Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Jeg så den fakturaen jeg også.

Med det forbruket og uten smartlading er jo Tibber helt feil strømleverandør for vedkommende. Helt naturlig å bytte, jeg hadde gjort det samme.

Det som er spesielt er at han, som veldig mange andre, fortsetter å være med i Facebook-gruppa for tips og triks for Tibber-brukere for å fortelle andre hvor dust Tibber er.

1044509297_Screenshot_20221205_205417_Facebook2.thumb.jpg.46bb91b4e8c82974f9e30b4008bacb06.jpg

En slags merkelig trang det her.

Som om jeg skulle funnet meg et Arsenal-forum for å fortelle hvor ille Arsenal er, eller en Spotify-gruppe for deling av spillelister på Facebook hvor jeg kunne gjentatt og gjentatt hvor fæl prismodellen til Spotify er.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fortsatt medlem i den gruppa selv om jeg har sagt opp Tibber abonnementet. Og jeg kommenterer innimellom dersom folk spør noe rundt det, og jeg har ingen problem med å anbefale andre å bytte.

Men hovedårsaken til at jeg fortsatt er der er at jeg har og bruker Pulse fortsatt. Og selv om det er ei gruppe spesielt rettet mot Tibber kunder/brukere så er mye av det som skjer der relevant for mange andre som følger med på og styrer strømforbruket smart.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Må ærlig si at jeg synest litt synd på de ansatte som sikkert har tidenes blåmandag i dag. Må være ganske dyster stemning og kaotiske tilstander. Selv om det er Tibber sin egen feil, så er det nok noen beslutninger som er tatt lenger opp, og det er nok noe kundekonsulentene har lite med å gjøre. Så må sende de en liten tanke, må være ganske fortvilende, særlig nå rett før jul. De ansatte har sikkert akkurat kommet seg litt ovenpå etter forrige runde med mye overtid og kaos, også blir det sikkert ny shitstorm.

Det som skjer, er ikke den menige ansatt sin feil. Det er bare å være hyggelig når man er i kontakt med dem. 

 

kremt skrev (2 timer siden):

Strømmarkedet har blitt et salig kaos. Jeg syns det var ille for noen år siden men nå er det nok 10x verre. Man vet ikke hva man kommer til å betale for strømmen man bruker akkurat nå. Ville du for eksempel fylt bilen uten og visst hva prisen var? Du vet at det kan bli mellom 5 og 50 kroner, men vet ingenting mer før regningen kommer 1 måned senere.

Jeg skjønner at variable priser på spot-markedet kan være vanskelig å forholde seg til, men er viktig å ikke miste fokus på de tingene man kan gjøre noe med. Når jeg velger strømselskap, er stabilitet og forutsigbarhet vel så viktig som hva prisen i nå-øyeblikket er. Det er viktigere for meg å vite at jeg betaler noe som ligner fastpris, enn at jeg får rabatt i noen måneder før jeg blir kastet over i en dyr avtale. Jeg er ikke interessert i å bruke tid på å shoppe rundt. Når Tibber imidlertid gjorde som de gjorde, hadde de for meg brutt avtalen om hva de skulle være for meg som kunde, og det var en smal sak å bytte til noen som forhåpentligvis har produktet jeg ønsker. Det er viktig å bruke forbrukermakten. Vi trenger ikke flere Fjordkraft på markedet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk se mailen om informasjon om angreretten nå. Virker som Tibber har funnet ut at de ikke har sendt ut tilstrekkelig om informasjon om angreretten tidligere, og at derfor har folk kunne benytte angrerett i mer enn 14 dager? Men nå sender de ut en mail for å informere at en fra nå av bare har angrerett i 14 dager fra og med i morgen. De har vel oppdaget nå at mange benytter seg av angreretten når de sier opp, og vil sikkert ha slutt på det? 

Litt betenkelig tidspunkt at dette kommer nå. Virker som et litt desperat trekk.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Fikk se mailen om informasjon om angreretten nå. Virker som Tibber har funnet ut at de ikke har sendt ut tilstrekkelig om informasjon om angreretten tidligere, og at derfor har folk kunne benytte angrerett i mer enn 14 dager? Men nå sender de ut en mail for å informere at en fra nå av bare har angrerett i 14 dager fra og med i morgen. De har vel oppdaget nå at mange benytter seg av angreretten når de sier opp, og vil sikkert ha slutt på det? 

Litt betenkelig tidspunkt at alt dette kommer nå.

