilbiler er bedre for miljøet! Men tenk på alle barna i gruvene i Kongo, som graver ut metallene til batteriene! Æsj, jeg hater MDG! MDG vil ditt, og MDG vil datt. Nekter å kjøpe elbil før de får 5000 km rekkevidde, og fullades på 1,5 minutter! OSV, OSV. 

Endret av Memento scientiam
Måtte bare nevne mer gnål!
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Memento scientiam skrev (12 minutter siden):

Det fins bare én eneste person på hele planeten som har mitt erkenorske navn, og det er meg, så aldri i livet om jeg bruker mitt fulle navn.

Tok et kjapt søk på tu og det er en person som jobber som IT-konsulet i en kommune som er relativ negativ i sine innlegg så går han imot kommunens interne ansettelsepolitikk kan det hende han må se etter en ny jobb.

Endret av Nautica
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (Akkurat nå):

Tok et kjapt søk på tu og det er en person som jobber som IT-konsulet i en kommune som er relativ negativ i sine innlegg så går han imot kommunens interne ansettelsepolitikk kan det hende han må se etter en ny jobb.

Søk han opp på Gule Sider også, så vi får telefonnummeret hans, så jeg kan ringe han en gang i uken, og spørre hvordan det går i jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 timer siden):

Søk han opp på Gule Sider også, så vi får telefonnummeret hans, så jeg kan ringe han en gang i uken, og spørre hvordan det går i jobben. 

Er ikke nødvendig, du kan enkelt finne arbeidsgiver, kontor, etc, så du kan foreksempel kontakte overordnede og si at du føler deg krenket av hans innlegg hvis du ikke liker innleggene.

Før kunne du bare bli irritert, eventuell stenge/sperre meningmotstandere ute av din boble.

DU er i dette eksemplet synonymt/en digresjon med SWJ

 

Endret av Nautica
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (9 timer siden):

Nei, elbiltrådene er gnål. 

Ja, det står alltids en eller to nye og nyttige ting der. Jeg gidder ikke å traske gjennom 100 ubrukelige innlegg om hvor mye bedre lyd det er i bensinbiler, eller noe annet tull, for å finne det lille av nyttighet. Jeg trenger heller ikke å konstant minnes på den hydrogentanken som eksploderte for noen år siden. Den også har flere ganger vært nevnt i elbiltrådene. Selvfølgelig fordi at noen bare må nevne Toyota, som heller vil(le) ha hydrogenbiler. Og så mååååå jo elbiler være så forferdelige, for Tesla får flest klager av alle. Oj, nei, elbilene er så tunge, så de forurenser mer. Denne rapporten fra Tyskland (ikke tenk på hvem som skrev den) sier at fossilbiler er bedre for miljøet! Men tenk på alle barna i gruvene i Kongo, som graver ut metallene til batteriene! Æsj, jeg hater MDG! MDG vil ditt, og MDG vil datt. Nekter å kjøpe elbil får de får 5000 km rekkevidde, og fullades på 1,5 minutter! OSV, OSV. 

Tja, norsk elbilpolitikk har vært et ekstremt dyrt klimatiltak. Det har dessuten vært en usosial omfordeling som undergraver velferdsamfunnet. Elbilpolitikken i Norge har mest fungert som avlat som trekker fokuset bort fra viktigere klimatiltak. At mange da tyr til forumet må du regne med. Jeg har vel heller vært sjokkert over hvor fanatisk elbilpolitikken har blitt forsvart både i trådene og av artikkelforfattere. Helt absurde påstander gjentas som i et ekkokammer (kanskje du også tror en Tesla har 90% energieffektivitet?). TU skulle være for teknologer, men har tidvis sett mer ut som et propagandatidsskrift for elbilforeningen.

Nå ser det ut til at faktaresistensen er det eneste som er igjen. Tar neppe lang tid før fanatikere fra begge leire er representert. De som har kunnskap er borte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle virkelig ønske Ifrågasätt brukte BankID for å verifisere at vi var ekte personer, men lot oss selv velge navn. 

