Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (10 minutter siden):

Dette blir vel et godt eksempel på handelshøyskolen på hvordan man kjapt kan ødelegge ryktet (og antallet kunder) i en bedrift på rekordtid.

Det er nå fort der denne idiotiske ideen kom i fra i utgangspunktet :p Blir uansett ikke retur på meg da jeg er mye mer fornøyd med GE som får alt på samme faktura og er ryddige. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (4 minutter siden):

Dette blir vel et godt eksempel på handelshøyskolen på hvordan man kjapt kan ødelegge ryktet (og antallet kunder) i en bedrift på rekordtid.

Synes det er fasinerende at de våger å påstå at denne snuoperasjonen er jobbet med siden desember.

Sitat

Reverseringa starta i desember då kundane fekk tilbod om å betale for faktisk forbruk fram til og med forfallsdato.

Selskapet har altså gått fra toppplass på fornøydbarometer til jumboplass på kort tid, og brukt store ressurser og mye tid på et prosjekt de begynte å reversere allerede etter to måneder?

Tillitsskapende.

Eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme for min del, ingen tillitt selv om de nå har valgt å snu enda en gang. Er vel kun fordi de har merket både kunde- og omtale-dropp på bunnlinja og ikke kan blø flere kunder. Som en "bonus" av dette så er det vel nå ikke så ille å gå tilbake til normal fakturering siden totalsummene ikke er like ille som tidligere?

Når man får bedre pris og gjennomfakturering hos andre så er det ikke aktuelt å komme tilbake til noen som plutselig kan ombestemme seg på dagen igjen (les - når de har fått såpass mange nye kunder at de igjen må tilbake på "forskuddsfakturering" for å dekke daglige driftskostnader, renter eller hvilken som helst annen unnskyldning de kan finne på der og da)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betimelig tidspunkt. Nå går det mot vår og billigere strøm, så klart det er mer håndterbart å gå over til etterfakturering, men hva visst vi får en ny runde i høst med skyhøye strømpriser, hva skal Tibber gjøre da? Ser noen har stilt spørsmålet i kommentarfeltet til Tibber, og de lover at de aldri skal gå tilbake. Hvorfor skal kundene velge å tro på Tibber nå?

Leser litt i kommentarfelt og det er mange som skriver at det er for sent og at de ikke kommer til å skifte tilbake.

Er det ikke nå snart at årsregnskap skal foreligge? Det blir antagelig ikke pent for Tibber. Tror ikke timingen nå er tilfeldig, de prøver vel å  dempe for det som kommer, og har samtidig sterkt behov for å prøve å redde seg inn igjen med å få tilbake kunder, derfor et siste desperat trekk.

Det ser ut som Tibber har ansettelsesstopp, noe kanskje er det største tegnet på at det er trøbbel i paradis, særlig siden de drev med ekspansjon og i august uttalte at de skulle ansette så mange nye i de kommende månedene. Per nå ligger det kun ute en jobb i Norge, og den har ligget der siden godt før jul. Norge var også det markedet de hadde planer om å ansette flesteparten i august 2022. Det største overraskelsen for meg er at det ser ut som de har ansettelsesstopp ikke bare i Norge, men i andre marked de har vokst i når det begynte å gå dårlig i Norge. Jeg trodde de kom til å slite i Norge etter stuntet sitt, men fortsette å vokse i utlandet, så at de ikke ansetter særlig globalt heller til tross for vekst i andre markeder må tyde på ganske store problem i selskapet generelt.

I åpningsinnlegget skrev jeg at Tibber hadde ute 30 ledige stillinger i september 2021. Nå ligger det bare ut 8 stillinger, og jeg mener flere av de har ligget der ganske lenge. Ikke sikkert det faktisk er reelle stillinger en gang, at de lar annonsene ligge der selv om stillingene er besatt. Det er vel et spørsmål om tid før de må begynne med de første oppsigelsene.


Edit: Ser at årsregnskap ikke skal leveres inn før senest 30.juni, så de har enda noen måneder på seg til å drive brannslukking. Siden de fortsatt nekter å si noe om hvor mange kunder de har mistet, så kommer de vel neppe til å publisere årsregnskap før de må.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (På 8.10.2022 den 22.29):

 

Legg på at Tibber i forkant ikke har gjort noe for å forhindre likviditetsproblemene sine, akkurat nå ligger det til sammen 37 stillinger ute i Norge og utland, og ref. avisoppslag tidligere i tråden så planlegger de å doble staben sin det neste året. 

 

Ref. dette innlegget fra oktober, så hadde de faktisk ute 37 ledige stillinger, det er absolutt noe som skurrer når de har gått fra dette til 8 utlyste stillinger på fire måneder.

Om man søker på Finn.no på Tibber og jobber, finner man heller ingen ledige stillinger i Norge, så det bekrefter mine mistanker om at den stillingen som ligger ute på hjemmesiden der det står at man kan jobbe i Norge, er en utgått stillingsannonse.