Hva er det man vinner på å bruke en angrerett egentlig? Jeg bare registrerte meg hos GE og så ordnet de alt med oppsigelse hos Tibber. Dette var helt i starten da så mulig noe har endret seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (11 minutter siden):

Hva er det man vinner på å bruke en angrerett egentlig? Jeg bare registrerte meg hos GE og så ordnet de alt med oppsigelse hos Tibber. Dette var helt i starten da så mulig noe har endret seg?

Nei jeg skjønner ikke helt hensikten med mailen, men de sender det vel ikke ut for morro skyld? Kan jo være mest en formalitet, men merkelig å plutselig komme med det mange måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Nei jeg skjønner ikke helt hensikten med mailen, men de sender det vel ikke ut for morro skyld? Kan jo være mest en formalitet, men merkelig å plutselig komme med det mange måneder etterpå.

Mulig det er for å binde folk til å betale inn dette forskuddet før de hopper av 😛 Men siden de ikke har bindingstid så må de uansett kredittere dette beløpet når kundeforhold avsluttes vel og det kan gjøres på bare 2 dager om man frasier seg angrefrist hos nytt selskap.

Her spekulerer jeg bare fritt så de som kan jussen får rette på meg :p

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Mulig det er for å binde folk til å betale inn dette forskuddet før de hopper av 😛 Men siden de ikke har bindingstid så må de uansett kredittere dette beløpet når kundeforhold avsluttes vel og det kan gjøres på bare 2 dager om man frasier seg angrefrist hos nytt selskap.

Her spekulerer jeg bare fritt så de som kan jussen får rette på meg :p

Fant dette svaret i en Facebookgruppe om Tibber - tips og triks:

 

Sitat
."..når du går over til nytt selskap, må du i dag vente på overføring til angreretten er gått ut 14 dager, eller man kan frasi seg angrerett - og få bytte på 1-3 dager.
Om Tibber nå ikke har fulgt myndighetenes krav på angrerett, så har man etter 14 dager uten gyldig angrerettskjema 12 mnd angrerett.
Ved angrerett vil Tibber måtte da strømkostnaden i angrerett perioden, og om den er 12 mnd nå, pga formalia feil, så kan du vel tenke deg hva de nå står i.
Ikke uten grunn jeg og mange andre som ble kunder tilbake til mai nå får angrerettskjema.
Tenk om noen nå påberoper seg 12 mnd angrerett, er Tibber da skyldig noen 12 mnd tilbakevirkende ? Her er det nok noe juss som må finleses.




 

Lenke til kommentar

Har det noe med å gjøre at visst Tibber feks. går konkurs la oss si om 13 dager, så kan kunder som har brukt angreretten før dette ha juridisk krav på tilbakemelding på kostnader i 12 måneder fra avtalen ble inngått, dette vil gjøre til at Tibber vil skylde mange kunder penger ved konkurs for de som har benyttet angreretten, selv om de sa opp forholdet i september? Men visst de nå gå konkurs om la oss si 16 dager, så vil de ikke juridisk skylde penger til kunder som feks. benytter angreretten om 15 eller 16 dager?

PS: Jeg leser at Tibber ikke har fylt ut skjema slik de skal, de har bare sendt ut et tomt skjema, og dermed gjelder visst ikke angrefrist på 14 dager, men fortsatt 12 måneder.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Mulig det er for å binde folk til å betale inn dette forskuddet før de hopper av 😛 Men siden de ikke har bindingstid så må de uansett kredittere dette beløpet når kundeforhold avsluttes vel og det kan gjøres på bare 2 dager om man frasier seg angrefrist hos nytt selskap.

Her spekulerer jeg bare fritt så de som kan jussen får rette på meg :p

Dette går bra så lenge selskapet er solvent. Den dagen de ikke har penger å tilbakebetale, kan man se langt etter kreditering. Når man oppdager at selskapet begynner å hale ut tiden for tilbakebetalinger, er det gjerne for sent, noe alle som har penger til gode hos Norwegian vet.

Må si Tibbers vandring til forbrukerfavoritt til det som må betegnes som det motsatte, og på så kort tid, er et utrolig interessant case. Må si det er helt fortjent, og anbefaler alle å hoppe av mens det fortsatt er mulig. Tibbers renomme er skadet i overskuelig framtid. De gjorde svært mye riktig i en tidlig fase, så er mye kunnskap å hente her for hele spekteret fra grunderspirer til etablerte aktører. Den beste erfaringen er den du slipper å betale for selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 timer siden):

Har det noe med å gjøre at visst Tibber feks. går konkurs la oss si om 13 dager, så kan kunder som har brukt angreretten før dette ha juridisk krav på tilbakemelding på kostnader i 12 måneder fra avtalen ble inngått, dette vil gjøre til at Tibber vil skylde mange kunder penger ved konkurs for de som har benyttet angreretten, selv om de sa opp forholdet i september? Men visst de nå gå konkurs om la oss si 16 dager, så vil de ikke juridisk skylde penger til kunder som feks. benytter angreretten om 15 eller 16 dager?

