Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De har ikke råd til å bygge dobbeltspor. 🤡

Det er Tyskland som trenger kjernekraft. Norge må bare bli fri fra forpliktelsen om om å forsørge dem, slik at nordmenn får vannkraft til nær kostpris.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, sk0yern said:

Rynning-Tønnesen var en stor ulykke for Statkraft og Norge.
Ser heldigvis ut som ny ledelse begynner å rydde opp etter ham.
De har vel trolig ikke noe valg.

Utvilsomt. Han var en katastrofe 

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

2. Goldman Sachs er amerikansk og tolker dette med amerikanske øyne. Dvs. ensidig fokus på økt fossil kraft og ingenting på fornybart, hybride løsninger som stabiliserer fornybart og forbruksreduksjoner som energieffektivisering.

Vel. Den grønne utbyggingen er jo nevnt som en del av årsaken. Nedprioritert vedlikehold og videreutvikling til fordel for grønne prosjekter som bare gjør problemet enda større.

Kult med grønt. Men må gå an å ha to tanker i hodet samtidig 

Her har de grønne i Europa, med Tyskland i front, tråkket uti det gang på gang. Men tipper folk begynner å få øynene opp etterhvert.

Åpenbart ikke alle da.....

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Jotun said:

Norgespris sørger for forutsigbar såkalt billig strøm til forbrukerne. Kanskje... 

Jepp. Var på et foredrag med EnergiWatch i går. Der ble det sagt det samme.

Det er husholdningen som varierer mye i strømforbruket og når de mister signalet om å spare strøm så kan det bare gå til himmels med påfølgende kræsjlanding.

Norgespris er valgflesk - den lever ikke lenge.

Skrevet
oldboy skrev (12 timer siden):

Statlig milliardbeløp brukt på grønt industrieventyr – demoanlegg skrotes

Atter et "industrieventyr" som Statkraft var med på. Hvor mange av disse før de våkner å satser på kjernekraft?

Som vanlig nok en link skjult bak betalingsmur. Men jeg tror overskriften, innledningen og billedteksten sier det hele. 1,5 milliarder kastet ut av vinduet for å leke "grønt skifte".

Hvor mange år? Tja, si det, på siste fredag før valget ser det ut som om vi må leve med denne galskapen i minst 4 år til, for Støre og "arbeider"-partiet er ikke til å rikke på dette området. Får håpe alle som kommer til å stemme AP utelukkende fordi de synes Jens er så kjekk og flott på plakatene virkelig får kjenne konsekvensene av denne galskapen som AP har låst seg fast i med "være verdensmestere i grønt skifte".

oldboy skrev (10 timer siden):

Utvilsomt. Han var en katastrofe 

Makten bak makten? Ihvertfall innenfor energipolitikken.

Jotun skrev (11 timer siden):

Kult med grønt. Men må gå an å ha to tanker i hodet samtidig 

Problemet vi har i Norge er at man kun har den ene tanken i hodet; altså "grønt"; uten hensyn til hvilket tempo og hvilket volum man skal bruke. At den nåværende politikken til område vil sørge for massefattigdom og utarming av folket på lengre sikt ser ikke ut til å nå de livsfjerne politikerne. Eller verst; de som vil stemme på MGD som fullstendig lever i en fantasiverden hvor Norge skal avslutte oljeproduksjon og leve av.....ja hva? Ingen plan B.

Jotun skrev (11 timer siden):

Her har de grønne i Europa, med Tyskland i front, tråkket uti det gang på gang. Men tipper folk begynner å få øynene opp etterhvert.

Åpenbart ikke alle da.....

Nei, åpenbart ikke alle og nordmenn er de aller sløveste i hele Europa. Og Norge er desverre et land hvor man er motvillig til å se at andre land har feilet og fortsetter i samme sporet lenge etter at resten av kontinentet har gått nye veier og modner først mange år etterpå. Nytenkning er et fremmedord og velgere flest i Norge virker fullstendig bevistløse på dette. Håper de neste 4 årene blir en saftig lærepenge for dem.

Skrevet
trikola skrev (7 minutter siden):

Det er husholdningen som varierer mye i strømforbruket og når de mister signalet om å spare strøm så kan det bare gå til himmels med påfølgende kræsjlanding.