(Gjerne med filtre mot stygge brukernavn og slikt, da jeg virkelig ønsker å holde seriøsiteten oppe. Det er virkelig for dumt når folk kaller seg "No Name" eller lignende)

 

1314616794_Skjermbilde2022-10-11kl_23_57_11.thumb.png.c2483c2c775614313bb7cbef341ea5ff.png

https://www.digi.no/artikler/medier-tysklands-cybersikkerhetssjef-far-sparken-for-angivelige-russland-forbindelser/522896

 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Er det en ekte skjermdump? Kan jeg kalle meg 'insert name here' etter å ha legitimert meg med bankid? 

Ja. Men de var kjappe med å fjerne den kommentaren gitt ... Du skal ikke se bort i fra at de har en og annen svakhet i sin brukeropprettelse etter at bankid er verifisert :whistle:, men modererings-teamet ser ut til å være effektive! :laugh:

 

En god nyhet, er at jeg ser de faktisk har funksjoner for å opprette kallenavn. Så jeg lurer på om det faktisk allerede er mulig å fortsette å skrive innlegg under alias'er?

1341973710_Skjermbilde2022-10-12kl_00_14_12.thumb.png.9b0386feff2c1faebdbc307147830387.png

Å kunne benytte alias er jo det de fleste av oss ønsker, er det ikke? ❤️ 

Selv om jeg ikke helt forstår hva den svenske løsningen «ifragasatt» skal med hele mitt personnummer. Ja, de henter nemlig ut både navn + f.nr fra BankId, og sender det over til egen server for å opprette brukere. Ironisk nok kan man ha mange brukere på samme fnr, da det er epost-adressen man manuelt oppgir som later til å være unique constraint.)

EDIT: Personnummeret mitt (som sendes over ved brukeropprettelse) blir ikke verifisert. Trenger ikke være 11 tegn, ei heller numerisk. Man kan oppgi hva som helst, f.eks. «asdfasdf» (bare man klarer å 'hijacke' requesten før den blir kjørt med ekte personnummer, da). Men nå tror jeg at jeg roer ned antall nye brukere for kvelden. 

Endret av qualbeen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 10/8/2022 at 10:01 PM, Simen1 said:

Det sagt så er det jo ikke ulovlig å opprette artikkeltråder for eksterne artikler på diskusjon.no. Det gjøres bare ikke automatisk fra TU lengre. Dermed blir det som en hvilken som helst annen tråd i forbindelse med et medieoppslag et eller annet eksternt sted.

Jeg skulle gjerne sett at dette ble praktisert oftere; mange artikler fra rundt om kring som kunne trengt en god diskusjon. Fint om diskusjon kunne lagd en offisiell sticky og mal på hvordan vi gjør dette på en felles måte.

For min del som ikke har lest igjennom alt av kategorier her inne så er det også ofte litt vrient å vite hvor jeg skal lete etter en evt diskusjon om en artikkel innen ett eller annet tema. Kunne gjerne sett at slike artikkel-tråder i tillegg ble tilgjengelig et samlet sted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 5.10.2022 den 13.33):

Jeg har bank-ID på mobilen, og ville ikke hatt noen problem med å bruke det en gang i måneden på diskusjon.no -- i bytte mot å rydde bort majoriteten av troll.

Se litt lengre enn nesetippen. Det gjelder redaksjonen også. Troll rydder man bort med fakta. Det er ikke alle redaksjoner som liker fakta. Ingen redaksjoner, inklusive herverende, er i stand til å bedømme hvilken kategori de er i selv. Dette er ikke veien å gå.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Ja. Men de var kjappe med å fjerne den kommentaren gitt ... Du skal ikke se bort i fra at de har en og annen svakhet i sin brukeropprettelse etter at bankid er verifisert :whistle:, men modererings-teamet ser ut til å være effektive! :laugh:

 

En god nyhet, er at jeg ser de faktisk har funksjoner for å opprette kallenavn. Så jeg lurer på om det faktisk allerede er mulig å fortsette å skrive innlegg under alias'er?