PS: Jeg leser at Tibber ikke har fylt ut skjema slik de skal, de har bare sendt ut et tomt skjema, og dermed gjelder visst ikke angrefrist på 14 dager, men fortsatt 12 måneder.

Jeg kan ikke se at kundene skal ha krav på tilbakebetalt for forbrukt strøm. Dersom en har krav på tilbakebetalt må en og kunne levere tilbake det en har fått. Og det blir jo litt vanskelig.

Jeg kan heller ikke se at de skal ha noen tilbakevirkende kraft å sende ut et sånt skjema nå. Realiteten er at de sendte det ikke ut når de skulle og da er lovverket klokkeklart på at det er 12 måneder som gjelder. Selger kan ikke korrigere dette med å sende ut et slikt skjema noen måneder etterpå.

Men nå har jo ikke Tibber vist at de kan reglene nevneverdig godt eller bryr seg om de heller. Godt de har lojale kunder…

Lenke til kommentar
59 minutes ago, nomore said:

Jeg kan ikke se at kundene skal ha krav på tilbakebetalt for forbrukt strøm. Dersom en har krav på tilbakebetalt må en og kunne levere tilbake det en har fått. Og det blir jo litt vanskelig.

Kjøp inn noen tonn med oppladbare batterier og tilby å levere strømmen tilbake. Nei, det blir nok vanskelig.

Hele opplegget gir inntrykk av at det er likviditetsproblemer og konkursfare. Jeg aner ikke om det var slik i utgangspunktet men det at folk oppfatter det slik er ofte en selvoppfyllende profeti.

I tillegg er det jo idiotisk å innføre slik fakturering når en del kunder i utgangspunktet sliter med å betale regningene og de blir pålagt å legge ut for forbruk mens strømstøtten kommer i ettertid. Dette er en så dårlig beslutning at jeg sliter med å se at årsaken kan være noe annet enn likviditetsproblemer.

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke se at kundene skal ha krav på tilbakebetalt for forbrukt strøm. Dersom en har krav på tilbakebetalt må en og kunne levere tilbake det en har fått. Og det blir jo litt vanskelig.

Jeg kan heller ikke se at de skal ha noen tilbakevirkende kraft å sende ut et sånt skjema nå. Realiteten er at de sendte det ikke ut når de skulle og da er lovverket klokkeklart på at det er 12 måneder som gjelder. Selger kan ikke korrigere dette med å sende ut et slikt skjema noen måneder etterpå.

Men nå har jo ikke Tibber vist at de kan reglene nevneverdig godt eller bryr seg om de heller. Godt de har lojale kunder…

Jeg er usikker på effekten av å benytte seg av angrerett ved strøm. Magefølelsen er den samme som din når varene er forbrukt må du betale for dem. Men om du anvender reglene om tjenester så er det full tilbakebetalingsplikt selv om tjenestene levert om enkelte regler er brutt. Etter fkjl er strøm en vare, men usikker på om det samme gjelder etter angrerettloven.

Men jo, sender du ut angrerettskjema etter levering så gjelder angrerettloven fra skjemaet sendes. Se angrerettloven § 21 siste ledd. 

Lenke til kommentar
nomore skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke se at kundene skal ha krav på tilbakebetalt for forbrukt strøm. Dersom en har krav på tilbakebetalt må en og kunne levere tilbake det en har fått. Og det blir jo litt vanskelig.

Jeg kan heller ikke se at de skal ha noen tilbakevirkende kraft å sende ut et sånt skjema nå. Realiteten er at de sendte det ikke ut når de skulle og da er lovverket klokkeklart på at det er 12 måneder som gjelder. Selger kan ikke korrigere dette med å sende ut et slikt skjema noen måneder etterpå.

Men nå har jo ikke Tibber vist at de kan reglene nevneverdig godt eller bryr seg om de heller. Godt de har lojale kunder…

Tenkte det kunne ha noe med pengene kunder har til gode for estimering å gjøre, men det kan jo egentlig ikke ha noe med angreretten å gjøre, det er jo noe kundene egentlig skal ha tilbake uansett, således ikke noe som leveres tilbake sånn sett. Eneste er kanskje Tibber-abonnementet? Kanskje de mener kunder skal betale de 39 kr om de sier opp midt i en måned, så må de fremdeles betale 39 kr ut måneden? Men 39 kr er jo fryktelig lite, så jeg vet ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (43 minutter siden):

Mulig jeg har misforstått noe her, men hvem mener du det normalt er som lider når et firma velger en feilslått strategi? 

