Gå til innhold

Elektrisk pickup til Norge i år


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

I dagens politiske situasjon kan det bli spennende å kjøpe kinesisk bil, med tanke på merkeverksted, service og deler.

For all del ikkje nevn Taiwan på Facebook eller andre sosiale medier.

Lurer på kva namn kartet i bilen har på Taiwan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (25 minutter siden):

På varebil er min erfaring at berre med tom bil er det betre med framhjulstrekk enn bakhjulstrekk. Den firehjulstrekkaren eg hadde var av den gamle typen med inkoplingsbar drift på framhjula. Eg kom likevel langt før firehulstrekk måtte koplast inn, men det kan være at differensialbremsen i bakakselen hadde ein del av æra for det.

Min erfaring er at framhjulstrekk er noe dritt.

Har kjørt mange forskjellige eldre (2000+) biler og alle med forhjulstrekk hadde problemer med å komme seg opp bakker.

Sprinter med firhjulstrekk, men kjørte bare med bakhjuls da jeg kom fram over alt, selv med tom bil.
Vito med framhjuls måtte rygges opp bakker.
Diverse andre biler med framhjuls, og mine første bil, Galant, måtte rygges opp.
Min far har eldre amerikanere med bakhjuls og kommer opp alle bakker.

Har tilgode å kjøre eller være med en eneste bil med framhjulstrekk som kommer seg opp glatte bakker. 

Jeg har kjørt en gammel minibuss med bakhjuls som vi hadde på kjetting fordi den ikke kom opp bakker uansett hvilken vei vi prøvde.  Var fin å kjøre på bare veier... med kjetting, for hvem gidder å ta av kjettingen..

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Dessverre viser det seg at alt for mange kobler unødvendig tidlig inn firehjulsdriften og ofte lar de bilen stå i dette hele vinteren igjennom. 

Kan jeg spørre om hvorfor du syntes dette er negativt?

Har 4wd koblet inn hele tiden på min pajero, både sommer som vinter. 

 

På vinteren så motvirker det ukontrollert overstyring og bedrer fremkommeligheten.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du syntes dette er negativt?

Har 4wd koblet inn hele tiden på min pajero, både sommer som vinter. 

 

På vinteren så motvirker det ukontrollert overstyring og bedrer fremkommeligheten.

Den såkalte ukontrollerte overstyringen du prater om er et viktig signal bilen gir om føret. Velger du å fjerne den ved å koble inn firehjulsdriften så betyr dette at du høyst trolig kjører fortere enn føret i utgangspunktet tillater, og mister du da kontrollen på bilen så har du som oftest få sjanser til å redde deg kontra det å kjøre noe tregere med kun bakhjulsdrift. Det er ikke helt uten grunn til at bilbergere spøker rundt dette med å måtte dra langt flere meter med vaier for å berge en med firehjulsdrift som har kjørt av veien kontra en med kun for- eller bakhjulsdrift. Jeg har ingen statistikk for hånd nå, men da jeg begynte med bilberging og tok noen kurs relevant for dette ble vi informert om at statistisk sett var det oftere en stygg ulykke med biler med permanent firehjulsdrift fordi disse ofte overvurderte føret de kjørte på. 

 

Ellers har man ting som ekstra og unødvendig slitasje på dekk, understell og fordelingskasse. Spesielt om du kjører med firehjulsdriften innkoblet på sommertid også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er å kjøpe LED-pærer og dippedutter fra Kina, men det er noe ganske annet å gi et annekteringskåt diktatur flere hundre tusen kroner til militær opprustning og gamble å på at de bare vil være snille og politisk stabilie. OTA, deletilgang osv er et stort spørsmålstegn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

Har 4wd koblet inn hele tiden på min pajero, både sommer som vinter. 

Du bruker mer drivstoff og sliter mer på delene.

Nå vet jeg ikke hva slags 4hjulsdrift Pajero har, men på Hilux så skal 4x4 ikke brukes på tørr asfalt, og helst ikke på asfalt i det hele tatt.
Begge framhjulene vil rulle like langt, men fordi innerhjulet ikke ruller like langt så vil det "hoppe".

Ser ingen grunn til å bruke 4hjulstrekk på sommeren, ikke engang på grusveier. 

