Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Herr Brun said:

Hvis du betaler på forfallsdato, Tibber overstipulerer og så går konkurs straks etter betalingen, mister du hele beløpet som overstiger prisen du skulle betalt. Da må du straks kjøpe strøm av noen andre. I praksis nettselskapet til du finner nytt strømselskap. Neste dag bruker du litt mer strøm, og bruker dermed av overstipuleringen. Etterhvert har du brukt opp hele overstipuleringen, og da har du ingen risiko før neste gang de fakturerer for mye. Betaler du for tidlig tar du mer risiko. 

Fakturerer de for lite har du ingen risiko. 

Ja så i praksis mister man det de har overestimert. Ser at de har underestimert for min egen del. Måtte ut med 2781,90kr, men til nå har jeg brukt 3218. Så hvis de fortsetter slik kan jeg vel tjene på en konkurs? Hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Emsal said:

Ja så i praksis mister man det de har overestimert. Ser at de har underestimert for min egen del. Måtte ut med 2781,90kr, men til nå har jeg brukt 3218. Så hvis de fortsetter slik kan jeg vel tjene på en konkurs? Hvis jeg har forstått det riktig.

Selv om et selskap går konkurs, vil man fakturere. Enten via konkursboet, eller at konkursboet selger gjelden til et betalingsselskap/inkassoselskap. Evt. at noen overtar selskapet etter konkursen for å drive det videre.

Lenke til kommentar
ali q skrev (57 minutter siden):

Ja, de fattigste har ikke buffer til å overleve en måned med overestimert forbruk, og når de får igjen penger neste måned så faller det de ikke inn å kanskje spare på det de får igjen til neste måned.

Tenkte jeg kunne få deg til å reflektere litt mer ved å sette det på spissen. Men du tror tydeligvis at kundeflukten består utelukkende av de fattige. Beviselig feil naturligvis, men deg om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (9 timer siden):

Ja så i praksis mister man det de har overestimert. Ser at de har underestimert for min egen del. Måtte ut med 2781,90kr, men til nå har jeg brukt 3218. Så hvis de fortsetter slik kan jeg vel tjene på en konkurs? Hvis jeg har forstått det riktig.

Nei. Du vil fortsatt måtte betale.

Enten så treffer de (og det er jo nærmest en umulighet), eller så må du betale for forbruket (og det er jo fair) eller så betaler du for mye og taper det du har betalt inn for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (9 timer siden):

Ja så i praksis mister man det de har overestimert. Ser at de har underestimert for min egen del. Måtte ut med 2781,90kr, men til nå har jeg brukt 3218. Så hvis de fortsetter slik kan jeg vel tjene på en konkurs? Hvis jeg har forstått det riktig.

Nei, du kan selvfølgelig ikke tjene på en konkurs. Konkursboet krever inn det du skylder, de betaler bare ikke tilbake det selskapet skyldte deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tibber "snur" nå betalingsmetode.

Men her gjelder det på holde tunga rett i munnen, de endrer ikke tilbake til etterfakturering, men kan selv nå velge å betale for faktisk forbruk på forfallsdato og velge forfallsdato selv, eller velge å betale for den estimerte fakturaen.

Med andre ord, så blir endringen slik flere allerede har valgt å gjøre allerede, å bare betale for estimert. Bortsett fra at det nå er et aktivt valg. Man kan vel også nå teoretisk sette forfallsdato til 1.måneden og dermed betale fra 1.-1 med faktisk forbruk?
 

Sitat

Kundane i Tibber kan heretter sjølv avgjere om dei vil betale for faktisk forbruk fram til og med forfallsdato, eller om dei vil betale det estimerte beløpet som står på fakturaen.

Grepet kjem etter det som har vore omtalt som «ein omdømmekollaps» for selskapet.

I september vart selskapet skulda for lovbrot frå Forbrukartilsynet etter at selskapet endra fakturarutinar med to dagars varsel.

Lova seier at kundar har krav på 14 dagars varsel når vilkåra blir endra.

https://www.nrk.no/vestland/tibber-endrar-omstridd-faktureringspraksis-1.16223191

Kommer noen til å bytte tilbake nå? Får håpe de ordner en løsning der kundene faktisk slipper å aktivt gå inn å endre beløpet når det skal betales på forfallsdato og ikke bare kan godkjenne faktura til forfall.  Og for de som savner gjennomfakturering kommer de vel ikke til å gå tilbake.