De som ikke er kunder? 

Firma må gjøre endringer for å klare seg, de innfører nevnte endringer. Kundene blir eller forlater selskapet. Selskapet berger, eller ikke. 

Tibber trengte ikke å ta akkurat de valgene de gjorde, og gå frem på måten de gjorde. De kunne og burde ha løst ting på en annen måte. Da kunne de nok ha reddet seg og kundene hadde sluppet å forholde seg til dette kaoset.

De kunne, visst de ville, ha vært med måteholden i vekstfasen, og ikke satse så voldsomt når det gikk så bra.

Måten de har gått frem på, så prøver de å rettferdiggjøre ovenfor kundene at grepene var nødvendige og at det egentlig er synd på dem (tøft strømpolitikk etc.), og at "beklager for at vi slenger ut bare 2 dagers varsel men vi måtte gjøre det"., og noe de nok har planlagt mye lenger, de har bare bevisst holdt tilbake informasjon så lenge som mulig.

Så nei, de måtte ikke ha latt kundene tatt såpass av støyten for å måtte gjøre endringer, de kunne ha valgt mange endringer der kunden hadde lidd mindre og ikke minst kunne de ha gjort det på en redelig måte. De kunne også feks. begynt å vise at det tar ting alvorlig i egen rekke. De kunne hatt ansettelsesstopp (de har lyst ut stillinger etter oktober), de kunne skalert ned markedsføring (nå har de kjørt gigantisk kampanje), de kunne latt være å dra på bedriftstur til Sverige og kutte ned på ordninger hos egne ansatte som gratis lunsj med mer. Her er det mye merkelige valg, men til syvende og sist ser det ut som valgene de har gjort kjører de i grøfta. Som noen nevnte her så blir dette opplegget en selvoppfyllende profeti. De var kanskje egentlig ikke på vei til konkurs når de gjorde den første drastiske endringene, men kundene oppfattet det slik og flere en forventet forlot ruta. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Tibber trengte ikke å ta akkurat de valgene de gjorde, og gå frem på måten de gjorde. De kunne og burde ha løst ting på en annen måte. Da kunne de nok ha reddet seg og kundene hadde sluppet å forholde seg til dette kaoset.

De kunne, visst de ville, ha vært med måteholden i vekstfasen, og ikke satse så voldsomt når det gikk så bra.

Måten de har gått frem på, så prøver de å rettferdiggjøre ovenfor kundene at grepene var nødvendige og at det egentlig er synd på dem (tøft strømpolitikk etc.), og at "beklager for at vi slenger ut bare 2 dagers varsel men vi måtte gjøre det"., og noe de nok har planlagt mye lenger, de har bare bevisst holdt tilbake informasjon så lenge som mulig.

Så nei, de måtte ikke ha latt kundene tatt såpass av støyten for å måtte gjøre endringer, de kunne ha valgt mange endringer der kunden hadde lidd mindre og ikke minst kunne de ha gjort det på en redelig måte. De kunne også feks. begynt å vise at det tar ting alvorlig i egen rekke. De kunne hatt ansettelsesstopp (de har lyst ut stillinger etter oktober), de kunne skalert ned markedsføring (nå har de kjørt gigantisk kampanje), de kunne latt være å dra på bedriftstur til Sverige og kutte ned på ordninger hos egne ansatte som gratis lunsj med mer. Her er det mye merkelige valg, men til syvende og sist ser det ut som valgene de har gjort kjører de i grøfta. Som noen nevnte her så blir dette opplegget en selvoppfyllende profeti. De var kanskje egentlig ikke på vei til konkurs når de gjorde den første drastiske endringene, men kundene oppfattet det slik og flere en forventet forlot ruta. 

Postens tittel er "Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?" Spørsmålet svarer seg selv, de valgte en strategi, fikk problemer, og derfor lider kundene.

Kunne de gjort ting annerledes? Tja. For ett år siden ville de fleste kundene hevdet at Tibber gjorde ting riktig.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Postens tittel er "Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?" Spørsmålet svarer seg selv, de valgte en strategi, fikk problemer, og derfor lider kundene.

Kunne de gjort ting annerledes? Tja. For ett år siden ville de fleste kundene hevdet at Tibber gjorde ting riktig.

Joda, skjønner at du peker på at tittelen svarer litt for seg selv, men etter min mening så har ikke Tibber helt skjønt dette selv. De bruker veldig mye tid og krefter på å forsvare dårlige valg, og har gått inn i et hull der det virker som det ene etter det andre valget kan begrunnes godt nok med å skylde på ytre faktorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...