Jump to content
Gjest Baardsen

Utrygg Handel På Finn.no?

Recommended Posts

Jeg har sakte men sikkert latt meg provosere av den nye betalingsløsningen til Finn kalt "Fiks Ferdig". Mest fordi jeg allerede har gått glipp av et par salg pga. dette og ser nå at denne betalingsløsningen virker mot sin hensikt. Dette er altså Finn.no som ønsker å involvere en tredjepart i regningen for å "sikre" at kjøper mot formodning ikke skal bli svindlet. Men hva skjer så i mellomtiden med det tillitsforholdet som må ligge til grunn for at en kjøper skal risikere å overlate sine penger til en potensiell svindler/selger? Jo den tilliten blir nå undergravd når Finn indirekte sier at det er utrygt å kjøpe noe på Finn uten å benytte denne betalingsløsningen. Jeg er av den oppfatning at kjøp og salg på Finn har foregått uproblematisk hele tiden da hele greia her er tillitsbasert. Altså, denne nye "Fiks Ferdig" løsningen er absolutt overflødig og nærer kun opp under mistanken om at Finn.no på sikt prøver seg på å gjøre Torget om til noe a`la ebay eller amazon der man må betale diverse gebyrer for å få kunne selge sine varer. Vipps fungerer jo fenomenalt for de aller fleste transaksjoner på Finn og det er vel gratis opp til 5000,-

Selv om jeg som selger huker av for at jeg ønsker å ordne med betalingen selv, så klarer Finn på finurlig vis å inkludere den Fiks Ferdig løsningen i annonsen min selv om jeg ikke ønsker å ha denne tilgjengelig. Her blir man altså påtvunget noe man ikke ønsker. Så hva skjer`a Finn ???

Edited by Gjest Baardsen
  • Heart 4

Share this post


Link to post

Godt sagt. Jeg unngår også dette konsekvent. Om jeg taper noen kjøpere så får det heller være. Er ikke interessert i noe mellom mann som skal holde igjen penger om en treffer på en sær kjøper så da får jeg heller vente på noen som vil hente eller som kan leve med en handel med forskuddsbetaling før sending.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Nekter konsekvent å benytte meg av fiks ferdig, er bare salt i såret når 90% av de man støter på via finn ikke klarer lese salgsannonsene man legger ut.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Har ved flere kjøp valgt bort alle som IKKE har Fiks Ferdig. Jeg ønsker å trykke betal og få en pakke i posten. Så dere som ikke bruker Fiks Ferdig får ikke meg som kjøper, dessverre.

  • Heart 1

Share this post


Link to post
unik42 skrev (7 minutter siden):

Har ved flere kjøp valgt bort alle som IKKE har Fiks Ferdig. Jeg ønsker å trykke betal og få en pakke i posten. Så dere som ikke bruker Fiks Ferdig får ikke meg som kjøper, dessverre.

Jeg har opplevd mye rart på Finn, men den tryggheten gir meg lite. Om jeg kunne gjort noe hadde jeg lagt inn et kontrollspørsmål om varen - før kjøper får gitt tilbud.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Må si jeg setter pris på løsningen både som selger og kjøper. Har etter dette kom kjøpt flere varer med høyere verdi, så dette er er steg i riktig retning.

Edited by Wisd0m

Share this post


Link to post
Just now, DrAlban3000 said:

Jeg har opplevd mye rart på Finn, men den tryggheten gir meg lite. Om jeg kunne gjort noe hadde jeg lagt inn et kontrollspørsmål om varen - før kjøper får gitt tilbud.

 

Er ikke for tryggheten for min del, men det praktiske. Jeg trenger ikke å chatte med selger om jeg ikke vil, og vi trenger ikke diskutere betalingsløsninger (selv om 99% av alle mine Finn-kjøp går via Vipps uansett). Så det gjør det enkelt for meg.