Vanlig husholdning følger sjelden prissignaler gjennom døgnet. Gjennom lengre perioder ja..men ikke døgnet. Jeg vet dette med 100% sikkerhet da jeg har drevet med nominering,prognosering og analyser av dette i årtier. Og jeg tror heller ikke det er fornuftig at vanlig husholdning skal drive med slikt heller. Dette bør industrien ta seg av fordi det krever en del investering.

Norgespris er en støtteordning som sammen med f.eks en fastpris avtale hos en kraftleverandør kan få politikere til å fremstå som idioter da man fort kan få intensiver til å øke forbruket når prisen er høy. Er bare å sette seg ned med papir og blyant og regne på det..helt innlysende enkelt å forstå spør du meg..men våre politikere evner dessverre ikke dette. Norgespris og den andre støtteordningen vi har i dag er rett og slett etterpåklokskap der man prøver å bøte på feil man tidligere har gjort. Dessuten er støtteordninger i sin natur alltid helt tullete over tid. Feilen våre politikere begikk,spesielt Ap,var jo en total frislipp av markedskreftene mot et EU marked og så gi EU ansvar for reglene. Det var ansvarsløs agering der de trolig ikke forstod konsekvensene av det de sa ja til.  Jeg har vært med på å designe deler av det nordiske kraftsystemet i min karriere og slik det har blitt er noe helt annet enn det var. Man har tatt dette skritt for skritt og har endt med å ta for mye møllers tran dessverre. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (11 timer siden):

Regjeringens datasenterstrategi mangler den viktigste brikken: en realistisk plan for kraftforsyning. Uten kjernekraft blir ambisjonene om å gjøre Norge til en digital stormakt lite annet enn ønsketenkning.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/brikken-som-mangler-i-regjeringens-datasenterstrategi/1199010

Innerteier fra Hesthammar igjen som vanlig. Man må hete Jonas Gahr Støre for virkelig å leve i en fantasiverden hvor man tror man skal kunne effektivt drive datasentre på flytende havvind. Jeg lurer på om energipolitikk blir et tema i kveldens partilederdebatt; det er isåfall det eneste jeg vil gidde å se på at denne floskelkonkurransen. Ikke det at jeg forventer annet enn sedvanlige floskler, svada, retorikk og p*sspreik fra Støres side som han har for vane.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (29 minutter siden):

Norgespris er en støtteordning som sammen med f.eks en fastpris avtale hos en kraftleverandør

Men er det mulig da?
Trodde norgespris kun var mulig som spot?

Skrevet
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Men er det mulig da?
Trodde norgespris kun var mulig som spot?

Du kan tegne hvilken som helst avtale du vil har jeg fått opplyst. Norgespris er en støtteordning og hvilken avtale du har med ett kraftselskap skal ikke påvirke om du kan velge Norgespris eller ei.  Det er det jeg har fått av informasjon.  Har du annen info så kom gjerne med opplysninger da jeg,og sikkert flere,vil vite

Skrevet
12 minutes ago, obygda said:

Du kan tegne hvilken som helst avtale du vil har jeg fått opplyst. Norgespris er en støtteordning og hvilken avtale du har med ett kraftselskap skal ikke påvirke om du kan velge Norgespris eller ei.  Det er det jeg har fått av informasjon.  Har du annen info så kom gjerne med opplysninger da jeg,og sikkert flere,vil vite

Dette er riktig.

Norgespris kommer til å fungere på samme måte som strømstøtte. Man har fritt valg av strømavtale fra et strømselskap. Man får fratrekk fra nettselskapet for differansen mellom spotpris og 40 øre/kWh + mva time for time.

Har man en dårlig spotprisavtale med høyt påslag kommer ikke staten til å dekke det påslaget.

Skrevet (endret)

Ein må også vere klar over at "norgespris" er låst til målaren og ikkje person/kunde. Så om ein flyttar før bindinga er over så vil ny eigar også vere låst til den.
Korleis dette vil fungere juridisk for folk som leiger veit eg ikkje. Mange betalar jo også straumrekninga for målaren der. Men dei eig vel ikkje akkurat målar.