Lenke til kommentar
Samms skrev (6 timer siden):

Det er absolutt ein fordel med trekk på alle hjul, men det eg minnes var det ikkje så håplaust å kome fram med bilar med bakhjulstrekk heller. På varebil er min erfaring at berre med tom bil er det betre med framhjulstrekk enn bakhjulstrekk. Den firehjulstrekkaren eg hadde var av den gamle typen med inkoplingsbar drift på framhjula. Eg kom likevel langt før firehulstrekk måtte koplast inn, men det kan være at differensialbremsen i bakakselen hadde ein del av æra for det.

Når forholdene ikke er for jævlige så går det fint med bakhjulstrekk og mange greier seg fint med det. Men jeg ser her i Nordland at spesiellt etter at mange kommuner legger mer penger i kultur f,eks enn brøyting og strøing i kombinasjon med mere ustabile vintre så har behovet for høye biler med 4wd økt.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (6 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du syntes dette er negativt?

Har 4wd koblet inn hele tiden på min pajero, både sommer som vinter. 

 

På vinteren så motvirker det ukontrollert overstyring og bedrer fremkommeligheten.

Det var en sak om dette for noen få år siden som så på statistikken, og sammenlignet likt mot likt:

https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Biler med permanent firehjulsdrift er en falsk trygget, og er noe jeg aldri skal ha, men biler hvor en selv må koble inn, så er det en forsikring på at en kan komme seg hjem. 

Da må du nok holde deg til fossilbiler. Jeg har ikke hørt om en eneste elbil som lar deg koble ut 4WD manuelt og tviler på om det noensinne kommer. Elektronikken kobler det inn automatisk ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Trekk på alle hjul er en trygghet jeg ikke vil leve uten.
Har sklidd ut i en grøft med bare bakhjulstrekk og kom meg opp ved å koble inn 4x4. 

Lånte en Hiace med 4x4 en gang på vinterføre, for å hente noen varer. Tenkte jeg skulle spare noe drivstoff ved å koble ut 4x4, men da ble bilen helt ustyrlig på vinterføre, så jeg måtte bare skynde meg å koble inn 4x4 igjen. Holdt på å gå galt. Livsfarlig doning på vinteren uten 4x4 med tomt varerom..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (10 timer siden):

Det er ytterst få av de som handler bil med permanent eller midlertidig firehjulsdrift som faktisk har det behovet. De fleste ønsker dette bare for den ekstra, og ofte falske, tryggheten dette innebærer.

Jeg ser en mer amerikansk tendens her i Norge de siste 10 år, på store pick up og Hummer varianter på firmabiler (med firmaprofilering også på hvite skilt). 

Dette til små firmaer som er i byer i Østfold. Har ikke sett noe til at dem drar veldig stor henger eller er fullastet. Eneste terreng de møter er grusveier. 

Så det er nok andre behov enn terreng og lastekapasitet som er prioritet hos stor andel kjøpere nå. Man vil se litt tøff ut, være stor fysisk (selv om noen utenfor syntes det er merkelig valg). 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (9 timer siden):

Utan å vite årsmodell så nokre år etter år 2000 synes eg kjørekomfor i varebil og picup er hipp som happ. På den andre sida, det er kjørekomfor på ulike måtar. Eg foretrekker meir opprett sittestilling i varebil med setet høgare over golvet.

Om bilen er registrert første gong før 2014 kan du setje inn setane gratis etter ti år. Er den nyare må du vente lenge...

Spørsmålet er om bil etter 2014 er typegodkjent for å ha 5 seter. Var visst noe om at bilene ikke bare ville være å sette seter inn og få endret klassifisering, siden endel varebiler da fort kunne ha typegodkjenning kun for 2/3 seter fremst.

Tilsvarende og ved ombygging til bobil, der det ble mange andre regler som gjorde det til en relativt ugrei affære. Derfor ser man nå mange biler som ikke er fullstendig ombygd, men må ha sete/sengeløsning som ikke kan være fastmontert, og at mange ikke har annen kjøkkenløsning enn skuff med en bærbar brenner liggende i en skuff, eller liggende i et tilpasset spor for gassbluss.

Men ja, avskrivningsregler før, betydde at det var gratis å bygge om dersom bilen hadde vært registrert i Norge i minst 10 år. Hjalp ikke om bilen var 10 år, om den hadde gått noen år i utlandet først, da det telles fra første gang registrert i Norge.

Nye regler fra 2014, utvidet dette til 30 år, altså til bilen er blitt veteranbil. Det ble derfor så godt som ikke regningssvarende å kjøpe 2-seter for ombygging senere.

