Gå til innhold

Her skal pris for hurtiglading svinge med strømprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

For de som følger mer med, har leverandørene økt prisene eller holder de forsatt samme priser som før?

Rask sjekk ved lading hos Tesla (som ikke-Teslaeier) på Rygge, hvor jeg lader iblant:
Det viser en liten økning, men langt mindre enn jeg forventet : 
2. Mai 2022: 6,45 kr/kWh
6. Aug 2022: 6,90 kr/kWh 

Circle K Askim:
11. Mars: 5,68 kr/kWh
14. Aug: 6,00 kr/kWh 
(her kan det være at de har endret på betaling pr. minutt, men begge ladeøktene jeg sjekket var like lange)
 

Endret av jr_605
Fant tall for Circle K også
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Det var for godt til å være sant at elbilistene skulle ha forutsigbare priser måned etter måned. Nå kommer pris berg og dalbanene til elbilistene også.

Nye prisopplysningsskilt langs veiene:

AC: 4,00 kr/kWh

DC50*: 5,00 kr/kWh

DC100: 6,00 kr/kWh

DC350: 7,00 kr/kWh

Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?!

Min bensinbil har 1000 km rekkevidde på full tank (58 L) som med dagens drivstoffpriser ville kostet 1270,-.

Har jeg tenkt feil her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (25 minutter siden):

Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?!

..men om jeg kjører samme strekning med Ioniq'en min med 12 kWh/100km så koster det bare halvparten.
Gjelder å velge riktig bil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (1 minutt siden):

Så det finnes plasser med 100 km mellom hver hurtiglader på en 100 mil distanse?

Spør kanskje dumt men...

Ikke noe problem, kjørte f.eks til København i sommer, hadde ikke noe problem med å finne hurtigladere nok på veien, selv i Sverige.
I Norge er det helt uproblematisk (kanskje unntatt Troms og Finnmark, men der er jeg aldri)
Nå går den  lengre enn 100 km da, men forstår spørsmålet.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?!

Min bensinbil har 1000 km rekkevidde på full tank (58 L) som med dagens drivstoffpriser ville kostet 1270,-.

Har jeg tenkt feil her?

Litt avhengig av hvordan strømprisen er der du bor og når du lader og hva slags rekkevidde det er på bilen, så blir det billigere siden du får 3-500 av de kilometerne med "hjemmepris" da, siden du starter hjemmefra med full tank. Men ja, hurtiglading er sammenlignbart med diesel/bensin. Heldigvis er hurtiglading bare en liten del av totalen for de fleste.

Får du forøvrig en bensinbil som er sammenlignbar med E-tron som går 1000km på 58 liter, altså? Ikke verst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Ionity hadde nok rett når de tok 8 kroner per kwh. Protestene var mange, men det viser seg at de hadde rett, men var tidlig.

De var alt for tidlig, og det er fremdeles dyrest. Paradoksalt er de og billigst når man har avtale gjennom partnerselskapene der kWh-prisen er ned mot 1.65 per kWh (+135,- per måned) og muligens billigere his enkelte partnere, eller gjennom dems eget Passport med 2,50 per kWh og 19,- per måned, og samtidig redusert pris når man lader i annet enn eget hjemland.

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (27 minutter siden):

Litt avhengig av hvordan strømprisen er der du bor og når du lader og hva slags rekkevidde det er på bilen, så blir det billigere siden du får 3-500 av de kilometerne med "hjemmepris" da, siden du starter hjemmefra med full tank. Men ja, hurtiglading er sammenlignbart med diesel/bensin. Heldigvis er hurtiglading bare en liten del av totalen for de fleste.

Får du forøvrig en bensinbil som er sammenlignbar med E-tron som går 1000km på 58 liter, altså? Ikke verst. 

Jeg måtte kjøre en BMW X5 diesel en uke. Den lå på 0.65 på mila. 100km ville ha kostet 1440 med dagens diesel pris.

En hybrid X5 hadde nok klart ganske bra verdi den også.

Så forresten en som kjørte en 7 serie fra London til Madrid på en tank( Han kunne vel kjørt 100km lenger) 

Så den hadde kjørt 1000km for 880kr. 

En nær slektning kjørte til Norkapp fra bergen i sommer med en 15år gammel Mercedes e klasse diesel. Ca 0,4 på mila den også. 

Min bensinbil ville ha brukt 0,5 på mila og 1100kr på 1000km . Så med over 5kr kwh blir det fort dyrt å kjøre el bil

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ja en mellomklasse bil med to liter turbo motor og 8 trinns kasse. 

BMW oppgir et forbruk på 0,48 l/mil på denne bilen på landeveiskjøring (by 0,8, blandet 0,59, automat, bakhjulsdrift). Gratulerer med at du klarer nesten å komme ned på det minimumsforbruk som BMW oppgir. Få klarer det!

På spritmonitor.de er det en som klarer 0,471 av 98. Ellers er snitt 0,831 og maks er 1,327! Nr. to oppgir 0,629.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...