Endret av Gazer75
Skrevet (endret)
1 hour ago, obygda said:

Vanlig husholdning følger sjelden prissignaler gjennom døgnet.

Var sikkert sånt før - 'vippen' ga jo kun signal på effekt, senere tariffer (var det ikke sånne "H"-tariffer man hadde på 90-tallet?) gikk kun ut på energisparing

Men etter at folk fikk elbiler i garasjen og AMS-målere i 2018 begynte det å endre seg. SmartHome dreier seg jo mye om å reagere på prisen. Har selv både elbil og smarthome og min gjennomsnitlig strømpris (tibber inkl moms) ligger opp til 19% under SPOT+moms - det betyr at jeg flytter forbruk til billige timer.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (8 minutter siden):

Var sikkert sånt før - 'vippen' ga jo kun signal på effekt, senere tariffer (var det ikke sånne "H"-tariffer man hadde på 90-tallet?) gikk kun ut på energisparing

Men etter at folk fikk elbiler i garasjen og AMS-målere i 2018 begynte det å endre seg. SmartHome dreier seg jo mye om å reagere på prisen. Har selv både elbil og smarthome og min gjennomsnitlig strømpris (tibber inkl moms) ligger opp til 19% under SPOT+moms - det betyr at jeg flytter forbruk til billige timer.

Joda..har man investert i styring så kan man flytte noe forbruk. Har selv smarthus og kan flytte en del forbruk..MEN..å følge opp dette er ikke rett frem. Jeg har programmert alt selv og har servere med backup som kan trå til med styring om en instans går ned..men folk flest må kjøpe ferdige løsninger og abonnere på tjenester som uansett vil ha nedetid og feil ved seg. Dette er ikke noe for vanlige husholdninger å styre med..Min lærdom er i alle fall at dette blir enten dyrt via 3 part..eller for komplisert over tid for vanlige folk..Mitt svar er derfor at slikt bør man dytte på næring og industri..de kan investere..både i lagring av energi og lokal produksjon av energi..og det i ko trollerte former som nettselskaper kan understøtte.

Det sier seg egentlig selv..men tar man på seg ideologiske overbevisninger og annet teoretiske betraktninger..så havner man i fantasiland og kostnadene flyr til himmels for folk flest. Tro meg..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (36 minutter siden):

Har selv både elbil og smarthome og min gjennomsnitlig strømpris (tibber inkl moms) ligger opp til 19% under SPOT+moms - det betyr at jeg flytter forbruk til billige timer.

Kor mykje sparar du faktisk på dette når ein ser på Tibber sitt påslag og fast pris per månad?

Skrevet

De som har elbil och kör mye kan vel relativt enkelt förflytta förbruket fra de dyraste timmarna, de andra tror jag inte ens har speciellt stor möjlighet. 

Sen er det ju så att priset och produktionen beror väldigt mye mer på vad som sker i utlandet än i Norge så med tanke på pris och tillgang tvivlar jag på att det man gör i norska hjem knappt märks. 

Skrevet
Jotun skrev (10 timer siden):

Norgespris sørger for forutsigbar såkalt billig strøm til forbrukerne. Kanskje...

Norgespris innføres ikke for å avvikles. Det innføres for å være en varig ordning.

trikola skrev (3 timer siden):

Norgespris innføres ikke for å avvikles. Det innføres for å være en varig ordning.

I stedet for lese fanden inn i alt Aasland sier så kan jeg forsøke å forklare det med ord: Aasland tar et fornuftig forbehold om at krisetilstander kan utløse krisetiltak. Krise er ikke noen normaltilstand man forventer. Men forbehold er lurt å ta, for å ha sitt på det tørre i krisetilfelle.

Rent praktisk betyr det at Norgespris er kommet for å bli. Det betyr også at energidepartementet tar beredskap og forsyningssikkerhet på alvor. Blir det krise, så tas verktøyene for å avverge det fram. At folk ikke fryser i hjel er tross alt viktigere enn på død og liv (pun) opprettholde en svært gunstig fastpris. Dette håper jeg til og med de verste pessimistene anerkjenner og forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...