Gå til innhold

Utrygg Handel På Finn.no?


Anbefalte innlegg

jeg har (antageligvis) hundrevis av handler på Finn og aldri hatt problemer. Likevel skyr jeg Fiks ferdig av flere grunner. Dette er en særs sleip måte for Schibsted å holde ting i eget konsern. De styrer transport av varen til en infrastruktur som de selv eier og kontrollerer. I tileg styrer de pengene inn på egne konti og det tar som regel 2-3 dager fra selger har markert av varen er fremme (kanskje 5-6 dager til sammen) og dette får de garantert rener på og dette beholder de selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (17 minutter siden):

Rentene er nok en særdeles liten av andel av fortjenesten, og uinteressant uansett så snedig poeng å dra frem.

La oss si at snittsummen er 3000 kr

3000 kr * 0,02 / 365 *2 = 0,3 kroner

Til sammenligning betaler man 60 kroner for tjenesten.

Det heter å utnytte arbitrage (vet ikke norske ordet). Det er vel mer snakk om summen av alle handler, det blir mye penger over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (29 minutter siden):

Det heter å utnytte arbitrage (vet ikke norske ordet). Det er vel mer snakk om summen av alle handler, det blir mye penger over tid.

Utgangspunktet for regnestykket ditt er feil. Jeg regner ikke med Schibsted vil gå ut med hvor mange handler de har på en dag men hvis de har pengene fra feks 30.000 handler stående over flere dager* blir det fort litt penger over tid. Summen av alle ekstrainntektene (rentepenger, inntekt fra frakt++) som Schibsted drar inn er med på å dra lasset i positiv retning. 

* Det kan fort ta to til tre dager fra kjøper trykker at varen er fremme til selger har de på konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Myriad said:

Det verste er at man selv må printe lapp ved medium og stor pakke 

Er du en sånn som ikke klarer å skjære opp brødet ditt sjøl men lar maskina på butikken gjøre arbeidet for deg? Det er jo ikke noe som å fyre opp den gode gamle printeren for en ny norgespakke på vei ut. Da vet nemlig automatisk naboene over under og ved siden at det går godt med salget. Du må ikke være redd for å gjøre ting sjøl, du må frykte et samfunn der alt gjøres automatisk for oss der individet blir satt på sidelinjen. Grovarbeidet lønner seg som oftest å gjøre for egen maskin. Med Fiks Ferdig sier jo Finn "hei du...vi tar gjerne gleden fra deg og sørger for alt det formelle, og imens kan jo du bare sitte å se på at vi ordner ut" med andre ord de tar fra folk den økonomiske kontrollen over handelen og det er et stort problem. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (31 minutter siden):

Er du en sånn som ikke klarer å skjære opp brødet ditt sjøl men lar maskina på butikken gjøre arbeidet for deg? Det er jo ikke noe som å fyre opp den gode gamle printeren for en ny norgespakke på vei ut. Da vet nemlig automatisk naboene over under og ved siden at det går godt med salget. Du må ikke være redd for å gjøre ting sjøl, du må frykte et samfunn der alt gjøres automatisk for oss der individet blir satt på sidelinjen. Grovarbeidet lønner seg som oftest å gjøre for egen maskin. Med Fiks Ferdig sier jo Finn "hei du...vi tar gjerne gleden fra deg og sørger for alt det formelle, og imens kan jo du bare sitte å se på at vi ordner ut" med andre ord de tar fra folk den økonomiske kontrollen over handelen og det er et stort problem. 

Usikker på om du troller eller er seriøs - men Posten tilbyr å skrive ut pakkelapp ved å scanne en QR-kode ved disken. Det er en massiv fordel i 2022.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 timer siden):

Utgangspunktet for regnestykket ditt er feil. Jeg regner ikke med Schibsted vil gå ut med hvor mange handler de har på en dag men hvis de har pengene fra feks 30.000 handler stående over flere dager* blir det fort litt penger over tid. Summen av alle ekstrainntektene (rentepenger, inntekt fra frakt++) som Schibsted drar inn er med på å dra lasset i positiv retning. 

* Det kan fort ta to til tre dager fra kjøper trykker at varen er fremme til selger har de på konto.

Ditt eksempel er penger fra f.eks 30k handler. Ja, det vil jo bli litt renteinntekter her - absolutt. Men fikk du med deg poenget til @Wisd0m? Han sier hver handel koster kr 60,-. La oss si at Finn/Schibsted sitter igjen med kanskje halvparten (?), da blir det (30k x 30,-) = 900 000 kr. Kun i avgiften. 