1341973710_Skjermbilde2022-10-12kl_00_14_12.thumb.png.9b0386feff2c1faebdbc307147830387.png

Å kunne benytte alias er jo det de fleste av oss ønsker, er det ikke? ❤️ 

Selv om jeg ikke helt forstår hva den svenske løsningen «ifragasatt» skal med hele mitt personnummer. Ja, de henter nemlig ut både navn + f.nr fra BankId, og sender det over til egen server for å opprette brukere. Ironisk nok kan man ha mange brukere på samme fnr, da det er epost-adressen man manuelt oppgir som later til å være unique constraint.)

EDIT: Personnummeret mitt (som sendes over ved brukeropprettelse) blir ikke verifisert. Trenger ikke være 11 tegn, ei heller numerisk. Man kan oppgi hva som helst, f.eks. «asdfasdf» (bare man klarer å 'hijacke' requesten før den blir kjørt med ekte personnummer, da). Men nå tror jeg at jeg roer ned antall nye brukere for kvelden. 

Personnummer er bare 5 siffer. Du tenker nok på fødselsnummer som består av fødselsdato (6 siffer) og personnummer (5 siffer) som totalt sett blir 11 siffer (6+5).

Lenke til kommentar
3 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Personnummer er bare 5 siffer. Du tenker nok på fødselsnummer som består av fødselsdato (6 siffer) og personnummer (5 siffer) som totalt sett blir 11 siffer (6+5).

Fra Datatilsynet: Fødselsnummeret kan bare brukes når det er saklig behov for sikker identifisering av en person og fødselsnummeret er nødvendig for å oppnå slik identifisering (personopplysningsloven § 12)

Er kommentarfelt egentlig saklig behov?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, attz said:

Fra Datatilsynet: Fødselsnummeret kan bare brukes når det er saklig behov for sikker identifisering av en person og fødselsnummeret er nødvendig for å oppnå slik identifisering (personopplysningsloven § 12)

Er kommentarfelt egentlig saklig behov?

Vanskelig å si. Det er lovverk og flere føringer rundt redaktøransvar, og hvordan en plikter å følge opp uønskede hendelser. Tror godt de kan argumentere for det, all den tid fødselsnummer har sluttet å kategoriseres som sensitive personopplysninger, men tipper de fleste (de som benytter tjenesten) synes det er i overkant. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
attz skrev (8 minutter siden):

Fra Datatilsynet: Fødselsnummeret kan bare brukes når det er saklig behov for sikker identifisering av en person og fødselsnummeret er nødvendig for å oppnå slik identifisering (personopplysningsloven § 12)

Er kommentarfelt egentlig saklig behov?

Med tanke på at de ikke en gang validerer input de mottar, og uansett lar meg lage bruker/konto, er det helt åpenbart at deres kommentarfelt ikke har fødselsnummer som et saklig behov! 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Del skrev (12 timer siden):

kanskje du også tror en Tesla har 90% energieffektivitet?).

Jeg ser at jeg mister rundt 20% i laderen min. Synes egentlig det er høyt. 

Phantom Software skrev (8 timer siden):

Jeg skulle gjerne sett at dette ble praktisert oftere; mange artikler fra rundt om kring som kunne trengt en god diskusjon. Fint om diskusjon kunne lagd en offisiell sticky og mal på hvordan vi gjør dette på en felles måte.

Samletråder er kanskje enklere å bruker over tid? Samletråd for nyheter rundt hydrogen, vindmøller osv. Er lett å poste en link i en tråd, litt mer styr om det må lages en ny tråd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (12 timer siden):

kanskje du også tror en Tesla har 90% energieffektivitet

Men det spørs jo hvor du regner fra og hva du sammenlikner med. Nettopp derfor er det nyttig med et forum hvor de som er interressert kan grave seg ned i de tekniske detaljene og klargjøre hva definisjonene *egentlig* betyr. ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...