Gå til innhold

Utrygg Handel På Finn.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
thklinge skrev (4 minutter siden):

Hva vidor sa. Escrow eliminerer svindel. Selvfølgelig er det mistenksom når noen nekter. Igjen gode grunner til å gjøre det. 

Plenty av gode grunner. Selger jeg noe med fiks ferdig sitter jeg som selger med all risiko om jeg får penger for våren og blir garantert sittende uten varen siden den blir sendt. Kjøper får varen og kan bestride at den kom frem. Det er som lagt opp til kjøpere som svindler. Har null interesse av å sende fra meg varen uten penger i hånden så da ligger heller gjenstanden på finn litt lenger eller havner tilbake i skuffen/garasjen/lageret så har jeg I det minste tingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god grunn er at det er verre for meg som selger da det tar lengre tid før jeg får pengene og handelen er avsluttet. Ved forhåndsbetaling er min del av handelen over når varen er sendt. 

Hvis det er vanskelig å finne kjøpere så vurderer jeg fiks ferdig, men jeg bor i Oslo så det er alltid noen andre som vil kjøpe. 

Jeg som selger har ingen insentiv for å bruke fiks ferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Tror det er langt flere som prøver å svindle kjøper, så det er nok de som trenger mest beskyttelse.

Nå har jeg handlet på finn.no i godt over 10 år, og har enda tilgode å bli lurt. Siste gang var faktisk på hw.no sin brukthandel.

Det betyr null og niks for min del når jeg er selger. Er jeg kjøper tar jeg mine forhåndsregler.

Der kan du se. Ergo null behov for at finn skal blande seg inn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thklinge skrev (2 minutter siden):

Du får lese tidligere i tråden, Finn har vært en svindelsentral der svindlere ved å bare slette annonsen i stor grad slipper unna. Politiet prioriterer heller ikke slike saker. Med Fiks Ferdig er problemet eliminert. 

Jeg har gjort det og konklusjonen jeg kommer til er at flertallet ønsker ikke fiks ferdig.

På ingen måte. Problemet er bare forflyttet til den andre enden. Man kan som kjøper handle, fabrikkere noen bevis bilder av tomme esker og kreve pengene tilbake. Senere kan varene flippes og de stakk av med både penger og vare. Politiet nedprioriterer og ingenting blir gjort. Høres ut som en dårlig løsning for min del som selger og som kjøper er jeg tydeligvis våken nok til å styre unna svindel siden det har gått så fint i hundrevis av handler så da sitter jeg kun igjen med ulemper med fiks ferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
thklinge skrev (2 minutter siden):

At noen få raringer på et forum av uforståelige årsaker er uenige lever både Finn og millioner av brukere godt med 😊

lol, ja bare å feie bort normale og legitime meninger som "raringer på forum" og "uforståelige saker". Bra hersketeknikk du kommer med når du innser at du har tapt. Newsflash: Du er en av oss "raringer" på forumet. Og du har enda ikke lagt fram hvilken fordel Fiks Ferdig vil gi meg som selger. Det er ingen fordeler for meg, kun bakdeler.

Det er kanskje et par millioner på finn, men du er ekstremt optimistisk om du tror mesteparten vil kreve bruk av fiks ferdig. Enn så lenge folk fortsatt kjøper via forhåndsbetaling så fortsetter jeg med det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å bruke Finn sin fiks ferdig. Minner om at Finn og Helthjem har samme eiere. Så dette er jo business, å binde salg til egen distribusjonstjeneste. Få minimert konkurrenten Posten. 

Kjøpte nylig noe på Finn som hadde Fiks ferdig. Spurte selger om det var greit å Vipps ham og så sende i posten. Jeg opplever Posten som dønn stabil. Helt hjem har feilet 60% av gangene på levering når jeg har brukt dem.

Selger ønsket Vipps til seg og Posten. 

Holder meg selvsagt unna de som er anonyme på Finn, om det ikke kan hentes direkte av meg i kort kjøreradius. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (45 minutter siden):

Helt hjem er bingo. Er litt spenning i hverdagen da. Man føler nesten at man har vunnet hver gang man faktisk står der med pakken i hånda 😀

Ja. Bestilte noe på nett pakken havnet i Bergen i sted for i Østfold. Mange telefoner til Helthjem. Heva til slutt kjøpet. Sendte noe med Helt hjem. Dem forteller "ja vi leverer på adressen" når jeg skrev inn mottaker. Dem leverer ikke til adressen allikevel. Masse rot og styr. Pakken tok to uker. 

Pskke lagt i postkasse av meg, ikke hentet, purret osv osv. 