Ganske urovekkende siden de sa de uttalte i september 2022 at de skulle doble staben sin de neste månedene. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Jøye meg, går du for gull i overanalysering og spekulering?

Er det ikke positivt at forbrukermakten har seiret og Tibber snur? 

Så dumme er ikke Tibber at de ville gå tilbake igjen til estimert fakturering nok en gang, etter alt bråket de har vært gjennom. Det kunne de åpenbart ikke overlevd.

Så får det bare gå som det går. Alle bedrifter opplever gode og dårlige tider. Personlig håper jeg de klarer seg, og fortsetter å komme med nye, smarte løsninger for strømstyring.

Og så blir det jo hyggelig med en veldig lav strømregning i mars.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (23 minutter siden):

Jøye meg, går du for gull i overanalysering og spekulering?

Er det ikke positivt at forbrukermakten har seiret og Tibber snur? 

Så dumme er ikke Tibber at de ville gå tilbake igjen til estimert fakturering nok en gang, etter alt bråket de har vært gjennom. Det kunne de åpenbart ikke overlevd.

Så får det bare gå som det går. Alle bedrifter opplever gode og dårlige tider. Personlig håper jeg de klarer seg, og fortsetter å komme med nye, smarte løsninger for strømstyring.

Og så blir det jo hyggelig med en veldig lav strømregning i mars.

Hadde jeg vært kunde, så skulle det nok litt mer til enn dette for å vinne tilbake min tillit. 

Er det virkelig forbrukermakten som har seiret, eller er det et forsøk på redde ansikt og at de står igjen med få alternativer for å prøve å holde selskapet i live? Husk at dette er den fjerde fakturaendringen på 5 måneder.  Det er vinglete uansett hvordan man snur og vender på det, og det har tatt mange måneder å snu selv om kundene var klart misfornøyd fra dag en. 

Hadde du spurt Tibber i februar 2022, så hadde de vel heller ikke sagt at de ville gå over til forhåndsfakturering om høsten, de kunne de sikkert ha lovet også, men ingen spurte vel dem om det, var vel ingen som trodde at det var noe de måtte komme til å gjøre heller.

Handler ikke om at Tibber er dumme eller ikke, men jeg tror det handler om at de ikke før nå igjen har hatt mulighet til å tilby etterfakturering pga. kostnadene ved å kjøpe inn strøm. Kostnadene vil jo naturligvis ha blitt lavere ved færre kunder og billigere innkjøpspris på strøm. Derfor kan de nå endelig gå tilbake.

Kommer samme runde til høsten, med enda høyere renter, økt innkjøpspris på strøm og flere kunder igjen - så er det ikke sikkert de klarer de økte kostnadene igjen selv om de sier at det ikke skal skje.

Renten er jo spådd å øke enda mer, strømprisen uvisst, Tibber har nok gått på en gedigen økonomisk smell i 2022 og har ikke vært lønnsomme i årene før det. Hvilken grunner har du for å tro for at de i år vil kunne håndtere de ytre utfordringene som eventuell vil dukke opp i høst? De har hatt sterke eiere i ryggen i fjor, men likevel vil ikke banken gi de ubegrenset med kreditt september 2022. 

Jeg er ikke en kunde, men jeg tror mange tidligere kunder gjør seg samme tanker. Tibber må komme med noe sterkere enn lovnader på at det ikke kommer til å skje igjen. For meg er ikke = de går tilbake til etterfakturering når strømmen er billigst noe garanti for at det ikke vil skje igjen. 

Men det er jo mulig at de uansett ved en ny runde til høsten heller vil se på andre løsninger, som å heller tilby påslag på strømmen da.

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

At de blir tvunget til å ta grep for å redde ansikt eller står igjen med få andre alternativer er vel nettopp definisjonen på at forbrukermakten har seiret. 

Ellers må jeg innrømme at jeg ikke har eller har hatt så veldig interesse av å sette meg dybt inn i den økonomiske situasjonen til Tibber. Om de så skulle gå konkurs så er det ikke akkurat verdens undergang. Litt synd for oss som er fornøyd med løsningene de tilbyr rundt smartstyring. For de som ikke er opptatt av det, er vel valg av strømleverandør et av de mest uinteressante valgene man kan ta, hvor pris er tilnærmet det eneste av betydning. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (7 timer siden):

Så får det bare gå som det går. Alle bedrifter opplever gode og dårlige tider. Personlig håper jeg de klarer seg, og fortsetter å komme med nye, smarte løsninger for strømstyring.

Nå er det jo ikke noe poeng med strømstyring lengre, ny type strømstøtte fra 1.september fjerner 90% av den potensiale besparelsen så da er det nok svært få som gidder. Dermed er ikke det et fortrinn for Tibber lengre. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

Nå er det jo ikke noe poeng med strømstyring lengre, ny type strømstøtte fra 1.september fjerner 90% av den potensiale besparelsen så da er det nok svært få som gidder. Dermed er ikke det et fortrinn for Tibber lengre. 