Også har jeg jo et par dager å bestride betalingen om pakken ikke er iht. salgsannonsen uten at jeg har hatt behov det noen gang.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

"Etter at du har mottatt pakken din, har du 24 timer på deg på å stoppe betalingen. Dette gjør du via siden som viser deg status på kjøpet. Denne siden finner du på oversikt over alle handlene du har på Torget, klikk på "Min FINN" og så på "Handel på Torget"."

Fiks Ferdig på Finn.no gir trygghet for kjøper, ikke selger. Vet ikke hvordan det fungerer i praksis, men for meg virker det som om jeg kan kjøpe en vare med fiks ferdig, og stoppe betalingen etter jeg har mottatt den. Denne funksjonen ble misbrukt i Paypal, og det er derfor nå et transaksjonsalternativ å nekte kjøper refundering av kjøpesum etter Paypal-overføring.

Når jeg selger tingene mine får kjøperen som kommer til meg velge å stole på tilbakemeldingene jeg har fått på nettsiden, eller la vær å sende melding hvis de ikke har mulighet til å møte opp personlig.

  • Like 4

Share this post


Link to post
unik42 skrev (5 minutter siden):

Er ikke for tryggheten for min del, men det praktiske. Jeg trenger ikke å chatte med selger om jeg ikke vil, og vi trenger ikke diskutere betalingsløsninger (selv om 99% av alle mine Finn-kjøp går via Vipps uansett). Så det gjør det enkelt for meg.

Også har jeg jo et par dager å bestride betalingen om pakken ikke er iht. salgsannonsen uten at jeg har hatt behov det noen gang.

Er så mange som har en forskrudd oppfatning av hvordan ting er at det ønsker jeg ikke å eksperimentere med som selger. Solgte en gang en maskin fra 1964 som var brukt. Skrev både alder og at maskinen var godt brukt i annonsen. Fikk en masse spørsmål fra kjøper og understreket at denne er godt brukt og nesten 60år gammel så han måtte huske det. Når han kom ble det brukt timesvis på full gjennomgang og forsøk på pruting på normal slitasje. Jeg har null interesse for at han hadde holdt igjen penger for sånt.

Et annet eksempel var salg av en rc bil hvor jeg kjørte 15km for å vise den for kjøper hvor han fikk mulighet til å sjekke alt og prøvekjøre den. Det var ingen tvil om slitasje eller noe og så får jeg etter en uke 5 i karakter fordi den var slitt.. Noe som sto i annonsen og som han fikk mulighet til å fysisk sjekke selv før kjøp uten kostnad siden jeg kjørte og viste den hjemme hos kjøper uten forpliktelser.

Min konklusjon etter flere slike opplevelser er at jeg kan stå over noen kjøpere for å slippe træl med oppgjør.

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, unik42 said:

Har ved flere kjøp valgt bort alle som IKKE har Fiks Ferdig. Jeg ønsker å trykke betal og få en pakke i posten. Så dere som ikke bruker Fiks Ferdig får ikke meg som kjøper, dessverre.

Men da skal du gå til ebay, finne deg noe skikkelig dyrt du liker, trykke på BUY IT NOW og svelge alle de gebyrene og importavgiftene du blir påtvunget og være lykkelig og glad for at du fikk denne muligheten. Finn.no har aldri vært noe klikk og kjøp nettmarked og slik bør det forbli for å verne oss fra kapitalismens lange fingrer. Mye av salget på Finn dreier seg om å slå av en hyggelig prat med kjøper/selger, kjøpe noe man liker og rett og slett sitte igjen med en god opplevelse. Og så må du ikke glemme å lese beskrivelsen i annonsen nå da..

  • Like 3
  • Heart 2

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Men da skal du gå til ebay, finne deg noe skikkelig dyrt du liker, trykke på BUY IT NOW og svelge alle de gebyrene og importavgiftene du blir påtvunget og være lykkelig og glad for at du fikk denne muligheten. Finn.no har aldri vært noe klikk og kjøp nettmarked og slik bør det forbli for å verne oss fra kapitalismens lange fingrer. Mye av salget på Finn dreier seg om å slå av en hyggelig prat med kjøper/selger, kjøpe noe man liker og rett og slett sitte igjen med en god opplevelse. Og så må du ikke glemme å lese beskrivelsen i annonsen nå da..