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Da må du nok holde deg til fossilbiler. Jeg har ikke hørt om en eneste elbil som lar deg koble ut 4WD manuelt og tviler på om det noensinne kommer. Elektronikken kobler det inn automatisk ved behov.

Det vil vel aldri bli permanent utkoblet, men "trackmode" på P-versjoner av TM3 (og TMS/TMX?) gir deg ihvertfall mulighet til å overstyre inntil bilen er overbevisst om at du har feilvurdert totalt.

Nye Kia EV6 GT har vel og en slik "99,99% utkobling". Tilsvarende finnerman vel for andre elbiler som skal friste for banebruk innimellom.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Lånte en Hiace med 4x4 en gang på vinterføre, for å hente noen varer. Tenkte jeg skulle spare noe drivstoff ved å koble ut 4x4, men da ble bilen helt ustyrlig på vinterføre, så jeg måtte bare skynde meg å koble inn 4x4 igjen. Holdt på å gå galt. Livsfarlig doning på vinteren uten 4x4 med tomt varerom..

Har kjørt mye Hiace i jobbsammenheng og bilen er en hestekjerre på veien med 2wd. Veldig uforutsigbare kjøreegenskaper på vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Hansien said:

For et tåpelig argument. Trenger virkelig ikke reise langt herifra før vi er oppe i bratte bakker som sjeldent blir brøytet.. Utfordrende forhold er ikke forbehold dere i Nord.

Oslo er en av stedene jeg har hatt mest bruk for 4wd. Oslo by har 400m høydeforskjell fra vannkanten til frognerseteren, og mange av veiene er både bratte og har tvilsom brøyting (Type brøytes ikke siden bilene valser ned snøen ettersom den kommer uansett, med dype isete spor som resultat) 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 10.8.2022 den 20.27):

De 10 prosentene som gjenstår kan fint løses med andre verktøy enn drift foran og. Har løst seg ganske ofte for min egen del å kaste på kjettinger bak og/eller koble inn sperre på bakre aksling. 

"Kaste på" kjettinger ja, det er jo fort gjort 🙄. Høres i hvert fall kjapt ut da, når du bruker ordet "kaste". Det er vel omtrent like raskt som å hive opp en Linux-server, tenker jeg. Særlig at jeg gidder det tre ganger om dagen for å komme opp gårdsveien hjemme. Sperre har jeg kun brukt aktivt på en gammel traktor, men det var jo bare å trå ned en pedal. "Litt" kjappere enn å legge på kjetting.

Jeg er egentlig enig i at 4wd sjelden er nødvendig, om man med nødvendig mener å klare å komme opp en bakke eller opp av ei grøft man har sklidd ned i. Men jeg setter pris på 4wd i mange andre situasjoner også. F.eks. å komme seg lett ut i kryss når det er glatt, "koste på seg" å kjøre sakte og kontrollert opp bakker i stedet for å ta fart, slippe å kjøre med hjertet i halsen opp bratte bakker, kunne stoppe helt opp i en bakke og ta gang igjen, uten å måtte rygge ned for å ta fart. Det handler jo mer om behagelighet enn streng nødvendighet, ja. Morsommere med 4wd på vinterføre, kan få litt fart ut av svingene oppover fjellveiene.

Jeg har kjørt bil i drøyt 30 år, kun 2-3 av dem med 4wd. Jeg har aldri stått så mye fast som da jeg jeg kjørte Audi Quattro. Den måtte jo prøves! 😄 Så ja, om man bruker opp marginene på høyere fart eller større sjanser, så er det kanskje bedre med 2wd. (Og sommerdekk...)

Angående fjell, bakker og føre. Det er ganske mange bakker i sør-Norge også. Og Jotunheimen, Rondane og Hardangervidda ligger der. Vestlandet har en og annen bratt vei. Og utallige gårdsveier i dalførene. Til og med i Oslo er det bratte veier. I tillegg til håpløse forhold for brøyting. Jeg har stått fast mer enn en gang i Oslo. Til og med på Majorstuen.

 

Lenke til kommentar
On 8/10/2022 at 4:19 PM, Hansien said:

Ser ikke problemet. 90 prosent av kjøringen til de med pickup så trenger man ikke trekk på alle fire. 

Stemmer, men det gjør allikevel at bilen blir ubrukelig de siste 10% av bruken..

Selv hadde jeg nok klart meg fint med RWD til ca 98% av kjøringen men å dra opp båthengeren hadde den ikke klart bedre enn Rav4 jeg hadde før jeg fikk Hilux..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...