Jump to content

hitokiri

Medlemmer
  • Content Count

    2628
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

45 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

8068 profile views
  1. Du har rett, og det ble veldig upresist å forenkle det så mye. Jeg har kuttet vekk noen setninger. Takk for godt innspill. //Marius Valle, TU
  2. Det stemmer, og jeg har tatt det med i artikkelen. (Jeg har selv hatt gleden av å dele ladestasjon med en slik, hvor eieren måtte plugge i CHAdeMO-kontakten under panseret!) RAV4 EV gen2 ble utelukkende solgt i California. Første generasjon var Ni-MH-basert, og hovedsakelig leaset ut til kunder.
  3. Kan vanskelig inkludere tekst fra artikkelen, som ble lagt til _etter_ at jeg kommenterte... For ordens skyld; Den nevnte teksten var der fra begynnelsen, men er overskriften til grafikken, og ikke til avsnittet.
  4. Det er riktig at dette med førerkortklasse var litt uklart beskrevet. Har nå presisert at det er snakk om klasse B. //Marius Valle, TU
  5. Takk, det stemmer selvsagt. //Marius Valle, TU.no
  6. Over 22 prosent av alle solgte elbiler i Europa i 2018 var en Renault. Det er fjerde året på rad Renault har størst markedsandel på elbil i Europa. Renault Zoe var mestselgende elbil i Europa i 2015,2016 og 2017. I 2018 var Leaf såvidt mer solgt. Salget av Zoe har økt hvert år siden introduksjon. Jeg vil hevde det er ganske åpenbart at Renault er en ledende aktør i elbilmarkedet. At Zoe ikke er en enklere bil enn mye annet er det ingen som hevder. Om de har utviklet modellen nok siden 2012 kan man sikkert ha ulike meninger om. Det kan ellers være greit å vite at hurtiglading er valgt vekk av den norske importøren. Bilen fåes med hurtiglading i andre markeder. Om du mener produsentens leder for elbil farer med løgn, oppfordrer jeg deg til å være konkret om hva han lyver om, så skal vi ta tak i det. //Marius Valle, TU.no
  7. Artikkelen er oppdatert med ytterligere opplysninger fra Enova. ///Marius Valle, TU
  8. Her har det vel sneket seg inn en tastefeil Det har du sannelig rett i. Har rettet opp. Takk for tilbakemelding. Marius V, TU
  9. Det er cellene som har en energitetthet på 250 wh/kg. Dessverre var informasjonen i pressemeldingen feil, og hjernen var i autopilot. Har rettet teksten. Ba Kia presisere, og får følgende svar: «Det er produsenten av selve batteriet/ cellene som oppgir energitetthet, alt rundt som kasse, styreenheter osv. kan variere basert på hva batteriet brukes til. Men selve energitettheten bestemmes av batterikjemi, ikke omkringliggende komponenter.» Marius Valle, TU
  10. Artikkelen er oppdatert med kommentarer fra Ionity, som forklarer dette litt bedre.
  11. Takk for tilbakemeldinger. Det er mye info som skal på plass, og dette med forbruk kan forklares bedre. En representant for MB forteller at forbrukstallet gjelder forbruk fra stikkontakt. Det er et tall for hvor mye energi det reelt går med for forbrukeren. Samme person anslår ned i 1,8 kWh pr mil i oppgitt forbruk i bil basert på egne erfaringer.
  12. Det var omvendt. De første årene ble Ford T levert i flere farger, bl.a ulik farge på karosseriet og skjermene. Det var først i 1922 at Ford innførte svart som eneste fargevalg, for å få opp produksjonstakten ytterligere. Først med Ford A ble det igjen mulig å få andre farger enn svart fra Ford. Takk - det stemmer selvfølgelig. Har endret det i bildeteksten.
  13. Har oppdatert artikkelen med lenke til rapporten, som du også finner her: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-potential-impact-of-electric-vehicles-on-global-energy-systems
  14. Du har selvsagt helt rett, og jeg har endret dette. Takk for innspill! //Marius Valle, tu.no
×
×
  • Create New...