Tenker jeg får handle slik jeg vil og så kan du drite i å fortelle andre hvordan de skal handle på nett.

  • Like 2

Share this post


Link to post

At man også har inkludert Helthjem, totalt upålitelig firma er uforståelig for meg. 

Helthjem er en risiko i seg selv og en faktor til å skape frustrasjon. 

Brukte Helthjem noen ganger. Bare tull. 

Det leverer ofte ikke hjem til folk. Selv om de ikke opplyser det. Pakker kommer også på avveie. Av å ha brukt Helthjem 15 ganger, har under halvparten av gangene gått grei med leveringen. Resten tull, pakker havnet i andre kanter av landet. Tatt over to uker før pakken er framme. Osv. 

Den erfaringen er også fra firma som har sendt med Helt hjem uten min viten. Har da to ganger annullert min ordre, da pakken var på avveie og maaaange samtaler med Helt hjem. Logistikken fungerer for dårlig. 

Arrogant og frekt mot sine kunder av Finn, å binde seg til ett slikt selskap. 

Edited by plankeby
  • Like 3

Share this post


Link to post

HeltHjem leveres av PostNord og de igjen drives av "studenter" på ettermiddag/kveld/natt, så det er nok noe variabel kvalitet. Personlig har jeg har jeg hatt minimalt med trøbbel ved å bruke dem temmelig mange ganger.

Share this post


Link to post
vidor skrev (13 minutter siden):

HeltHjem leveres av PostNord og de igjen drives av "studenter" på ettermiddag/kveld/natt, så det er nok noe variabel kvalitet. Personlig har jeg har jeg hatt minimalt med trøbbel ved å bruke dem temmelig mange ganger.

Nei. Men de sender av og til pakken videre med PostNord. PostNord har ingen eierforhold. 

Det ser ut som at de leverer til adressen, men noen ganger lar de PostNord ta pakken videre, som da blir til et utkeveringssted som kan være langt unna mottakeren. Sendte en liten pakke (bokstørrelse), etter to uker havnet pakken på et utleveringssted via PostNord på et hentested laaangt unna mottaker.

At mottaker i Nord Norge gikk helt bananas på meg som sender pga dette, er annen historie. Så nå er det slutt på dette firma, eller jeg sier klart i fra at mottaker bruker Helthjem på egen risiko. 

Helthjem kunne løst noe med å være ærlige. Som å oppgi på sin nettside, "vi leverer ikke direkte til denne adressen". 

Som en kjøper sa til meg "jeg trodde ikke en pakke skulle ta lengre tid i Norge, enn fra Kina". 

Edited by plankeby
  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg er helle rike noe glad i den løsningen men brukt den selv et par ganger. Når Schibsted beholder penger fra mange transaksjoner i et par dager blir det en del rentepenger etterhvert også så de tjener en del på at folk velger den løsningen. Og de får folk til å bruke Helt hjem som de selv eier. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

I og med at det er snakk om bruktsalg synes jeg det er en rar vurdering å fjerne kommunikasjonen mellom selger og kjøper. Annonsene er sjelden laget slik at de svarer godt på alle spørsmål, det er ofte nødvendig å sende noen meldinger før man eventuelt inngår avtale. Ser for meg at det kan bli mye klaging og misnøye i etterkant med en slik "ett klikk ferdig" løsning. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er vel vanlig skikk og bruk på Finn også. En selger verifisert med navn og 20 brukere pluss med toppscore er oftest trygt.

Som ilpostino sier her er det jo et konsern som både vil ha forsendelsen og alt. Da det er samme eier bak ulike firmanavn og tjenester. 

Så de vil nok aldri slippe til konkurrenten Posten. 

Enig med :utakt også, kommunikasjon i forkant kan si mye om selger og være til hjelp.

Finn vil selvsagt maksimere at sin egen løsning med betaling og forsendelse er vinn vinn for kjøper og selger.

Edited by plankeby
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...