 

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (5 minutter siden):

Man får bare velge forfall fra 14. til 25.

Hm, så egentlig har de ikke endret noe nå, de har bare godtatt at folk som har betalt for faktisk forbruk ved forfall kan få fortsette å gjøre dette, også gjøre ander kunder oppmerksom på at de vil godta dette?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (21 minutter siden):

Hm, så egentlig har de ikke endret noe nå, de har bare godtatt at folk som har betalt for faktisk forbruk ved forfall kan få fortsette å gjøre dette, også gjøre ander kunder oppmerksom på at de vil godta dette?

Argumentet om risiko ved konkurs har i alle fall forsvunnet, i den grad det var en risiko før. Det samme har argumentet om bevisst overestimering og at Tibber bruker kundene som bank. Vi står vel egentlig bare igjen med argumentet om det ekstra midlertidige utlegget kunden får, i påvente av strømstøtten. I prinsippet ville det egentlig bare bli et engangstilfellet ved overgangen til ny faktureringsmetode, hadde prisene holdt seg nokså stabile. Har uansett forståelse for at det kan være et problem for mange.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Argumentet om risiko ved konkurs har i alle fall forsvunnet, i den grad det var en risiko før. Det samme har argumentet om bevisst overestimering og at Tibber bruker kundene som bank. Vi står vel egentlig bare igjen med argumentet om det ekstra midlertidige utlegget kunden får, i påvente av strømstøtten. I prinsippet ville det egentlig bare bli et engangstilfellet ved overgangen til ny faktureringsmetode, hadde prisene holdt seg nokså stabile. Har uansett forståelse for at det kan være et problem for mange.

En står fortsatt igjen med en betalingsløsning som er dårligere enn før. Det kommer man ikke unna. De har ikke snudd, de har ikke gått tilbake etterfakturering. Men ja, de har snudd ang. at estimering er eneste alternativ.  Men ja, risikoen for å fungere som "bank" for Tibber minker, så fremt man faktisk aktivt går inn og tar valget om å betale faktisk forbruk på forfallsdato (noen synest det bli litt pes og velger å fortsatt forholde seg til en estimert faktura?). Man kan fortsatt velge å beholde estimeringen og man står fortsatt i den posisjonen at man ikke riktig vet vet hva neste regning kommer på, man må enten leve med estimering eller at man ikke får fasiten før på forfallsdato. 

Hadde de fortsatt hatt etterfakturering, så ville man 1) Sett i appen hva man skal betale på neste faktura ved månedsslutt, som man da får ca. bekreftet med faktura 14 dager i forveien før forfallsdato. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 timer siden):

Tibber "snur" nå betalingsmetode.

Men her gjelder det på holde tunga rett i munnen, de endrer ikke tilbake til etterfakturering, men kan selv nå velge å betale for faktisk forbruk på forfallsdato og velge forfallsdato selv, eller velge å betale for den estimerte fakturaen.

Med andre ord, så blir endringen slik flere allerede har valgt å gjøre allerede, å bare betale for estimert. Bortsett fra at det nå er et aktivt valg. Man kan vel også nå teoretisk sette forfallsdato til 1.måneden og dermed betale fra 1.-1 med faktisk forbruk?
 

https://www.nrk.no/vestland/tibber-endrar-omstridd-faktureringspraksis-1.16223191

Kommer noen til å bytte tilbake nå? Får håpe de ordner en løsning der kundene faktisk slipper å aktivt gå inn å endre beløpet når det skal betales på forfallsdato og ikke bare kan godkjenne faktura til forfall.  Og for de som savner gjennomfakturering kommer de vel ikke til å gå tilbake.

 

Syns det er veldig positivt at Tibber ENDELIG lytter til kundene sine , og gjør justeringer. Men nei, jeg bytter ihvertfall ikke tilbake. Har i prosessen oppdaget at andre har like bra, eller til og med bedre apper til mitt bruk, er like billig, og med gjennomfakturering er det hele utrolig oversiktlig og lettvint for kunden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 timer siden):

Tibber "snur" nå betalingsmetode.

Men her gjelder det på holde tunga rett i munnen, de endrer ikke tilbake til etterfakturering, men kan selv nå velge å betale for faktisk forbruk på forfallsdato og velge forfallsdato selv, eller velge å betale for den estimerte fakturaen.