Mener du at renteinntekter på disse 30k handlene kan være i nærheten av millionen? 

Jeg er enig i at noe renteinntekt får de garantert. Men jeg tror ikke det er slik de prøver å tjene penger. Ønsker de å øke overskuddet, gir det mer mening å øke gebyret med en fattig krone. Det utgjør nok fort mye mer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Her impliserer du at alle har en printer. Jeg har absolutt ikke en printer og ingen ønsker om å ha det.

Egentlig irrelevant da man ikke trenger printer selv lenger for å sende pakker, man kan få slik hjelp på posten eller post i butikk som det vel heter nå. Personlig har jeg en genial epson S21 printer som er over 10 år gammel og veldig billig i bruk...og den fungerer utmerket enda. Men dette ble jo litt vel mye digresjon da. Du får ønske deg en printer til jul. Veldig praktisk å ha.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Myriad said:

Usikker på om du troller eller er seriøs - men Posten tilbyr å skrive ut pakkelapp ved å scanne en QR-kode ved disken. Det er en massiv fordel i 2022.

Ja akkurat det ja. Akkurat hvor massiv den fordelen er...er jeg usikker på. Det er så mye annet å bruke printere til og naturligvis kjedelig å stå i kø på posten ikkesant når man kan komme triumferende med en ferdig frankert pakke. Joda jeg er nok seriøs men kanskje ikke like seriøs som deg som ikke engang har printer å skilte med, heh.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Den løsningen, eller løsningen der du skriver en kode på pakken med sprittusj funker veldig bra :) 

Alltid like morsomt å utforde dømmekraften til ekspeditørene bak skranken med sendekoder som er skrevet "feil" Har flere ganger fått klar beskjed om at jeg ikke har skrevet den riktig (nedover) som antydet på Posten sine sider og da tror noen at pakken er ugyldig og må taes tilbake (selv om koden er fullt leselig) så da snur jeg meg bare om og konfronterer vedkommende og noterer "det spiller ingen rolle" mens de stirrer vantro på meg mens jeg forlater åstedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har solgt med Finn Fiks Ferdig en gang, og siden pakken var medium fikk jeg Postnord etikett på epost. Postnords innleveringsteder tilbyr utskrift av etiketter, men dette forutsetter en utskriftskode eller QR-kode som Finn(Helt Hjem) ikke inkluderer. Har gitt tilbakemelding til Finn på dette, forhåpentligvis vil de fikse dette. Basert på min erfaring med Fiks Ferdig, vil jeg i fremtiden legge ut doble annonser av mine produkter, med 500,- høyere pris på Fiks Ferdig, samt en notis i annonsen om hvorfor jeg krever høyere pris for Fiks Ferdig.

Ved et vanlig salg forhåndsbetaler kjøper hele summen+frakt, og jeg har ingen risiko som selger. Det stemmer for mine salg og kjøp opp til 10k, iallefall. Det er jo Norge, og folk stoler såpass på hverandre. Med Fiks Ferdig har jeg som selger all risiko. Kjøper kan i løpet av 24 timer etter levering blokkere utbetaling, og uansett hvor mange bilder du tar før/ved innlevering av pakken blir det i grunn ord mot ord. Utfallet av prosessen hos Finn Fiks Ferdig ved en tvist blir interessant å følge med på, det kommer nok en tråd eller to om det her på forumet etterhvert.

Ellers så lå produktet mitt ute med en vanlig annonse, og jeg fikk melding om at en kjøper ønsket å kjøpe med Fiks Ferdig. Endret til dette, og sendte melding til kjøper som da gjennomførte kjøpet. Produktet mitt kostet 2500,- og Fiks Ferdig gebyret var 108,-. Frakt kom på 139,-. Totalt 2747,- for kjøper. Det tok 5 dager fra levering til pengene var på konto.

Endret av Biggdogg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
thklinge skrev (8 minutter siden):

Selgere som nekter å selge med fiks ferdig anser jeg som svindlere og de kommer jeg aldri til å handle hos. 

😂 😂 så jeg er en svindler fordi jeg ikke gidder å bruke fiks ferdig? Lmao

Bryr meg ikke om du ikke kjøper hos meg, alltid andre kjøpere som tar den jobben. Men det er komisk at du kaller oss for svindlere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...