På kort sikt er det sannsynligvis sant. Samtidig ikke nødvendigvis, det forutsetter at man tenker strømprisen til enhver tid ligger over grensen for strømstøtte. På ingen måte urealistisk å tenke at vi får priser godt under dette i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (10 timer siden):

På kort sikt er det sannsynligvis sant. Samtidig ikke nødvendigvis, det forutsetter at man tenker strømprisen til enhver tid ligger over grensen for strømstøtte. På ingen måte urealistisk å tenke at vi får priser godt under dette i sommerhalvåret.

Jeg tviler på at prisene kommer tilbake dit de neste 10 årene i hvert fall, forbruket er ventet å øke kraftig samtidig som vindkraftutbyggingen har stoppet helt opp. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Tibber prøver å tone det hele med at de skal ha en sunn vekst, og skylder blant annet underskudd på store investeringer i utlandet i  fjor. Det har riktignok hatt bedre omsetning i fjor enn i 2021 (skyldes nok også at de har ekspandert på flere markneder), men går altså fremdeles 500 millioner i underskudd.

 

Sitat

– Dette er et grep som alle andre vekstselskaper gjør i denne verden. Vi har en veldig klar retning mot bærekraftig vekst, det betyr at vi skal ha en lønnsom vekst mot slutten av året, sier Tibber-sjef Edgeir Aksnes til E24.

Kunne kanskje virket overbevisende om det ikke var for at de for under et år siden skrøt så uhemmet av at de skulle fortsette å vokse og snakket om at de i løpet av 2023 skulle doble staben. Nå har det brått gått fra vekstambisjoner til å begynne å kutte i stillinger, det er litt av en bråvending som jeg ikke synest henger sammen med kommunikasjonen de har ytret før. Til og med etter tumultene i høst så gikk PR-ansvarlig ut for å avkrefte at de ikke hadde problem med økonomien, og påpekte nettopp at de fortsatte med å øke staben.  Men klart, med det som skjer i samfunnet fortiden så kan de selvsagt skylde på faktorene rundt og spille på det.

De avviser iallfall blankt at dette har noe med stuntet deres i fjor høst å gjøre.

Lukter dårlig pengestyring lang vei. De har rett og slett klart å gå på trynet nå med sin tidligere strategi, får håpe de klarer å redde seg selv med denne nye bærekraftige strategien.

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Skiftet til Vibb etter en kort erfaring med Tibber.  Slipper 39,- i fast månedsavgift siden jeg ikke laster ned Vibb+ appen og 0 i påslag er vanskelig å slå. Strømforbruktet mitt ser jeg jo hos nettselskapet og strømprisene er det nok av websider som viser.

Strømpris på ca 1,50 i snitt etter støtte inkl nettleie/mva er også lønnsomt kontra vanlig vedfyring til ca 2,70 pr KWh  - likevel velger stadig flere å forurense lokalt med vedfyring så soveromsvinduet må være lukket hele vintersesongen.  Skjønner meg ikke på logikken - folk er dumme og/eller lite miljøbevisste.  Og verre skal luftkvaliteten bli til vinteren å dømme av de enorme ved-lagrene som alle større og mindre gård- og skogeiere lager nå...

Lenke til kommentar

Tibber er tydelige på at forskuddsbetaling er noe de aldr aldri skal gjøre igjen. Men hadde historisk omdømmetap og kundeflukt noe med det dårlige resultatet å gjøre? Å neida, overhodet ikke. Det var kun markedet...

Ikke det første intervjuet jeg leser hvor Tibber sjefen fremstår som en særdeles lite troverdig fyr!

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (41 minutter siden):

Tibber er tydelige på at forskuddsbetaling er noe de aldr aldri skal gjøre igjen. Men hadde historisk omdømmetap og kundeflukt noe med det dårlige resultatet å gjøre? Å neida, overhodet ikke. Det var kun markedet...

Ikke det første intervjuet jeg leser hvor Tibber sjefen fremstår som en særdeles lite troverdig fyr!

Ja, det har vært ganske gjennomgående med å skylde på andre enn seg selv. Hadde i de minste vært ydmyke... 

Registerer at "Norgessjef i Tibber", Elisabeth, har funnet seg ny jobb, og begynte prosessen i vår. Tror nok situasjonen er mer alvorlig enn det fremstår når nøkkelpersoner velger å forlate skuta. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Fnugle said:

Ja, det har vært ganske gjennomgående med å skylde på andre enn seg selv. Hadde i de minste vært ydmyke... 

Registerer at "Norgessjef i Tibber", Elisabeth, har funnet seg ny jobb, og begynte prosessen i vår. Tror nok situasjonen er mer alvorlig enn det fremstår når nøkkelpersoner velger å forlate skuta. 

Tja eller så stakk hun fordi det ble jobb å gjøre og hun ikke orket stresset. Bra for henne at hun ikke er gift med jobben.

De fleste strømselskapet er sleipe på et vis, de bare skjuler det bedre. Eldre, forsvarsløse kunder er enklere å robbe. Synd Tibber bare hadde en avtale og altfor lite kapital til å takle strømprisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...