Med andre ord, så blir endringen slik flere allerede har valgt å gjøre allerede, å bare betale for estimert. Bortsett fra at det nå er et aktivt valg. Man kan vel også nå teoretisk sette forfallsdato til 1.måneden og dermed betale fra 1.-1 med faktisk forbruk?
 

https://www.nrk.no/vestland/tibber-endrar-omstridd-faktureringspraksis-1.16223191

Kommer noen til å bytte tilbake nå? Får håpe de ordner en løsning der kundene faktisk slipper å aktivt gå inn å endre beløpet når det skal betales på forfallsdato og ikke bare kan godkjenne faktura til forfall.  Og for de som savner gjennomfakturering kommer de vel ikke til å gå tilbake.

 

Too little, too late. For de kundene hvor fakturering etter forhåndsestimat var avgjørende for å bytte selskap, er det ingen intensiver for å bytte tilbake, da andre selskap per nå har bedre betingelser. Det er flere selskaper som har lignende vilkår som Tibber. Det har trolig også lite å si for hvorvidt Tibbers nåværende kunder skal bli i selskapet, da disse trolig består av kunder som ble værende fordi strømappen var avgjørende, eller som bare var passive i forhold til Tibbers endringer.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 timer siden):

De tilbyr dessuten fortsatt ikke gjennomfakturering, slik at man må legge ut for strømstøtten som fort kan ankomme en god stund etter at forfall på Tibber-regningen har vært. Jeg må si det er utrolig praktisk å få alt på samme regning nå, bare det alene hadde holdt meg unna Tibber selv om de ellers hadde konkurransedyktige vilkår.

Jeg fikk brått dette når jeg skiftet fra tibber til GE og er helt enig. Aldri i verden om jeg bytter tilbake til det rotet der nå som jeg får samme vilkår og alt ryddig på en faktura uten å operere som bank for strømselskapet mitt eller aktivt måtte følge med om de finner på sånne sprell som tibber gjør. 

Lenke til kommentar

Foreldrene mine har fortsatt Tibber. De sa at nå hadde Tibber snudd. Fortalte dem at de ikke hadde gått tilbake til sånn som det var før med etterfakturering, noe de var uenig i, de sa "åh, han gründeren Tibber stod jo på TV og sa i går at de hadde snudd". Måtte forklare dem hva endringen gikk ut på, og virket ikke som de skjønte at det ikke er det samme som etterfakturering. Er nok flere som går og misforstår nå hva det nye løsningene går ut og at kommunikasjonen er for vanskelig for folk flest. Dette er hvorfor det er dumt av Tibber å gå og si at de har snudd - for da tror folk at de har gått tilbake til slik det var før, og konkluderer før de har fått med seg resten av informasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (54 minutter siden):

Foreldrene mine har fortsatt Tibber. De sa at nå hadde Tibber snudd. Fortalte dem at de ikke hadde gått tilbake til sånn som det var før med etterfakturering, noe de var uenig i, de sa "åh, han gründeren Tibber stod jo på TV og sa i går at de hadde snudd". Måtte forklare dem hva endringen gikk ut på, og virket ikke som de skjønte at det ikke er det samme som etterfakturering. Er nok flere som går og misforstår nå hva det nye løsningene går ut og at kommunikasjonen er for vanskelig for folk flest. Dette er hvorfor det er dumt av Tibber å gå og si at de har snudd - for da tror folk at de har gått tilbake til slik det var før, og konkluderer før de har fått med seg resten av informasjonen.

Så Tibber har gått fra å tvangsendre vilkårene sine på kort varsel til å nå regelrett lyve. Kjempelurt når en falt fra topplisten til sisteplass på omdømmebarometeret.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
minim skrev (På 17.12.2022 den 9.18):

Jeg fikk brått dette når jeg skiftet fra tibber til GE og er helt enig. Aldri i verden om jeg bytter tilbake til det rotet der nå som jeg får samme vilkår og alt ryddig på en faktura uten å operere som bank for strømselskapet mitt eller aktivt måtte følge med om de finner på sånne sprell som tibber gjør. 

Enig.

GE er mye bedre. Trenger ikke flere oppdateringen enn en om dagen og det er kjekt å se antall kWh brukt, kostnader og hvor mye strømstøtte jeg får på første side i appen. Itillegg ser jeg timespris nå, snittpris i dag og høyeste effekttopper i nåværende måned.

19 første dagene i des.: 985kWh, kostnad 4265 og strømstøtte 2963. Det blir 1,32kr/kWh + nettleie.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...