Pakkebingo er ordet ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
thklinge skrev (På 10.9.2022 den 19.49):

Flertallet vil selvfølgelig ha en trygg handel, det er derfor Finn har brukt millioner på å utvikle løsningen. At noen få raringer på et forum av uforståelige årsaker er uenige lever både Finn og millioner av brukere godt med 😊

Tja. Finn tillater anonyme brukere, brukere som ikke verifiserer seg osv. De fjerner ikke annonser som er ren løgn osv. Så de tar ikke dette så seriøst, det er nok mest PR gimmik.

Selvsagt ikke lett å sile bort alle kriminelle, men de gjør ikke stor innsats heller. 

Som nevn har de interesse av å skape bindinger  sin egeneide leveringsløsning (Helt hjem) for økt profitt.

Hadde man kunne velge frakt leverandør hadde det hjulpet mye på betalingsløsningen, som jeg ikke har prøvd. Det er Helthjem pakkebingo jeg har fått nok av. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thklinge skrev (25 minutter siden):

Åsted Norge hadde et innlegg om Finn svindlere. 

https://www.tv2.no/nyheter/slik-millionsvindlet-de-nordmenn-pa-finnno/15003285/

Bra Fiks Ferdig er på plass nå så svindlerne blir stoppet. 

Eneste nye med denne løsningen er at de kan nå også svindle som kjøpere. De kan fortsette som før uten å bruke finks ferdig som svindel selgere og så kan de kjøpe varer fabrikere bevis for at den ikke kom frem å svindle til seg vare og penger. De fleste andre vil handle som normalt med eller uten fiks ferdig, men svindler og lurendreiere vil det alltid være. Forbauser meg ikke om de klarer å svindle med fins ferdig også med "fotobeviser" på at varen er sendt og så ligger det bare en murstein i kassen når den kommer frem ^^

Falsk trygghet og bare bakdeler for selger hele greien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

De kan fortsette som før uten å bruke finks ferdig som svindel selgere

... kun dersom du velger å kjøpe fra de personer som boikotter "Fiks ferdig". 

Ønsker man som kjøper trygghet, kan du få det nå. Du må bare finne en selger som bruker "fiks ferdig". 

Ja; dette åpner absolutt opp for at kjøper kan være svindleren. Men som kjøper er det vrient å masse-svindle. Du klarer bare å dra denne svindelen svært få ganger, før du blir stoppet og kastet ut fra Finn (antar jeg, da!). Til forskjell fra selgere, som jo klarte å selge den samme varen til flere ti-talls mennesker (eller fler) før de ble stoppet.

Så totalt sett tror jeg det er mindre fristende å bedrive svindel på Finn. 

Men; med mindre Finn blir et mellomledd som fysisk validerer og kontrollerer alle varer, samt besørger all frakt og betaling, vil vel svindel alltid være mulig. 😕 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Musefella skrev (7 minutter siden):

... de venstreradikales MSM sine avisbud

Dersom de venstreradikale fikk holde på (uansett hvem nå det måtte være?), så hadde nok ikke Helthjem fantes. Hvertfall ikke bedrevet pakketransport. En god venstretung stat sørger for statlig inngripen og monopol, hos oss fra statseide Posten! 

Skyld nå hvertfall ikke på venstreradikale krefter for at vi har fått flere bedrifter som konkurrerer om å tilby frakt av post. Du må gjerne klage på Schibsted, men særlig tung politisk slagside har jeg tilgode å ha sett hos de (?). Opplys meg gjerne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Dersom de venstreradikale fikk holde på (uansett hvem nå det måtte være?), så hadde nok ikke Helthjem fantes. Hvertfall ikke bedrevet pakketransport. En god venstretung stat sørger for statlig inngripen og monopol, hos oss fra statseide Posten! 

Skyld nå hvertfall ikke på venstreradikale krefter for at vi har fått flere bedrifter som konkurrerer om å tilby frakt av post. Du må gjerne klage på Schibsted, men særlig tung politisk slagside har jeg tilgode å ha sett hos de (?). Opplys meg gjerne!

De fleste publikasjonene til Schibsted som VG(og ja også aftenposten) har en sterk slagside til venstre i norsk politikk og dekningen av internasjonal politikk for øvrig er så lite nøytral som det overhode går an å bli, at de i tillegg underbetaler sine ansatte på "gulvet" viser hva slags møkka selskap det her er snakk om. 


Opptrer nærmest som AP sitt partiavis

Håper Schibsted går konk, men de har gullgruva finn.no å støtte seg på dessverre.

 

Jeg hadde brukt helthjem dog om det ikke var for at jeg da direkte støtter et selskap som motarbeider mine interesser og støtter oppunder arbeiderpartiet, eøs,  masseinnvandring og sosial dumping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...